Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38527 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Fabia 2018. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, cennik

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Skoda Aktualizacja gamy Skody Fabii to jedna z najważniejszych z punktu widzenia polskiego klienta zmian w ofercie czeskiej marki. Chociaż od kwietnia wiedzieliśmy, co dokładnie się zmieni, a niedawno poznaliśmy cennik unowocześnionej Fabii, to dopiero teraz mieliśmy okazję pojeździć autem, które właśnie wchodzi do sprzedaży.

Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Jakub Mielniczak Bezchmurne niebo, temperatura przekraczająca 30 stopni i sielski krajobraz czeskich wsi na zachód od Pragi. To właśnie w takich okolicznościach przyrody zorganizowano dziennikarską prezentację zmienionej gamy Skody Fabii. Na pierwszy rzut oka niewiele się zmienia, ale gdy zagłębimy się w tabele i specyfikacje to dostrzeżemy wysiłki Czechów, by auto, które oferują od 4 lat, było wciąż atrakcyjne dla klientów.

Nadwozie / Wnętrze

Główne zmiany zewnętrzne można odkryć z przodu i tyłu auta - delikatnie przestylizowano te miejsca, do każdej wersji auta dodając lampy do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, oferując za dopłatą pozostałe światła (mijania i tylne) oparte o wspomnianą technologię.

Klienci lubiący zabawy w internetowym konfiguratorze docenią nowe możliwości personalizacji auta - w ramach opcji Colour Concept można wybierać wśród nowych kolorów nadwozia, dachu, a także felg. Po raz pierwszy do Fabii można dokupić 18-calowe obręcze. Najciekawsze z nich mają kolor czerwony (dostępne w rozmiarze 16 cali) - do jazd testowych nie udostępniono jednak samochodów w nie wyposażonych. W gamie wyróżnia się usportowiona Fabia Monte Carlo - w standardzie ma bardzo wygodne, sportowe fotele, większe zderzaki ze spoilerami i detale nawiązujące do sportu - m.in. wykończenie wnętrza imitujące karbon. Skoda twierdzi, że we wnętrzu zmieniono materiały wykończeniowe - jeżeli jednak ktoś spodziewa się, że tworzywa są teraz miękkie w dotyku, zawiedzie się. Nowości dotyczą jedynie wzorów listew i zmienionego materiału na fotelach - niektóre ich partie mogą być teraz wykończone mikrofibrą imitującą alkantarę. Delikatne zmiany także w zestawie wskaźników, chociaż trudno je nazwać rewolucyjnymi. Rozszerzono także rozwiązania Simply Clever - od teraz wersja Combi ma wyjmowaną latarkę w bagażniku, dostępna jest też dwustronna mata bagażnika z powierzchniami o różnych fakturach. Wisienką na torcie jest dodatkowe oświetlenie schowka w konsoli środkowej - po zmroku pomoże odnaleźć umieszczone w nim przedmioty.

Redakcja poleca: Prawo jazdy. Co oznaczają kody w dokumencie?

Wszystkie te zmiany powodują, że zmieniona Fabia wygląda dojrzalej, została też upodobniona do innych modeli czeskiej marki.

Multimedia

Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Jakub Mielniczak Zmiany w multimediach dotyczą topowej jednostki Amundsen - od teraz jest ona dostępna z 6,5-calowym ekranem dotykowym (dostępnym także w niższych systemach Swing i Swing Plus). Pełna obsługa bluetooth, slot na kartę SD, obsługa Apple Car Play czy Android Auto nikogo dziś nie dziwią. To, co wyróżnia Fabię spośród konkurencji to funkcja zdalnego podłączenia dwóch tabletów za pomocą Skoda Media Command i możliwość zamontowania ich na zagłówkach przednich foteli. W szczególności docenią to dzieci, które z rodzicami będą pokonywać Fabią dalekie trasy. Dzięki dwóm portom USB zainstalowanym w tylnej części auta, nie trzeba się martwić o stan naładowania akumulatora w tych urządzeniach. Pakiet usług Skoda Connect. Oprócz standardowych funkcjonalności online jak informacja o natężeniu ruchu, wypadkach czy pogodzie w miejscu docelowym, za pomocą aplikacji mobilnej Skoda App, może dostarczyć informacji m.in. o średnim zużyciu paliwa z ostatnich tras, ilości paliwa w zbiorniku.

Bezpieczeństwo

Zmiany w tej dziedzinie dotyczą głównie nowych systemów asystujących kierowcy, w które może być wyposażona zmodernizowana Fabia. W czasie jazd testowych mogliśmy sprawdzić asystenta martwego pola w lusterkach (bardzo sprawnie działającego), system ostrzegający o ryzyku najechania na poprzedzający pojazd. Zależnie od wersji i wybranej opcji wyposażenia, Fabia może być wyposażona w układ wspomagający wyjeżdżanie z miejsca parkingowego, system monitorujący zmęczenie kierowcy oraz asystenta świateł drogowych.

Napęd / Podwozie 

Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Skoda Fabię można kupić z każdym silnikiem, pod warunkiem że będzie miał on trzy cylindry i pojemność 1 litra. Wśród jednostek napędowych nie znajdziemy diesli. Tabelę otwiera najsłabszy, 60-konny, wolnossący motor MPI (dostępny w późniejszym czasie), jego mocniejsza wersja, znana m.in z Citigo, rozwija 75 KM. To dobra propozycja dla flot i tych użytkowników, którzy jeżdżą głównie na krótkich, miejskich trasach. Pozostali powinni zainteresować się doładowanymi silnikami TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które występują w dwóch wariantach mocy - 95 i 110-konnym. Odmiana mocniejsza może być połączona z 7-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią DSG. W czasie testu jeździliśmy 110-konnym hatchbackiem z 6-biegowym manualem oraz 95-konną, 5-biegową wersją Combi. Różnica w przyspieszeniu słabszego TSI w stosunku do wersji mocniejszej wynosi 1,2 s. Można powiedzieć - niewiele. Sytuacja zmienia się, gdy zechcemy podróżować po autostradzie, lub często wybieramy się np. w góry z pełnym ekwipunkiem. Wówczas ujawnia się ograniczona dynamika słabszego motoru i pojawia sens dopłaty do odmiany 110-konnej. Na szczęście kwota, po którą trzeba sięgnąć do kieszeni nie jest duża - wynosi 2200 zł. Oba silniki TSI wyposażono w filtr cząstek stałych GPF. Według producenta, Fabia z TSI pod maską powinna spalać średnio 4,5-4,6 l/100 km. To wynik możliwy do osiągnięcia w czasie spokojnej jazdy pozamiejskiej. W mieście należy nastawić się na rezultaty zbliżone do 7 l/100 km. Dokładnych pomiarów spalania dokonamy, gdy odświeżona Fabia trafi na dłuższy test do naszej redakcji.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Podsumowanie

Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Skoda Skoda w materiałach prasowych podkreśla, że zmodernizowana Fabia jest teraz bardziej „premium” niż wcześniej. Zmusza do refleksji fakt, że prawie każdy producent samochodów chce mieć w swojej ofercie coś „premium”, co ma zachęcić klientów do zakupu i posiadania wyjątkowego produktu. Fabia wcale nie musi być premium, by była warta zakupu. Auto broni się samo - sprawdzoną techniką, nowoczesnym designem i pewnym prowadzeniem. Facelifting uzupełnił pewne braki w wyposażeniu auta, poprawił też jego stronę funkcjonalną. Nie będzie zaskoczeniem sytuacja, gdy Fabia jeszcze długo utrzyma w czołówce listy najchętniej kupowanych samochodów w Polsce.

Cennik Skody Fabii w wersji hatchback

(do wersji kombi należy dopłacić około 2500 zł)

Wersja wyposażenia Active

    1.0 MPI/75 KM + man5: 45 000 zł (43 000 zł w promocji)

    1.0 TSI/95 KM + man5: 48 100 zł

Wersja wyposażenia Ambition

    1.0 MPI/75 KM + man5: 48 000 zł (46 000 zł w promocji)

    1.0 TSI/95 KM + man5: 51 100 zł

    1.0 TSI/110 KM + man6: 53 300 zł

    1.0 TSI/110 KM + DSG7: 58 200 zł

Wersja wyposażenia Style

    1.0 MPI/75 KM + man5: 54 300 zł (52 300 zł w promocji)

    1.0 TSI/95 KM + man5: 57 400 zł

    1.0 TSI/110 KM + man6: 59 600 zł

    1.0 TSI/110 KM + DSG7: 64 500 zł

Wersja wyposażenie Style Color

    1.0 MPI/75 KM + man5: 55 900 zł (53 900 zł w promocji)

    1.0 TSI/95 KM + man5: 59 000 zł

    1.0 TSI/110 KM + man6: 61 200 zł

    1.0 TSI/110 KM + DSG7: 66 100 zł

Wersja Monte Carlo

    1.0 MPI/75 KM + man5: 55 100 zł (53 100 zł w promocji)

    1.0 TSI/95 KM + man5: 58 200 zł

    1.0 TSI/110 KM + man6: 60 400 zł

    1.0 TSI/110 KM + DSG7: 65 300 zł

 Skoda Fabia i wybrani konkurenci - dane techniczne

 

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost

Renault Clio 0,9 Energy TCe

 
 

Pojemność skokowa i rodzaj silnika

999 cm3, R3, benzynowy turbo

999 cm3, R3, benzynowy turbo

898 cm3, R3, benzynowy turbo

 
 

Moc

95 KM przy 5000 obr./min

100 KM przy 5000 obr/min

90 KM przy 5050 obr/min

 
 

Moment obrotowy

160 Nm przy 2000-3500 obr./min

170 Nm przy 1400-4000 obr/min

140 Nm przy 2500 obr/min

 
 

Skrzynia biegów i napęd

5-biegowa manualna, napęd przedni

6-biegowa manualna, napęd przedni

6-biegowa manualna, napęd przedni

 
 

Liczba miejsc

5

5

5

 
 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1463\1457

1523\1490

1506\1506

 
 

Rozstaw osi (mm)

2470

2493

2589

 
 

Pojemność bagażnika (l)

330

290

300

 
 

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

42

40

 
 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3992/1732/1488

4040/1735/1476

4062/1732/1448

 
 

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback / 5

Hatchback / 5

Hatchback / 5

 
 

Prędkość maksymalna

185 km/h

180 km/h

182 km/h

 
 

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

10,5

12,2

 
 

Średnie zużycie paliwa

4,4 l/100 km (producent)

4,3 l/100 km (producent)

4,7  l/100 km (producent)

 
 

Emisja CO2 (g/km)

101

97

105

 
 

Masa własna (kg)

1035

1124

1082

 
 

Cena

od 48100 zł (Active)

od 47070 zł

od 51000 zł

 


Skoda Fabia 2018 

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Skoda

Skoda Fabia 2018

Prowadzenie auta można skwitować jednym stwierdzeniem - jest do bólu poprawne. Trudno od uniwersalnego samochodu segmentu B wymagać czegoś ponad to, co oferuje Fabia. Pewnie jedzie po prostej, na zakrętach nie zaskakuje. Co ważne, nawet jeśli nawierzchnia jest nierówna, tył nie myszkuje po drodze. A to wszystko przy zachowaniu bardzo przyzwoitego poziomu komfortu jazdy.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gerard (gość)

    ładna, idę do sklepu po nią.

  • superparts (gość)

    Skoda po raz kolejny pokazała, że da się stworzyć wspaniały samochód w nie najgorszej cenie. Mam słabość do tego typu aut. ;) Ciekawe jak z częściami zamiennymi do tego modelu. https://superparts.pl/

  • 0.7 litra (gość)

    Następny "step up" będzie silniczek 0.7 litra, 2 cylindry i 100km

  • Moto21 (gość)

    To jeden z najlepszych samochodów w klasie. Szkoda tylko że cena już nie niższa jak u konkurencji.

  • Giena (gość)

    Kiedyś był to hit....bo Toyota czy Renault kosztowały 3 razy tyle co Skoda. a teraz ceny te same. jest Wybór.

  • georg (gość)

    @Giena, szczerze mówiąc już wolałbym dopłacić i wziąć toyotę. Bardzo szybko zwróci się to na utrzymaniu samochodu ;)

  • Giena (gość)

    sam mam Yariskę LPG i chodzi jak zegarek. Ale po 70tys km padła 1 a potem 2 żarówka H4 i to tyle w temacie,

  • Skodomaniak (gość)

    Poczekam na model z jednym cylindrem i silnikiem z Junaka

  • tomi (gość)

    kiedy silkniki od kosiarki bo chetnie kupię...

  • Edo (gość)

    ganialny samochód

  • iki (gość)

    216 na trsie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Fabia zdjęcia

Skoda Fabia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Fabia Cena