Fabia od 15 lat święci sukcesy i to nie tylko na polskim rynku, należąc do najlepiej sprzedających się modeli. Pierwsza Fabia została zaprezentowana w 1999 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, a 2007 roku zadebiutowała jej druga generacja. W ubiegłym roku w Polsce zajęła drugą lokatę, z liczbą 10 812 zarejestrowanych egzemplarzy, ustępując jedynie Octavii. Łącznie od 1999 roku wyprodukowano ponad 3,5 miliona Fabii z różnymi typami nadwozia.
Najnowszy model powstał na nowej płycie podłogowej, która jest ewolucją platformy na której zbudowano Volkswagena Polo. Auto jest niższe (o 31 mm) i szersze (aż o 90 mm) od poprzednika, a pojemność bagażnika wynosi 330 litrów, co czyni go największym w tej klasie samochodów. W hatchbacku zastosowano rozwiązanie, dzięki któremu półkę możemy zamontować w połowie wysokości bagażnika, co umożliwi przewożenie na niej drobnych przedmiotów i osłonięcie tych znajdujących się poniżej.
Co do stylizacji nadwozia, to auto nie przeszło rewolucji, a raczej ewolucję. Oczywiście widać nawiązania do nowej Octavii i Rapida, ale Fabia nadal pozostaje Fabią. Również wnętrze pozostało praktyczne, stonowane i uporządkowane w stylu dobrze znanym z innych modeli koncernu Volkswagena. I chociaż do jakości wykonania i spasowania poszczególnych elementów nie można mieć zastrzeżeń, to rażą nieco twarde elementy plastikowe we wnętrzu. Ale warto przypomnieć, że mamy do czynienia z samochodem segmentu B.
W ofercie jednostek napędowych znalazły się 4-cylindrowe silniko MPI o pojemności 1,0 oraz 1,2 litra o mocy od 60 do 110 KM oraz 3-cylindrowe diesle o pojemności 1,4 litra i mocy 75 oraz 105 KM. Według danych producenta zużycie paliwa zostało ograniczone do 3,1 l/100 km, natomiast emisja CO2 do 82 g/km. Jednostki wyposażone są w system Start-Stop i spełniają normę emisji spalin EU6, natomiast napęd jest przekazywany za pomocą ręcznej skrzyni biegów lub dwusprzęgłowej przekładni DSG.
Warto podkreślić, że obie pracują bez zarzutu, o czym mieliśmy okazje się przekonać podczas pierwszych jazd testowych. Także w zakresie właściwości jezdnych Fabia należy do wyróżniających się modeli segmentu B. Na słowa uznania zasługuje nie tylko stabilne, typowo „volkswagenowskie” zawieszenie, ale także precyzyjny układ kierowniczy. Przy okazji auto nieźle radzi sobie na nierównościach, a w porównaniu do poprzedniczki, ma lepiej wyciszoną kabinę.
W pierwszej kolejności auto trafi do sprzedaży w wersji hatchback, natomiast w pierwszym kwartale przyszłego roku gamę uzupełni kombi, które będzie droższe o 2500 zł.
Nowa Fabia będzie oferowana w trzech poziomach wyposażenia (Active, Ambition i Style). Podstawowa wersja Active zawiera m.in. pakiet elementów podnoszących bezpieczeństwo: systemy ABS i ESP z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, XDS i hamulcem antykolizyjnym (Multicollision Brake), poduszki bezpieczeństwa czołowe i boczne, kurtyny i uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy.
Ponadto, bazowy wariant jest wyposażony w fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka boczne. Klimatyzacja manualna oferowana jest w tej wersji za 700 zł.
Lepiej wyposażona odmiana Ambition oferuje m.in. manualną klimatyzację, komputer pokładowy, zdalnie sterowany centralny zamek, radio Swing z dotykowym, kolorowym ekranem i reflektory przeciwmgielne. Ponadto, dla tej wersji przewidziano dwa promocyjne pakiety wyposażenia. Za 750 zł można będzie zamówić pakiet Mixx, w którego skład wchodzą: 15-calowe obręcze kół ze lekkich stopów, tylne czujniki parkowania i czujnik zmierzchu. Natomiast pakiet Audio, za 1350 zł, zawiera dwa dodatkowe głośniki z tyłu (Skoda Surround), wyświetlacz Maxi-Dot, system Bluetooth oraz wielofunkcyjną, trójramienną kierownicą pokrytą skórą.
Z kolei najlepiej wyposażona odmiana Style zawiera m.in w skórzaną kierownicę, 15 calowe obręcze ze stopów lekkich, reflektory projektorowe ze światłami do jazdy dziennej LED, system bezkluczykowego uruchamiania i wyłączania silnika Easy Start, fotel pasażera z regulacją wysokości, a także czujniki parkowania z tyłu. Do tego za 400 zł można dokupić pakiet Komfort, który obejmuje niektóre elementy pakietu Audio oraz podgrzewane przednie fotele, tempomat i automatyczną klimatyzację Climatronic.
Co ciekawe, podobnie jak inne nowe modele Skody, Fabię wyposażono w przydatny „gadżet”, czyli skrobaczkę do szyb, umieszczoną pod pokrywą wlewu paliwa.
Trzeba jeszcze dodać, że w ramach promocji, pierwsi klienci mogą otrzymać w cenie auta pakiet przeglądów na 4 lata (do 60 000 km) oraz pakiet pogwarancyjny na 2 lata (do 60 000 km) lub instalację LPG firmy Landi Renzo dla silnika 1.0 MPI (od lutego 2015).
W Polsce Fabia jest liderem segmentu B nieprzerwanie od 2001 roku. To niewielkie, miejskie autko ma teraz atrakcyjniejszy wygląd, lepsze wyposażenie i jest lepiej dopracowane. Wygląda więc na to, że trzecia generacja czeskiego bestsellera nie powinna mieć problemu z utrzymaniem się na szczycie.
Wybrane dane techniczne Skody Fabii i konkurentów:
Marka/model | Skoda Fabia 1.2 Active | Toyota Yaris 1.3 Life | Renault Clio 0.9 Zen |
Cena (zł) | 43 880 | 45 900 | 50 450 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback / 5 | hatchback / 5 | hatchback / 5 |
Długość/szerokość/wysokość | 3992/1732/1467 | 3950/1695/1510 | 4062/1731/1448 |
Rozstaw osi | 2470 | 2510 | 2589 |
Masa własna | 1055 | 1038 | 1071 |
Pojemność bagażnika (l) | 330/1150 | 286/768 | 300/1146 |
Rodzaj paliwa | beznzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1329 | 898 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przeł. | 5-biegowa manualna | 6-biegowa manualna | 5-biegowa manualna |
Moc (KM) przy obr./min | 90/4400-5400 | 99/6000 | 90/5250 |
Moment obr. (Nm) przy obr./min | 160/1400-3500 | 125/4000 | 135/2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 11,7 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 175 | 182 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 4,9 | 4,5 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?