Samochody miejskie urosły i już dawno dogoniły rozmiarami konstrukcje kompaktowe z przełomu lat 70-tych i 80-tych. Ich popularność wynika także z prostej przyczyny - ekonomicznej. Są najtańsze spośród całej palety nowych aut na rynku. Chociaż ostatnimi czasy najtańsze, nie oznacza wcale tanie. Stąd warto się przyjrzeć, czym kuszą i co oferują tym bardziej, że pod lupę bierzemy dwa, bardzo popularne w Polsce modele.
Cechy szczególne
Najbardziej wizualnie urosła nowa Skoda Fabia. Wysoko poprowadzona linia dachu pozwala czuć się pasażerom w środku bardzo swobodnie, dając duże poczucie przestrzeni. Nad głowami podróżujących na tylnej kanapie miejsca nad głową na pewno nie zabraknie, chociaż niemiecka konkurencja nie jest gorsza.
Inżynierowie z Russelsheim rozwiązali to inaczej - specjalnymi wgłębieniami w dachu, dzięki czemu nawet wysocy pasażerowie nie zawadzą głową o podsufitkę. Sama linia karoserii nie jest przy tym pękata i nieproporcjonalna, a właśnie to zarzucają nowej Fabii jej przeciwnicy.
Z kolei stronnicy małej Skody dowodzą, że dzięki temu udało się uzyskać sporo miejsca w środku. I istotnie, o ile miejsca z tyłu na nogi i kolana jest minimalnie więcej w Corsie (ze względu na nieco większy rozstaw osi), to już pod względem ogólnej kubatury wnętrza, pojemności bagażnika i ilości praktycznych schowków wygrywa Fabia. Przewaga nie jest miażdżąca, lecz w codziennej eksploatacji zauważalna. Kufer Corsy jest dwudzielny, ale na zakupy nieprzydatny, w miejskim aucie może też doskwierać brak drugiego, zamykanego schowka pasażera.
Deski rozdzielcze w obu samochodach zasługują na pochwałę, są wykonane z dobrego plastiku, dobrze spasowane i nie skrzypią podczas jazdy po bruku. Wzorniczo każda ma swój styl,
aczkolwiek możliwość wyboru dwubarwnego kokpitu w Fabii pozwala na dobór kolorystyki wnętrza według własnego gustu.
W Corsie zrezygnowano ze wskaźnika temperatury płynu chłodzącego - szkoda, bo wraz ze starzeniem się modelu trudniej będzie zauważyć pierwsze, niepokojące oznaki niedomagań jednostki napędowej. W obu samochodach na tylnej kanapie mamy miejsce dla trzech pasażerów, ale właściwy komfort jazdy zapewniony jest dla dwóch. Miejsce w środku kanapy dla trzeciej osoby jest twarde, niewygodne i może służyć jedynie okazjonalnie, natomiast trzymanie boczne jest wystarczające.
W nowej Fabii drobnym mankamentem są tylko zbyt krótkie siedziska przednich foteli. Wyposażenie w obu autach jest bogate, chociaż standardowo więcej oferuje Skoda. W testowanej Corsie, bardzo bogato wyposażonej, dziwi nieobecność przednich świateł przeciwmgielnych. W tym przedziale cenowym niczym nie tłumaczy tego nawet konieczność dopłaty tylko kilkuset złotych (podobnie dzieje się z podgrzewanymi lusterkami).
Silniki
Silniki diesla są ostatnio coraz popularniejsze, ale w tym segmencie samochodów stanowią rzadkość. Najważniejszym argumentem jest tu cena, wyższa, niż w przypadku wyboru pojazdu z motorem benzynowym.
W Corsie zamontowano silnik spółki Fiat-GM Powertrain, znany choćby z Punto, z kolei Fabia bazuje na trzycylindrowej jednostce napędowej ze stajni Volskwagena. Zastosowanie techniki bezpośredniego wtrysku powoduje, że cichszy jest silnik w Oplu. Niestety, zarówno nowoczesna technologia rodem z Bielska-Białej, jak i podstarzała już technika z Wolfsburga nie dają sobie rady z napędzaniem obu aut.
Czasy wyprzedzania dla Corsy i Fabii z takimi dieslami pod maską są niewystarczające, a dodatkowo wymagają stałej pracy skrzynią biegów. Chcąc takim autem jeździć sprawnie na dłuższych dystansach należy się nauczyć wykorzystywać ich moc i moment obrotowy, w odpowiednim momencie zmieniając bieg na wyższy, albo niższy. Jedynie przy bardzo spokojnej jeździe spalanie zbliża się do danych testowych producentów.
Lepszym rozwiązaniem byłby zapewne w Corsie 90-konny diesel o tej samej pojemności, a w Fabii jednostka napędowa 1.4 TDi 80KM.
Wrażenia z jazdy
Kierowca i pasażerowie w obu autach poczują się dobrze. Nie można zbytnio narzekać na ilość miejsca w jednym, jak i drugim samochodzie, patrząc na możliwości średniej segmentu. Na dłuższych dystansach w Oplu doskwiera niewielka ilość skrytek i schowków na drobiazgi. Jakość i wygląd kokpitu w obu przypadkach nie budzą wątpliwości - kolejna generacja aut segmentu B znów wydoroślała.
Zawieszenie nowej Fabii przejęto od poprzedniczki, ale w niczym nie pogorszyło to własności jezdnych Czeszki. Nowa Fabia, choć wyższa od pierwszej generacji, nie przechyla się na ostrych łukach. Zawieszenie zachowuje się neutralnie, jest elastycznie sprężyste i dobrze wybiera
nierówności. I choć podobnie da się scharakteryzować zawieszenie Corsy, to subiektywnie lepiej jednak prowadzi się Opla. Decyduje o tym twardsze, pewniejsze zawieszenie niemieckiego auta, niżej położony środek ciężkości oraz świetnie dobrane, progresywne wspomaganie kierownicy.
Obaj rywale podczas jazdy sprawiają wrażenie ociężałych, z kompletem pasażerów i bagażu na pokładzie osiągnięcie prędkości 100 km/h wydaje się trwać wieki.
Podsumowanie
Opel Corsa i Skoda Fabia to godni następcy swoich udanych poprzedników. Zwolennicy wcześniejszych modeli w ich nowym wcieleniu z nawiązką znajdą wszystko to, czego mogli oczekiwać. Także stylizacja dostosowana została do wymogów użytkowników. Niezdecydowani swój wybór uzależnią od oferty cenowej i wyposażenia samochodu. W tej konkurencji nieco więcej atutów mają Czesi.
Wybrane dane techniczne
| Skoda Fabia 1.4 TDi | Opel Corsa 1.3 CDTi |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/6/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 1422 | 1248 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 70/4000 | 75/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/1600 | 170/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,8 | 14,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 163 |
Pojemność bagażnika (l) | 300/1160 | 285/1100 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,7/6,5 | 4,3/6,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 399/164/150 | 400/174/149 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 251 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 | 2/12 |
Cena (zł) | 50 000 | 51 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Skoda Fabia Style | Opel Corsa Enjoy |
Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 2500 | 2000 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S | S/400 |
Klimatyzacja cennikowa/promocyjna | 2600/999 | 4650/- |
Radioodtwarzacz z CD | 1200 | 1800 |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Fabia | Opel Corsa |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?