Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36923 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Citigo 1.0 Elegance

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla Od 2009 roku Skoda znajduje się na 1. miejscu w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Poszerzając swoją ofertę o najmniejszy model Citigo, czeski producent umocnił się na pozycji lidera. Podstawowa wersja tego auta została wyceniona na 28 990 zł.

Wraz z końcem 2011 roku, koncern Volkswagen oficjalnie przedstawił nowy pojazd segmentu A, który na europejskim rynku Skoda Citigo, Fot: Przemysław Peplaoferowany jest jako Seat, Volkswagen i Skoda. Dla czeskiego producenta, model Citigo jest ważny przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jest to debiut Skody w tej klasie aut, a po drugie, pojazd ten zapoczątkował zupełnie nową linię stylistyczną aut marki z Mlada Boleslav.

Citigo był pierwszym z modeli, który wyposażono w nowe logo producenta umieszczone nie jak dotychczas w chromowanej ramie atrapy chłodnicy, lecz na masce. Ciekawym efektem stylistycznym są również zintegrowane z grillem przednie reflektory posiadające przyciemniony wkład. Poza przednią częścią nadwozia, charakterystyczną dla Skody, model Citigo do złudzenia przypomina bliźniaczego Volkswagena up! oraz Seata Mii. Próbą nadania czeskiemu autu indywidualnego charakteru jest wzbogacenie oferty m.in. o aluminiowe felgi w rozmiarze 15 cali (dopłata 600 zł) czy elektrycznie otwierany, panoramiczny dach (dopłata 2900 zł).

Niemal jednobryłowe nadwozie o długości 3,5 metra posiada mierzący aż 2420 mm rozstaw osi. To zaledwie o 42 mm mniej, niż w Fabii. Dzięki temu, wnętrze Skody Citigo jest przestronne. Oczywiście jak na standardy segmentu A. W przypadku testowanej wersji, auto posiadało tylko jedną parę drzwi, jednak ich duże wymiary sprawiały, że zajęcie miejsca w drugim rzędzie siedzeń nie nastręczało większych trudności. Wyższe osoby zajmujące miejsce z tyłu mogą narzekać z powodu Skoda Citigo, Fot: Przemysław Peplaniedostatecznej ilości miejsca na nogi.

Przednie fotele są wygodne, choć słabo wyprofilowane. Ponadto, w zajęciu optymalnej pozycji może przeszkadzać skokowe ustawienie oparcia. Kolumna kierownicza posiada regulację jedynie w zakresie góra/dół.

Bagażnik Citigo oferuje 251 litrów pojemności, jednak wyposażenie tego pojazdu w koło zapasowe (dopłata 200 zł) zmniejsza jego wymiary do 234 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonych oparć kanapy, możemy uzyskać 934 litry przestrzeni bagażowej. Irytuje natomiast fakt, że półka bagażnika w żaden sposób nie jest połączona z tylną klapą, przez co łatwo jest o niej zapomnieć i pozostawić w pozycji pionowej.

Po zajęciu miejsca za kierownicą, naszym oczom ukazuje się przytłaczająco czarna deska rozdzielcza. W środku króluje plastik i jedynym akcentem rozjaśniającym kabinę pasażerską jest nieosłonięta blacha drzwi. Opcjonalnie, można się zdecydować na beżowe, lub beżowo-czarne wnętrze. Kokpit Citigo jest ergonomiczny, zaś poszczególne elementy dobrze spasowane. Wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki kierowcy, poza jednym - służącym do otwierania szyby po stronie pasażera.

Poza tym niedociągnięciem, obsługa panelu Citigo jest bardzo prosta. To samo można powiedzieć o wymagającym dopłaty 1400 zł systemie Move&Fun. Jest to urządzenie składające się z dotykowego, 5-calowego ekranu, który pełni zarówno funkcję nawigacji GPS, jak również rozbudowanego komputera pokładowego współpracującego z radiem.
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Auto powstało na tej samej platformie, co Seat Mii oraz Volkswagen up!. Oznacza to, że posiada również tę samą konstrukcję zawieszenia. Można je określić jako kompromisowe. Zastosowane z przodu kolumny McPhersona oraz belka skrętna z tyłu pozwalają na stosunkowo pewne pokonywanie zakrętów przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednio wysokiego poziomu komfortu. Nawet jadąc z wysokimi prędkościami, najmniejsza "Czeszka" prowadzi się zaskakująco stabilnie.

Pod maską testowanego egzemplarza pracował litrowy, wolnossący silnik benzynowy o mocy 60 KM. To całkowicie nowa konstrukcja opracowana przez inżynierów Grupy Volkswagena specjalnie dla modeli Citigo, up! oraz Mii. Mogłoby się wydawać, że 60 KM i 95 Nm maksymalnego momentu obrotowego to niewiele, jednak w praktyce wystarcza do sprawnego poruszania się po miejskich aglomeracjach. W niższych partiach obrotów jednostka ta nie odbiega dynamiką od mocniejszej, 75-konnej wersji.

1-litrowy motor jest w stanie rozpędzić ważące ok. 900 kg Citigo do 160 km/h. Z kolei pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po upływie 14,4 sekundy. Na pochwałę zasługuje praca ważącej zaledwie 25 kg skrzyni biegów. Zmiana przełożeń jest precyzyjna i szybka.

Stosując się do zasad ekonomizera, Skoda Citigo zużywała w trakcie testu średnio 4,7 l/100 km. Jadąc spokojnie poza miastem można z łatwością zejść poniżej poziomu 4 litrów. Natomiast podróżując w korkach, trzeba być przygotowanym na spalanie nawet powyżej 6,5 l/100 km.

Za najtańszą wersję Citigo (Ambition) należy zapłacić 33 590 zł, jednak wyposażenie tego modelu jest dość ubogie. Testowany egzemplarz w odmianie Elegance posiadał m.in. klimatyzację, 4 poduszki powietrzne, komputer pokładowy, skórzaną kierownicę oraz czujniki parkowania. Tak wyposażona Skoda Citigo została wyceniona już na 39 090 zł.

Wybrane dane techniczne Skody Citigo i konkurentów:

Marka/model

Skoda Citigo 1.0 Elegance

Toyota Aygo 1.0 Premium

Kia Picanto 1.0 XL

Pojemność silnika (ccm)

999

998

998

Moc (KM)

60

68

69

Moment obrotowy (Nm)

95

93

95

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

14,4

14,2

14,4

Prędkość maksymalna (km/h)

160

157

153

Średnie spalanie (l./100 km)

4,5

4,5

4,2

Emisja CO2 (g/km)

105

109

99

Skrzynia biegów

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Liczba drzwi

3

3

3

Pojemność bagażnika (l.)

251

139

200

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3563/1641/1478

3430/1615/1465

3595/1595/1480

Cena (zł)

39 090

37 500

38 990

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lordofchaos (gość)

    * caly motoryzacyjny sviat zamarl z zachvytu jak zobaczyl logo marki v novym miescu * przod samochodu przypomina tandetne azjatyckie konstrukcje z przelomu vieku * obecnie za 40tys. chyba mozna znalezc cos lepszego *

  • 1410 (gość)

    zatem słuchamy propozycji nowego samochodu w cenie 40000zł, oczywiście lepsza niż trojaczki VW...

  • ~rl222 (gość)

    autko nie jest głupie ale Up jest lepiej wyposażony i dopracowany

  • bob (gość)

    Co prawda trojaczki są na tej samej bazie, ale z zewnątrz Up! najbardziej nowocześnie prezentuje się. Różnica w cenie niewielka to niezła sprzedaż. W lipcu sporo więcej niż Citigo. Zatem ten model nie jest siłą napędową Skody.

  • gość (gość)

    zamiast Citigo wybrałbym Volkswagena Up! różnica w cenie niewielka a zawsze to Volkswagen a nie Skoda. Zresztą Skoda w Polsce słabnie, nowe modele mają chore ceny i ludzie wolą za podobne pieniądze kupować Volkswagena

  • jokoono (gość)

    wolałbym z nowych: Mitsubishi Colt 1.1 75 KM Inform RP12 (3d) za 39 990 PLN (z klimą) Kia Rio 1.2 DOHC CVVT 85KM M MY13 (3d) za 39 990 PLN (bez klimy) Nissan Micra 1.2 80KM Visia RP13 (5d) za 39 990 PLN (bez klimy) Fiat Punto 1.2 69KM Easy (3d) za 39 990 PLN (z klimą) Suzuki Alto 1.0 Comfort (5d) za 38 900 PLN (z klimą)

  • kams (gość)

    Do jokoono, tylko idiota kupi samochód za 40 000 zł bez klimatyzacji, tylko baran, i może jakiś murzyn, co mu może być gorąco. Nie rozśmieszajcie mnie samochód w 21 wieku bez klimy? To grozi, kuchwicą podczas jazdy.

  • gość (gość)

    Narzekajcie sobie chłopcy a tymczasem Skoda Citigo i VW Up! to obecnie najczęściej kupowane maluchy segmentu A w europie. Wykosiły nie tylko japońsko - koreańskie modele ale też dotychczasowego lidera Fiata Pandę. Więc ktoś to jednak kupuje.

  • terminator (gość)

    Bob różnica między UP i Citigo to chyba 500-1000 zł dlatego VW UP jest tyle damo co Citigo po za tym zgadzam się że UP wygląda lepiej

  • Piotr (gość)

    Znalazłem możliwość wypożyczenia takiego samochodu na minimum rok http://www.leasetake.pl zastanawiam się czy nie skorzystać macie jakieś doświadczenia z takim usługami ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Citigo zdjęcia

Skoda Citigo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Citigo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Citigo Cena