Skoda Fabia kontra Toyota Yaris
Data publikacji: Autor: Andrzej Bartoszak

W ostatnich latach w naszych rankingach sprzedaży na czołowych pozycjach plasują się Skoda Fabia i Toyota Yaris.
Skoda Fabia wyraźnie przeważa nad Yarisem w liczbie sprzedanych egzemplarzy, a wynika to ze znacznie szerszej oferty Skody: trzy rodzaje nadwozia (hatchback, sedan i kombi) i aż dziewięć opcji silnikowych, od 3-cylindrowego, benzynowego 1,2 HTP o mocy 54 KM do turbodiesla 1,9 l/130 KM. Toyota natomiast oferuje cztery silniki (1,0 l/68 KM, 1,3 l/86 KM, 1,5 l/106 KM oraz 1.4 D-4D/75 KM) i tylko nadwozie
hatchback 3- lub 5-drzwiowe. Liczba opcji wyposażenia obu aut jest podobnie szeroka, a ktoś, kto zechce za zbliżoną kwotę wybrać auto czeskie lub japońskie (choć produkowane we Francji), bez trudu dobierze odpowiednią konfigurację i będzie mógł skupić się na rozważaniach – które lepsze?
Podstawowe różnice
Tak naprawdę porównać możemy tylko auta w popularnych 5-drzwiowych wersjach hatchback. Najczęściej kupowane są podstawowe odmiany silnikowe (Skoda 1.2 HTP i Yaris 1.0), ale wcale nie w najtańszych kompletacjach wyposażenia. Aby wyrównać ceny i w miarę możności osiągi obu konkurentów,
wybraliśmy Fabię z silnikiem 64 KM w średniej wersji Classic + oraz Yarisa Terra Plus.
Już przegląd podstawowych danych technicznych przekonuje nas, że różnice między konkurentami są spore. Fabia jest po prostu większa – choć konstruktorzy Yarisa dołożyli starań, by przy niewielkiej długości auta uzyskać obszerną kabinę. Jednak Skoda w tym względzie wygrywa, przynajmniej gdy chodzi o miejsce z tyłu. Z przodu sytuacja w obu autach jest zbliżona. Japończycy przyjęli rozwiązanie z przesuwaną tylną kanapą i jest ono dobre, ale nie
załatwia wszystkiego. Oczywiście, powie ktoś, krótszym Yarisem łatwiej parkować – i będzie miał rację. Widzimy więc, że Fabia jest samochodem bardziej rodzinnym, a Yaris bardziej miejskim.
Wybierając podstawowe silniki (jednostki 54 KM w Skodzie już naprawdę nie polecamy), musimy pogodzić się z
ograniczonymi osiągami. Yaris 1,0 l jest jednak, dzięki swojej o prawie 200 kg mniejszej masie, całkiem żwawy, o ile będziemy „wysoko kręcić” jego nowoczesny, 16-zaworowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Towarzyszy temu spory hałas, ale zużycie paliwa jest naprawdę niskie, często zbliżone do tego, jakie podaje producent w danych technicznych.
Fabia z silnikiem 3-cylindrowym zachowuje się gorzej – nieco większy moment obrotowy jednostki nie rekompensuje masy
auta i w praktyce, aby nie być zawalidrogą, często jeździmy z pedałem gazu wciśniętym do podłogi. Efekt – spora głośność i nadmierne zużycie paliwa. W rzeczywistości gorąco polecamy do Fabii czterocylindrowe silniki 1,4 l (na przykład 75 KM) a do Yarisa niewiele droższą jednostkę 1,3 l.
Bez istotnych wad
Wnętrza Yarisa i Fabii wykończone są podobnie, choć wyglądają całkiem inaczej. Stylizacja przemawia za Toyotą – śmielsze linie, tablica przyrządów w formie interesującego cyfrowego wyświetlacza. Ale twarde materiały użyte w japońskim aucie nie pozwalają apomnieć,
że bardzo chodziło o obniżenie ceny produkcji. Kabina Skody jest spokojniejsza, być może nawet nudna, ale z kolei nie znajdziemy tu udziwnień. To samo dotyczy stylizacji zewnętrznej. A więc – co kto lubi.
Podwoziowo konkurenci zachowują się zaskakująco dobrze. Cięższa Fabia jest nieco bardziej komfortowa, ale oba auta, przy ich prostej konstrukcji, można uznać za wzorowo stabilne i bezpieczne. Hamulce nie sprawiają kłopotów, w wybranych wersjach oba auta mają wspomaganie kierownicy.
Pozostaje więc kwestia wyposażenia. W Skodzie Classic + brakuje drugiej poduszki powietrznej czy ABS-u, ale to jest już kwestia doboru opcji. Yaris Terra Plus ma z kolei nieco gorsze wyposażenie „luksusowe”.
A więc co wybrać? Sprawa jest chyba oczywista. Jeżeli nie zdecyduje zaufanie do którejś z marek i kwestie estetyczne, to tania wersja Fabii jest dla kogoś, kto potrzebuje auta już naprawdę rodzinnego. Natomiast Yaris okaże się lepszy dla kierowcy lubiącego żwawszą jazdę, a nie wożącego na tylnych siedzeniach zbyt wielu pasażerów.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad przeciwnikiem)
|
Fabia 1.2 HTP Ambiente |
Yaris 1.0 Terra Plus |
Przestronność wnętrza |
+ |
|
Silnik |
|
+ |
Poziom hałasu |
|
+ |
Hamulce |
|
+ (za ABS) |
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
|
+ |
Nowoczesność konstrukcji |
Remis |
|
Wyposażenie |
Remis |
Wybrane dane techniczne:
|
Fabia 1.2 HTP Ambiente |
Yaris 1.0 Terra Plus |
Liczba cylindrów/zaworów |
3/12 benzynowy |
4/16 benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) |
1198 |
998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) |
64/5400 |
65/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) |
112/3000 |
90/4100 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
15,9 |
13,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) |
12,8 |
11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
160 |
155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* |
68 |
69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) |
41,8 |
40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3) |
260 – 1016 |
205 - 950 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) |
45 |
45 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km) |
5,1/7,6 |
4,9/6,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) |
396 x 165 x 147 |
364 x 166 x 150 |
Rozstaw osi (cm) |
246 |
237 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/10 |
3/12 |
Cena** (zł) bez promocji |
42 390 |
42 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne (podstawowe):
|
Fabia Classic + |
Yaris Terra Plus** |
poduszki powietrzne czołowe / boczne |
S (O dla pasażera)/o |
S/- |
Kurtynowe poduszki powietrzne |
- |
- |
układ ABS/ESP/ASR |
O/-/O |
S/-/- |
Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach |
S/S |
S/- |
Fotel kierowcy regulowany na wysokość |
S |
- |
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane |
S/S |
- |
Elektryczne sterowanie szyb przednich |
S |
- |
Klimatyzacja manualna |
O |
O |
Radio CD/instalacja |
O/S |
S |
Centralny zamek |
S |
- |
Czujnik parkowania |
S |
O |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
** - Toyota oferuje wiele wymienionych w tabeli elementów wyposażenia, ale tylko w pakietach, np. najbogatszy pakiet Sol zwiększa cenę auta do 48 500 zł.
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą