Skoda Fabia III. Imponuje bagażnikiem i wyposażeniem

Tomasz Szmandra
Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda zorganizowała pierwsze jazdy testowe Fabią trzeciej generacji, która w najtańszej wersji ma kosztować 39 390 zł. Zamówienia na auto będzie można składać już na początku listopada, a pierwsze modele trafią do klientów w styczniu 2015 roku.
Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda Fabia / Fot. Skoda

Fabia od 15 lat święci sukcesy i to nie tylko na polskim rynku, należąc do najlepiej sprzedających się modeli. Pierwsza Fabia została zaprezentowana w 1999 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, a 2007 roku zadebiutowała jej druga generacja. W ubiegłym roku w Polsce zajęła drugą lokatę, z liczbą 10 812 zarejestrowanych egzemplarzy, ustępując jedynie Octavii. Łącznie od 1999 roku wyprodukowano ponad 3,5 miliona Fabii z różnymi typami nadwozia.

Najnowszy model powstał na nowej płycie podłogowej, która jest ewolucją platformy na której zbudowano Volkswagena Polo. Auto jest niższe (o 31 mm) i szersze (aż o 90 mm) od poprzednika, a pojemność bagażnika wynosi 330 litrów, co czyni go największym w tej klasie samochodów. W hatchbacku zastosowano rozwiązanie, dzięki któremu półkę możemy zamontować w połowie wysokości bagażnika, co umożliwi przewożenie na niej drobnych przedmiotów i osłonięcie tych znajdujących się poniżej.

Co do stylizacji nadwozia, to auto nie przeszło rewolucji, a raczej ewolucję. Oczywiście widać nawiązania do nowej Octavii i Rapida, ale Fabia nadal pozostaje Fabią. Również wnętrze pozostało praktyczne, stonowane i uporządkowane w stylu dobrze znanym z innych modeli koncernu Volkswagena. I chociaż do jakości wykonania i spasowania poszczególnych elementów nie można mieć zastrzeżeń, to rażą nieco twarde elementy plastikowe we wnętrzu. Ale warto przypomnieć, że mamy do czynienia z samochodem segmentu B.

Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda Fabia / Fot. Skoda

W ofercie jednostek napędowych znalazły się 4-cylindrowe silniko MPI o pojemności 1,0 oraz 1,2 litra o mocy od 60 do 110 KM oraz 3-cylindrowe diesle o pojemności 1,4 litra i mocy 75 oraz 105 KM. Według danych producenta zużycie paliwa zostało ograniczone do 3,1 l/100 km, natomiast emisja CO2 do 82 g/km. Jednostki wyposażone są w system Start-Stop i spełniają normę emisji spalin EU6, natomiast napęd jest przekazywany za pomocą ręcznej skrzyni biegów lub dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Warto podkreślić, że obie pracują bez zarzutu, o czym mieliśmy okazje się przekonać podczas pierwszych jazd testowych. Także w zakresie właściwości jezdnych Fabia należy do wyróżniających się modeli segmentu B. Na słowa uznania zasługuje nie tylko stabilne, typowo „volkswagenowskie” zawieszenie, ale także precyzyjny układ kierowniczy. Przy okazji auto nieźle radzi sobie na nierównościach, a w porównaniu do poprzedniczki, ma lepiej wyciszoną kabinę.

W pierwszej kolejności auto trafi do sprzedaży w wersji hatchback, natomiast w pierwszym kwartale przyszłego roku gamę uzupełni kombi, które będzie droższe o 2500 zł.

Nowa Fabia będzie oferowana w trzech poziomach wyposażenia (Active, Ambition i Style). Podstawowa wersja Active zawiera m.in. pakiet elementów podnoszących bezpieczeństwo: systemy ABS i ESP z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, XDS i hamulcem antykolizyjnym (Multicollision Brake), poduszki bezpieczeństwa czołowe i boczne, kurtyny i uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy.

Ponadto, bazowy wariant jest wyposażony w fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka boczne. Klimatyzacja manualna oferowana jest w tej wersji za 700 zł.    

Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda Fabia / Fot. Skoda

Lepiej wyposażona odmiana Ambition oferuje m.in. manualną klimatyzację, komputer pokładowy, zdalnie sterowany centralny zamek, radio Swing z dotykowym, kolorowym ekranem i reflektory przeciwmgielne. Ponadto, dla tej wersji przewidziano dwa promocyjne pakiety wyposażenia. Za 750 zł można będzie zamówić pakiet Mixx, w którego skład wchodzą: 15-calowe obręcze kół ze lekkich stopów, tylne czujniki parkowania i czujnik zmierzchu. Natomiast pakiet Audio, za 1350 zł, zawiera dwa dodatkowe głośniki z tyłu (Skoda Surround), wyświetlacz Maxi-Dot, system Bluetooth oraz wielofunkcyjną, trójramienną kierownicą pokrytą skórą.

Z kolei najlepiej wyposażona odmiana Style zawiera m.in w skórzaną kierownicę, 15 calowe obręcze ze stopów lekkich, reflektory projektorowe ze światłami do jazdy dziennej LED, system bezkluczykowego uruchamiania i wyłączania silnika Easy Start, fotel pasażera z regulacją wysokości, a także czujniki parkowania z tyłu. Do tego za 400 zł można dokupić pakiet Komfort, który obejmuje niektóre elementy pakietu Audio oraz podgrzewane przednie fotele, tempomat i automatyczną klimatyzację Climatronic.

Skoda Fabia / Fot. Skoda
Skoda Fabia / Fot. Skoda

Co ciekawe, podobnie jak inne nowe modele Skody, Fabię wyposażono w przydatny „gadżet”, czyli skrobaczkę do szyb, umieszczoną pod pokrywą wlewu paliwa.

Trzeba jeszcze dodać, że w ramach promocji, pierwsi klienci mogą otrzymać w cenie auta pakiet przeglądów na 4 lata (do 60 000 km) oraz pakiet pogwarancyjny na 2 lata (do 60 000 km) lub instalację LPG firmy Landi Renzo dla silnika 1.0 MPI (od lutego 2015).

W Polsce Fabia jest liderem segmentu B nieprzerwanie od 2001 roku. To niewielkie, miejskie autko ma teraz atrakcyjniejszy wygląd, lepsze wyposażenie i jest lepiej dopracowane. Wygląda więc na to, że trzecia generacja czeskiego bestsellera nie powinna mieć problemu z utrzymaniem się na szczycie.

Wybrane dane techniczne Skody Fabii i konkurentów:

Marka/model

Skoda Fabia 1.2 Active

Toyota Yaris 1.3 Life

Renault Clio 0.9 Zen

Cena (zł)

43 880

45 900

50 450

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback / 5

hatchback / 5

hatchback / 5

Długość/szerokość/wysokość

3992/1732/1467

3950/1695/1510

4062/1731/1448

Rozstaw osi

         2470

         2510

         2589

Masa własna

1055

1038

1071

Pojemność bagażnika (l)

330/1150

286/768

300/1146

Rodzaj paliwa

beznzyna

benzyna

benzyna

Pojemność skokowa (cm3)

1197

1329

898

Liczba cylindrów

           4

           4

            3

Napędzana oś

     przednia

     przednia

     przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przeł.

5-biegowa manualna

6-biegowa manualna

5-biegowa manualna

Moc (KM) przy obr./min

90/4400-5400

99/6000

90/5250

Moment obr. (Nm) przy obr./min

160/1400-3500

125/4000

135/2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

11,7

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

182

175

182

Średnie spalanie (l/100 km)

4,7

4,9

4,5

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty