Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Skąd się wzięły loga marek aut? cz.1

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Chevrolet Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna „część” nierzadko rodziła się przypadkiem.
Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna "część" nierzadko rodziła się przypadkiem.

Dziś, wokół nowego logo dział marketingu potrafi zbudować barwną opowieść. Co też ono „ewokuje i implikuje”. Jego kolory i wymiary są ściśle określone. Biada temu, kto w reklamie użyje znaczka w nieodpowiednim odcieniu! Awantura z szefem gotowa. Dawniej nikt nie przejmował się aż tak.

Chevrolet
Chevrolet
W 1911 Louis Chevrolet założył do spółki z Williamem Durantem słynną firmę samochodową, której oddał swoje nazwisko. Podobno Durant wypatrzył dla niej logo na tapecie w paryskim hotelu. Czy inspiracją dla słynnej „muszki” naprawdę były ciapki na ścianie? Córka Duranta, Margaret przysięgała, że tatko wyrysował ją w domu, na serwetce, w przerwie między zupą i kurczakiem. Jego żona zaś do ostatnich chwil twierdziła, że dostrzegł je w gazecie, gdy byli na wakacjach w Virginii.

CZYTAJ TAKŻE

Skąd się wzięły loga marek aut? cz. 2


BMW

BMW
Emblemat BMW przedstawia wirujące śmigło. To wiedzą wszyscy. Lecz niewielu orientuje się, że biało-niebieska szachownica nawiązuje do flagi Bawarii, a sama interpretacja znaczka jako śmigła, narodziła się później od niego. Początkowo logo BMW było zmodyfikowaną wersją emblematu firmy Rapp Motorenwerke, który pośrodku miał głowę konia. W 1916 r. produkująca silniki samolotowe spółka Rapp przekształciła się w Bayerische Motoren Werke.

Opel

Opel
„O” jak Opel, ale czemu przecięte błyskawicą? W latach 30. minionego wieku zasłynęła ciężarówka Blitz, czyli po niemiecku „błyskawica”. Fani historii II wojny znają ten wóz doskonale. Na jego chłodnicy montowano pełną nazwę „Opel Blitz”, ułożoną w kształt pioruna. W tamtym okresie osobowe Ople nosiły „O”, przez które przebijał się stylizowany sterowiec. Słynne „zeppeliny” imponowały rozmiarami i odległymi rejsami, jakie odbywały. Kilkanaście lat po wojnie, w ramach jednej z wielu modyfikacji znaku firmowego, błyskawicę Blitza włożono na miejsce, zajmowane dawniej przez sterowiec. Znaczek Opla pojawił się oficjalnie w tej postaci po raz pierwszy w 1964 r.

Citroen

Citroën
Znak Citroëna przedstawia „deux chevrons”, dwa stykające się koła zębate z zazębieniem daszkowym. Wymyślił go osobiście André Citroën, który przygodę z przedsiębiorczością zaczął od produkcji takich właśnie kół ze stali. Zazębienie daszkowe podpatrzył w Polsce, na drewnianych kołach mechanizmów napędzanych siłą wody. U nas też zaopatrzył się w stosowny patent.

Logo Ferrari i F. Baracca

Ferrari
Czasem logo miało wyjątkowe znaczenie dla założyciela firmy. „Cavallino Rampante”, czyli „skaczący koń” zdobił samolot włoskiego bohatera I wojny Francesco Barracca. W 1923 r. Enzo Ferrari wygrał wyścig w Ravennie i spotkał matkę asa przestworzy, hrabinę Paolinę. Poprosiła, aby przy następnej okazji zechciał użyć konia, jako swojego „herbu” na samochodzie. Powiedziała, że rumak przyniesie mu szczęście. Ferrari tak zrobił i sprawdziło się!

Lamborghini

Lamborghini
Pod szczęśliwą gwiazdą przyszedł na świat nacierający byk Lamborghini. Założyciel firmy, Ferrucio był przyjacielem Don Eduardo Miury, znanego hodowcy byków. Wiele zwierząt ze stada Miury przeszło do legendy korridy. Lamborghini był zafascynowany walkami byków, a że urodził się jako zodiakalny Byk… Pomysł na znaczek nasunął się sam.

Skoda

Skoda
Przyjaźń i podziw są również u początków logo Skody. Emil Skoda, który w XIX wieku zbudował podstawy późniejszego sukcesu firmy, podróżował po Ameryce w towarzystwie indiańskiego przewodnika. Na zawsze zachował dobre wspomnienia i w gabinecie powiesił portret Indianina z profilu. Już po śmierci Emila Skody, w latach 1915-20 rozwieszono wizerunki Indian w gabinetach kierowników działów koncernu. Na początku lat 20. anonimowy autor wymyślił znak firmowy, w którym wykorzystał strzałę i uproszczony profil Indianina w pióropuszu.

Alfa Romeo

Alfa Romeo
Wąż połykający Saracena, jak w herbie rodu Viscontich oraz mediolański czerwony krzyż na białym tle są kluczowymi elementami znaku Alfa Romeo, zaprojektowanego przez grafika Romano Cattaneo w 1910 r. Trójlistny znak klanu Tosa i potrójne romby rodziny Iwasaki złożyły się na „trzy diameny” Mitsubishi. Cztery złączone koła Audi odwołują się do związku czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Historia logo bywa wciągająca, ale nie o to w tym wszystkim chodzi.

Mercedes

Mercedes
Znak powinien być rozpoznawalny. Wysyłać sygnał i budzić skojarzenia. Może poddawać się modzie, ale musi zachować kształt, który znają ludzie. Gottlieb Daimler narysował raz na zdjęciu swojego domu gwiazdkę, w nadziei, że kiedyś opromieni ona blaskiem całe jego życie. Teraz znana jest na całym świecie i konkuruje pod tym względem tylko z Coca-Colą i MacDonaldem. Rysują ją dzieci w Chinach i Nigerii, polerują dżentelmeni w Moskwie i Tokio. Wszędzie znaczy to samo, choć co innego niż miała znaczyć. Mało kto pamięta, że gdy zaczęła zdobić Mercedesy, wskazywała że firma jest obecna na lądzie, morzu i w powietrzu. Teraz po prostu promienieje prestiżem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gilbert3

    Swoje logo to chyba Fiat zmieniał najczęściej.

  • Jarpoz

    Bardziej mnie interesuje geneza znaczków mniej popularnych marek, np Mazdy, Subaru. Natomiast pochodzenie oznaczeń Hondy, Hyundaia, Kii zapewne jest banalne.

  • Libertador

    Mnie się chyba najbardziej podoba logo mustanga. Ech, aż by się chciało pogalopować.

  • quicksand

    a VW, Audi, Rover ? Gdzie to jest ?

  • noras

    A GDZIE POLSKIE LOGO? Nawet Rosja ma swoje logo np Zaporożec i nikt nie podskoczył o kradzież patentu.

  • astraltm

    Mazda tak często zmieniała swój znaczek nie umiejąc się zdecydować, że chyba sami nie wiedzą co on wskazuje, a stosowany jest dopiero przełomu 20 i 21 wieku. Ja na nim widzę albo lecącego ptaka albo literę M wpisaną w owal (gdzie skrzydła ptaka i boczne ścianki owalu tworzą tą literę) - jeżeli tak jest to pochodzenie logo jest tak samo banalne jak Hondy, Hyundaia, Kii, Lexusa, Toyoty (gdzie znaczek to T wpisane w owal) itp. dalekowschodnich firm, które zaczęły zastępować pisaną na atrapie nazwę firmy na jakiś charakterystyczny symbol na wzór marek zachodnich.

  • astraltm

    Logo VolksWagena chyba nie trzeba tłumaczyć. Audi jest w bardzo skrócony i niekompletny sposób opisane przy Alfie Romeo. A gdyby chcieć opisywać wikińskiego włóczęgę na drakkarze - Rovera, to należało by już zrobić długaśny artykuł lub nawet kilka o wszystkich (niszowych i bardziej popularnych) markach, które mają swoje logo (a może i nawet kształtach atrap chłodnic jak w Bugatti czy BMW, które też są symbolem marki od wieeeelu lat)

  • Ramboost

    Polskie logo czego? Syrenki czy Poloneza? Chyba, że jakieś autobusy, to jeszcze tak...

  • siapek

    Solaris ma fikuśne S FSO miało znaczek FSO :D a fiaty miały napis Polski Fiat/ nie wiem o co CI chodzi z polskim logiem

  • noras

    Chodzi o to ze nie mamy polskiego PRODUKTU!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości