Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skąd się wzięły loga marek aut? cz.1

Michał Kij
Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna „część” nierzadko rodziła się przypadkiem.

Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna "część" nierzadko rodziła się przypadkiem.

Dziś, wokół nowego logo dział marketingu potrafi zbudować barwną opowieść. Co też ono "ewokuje i implikuje". Jego kolory i wymiary są ściśle określone. Biada temu, kto w reklamie użyje znaczka w nieodpowiednim odcieniu! Awantura z szefem gotowa. Dawniej nikt nie przejmował się aż tak.

Chevrolet
Chevrolet

Chevrolet
W 1911 Louis Chevrolet założył do spółki z Williamem Durantem słynną firmę samochodową, której oddał swoje nazwisko. Podobno Durant wypatrzył dla niej logo na tapecie w paryskim hotelu. Czy inspiracją dla słynnej "muszki" naprawdę były ciapki na ścianie? Córka Duranta, Margaret przysięgała, że tatko wyrysował ją w domu, na serwetce, w przerwie między zupą i kurczakiem. Jego żona zaś do ostatnich chwil twierdziła, że dostrzegł je w gazecie, gdy byli na wakacjach w Virginii.
**
CZYTAJ TAKŻE


Skąd się wzięły loga marek aut? cz. 2

**

BMW
BMW

BMW
Emblemat BMW przedstawia wirujące śmigło. To wiedzą wszyscy. Lecz niewielu orientuje się, że biało-niebieska szachownica nawiązuje do flagi Bawarii, a sama interpretacja znaczka jako śmigła, narodziła się później od niego. Początkowo logo BMW było zmodyfikowaną wersją emblematu firmy Rapp Motorenwerke, który pośrodku miał głowę konia. W 1916 r. produkująca silniki samolotowe spółka Rapp przekształciła się w Bayerische Motoren Werke.

Opel
Opel

Opel
"O" jak Opel, ale czemu przecięte błyskawicą? W latach 30. minionego wieku zasłynęła ciężarówka Blitz, czyli po niemiecku "błyskawica". Fani historii II wojny znają ten wóz doskonale. Na jego chłodnicy montowano pełną nazwę "Opel Blitz", ułożoną w kształt pioruna. W tamtym okresie osobowe Ople nosiły "O", przez które przebijał się stylizowany sterowiec. Słynne "zeppeliny" imponowały rozmiarami i odległymi rejsami, jakie odbywały. Kilkanaście lat po wojnie, w ramach jednej z wielu modyfikacji znaku firmowego, błyskawicę Blitza włożono na miejsce, zajmowane dawniej przez sterowiec. Znaczek Opla pojawił się oficjalnie w tej postaci po raz pierwszy w 1964 r.

Citroen
Citroen

Citroën
Znak Citroëna przedstawia "deux chevrons", dwa stykające się koła zębate z zazębieniem daszkowym. Wymyślił go osobiście André Citroën, który przygodę z przedsiębiorczością zaczął od produkcji takich właśnie kół ze stali. Zazębienie daszkowe podpatrzył w Polsce, na drewnianych kołach mechanizmów napędzanych siłą wody. U nas też zaopatrzył się w stosowny patent.

Logo Ferrari i F. Baracca
Logo Ferrari i F. Baracca

Ferrari
Czasem logo miało wyjątkowe znaczenie dla założyciela firmy. "Cavallino Rampante", czyli "skaczący koń" zdobił samolot włoskiego bohatera I wojny Francesco Barracca. W 1923 r. Enzo Ferrari wygrał wyścig w Ravennie i spotkał matkę asa przestworzy, hrabinę Paolinę. Poprosiła, aby przy następnej okazji zechciał użyć konia, jako swojego "herbu" na samochodzie. Powiedziała, że rumak przyniesie mu szczęście. Ferrari tak zrobił i sprawdziło się!

Lamborghini
Lamborghini

Lamborghini
Pod szczęśliwą gwiazdą przyszedł na świat nacierający byk Lamborghini. Założyciel firmy, Ferrucio był przyjacielem Don Eduardo Miury, znanego hodowcy byków. Wiele zwierząt ze stada Miury przeszło do legendy korridy. Lamborghini był zafascynowany walkami byków, a że urodził się jako zodiakalny Byk… Pomysł na znaczek nasunął się sam.

Skoda
Skoda

Skoda
Przyjaźń i podziw są również u początków logo Skody. Emil Skoda, który w XIX wieku zbudował podstawy późniejszego sukcesu firmy, podróżował po Ameryce w towarzystwie indiańskiego przewodnika. Na zawsze zachował dobre wspomnienia i w gabinecie powiesił portret Indianina z profilu. Już po śmierci Emila Skody, w latach 1915-20 rozwieszono wizerunki Indian w gabinetach kierowników działów koncernu. Na początku lat 20. anonimowy autor wymyślił znak firmowy, w którym wykorzystał strzałę i uproszczony profil Indianina w pióropuszu.

Alfa Romeo
Alfa Romeo

Alfa Romeo
Wąż połykający Saracena, jak w herbie rodu Viscontich oraz mediolański czerwony krzyż na białym tle są kluczowymi elementami znaku Alfa Romeo, zaprojektowanego przez grafika Romano Cattaneo w 1910 r. Trójlistny znak klanu Tosa i potrójne romby rodziny Iwasaki złożyły się na "trzy diameny" Mitsubishi. Cztery złączone koła Audi odwołują się do związku czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Historia logo bywa wciągająca, ale nie o to w tym wszystkim chodzi.

Mercedes
Mercedes

Mercedes
Znak powinien być rozpoznawalny. Wysyłać sygnał i budzić skojarzenia. Może poddawać się modzie, ale musi zachować kształt, który znają ludzie. Gottlieb Daimler narysował raz na zdjęciu swojego domu gwiazdkę, w nadziei, że kiedyś opromieni ona blaskiem całe jego życie. Teraz znana jest na całym świecie i konkuruje pod tym względem tylko z Coca-Colą i MacDonaldem. Rysują ją dzieci w Chinach i Nigerii, polerują dżentelmeni w Moskwie i Tokio. Wszędzie znaczy to samo, choć co innego niż miała znaczyć. Mało kto pamięta, że gdy zaczęła zdobić Mercedesy, wskazywała że firma jest obecna na lądzie, morzu i w powietrzu. Teraz po prostu promienieje prestiżem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty