Skoda Fabia (1999 – 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna.
Fot. Wojciech Kołatek: Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna.
Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku.

Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku.            

 

Skoda Fabia pokaz premierowy miała jesienią 1999 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, będąc następcą produkowanego od połowy lat dziewięćdziesiątych modelu Felicja. W sprzedaży auto pojawiło się w 2000 r. w wersji hatchback i kombi. W następnym roku wszedł na nasz rynek sedan.  

Fot. Wojciech Kołatek: Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna.
Fot. Wojciech Kołatek: Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna.

 

Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna. Szerokie przednie drzwi umożliwiają wygodne zajęcie miejsca. Trochę trudniej zasiąść na tylnej kanapie, z powodu węższych drzwi i niewielkiego kąta ich otwarcia. W środku jest natomiast przestronnie i wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób, nawet wyższego wzrostu. Przednie fotele są mało wygodne – twarde i płaskie. Bogatsze wersje mają wygodniejsze. Kokpit, w którym sporo zapożyczono z podzespołów i stylistyki Volkswagena, jest czytelny i uporządkowany. Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie. Słabym elementem Fabii hatchback jest bagażnik. 260 l pojemności, to  zaledwie przeciętny wynik w segmencie.  

Do zupełnie innej grupy użytkowników adresowana jest wersja kombi, także o prostej i niewyszukanej stylistyce. Ta idealne auto dla młodych rodzin. Jest ono, podobnie jak sedan o 26 cm dłuższy od hatchbacka. Ma spory bagażnik liczący 425 l pojemności, a powiększając go uzyskujemy aż 1225 litrów. Sedan może pochwalić się jeszcze większym bagażnikiem, bo o pojemności 440 l. Małe są natomiast możliwości jego powiększenia – tylko 790 l po złożeniu tylnej kanapy.  

Fot. Wojciech Kołatek: W kabinie Fabii jest przestronnie i wystarczająco dużo  miejsca dla czterech osób.
Fot. Wojciech Kołatek: W kabinie Fabii jest przestronnie i wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób.

Fabią podróżuje się dość komfortowo. Układ jezdny zapewnia bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, lepiej radząc sobie z długimi koleinami niż z dziurami. Auto jest też dobrze wyciszone, natomiast przewietrzanie wnętrza należy do przeciętnych (szczególnie przy komplecie pasażerów).  

 

Silniki  

 

Fabia ma kilka silników z różnymi mocami, w zależności od rocznika. Najpopularniejszy, benzynowy, to 1,4 l z mocami: 68, 75 i 101 KM. W 2003 r. pojawił się silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 l i mocy 54 KM. W ofercie była także jednostka dwulitrowa o mocy 116 KM. W chwili premiery w sprzedaży był wolnossący diesel 1,9 l/ 64 KM. Później rodzina jednostek wysokoprężnych została powiększona o turbodiesle 1,9 l i mocy 101 KM i 131 KM. Ten ostatni montowany był do modelu Fabia RS.

 

Eksploatacja

 

Skoda Fabia jest autem solidnie wykonanym, a na rynku wtórnym dość młodym. Jednak temu modelowi też przytrafiają się usterki.

Fot. Wojciech Kołatek: Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie.
Fot. Wojciech Kołatek: Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie.

Użytkownicy narzekają na zbyt szybkie zużywanie się silentblocków wahaczy przednich i łączników drążka stabilizatora. Z tyłu nie wytrzymują elementy górnego mocowania amortyzatorów. Zdarzają się także awarie w układzie kierowniczym – uszkodzenia pompy elektrohydraulicznego układu wspomagania i wycieki oleju z przekładni kierownicy. Zawodzą także łożyska kół; są one integralnymi elementami piast i dlatego wymiana jest kosztowna. Awarie miewają też pompy wodne i czujniki temperatury płynu chłodzącego.

Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie. Natomiast niektórzy właściciele mają zastrzeżenia do trwałości niemetalizowanych lakierów – są mało odporne na zarysowania. Należy też zwracać uwagę na szczelność tylnych drzwi. Bywają przypadki przedostawania się wody do wnętrza auta.

 

Fabia oparta na rozwiązaniach technologicznych Volkswagena utrzymuje dość stabilne i dość wysokie ceny. W ofercie najwięcej jest modeli w wersji hatchback oraz silników 1,4 l. Zakup używanej Skody Fabii jest dobrym interesem, ale warto poszukiwać modeli z późniejszych lat produkcji. Te z samego początku miały sporo „chorób wieku dziecięcego”. Wszak Fabia przecierała szlak dla VW Polo.

 

Wady:                                                                  

- ubogie wyposażenie seryjne,

- głośne silniki diesla,

- średniej klasy materiały wykończeniowe.

 

Zalety:

- przestronne wnętrze,

- pewne właściwości jezdne,

- solidne wykonanie.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1999 – prezentacja modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie

2000 – początek sprzedaży Fabii w wersji hatchback,

2001 – wprowadzenie na rynek wersji sedan i kombi, nowe silniki: 2.0/116 KM i 1.9 TDI/101 KM

2003 – pojawia się model Fabia RS z silnikiem o mocy 131 KM,

2004 – modernizacja modelu (m.in. nowe zderzaki, zmodyfikowane tylne lampy)

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

2000

2001

2002

2003

2004

1.2

-

-

-

16,5-29,9

19,8-35,9

1.4

14,0-24,8

16,0-24,9

17,9-25,7

16,9-32,0

25,2-32,9

1.9TDI

19,0-25,9

20,3-29,9

21,5-30,8

24,0-32,9

28,9-39,0

 

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

 Dane techniczne wybranych silników*

 

Silnik

1.2

1.4

1.4 16V

2.0 16V

1.9TDI

Pojemność skokowa (cm³)

1198

1397

1390

1984

1896

Moc (KM/obr./min.)

54/4750

68/5000

101/6000

116/5400

101/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

106/3000

120/2500

126/4400

170/2400

240/1800

Prędkość maks. (km/h)

151

162

185

195

185

Przyspieszenie 0-100 km (s)

18,4

15,4

11,6

9,9

11,5

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

4,8/5,9/7,8

5,5/7,0/9,6

5,3/6,6/8,9

5,9/7,8/11,1

4,0/4,9/6,4

Opony

155 R13; 185/60 R14

165/70 R14; 185/60 R14

185/60 R14

195/50 R15

185/60 R14

Zbiornik paliwa (l)

45

Objętość bagażnika (l)

260/1015

Rozstaw osi (cm)

246

Rozstaw kół przód/tył (cm)

143,5/142

Średnica zawracania (m)

10,5

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

396/164,5/145

Masa własna (kg)

1055

1065

1110

1145

Masa całkowita (kg)

1570

1580

1625

1660

* wersja hatchback z 2002 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty