Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Citigo 1.0 Elegance

Przemysław Pepla
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Od 2009 roku Skoda znajduje się na 1. miejscu w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Poszerzając swoją ofertę o najmniejszy model Citigo, czeski producent umocnił się na pozycji lidera. Podstawowa wersja tego auta została wyceniona na 28 990 zł.

Wraz z końcem 2011 roku, koncern Volkswagen oficjalnie przedstawił nowy pojazd segmentu A, który na europejskim rynku

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla

oferowany jest jako Seat, Volkswagen i Skoda. Dla czeskiego producenta, model Citigo jest ważny przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jest to debiut Skody w tej klasie aut, a po drugie, pojazd ten zapoczątkował zupełnie nową linię stylistyczną aut marki z Mlada Boleslav.

Citigo był pierwszym z modeli, który wyposażono w nowe logo producenta umieszczone nie jak dotychczas w chromowanej ramie atrapy chłodnicy, lecz na masce. Ciekawym efektem stylistycznym są również zintegrowane z grillem przednie reflektory posiadające przyciemniony wkład. Poza przednią częścią nadwozia, charakterystyczną dla Skody, model Citigo do złudzenia przypomina bliźniaczego Volkswagena up! oraz Seata Mii. Próbą nadania czeskiemu autu indywidualnego charakteru jest wzbogacenie oferty m.in. o aluminiowe felgi w rozmiarze 15 cali (dopłata 600 zł) czy elektrycznie otwierany, panoramiczny dach (dopłata 2900 zł).

Niemal jednobryłowe nadwozie o długości 3,5 metra posiada mierzący aż 2420 mm rozstaw osi. To zaledwie o 42 mm mniej, niż w Fabii. Dzięki temu, wnętrze Skody Citigo jest przestronne. Oczywiście jak na standardy segmentu A. W przypadku testowanej wersji, auto posiadało tylko jedną parę drzwi, jednak ich duże wymiary sprawiały, że zajęcie miejsca w drugim rzędzie siedzeń nie nastręczało większych trudności. Wyższe osoby zajmujące miejsce z tyłu mogą narzekać z powodu

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla

niedostatecznej ilości miejsca na nogi.

Przednie fotele są wygodne, choć słabo wyprofilowane. Ponadto, w zajęciu optymalnej pozycji może przeszkadzać skokowe ustawienie oparcia. Kolumna kierownicza posiada regulację jedynie w zakresie góra/dół.

Bagażnik Citigo oferuje 251 litrów pojemności, jednak wyposażenie tego pojazdu w koło zapasowe (dopłata 200 zł) zmniejsza jego wymiary do 234 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonych oparć kanapy, możemy uzyskać 934 litry przestrzeni bagażowej. Irytuje natomiast fakt, że półka bagażnika w żaden sposób nie jest połączona z tylną klapą, przez co łatwo jest o niej zapomnieć i pozostawić w pozycji pionowej.

Po zajęciu miejsca za kierownicą, naszym oczom ukazuje się przytłaczająco czarna deska rozdzielcza. W środku króluje plastik i jedynym akcentem rozjaśniającym kabinę pasażerską jest nieosłonięta blacha drzwi. Opcjonalnie, można się zdecydować na beżowe, lub beżowo-czarne wnętrze. Kokpit Citigo jest ergonomiczny, zaś poszczególne elementy dobrze spasowane. Wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki kierowcy, poza jednym - służącym do otwierania szyby po stronie pasażera.

Poza tym niedociągnięciem, obsługa panelu Citigo jest bardzo prosta. To samo można powiedzieć o wymagającym dopłaty 1400 zł systemie Move&Fun. Jest to urządzenie składające się z dotykowego, 5-calowego ekranu, który pełni zarówno funkcję nawigacji GPS, jak również rozbudowanego komputera pokładowego współpracującego z radiem.

Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Citigo, Fot: Przemysław Pepla

Auto powstało na tej samej platformie, co Seat Mii oraz Volkswagen up!. Oznacza to, że posiada również tę samą konstrukcję zawieszenia. Można je określić jako kompromisowe. Zastosowane z przodu kolumny McPhersona oraz belka skrętna z tyłu pozwalają na stosunkowo pewne pokonywanie zakrętów przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednio wysokiego poziomu komfortu. Nawet jadąc z wysokimi prędkościami, najmniejsza "Czeszka" prowadzi się zaskakująco stabilnie.

Pod maską testowanego egzemplarza pracował litrowy, wolnossący silnik benzynowy o mocy 60 KM. To całkowicie nowa konstrukcja opracowana przez inżynierów Grupy Volkswagena specjalnie dla modeli Citigo, up! oraz Mii. Mogłoby się wydawać, że 60 KM i 95 Nm maksymalnego momentu obrotowego to niewiele, jednak w praktyce wystarcza do sprawnego poruszania się po miejskich aglomeracjach. W niższych partiach obrotów jednostka ta nie odbiega dynamiką od mocniejszej, 75-konnej wersji.

1-litrowy motor jest w stanie rozpędzić ważące ok. 900 kg Citigo do 160 km/h. Z kolei pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po upływie 14,4 sekundy. Na pochwałę zasługuje praca ważącej zaledwie 25 kg skrzyni biegów. Zmiana przełożeń jest precyzyjna i szybka.

Stosując się do zasad ekonomizera, Skoda Citigo zużywała w trakcie testu średnio 4,7 l/100 km. Jadąc spokojnie poza miastem można z łatwością zejść poniżej poziomu 4 litrów. Natomiast podróżując w korkach, trzeba być przygotowanym na spalanie nawet powyżej 6,5 l/100 km.

Za najtańszą wersję Citigo (Ambition) należy zapłacić 33 590 zł, jednak wyposażenie tego modelu jest dość ubogie. Testowany egzemplarz w odmianie Elegance posiadał m.in. klimatyzację, 4 poduszki powietrzne, komputer pokładowy, skórzaną kierownicę oraz czujniki parkowania. Tak wyposażona Skoda Citigo została wyceniona już na 39 090 zł.

Wybrane dane techniczne Skody Citigo i konkurentów:

Marka/model

Skoda Citigo 1.0 Elegance

Toyota Aygo 1.0 Premium

Kia Picanto 1.0 XL

Pojemność silnika (ccm)

999

998

998

Moc (KM)

60

68

69

Moment obrotowy (Nm)

95

93

95

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

14,4

14,2

14,4

Prędkość maksymalna (km/h)

160

157

153

Średnie spalanie (l./100 km)

4,5

4,5

4,2

Emisja CO2 (g/km)

105

109

99

Skrzynia biegów

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Liczba drzwi

3

3

3

Pojemność bagażnika (l.)

251

139

200

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3563/1641/1478

3430/1615/1465

3595/1595/1480

Cena (zł)

39 090

37 500

38 990

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty