Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37297 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda CITIGOe iV. Testujemy pierwszą elektryczną Skodę

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. Skoda Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

O tym, że Citigo będzie oferowana wyłącznie z silnikiem elektrycznym ogłoszono już w zeszłym roku. Teraz mieliśmy okazję sprawdzić jak się ta najmniejsza ze Skód z nowym napędem sprawuje w codziennej eksploatacji.

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. SkodaZanim wsiedliśmy za kierownicę obejrzeliśmy dokładnie auto. Na zewnątrz na pierwszy rzut oka trudno rozpoznać jaki silnik kryje się pod maską tego samochodu. Jedynie tradycyjny wlot powietrza do komory silnika nie ma tutaj formy przepuszczającej powietrze kratki, ale litej płyty w kolorze nadwozia. Poza tym na tylnej klapie jest także specjalne oznaczenie, że to samochód elektryczny. Oczywiście model ten jest pozbawiony rury wydechowej a pod klapką zamiast wlewu paliwa znajdują się dwa gniazdka na włożenie wtyczki. Dwa, ponieważ CITIGOe iV można ładować albo ze zwykłego gniazdka 230 V (2,3 kW) w domu, albo z szybkiej  np. naściennej w garażu 7,2 kW. Elektryczną Skodę można również podłączyć do szybkiej ładowarki 40 kW. W zależności od sposobu ładowania czas napełnienia baterii o pojemności 36,8 kWh trwa od godziny do ponad 12 godzin.

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. SkodaJak w każdym elektryku po przekręceniu kluczyka w stacyjce CITIGOe iV reagują jedynie zegary. Włączenie biegu jazda do przodu (D) także jeszcze niczego nie zmienia. Dopiero wciśnięcie pedału gazu sprawia, że auto żwawo rusza choć prawie żadne odgłosy spod maski wciąż nie dochodzą. Mimo, iż przyspieszenie do 100 km/h w jej przypadku trwa ponad 12 sekund w czasie miejskiej jazdy nie ma to znaczenia. Jak przystało na pojazd, który ma tylko 3,59 m długości i 1,64 m szerokości poruszanie się w ciasnym ruchu nie stanowi dla elektrycznej Skody żadnego problemu. To samo dotyczy przeciskania się przez ciasny parking np. pod centrum handlowym.

Zobacz także: Kiedy można zamówić dodatkową tablicę rejestracyjną?

Silnik elektryczny o mocy 61 kW (212 Nm) pozwala na szybką i zdecydowaną jazdę w każdych warunkach ruchu na miejskiej ulicy. Na prostych odcinkach próbujemy się rozpędzić i choć nie osiągnęliśmy, ze względu na warunki maksymalnej prędkości obiecywanych przez producenta 130 km/h to co do tego, że elektryczna Skoda nie jest autem na autostrady nie ma wątpliwości. Zresztą mocno dociskając pedał gazu w jeździe na wprost widzieliśmy postępujące wyraźnie wzrastające zużycie prądu.

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. SkodaCo innego w mieście. Po pokonaniu ok. 50 kilometrów jadąc na wprost, hamując, przyspieszając, skręcając itd. nie zużyliśmy nawet 20 proc. energii. Z tego wniosek, że deklarowany zasięg 260 km na jednym naładowaniu baterii CITIGOe iV jest jak najbardziej realny. Co istotne korzystaliśmy z trybu Normal a są jeszcze dostępne dwa oszczędniejsze Eco i Eco+. To także zwraca uwagę na to, że jej żywiołem jest zdecydowanie ruch miejski, gdzie „spalanie” energii elektrycznej m.in. dzięki rekuperacji jest mniejsze niż wtedy, gdy jedziemy na wprost bez jakichkolwiek przyhamowań.

O poziomie naładowania dowiadujemy się z wyświetlanych na głównym zegarze (prędkościomierz) danych. Pozostałe informacje możemy uzyskać łącząc się poprzez smartfona z komputerem samochodu. W ten sposób wybierzemy także informacje niezbędne do nawigacji.

Jak na swoje wymiary zewnętrzne CITIGOe iV w środku jest autem wygodnym i przyjemnym w użyciu. Nigdy nie będzie to samochód rodzinny, za to jako pojazd do korzystania w ruchu miejskim np. do dojazdów do pracy, odwożenia dzieci do szkoły, wyprawy po całotygodniowe zakupy sprawdzi się znakomicie.

Czteromiejscowa CITIGOe iV, teraz tylko z nadwoziem pięciodrzwiowym, podobnie jak jej siostry z napędem konwencjonalnym oferuje dość skromny bagażnik o pojemności 250 litrów. Dopiero rozłożenie tylnej kanapy zwiększa jego przestronność do aż 923 litrów, ale nawet w podstawowej wersji wystarczy, aby zmieść do niego całkiem spore zakupy.

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. SkodaCITIGOe iV jest aktualnie najtańszym i najmniejszym autem elektrycznym dostępnym na naszym rynku. W ramach promocyjnej sprzedaży za podstawową wersję zapłacimy nieco ponad 73 tys. złotych, ale jeśli państwo dotrzyma słowa i będą dopłaty do pojazdów na prąd, to ten model Skody będzie nas kosztował ok. 50 tys. zł.

W podstawowej wersji Ambition na wyposażenie standardowe składają się m.in.: asystent pasa ruchu Lane Assist, automatyczna klimatyzacja Climatronic, Radio z Bluetooth, reflektory przednie ze światłami do jazdy dziennej LED, kabel do ładowania z domowego źródła oraz gniazdko, które umożliwia ładowanie ładowarką naścienną (Wallbox) 7,2 kW prądem przemiennym.

Skoda CITIGOe iV. Wybrane dane techniczne

Wymiary (mm) (długiść, szerokość , wysokość) 3597/1645/1481
Rozstaw osi 2422
Rozstaw kół przód/tył 1428/1424
Cena (zl) 73.300
Liczba miejsc/drzwi /5
Typ nadwozia hatchback
Masa własna (kg) b.d.
Poj. bagażnika (l) 250
Moc (kW) przy obr./min 61
Mom obr. (Nm) przy obr./min. 212
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,3
Pręd. maks (km/h) 130
Emisja CO2 (g/km) 0

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. Skoda

Do grona producentów samochodów z napędami alternatywnymi dołączyła Skoda. Stało się to za sprawą elektrycznej CITIGOe iV oraz hybrydowej Superb iV. Od razu trzeba wyjaśnić, że dopisek iV oznacza właśnie model z tej grupy Skód.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • asdf (gość)

    Nono. Miałem kupić Toyotę Yaris do miasta ale benzynowa wersja kosztuje tyle co ten elektryk (hybryda 65tysięcy więc odpada). Teraz mocno się zastanowię. Yaris pali katalogowe 5litrów więc wyjdzie ~25zł/100km czyli jakieś 1250zł rocznie. Skoda 12h * 2,3kW * 0,6zł /2,5 (bo zasięg 250km) daje 6,5zł, czyli 320zł rocznie. Może nie dużo ale do tego dojdzie jeszcze oszczędność w serwisowaniu (choćby brak wymiany oleju). Krótko mówiąc doczekaliśmy się - auto elektryczne w końcu jest tańsze niż spalinowe. Z używanym autem jest podobnie - 3letni yaris kosztuje 36tysięcy, zakładając że chcemy auto dla żony żeby nim jeździła po mieście i 10 lat (bo po co zmieniać?) to można się pokusić o kupno nowego elektryka. Po 10 latach zaoszczędzimy ~9tysięcy złotych na paliwie plus ze 2-3 tysiące na serwisie. Czyli wyjdzie tak jakbyśmy za niego zapłacili 38tysięcy - praktycznie tyle co za 3 letnią toyotę a jeździmy nowym autem i jesteśmy pewni jego historii. Naprawdę ciekawie się robi na rynku.

  • Dron (gość)

    Mam zwykłą citigo. W trzy lata przejechałam 19 tys. km. Wydaje mi się, że te elektryczna byłaby dla mnie w sam raz. W salonie mi powiedzieli, że jeszcze o żadnych dopłatach nie wiedzą. Dlatego jeszcze pojeżdżę tą benzynowa ze dwa lata a potem, jeśli te dopłaty do elektryków rzeczywiście będa to się zastanowię.

  • mirek (gość)

    Do ASDF.... dodatkowe korzyści: - parkowanie w mieście za Free - legalna jazda po BUS PASACH - darmowe punkty ładowania pod Lidlem itp Czyli wraz z zerowymi kosztami eksploatacyjnymi Miłe dodatki :-)

  • xD (gość)

    Tylko naiwny kupi elektryka, hybryda owszem, ma sens i uzasadnienie ekonomiczne, straty energii nie istnieją, koło zamknięte, spalanie na poziomie 4l w korkach. Elektryk - powodzenia, tym bardziej z zerowymi pod wzg doświadczenia w branży firmami. Po kilku latach wyjdą takie kwiatki, że głowa mała, wystarczy popatrzeć na mocno doświadczoną TESLĘ.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Citigo zdjęcia

Skoda Citigo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Citigo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Citigo Cena