Skąd się wzięły loga marek aut? cz. 2

Jakub Karaban, Karol Nowakiewicz
Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna "część" nierzadko rodziła się przypadkiem. Zapraszamy do przeczytania drugiej części historii symboli marek aut.

Znak firmowy jest mały, ale potrafi zakryć wady samochodu. Wynieść go na szczyt, albo pogrążyć na dnie. Zdumiewające, że tak ważna "część" nierzadko rodziła się przypadkiem. Zapraszamy do przeczytania drugiej części historii symboli marek aut.

Mazda
Mazda


Mazda

Pierwszy znak handlowy zarejestrowany przez Mazdę powstał w 1936 roku. Japońska marka rozpoczęła wtedy produkcję trójkołowych pojazdów dostawczych. Nazwa pochodzi prawdopodobnie od słów Ahura Mazda (tak nazywane było bóstwo mądrości, inteligencji i harmonii). Niektórzy twierdzą, że nazwa marki ma związek z nazwiskiem założyciela - Jujiro Matsuda. W tym samym roku pojawił się także symbol Mazdy, zainspirowany herbem miasta Hiroszima, w którym powstała. Środek znaku to trzy litery M ("Mazda as Motor Manufacturer"). Obecne logo ma  symbolizować lot marki w przyszłość oraz pasję w tworzeniu samochodów.
**
CZYTAJ TAKŻE

Skąd się wzięły loga marek aut?

**

Subaru
Subaru

Subaru
 

Nazwa marki oznacza "jednoczyć się". Subaru to również japońska nazwa gwiazdozbioru Plejad. Jednym z pionierów japońskiej techniki lotniczej był niejaki Nakajima. Zarejestrował on w 1917 roku firmę Nakajima Aircraft Company. Po zakończeniu II wojny światowej Nakajima Aircraft uległa jednak demilitaryzacji i decyzją władz została podzielona na 12 odrębnych, niepowiązanych ze sobą w firm. W roku 1953 sześć z tych przedsiębiorstw zjednoczono ponownie w koncern Fuji Heavy Industries. Jedną z gałęzi przemysłu firmy była motoryzacja. Wtedy właśnie zdecydowano się wprowadzić symbolizujące to połączenie logo. Wybrano konstelację sześciu gwiazd w kolistej elipsie, a jedną z nich jest właśnie Subaru.

Abarth

Abarth
W 1949 roku Karl Abarth założył przedsiębiorstwo zajmujące się ulepszaniem seryjnych samochodów. Firma w szczególności specjalizowała się w przystosowywaniu silników do osiągania wyższych mocy. Abarth poddawał zmianom modele  Fiata, Renault, Alfy Romeo i Simci. Od początku istnienia, logo marki tworzył skorpion na tle tarczy herbowej. Symbolizuje on znak zodiaku założyciela marki, Karla Abartha.

Rover
Rover


Rover

W 1877 roku John Starley razem z William'em Suttonem utworzyli firmę, w której produkowali rowery i trójkołowce. Starley widział rower jako sposób na "wędrowanie" (z ang. roving) i od 1884 wszystkie rowery produkowane przez tą spółkę nosiły nazwę "Rover". Podczas I wojny światowej firma produkowała motocykle, ciężarówki oraz samochody osobowe projektowane przez firmę Sunbeam. W latach 20. XX wieku Rover zdecydował się na umieszczenie w swoim logo głowy Wikinga z hełmem. Lud ten był jednym z pierwszych plemion wędrownych w Europie. Założyciele marki chcieli, aby auta Rovera, podobnie jak wikingowie, kojarzyły się z podróżami. Pierwszym Rover'em wyposażonym w logo Wikinga oraz czarnej łodzi przecinającej morskie fale, była 2.0-litrowa wersja Saloon z roku 1930.

Łada
Łada

Łada
Słowo "lada" w języku rosyjskim oznacza: urocze, kochane. Symbolizuje to pragnienie producenta, aby jego samochody stały się popularne. W logo jest umieszczona mała żaglówka. Obrazuje ona siłę i moc potrzebne do zaadaptowania się w ciężkich, rosyjskich warunkach.

Lancia
Lancia

Lancia
Pierwsze, oryginalne logo tej marki zostało zaprojektowane przez hrabię Carlo Biscaretti di Ruffia. Obecnie, jego imieniem jest nazwane Turyńskie Muzeum Motoryzacji - Museo Nazionale dell'Automobile “Carlo Biscaretti di Ruffia". Zaprojektowane przez niego logo przedstawia tarczę oraz lancę z flagą. Ostatni retusz tego znaku firmowego Lancii miał miejsce w 2007 roku.

Cadillac
Cadillac

Cadillac
Pierwsze logo Cadillaca było herbem rodziny, drobnego arystokraty, który założył w 1701 roku miasto Detroit - Antoine de La Mothe, Sieur de Cadillac. To właśnie od jego nazwiska wzięła się nazwa tej amerykańskiej marki. Logo Cadillaca początkowo było przyozdobione licznymi dodatkami, jak np. korona. Obecnie, symbol marki dostosowano do nowoczesnej linii nadwozia współczesnych pojazdów. Projektanci chcieli, aby stanowił on integralną część grilla. Z herbu usunięto koronę i kaczki. Liście wieńca okalającego herb zostały zmodyfikowane.

Renault
Renault

Renault
Logo tej firmy zmieniało się wielokrotnie. Jego historia jest bardzo długa. W 
1900 roku, pierwsze logo marki było dalekie od tego, które znamy obecnie. Był to medalion z inicjałami trzech braci - Louisa, Ferdynanda i Marcela - pośrodku. W 1906 roku ustąpił on miejsca nowemu, okrągłemu logo z kołem zębatym i przodem samochodu w środku, co wiązało się z początkiem produkcji samochodów. W 1919 roku firma zaczęła produkować czołgi, a co za tym idzie widniejący w logo samochód zastąpiono właśnie opancerzonym pojazdem wojskowym. W 1923 roku ponownie zmieniono symbol marki. Tym razem był wzorowany na okrągłym kształcie grilla. Po raz pierwszy pojawiła się też w nim nazwa firmy. W 1925 roku koło zastąpiono kształtem diamentu. Symbol ten pozostał do dziś, zmieniając swój design kilkukrotnie. Firmowy, żółty kolor po raz pierwszy pojawił się w 1946 roku wraz z napisem "Regie Nationale", jednak usunięto go w 1956 roku. Wiązało się to z nacjonalizacją marki. W 1972 r. Renault zmieniło całkowicie obraz firmy. Do projektu nowego logo zatrudnia malarza Victora Vasarely. Dzięki temu stworzono prosty i jednocześnie dynamiczny symbol. Obecne jest unowocześnionym projektem Vasarely’ego. Ewoluował on w 1992 i 2004. W 2007 dodano obwódkę i żółty kwadrat w tle, który ma symbolizować jakość tej marki.  

Peugeot
Peugeot

Peugeot
Symboliczny lew na samochodach tej marki ma głębokie korzenie. Pochodzi on z miejsca urodzenia założycieli marki: Franche-Comté. Firma powstała w roku 1810 i produkowała piły i rowery. Lew w logo marki miał z początku symbolizować trzy cechy produkowanych przez firmę pił: wytrzymałość ich zębów, elastyczność ostrza oraz szybkości cięcia. Przez lata ewoluował kilkukrotnie, jednak nigdy w całości nie zniknął. Jest on stałym symbolem tej firmy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty