O tym, że Citigo będzie oferowana wyłącznie z silnikiem elektrycznym ogłoszono już w zeszłym roku. Teraz mieliśmy okazję sprawdzić jak się ta najmniejsza ze Skód z nowym napędem sprawuje w codziennej eksploatacji.
Zanim wsiedliśmy za kierownicę obejrzeliśmy dokładnie auto. Na zewnątrz na pierwszy rzut oka trudno rozpoznać jaki silnik kryje się pod maską tego samochodu. Jedynie tradycyjny wlot powietrza do komory silnika nie ma tutaj formy przepuszczającej powietrze kratki, ale litej płyty w kolorze nadwozia. Poza tym na tylnej klapie jest także specjalne oznaczenie, że to samochód elektryczny. Oczywiście model ten jest pozbawiony rury wydechowej a pod klapką zamiast wlewu paliwa znajdują się dwa gniazdka na włożenie wtyczki. Dwa, ponieważ CITIGOe iV można ładować albo ze zwykłego gniazdka 230 V (2,3 kW) w domu, albo z szybkiej np. naściennej w garażu 7,2 kW. Elektryczną Skodę można również podłączyć do szybkiej ładowarki 40 kW. W zależności od sposobu ładowania czas napełnienia baterii o pojemności 36,8 kWh trwa od godziny do ponad 12 godzin.
Jak w każdym elektryku po przekręceniu kluczyka w stacyjce CITIGOe iV reagują jedynie zegary. Włączenie biegu jazda do przodu (D) także jeszcze niczego nie zmienia. Dopiero wciśnięcie pedału gazu sprawia, że auto żwawo rusza choć prawie żadne odgłosy spod maski wciąż nie dochodzą. Mimo, iż przyspieszenie do 100 km/h w jej przypadku trwa ponad 12 sekund w czasie miejskiej jazdy nie ma to znaczenia. Jak przystało na pojazd, który ma tylko 3,59 m długości i 1,64 m szerokości poruszanie się w ciasnym ruchu nie stanowi dla elektrycznej Skody żadnego problemu. To samo dotyczy przeciskania się przez ciasny parking np. pod centrum handlowym.
Silnik elektryczny o mocy 61 kW (212 Nm) pozwala na szybką i zdecydowaną jazdę w każdych warunkach ruchu na miejskiej ulicy. Na prostych odcinkach próbujemy się rozpędzić i choć nie osiągnęliśmy, ze względu na warunki maksymalnej prędkości obiecywanych przez producenta 130 km/h to co do tego, że elektryczna Skoda nie jest autem na autostrady nie ma wątpliwości. Zresztą mocno dociskając pedał gazu w jeździe na wprost widzieliśmy postępujące wyraźnie wzrastające zużycie prądu.
Co innego w mieście. Po pokonaniu ok. 50 kilometrów jadąc na wprost, hamując, przyspieszając, skręcając itd. nie zużyliśmy nawet 20 proc. energii. Z tego wniosek, że deklarowany zasięg 260 km na jednym naładowaniu baterii CITIGOe iV jest jak najbardziej realny. Co istotne korzystaliśmy z trybu Normal a są jeszcze dostępne dwa oszczędniejsze Eco i Eco+. To także zwraca uwagę na to, że jej żywiołem jest zdecydowanie ruch miejski, gdzie „spalanie” energii elektrycznej m.in. dzięki rekuperacji jest mniejsze niż wtedy, gdy jedziemy na wprost bez jakichkolwiek przyhamowań.
O poziomie naładowania dowiadujemy się z wyświetlanych na głównym zegarze (prędkościomierz) danych. Pozostałe informacje możemy uzyskać łącząc się poprzez smartfona z komputerem samochodu. W ten sposób wybierzemy także informacje niezbędne do nawigacji.
Jak na swoje wymiary zewnętrzne CITIGOe iV w środku jest autem wygodnym i przyjemnym w użyciu. Nigdy nie będzie to samochód rodzinny, za to jako pojazd do korzystania w ruchu miejskim np. do dojazdów do pracy, odwożenia dzieci do szkoły, wyprawy po całotygodniowe zakupy sprawdzi się znakomicie.
Czteromiejscowa CITIGOe iV, teraz tylko z nadwoziem pięciodrzwiowym, podobnie jak jej siostry z napędem konwencjonalnym oferuje dość skromny bagażnik o pojemności 250 litrów. Dopiero rozłożenie tylnej kanapy zwiększa jego przestronność do aż 923 litrów, ale nawet w podstawowej wersji wystarczy, aby zmieść do niego całkiem spore zakupy.
CITIGOe iV jest aktualnie najtańszym i najmniejszym autem elektrycznym dostępnym na naszym rynku. W ramach promocyjnej sprzedaży za podstawową wersję zapłacimy nieco ponad 73 tys. złotych, ale jeśli państwo dotrzyma słowa i będą dopłaty do pojazdów na prąd, to ten model Skody będzie nas kosztował ok. 50 tys. zł.
W podstawowej wersji Ambition na wyposażenie standardowe składają się m.in.: asystent pasa ruchu Lane Assist, automatyczna klimatyzacja Climatronic, Radio z Bluetooth, reflektory przednie ze światłami do jazdy dziennej LED, kabel do ładowania z domowego źródła oraz gniazdko, które umożliwia ładowanie ładowarką naścienną (Wallbox) 7,2 kW prądem przemiennym.
Skoda CITIGOe iV. Wybrane dane techniczne
Wymiary (mm) (długiść, szerokość , wysokość) | 3597/1645/1481 |
Rozstaw osi | 2422 |
Rozstaw kół przód/tył | 1428/1424 |
Cena (zl) | 73.300 |
Liczba miejsc/drzwi | /5 |
Typ nadwozia | hatchback |
Masa własna (kg) | b.d. |
Poj. bagażnika (l) | 250 |
Moc (kW) przy obr./min | 61 |
Mom obr. (Nm) przy obr./min. | 212 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Pręd. maks (km/h) | 130 |
Emisja CO2 (g/km) | 0 |
Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?