Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37259 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Fabia 1.9 TDi

Data publikacji: Autor: Jerzy Witaszczyk

 Fabia debiutowała w Polsce w 2000 roku. Jest zaliczana do aut małych (segment B+).

Wnętrze kabiny jest obszerne. Fotele dość twarde, ale wygodne - pokonać kilkaset kilometrów tym autem bez wysiadania to żaden problem. 260-litrowy bagażnik po złożeniu dzielonych siedzeń powiększa się do 1.016 litrów.

Przejechanie jednego kilometra takim
samochodem to koszt nieco ponad
40 groszy (bez ubezpieczeń)
fot. Paweł Nowak

Zespół napędowy
Testowana fabia wyposażona jest w silnik wysokoprężny 1.9 TDi z pompowtryskiwaczami. Ma on moc 74 KW (101 KM) przy 4000 obrotów i wysoki maksymalny moment obrotowy - 240 Nm w zakresie 1800-2400 obrotów na minutę.

Samo uruchamianie silnika trwa krótko. Znak świecy żarowej na tablicy rozdzielczej gaśnie niemal natychmiast po przekręceniu kluczyka do pozycji zapłonu. Silnik nie jest tak cichy jak benzynowy. Nie trzeba być znawcą, żeby z daleka rozpoznać pracę diesla. Podobnie w kabinie. Chociaż jest dobrze wytłumiona, to do chwili rozgrzania, do wnętrza dobiega wyraźny odgłos pracy silnika. Nie jest on dokuczliwy; w kabinie można rozmawiać używając głosu o normalnym natężeniu.

Auto świetnie przyspiesza, co jest niezwykle ważne przy wyprzedzaniu w obecnych warunkach na drogach. Kiedy sytuacja zmusza do bardzo szybkiego wykonania manewru, trzeci bieg jest niezastąpiony. Także na piątym, bezpośrednim biegu przyspieszenie jest ponadprzeciętne.

Wnętrze kabiny fabii 1.9 TDi jest obszerne.
Fotele dość twarde, ale wygodne
fot. Paweł Nowak

Krótko

  • Silnik w praktyce potwierdza to wszystko, co o nim dobrego powiedziano i napisano. W połączeniu z dobrze zestopniowaną skrzynią biegów może być dla kierowcy źródłem nieustającej satysfakcji.
  • Najmniej wytrzymałym elementem silników TDi Volkswagena jest przepływomierz. W testowanym aucie został wymieniony.


    Jak to jeździ?
    Kierowcy, którzy mieli okazję jeździć fabią, chwalą bardzo dobrze ustawione wspomaganie układu kierowniczego. W fabii system ten należy do wyjątkowo udanych. Auto bardzo dobrze się prowadzi, prawdopodobnie najlepiej w klasie. Jest w miarę twarde, ale posłuszne kierowcy.

    Krótko

  • Zdarza się jeździć większymi samochodami, które pod tym względem spisują się gorzej.
  • Na wyjątkowo dużych dziurach przychodzi myśl o trochę bardziej komfortowym zawieszeniu.


    Ile kosztuje?
    Samochód musi być w warsztacie co 15 tys. km. Na przemian wykonywany jest "mały" przegląd (wymiana oleju) i "duży" przegląd

    Koszty przeglądów (ceny aktualne):

    7 filtrów oleju 245 zł
    3 filtry powietrza 192 zł
    3 filtry nagrzewnicy 180 zł
    3 filtry paliwa 470 zł
    1 pasek rozrządu 170 zł
    1 rolka paska rozrządu 165 zł
    olej 1.216 zł
    Robocizna (suma): 860 zł
    Łącznie koszty przeglądów: 3.498 zł

    Koszty paliwa
    Auto eksploatowane jest przede wszystkim na trasie. Średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 5,2 l na 100 km. Licząc w cenach dzisiejszych, łączny koszt paliwa (2,7 zł/l) wyniósł 15.062 zł.

    Koszty usterek

  • Po ok. 30 tys. km auto zaczęło dudnić jak bęben. Na polskich drogach nie wytrzymał łącznik stabilizatora. Wymieniono go bezpłatnie, na nowy typ, który sprawuje się bez zarzutu.
  • Po przejechaniu ok. 70 tys. km padł przepływomierz. W ramach tzw. kulancji (do 100 tys. km) ulga za urządzenie wyniosła 70 proc.
     
    Łączny koszt napraw: ok. 300 zł
    Łącznie koszty eksploatacyjne (bez ubezpieczeń): 18.860 zł
    Koszt paliwa na 1 km 0,14 zł
    Koszt przejechania 1km z kosztami przeglądów, napraw i paliwa (bez ubezpieczeń i utraty wartości pojazdu): 0,179 zł
    Obecna wartość nowej skody fabia elegance 1.9 TDi:  60.180 zł
    Obecna wartość opisywanej skody fabia elegance 1.9 TDi: 35.600 zł
    Utrata wartości: 24.580 zł
    Łączny koszt 1 km bez ubezpieczeń, ale z utratą wartości: 0,414 zł

    Krótko
    Trwały, ekonomiczny samochód. Zakup z silnikiem Diesla opłacalny pod warunkiem pokonywania długich tras.

  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Tagi:

    Brak komentarzy - napisz pierwszy

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły
    Advertisement

    Motofakty mazowieckie

    Skoda Fabia zdjęcia

    Skoda Fabia dane techniczne

    Wszystkie dane techniczne

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości

    Skoda Fabia opinie

    Oceń swoje auto

    Ogłoszenia z gratka.pl

    Skoda Fabia Cena