Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36080 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motosport / Rajdy

Skoda Fabia. Maszyna do wygrywania

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. Skoda W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej.

W tym czasie ekipa z Mladá Boleslav była obecna na 24-godzinnym wyścigu Le Mans z kultową Skodą i świętowała triumfy w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych z jednym z najbardziej utytułowanych aut w historii motorsportu – Skoda 130 RS, która nazywana była „Czeskim Porsche”.

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. SkodaAktualnie Skoda Motorsport skupia się na rajdach. Za początek trwającego do dziś rozdziału w historii marki można uznać sezon 1994, kiedy model Favorit triumforał w kategorii Formula 2 Rajdowych Mistrzostw Świata. W kolejnych latach zbudowano Felicię i Octavię w specyfikacji Kit-Car. W 2000 roku przyszedł czas na rajdówki królewskiej klasy WRC. Honoru Skody broniły w niej Octavia i Fabia.

Samochody odnosiły największe sukcesy w krajowych czempionatach - np. Mistrzostwach Czech. W latach 2006–2008, kiedy zgodnie z duchem przepisów zaczęto wycofywać „wurce” z lokalnych zawodów, Skoda rozpoczęła prace nad Fabią Super 2000. W perspektywy czasu można stwierdzić, że decyzja sportowego oddziału Skody była strzałem w dziesiątkę. Wyprodukował niemalże 100 sztuk Fabii, które w ciągu pięciu lat wywalczyły łącznie 712 miejsc na podium i 297 zwycięstw na całym świecie, a liczby te z pewnością będą rosły.

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. SkodaPod dyktando kierowców Fabii S2000 upłynął cykl ERC, czyli Rajdowe Mistrzostwa Europy. W 2012 roku najszybszym zawodnikiem na Starym Kontynencie był Juho Hänninen z Finlandii. W 2013 r. triumfował Jan Kopecký z Czech. Hat-tricka marce spod znaku uskrzydlonej strzały zapewnił Esapekka Lappi z Finlandii. Fabia S2000 bryluje także w Rajdowych Mistrzostw Azji i Pacyfiku. Od 2012 roku triumfowali w nich kolejno Chris Atkinson, Gaurav Gill, Jan Kopecký oraz Pontus Tidemand.

Rajdowa Fabia zdała także egzamin w bardziej prestiżowym czempionacie. W 2010 roku Patrik Sandell ze Szwecji był drugim kierowcą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata w klasie S-WRC. Rywalizował za kierownicą Fabii S2000. Jego wynik poprawił Juho Hänninen, który wywalczył mistrzowskie laury w S-WRC. Warto dodać, że w 2012 r. za kierownicą Fabii S2000 w rajdowych mistrzostwach świata występował także Sébastien Ogier wraz z pilotem Julienem Ingrassią. Starty Skodą w barwach zespołu Volkswagen Motorsport były etapem przygotowań do występu Polo WRC w sezonie 2013. Trening opłacił się. Ogier już w pierwszym sezonie startów wywalczył dla zespołu Volkswagena mistrzowskie laury.

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. SkodaNastępcą Fabii S2000 została Fabia R5. Po raz pierwszy samochód został pokazany, jeszcze w maskującym malowaniu, w listopadzie 2013 roku. W styczniu kolejnego roku ruszyły intensywne testy. Prowadzono je na drogach w Czechach, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Wynik końcowy? 10 000 bezproblemowo przejechanych kilometrów. Taki dystans odpowiada 50 rundom mistrzostw Europy. Ostatnią prostą stanowiło uzyskanie homologacji FIA. Ze względu na bardzo rygorystyczny regulamin inżynierowie musieli dopasować się do wymogów stawianych przez FIA dla kategorii R5. Maksymalny końcowy koszt produkcji samochodu musi zamknąć się w kwocie 180 000 euro. Na pierwsze sukcesy nowej maszyny nie trzeba było czekać długo - już podczas pierwszej rundy czempionatu rozgrywanego na trasach naszych południowych sąsiadów Fabia R5 świętowała swoje pierwsze zwycięstwo. Jan Kopecký wygrał wszystkie pięć rajdów czempionatu i sięgnął po mistrzostwo Czech.

Fabia R5 została naszpikowana najnowocześniejszą technologią. Zgodnie z przepisami FIA posiada doładowany silnik 1.6, stały napęd na cztery koła oraz pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów i niezależne zawieszenie obu osi. Minimalną masę regulaminowo ustalono na 1230 kg.

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. SkodaKluczowe podzespoły samochodu - m.in. zawieszenie, koła czy hamulce - można dostosować do specyfiki danego rajdu. Zawody można podzielić na dwie grupy - rozgrywane na tzw. luźnej nawierzchni (czyli szutrze i śniegu) oraz imprezy, których odcinki specjalne wytyczone są po asfaltowych drogach. Rywalizacja bywa prowadzona też na nawierzchniach mieszanych. Przykładem jest Rajd Katalonii, który odbywa się zarówno na szutrowej, jak i asfaltowej nawierzchni. W czasie tych zawodów mechanicy w ciągu zaledwie kilkudziesięciu minut muszą wymienić ponad sto podzespołów. Nie byłoby to możliwe, gdyby o zmianach specyfikacji szutrowej na asfaltową nie pomyślano już na etapie projektowania rajdówki.

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. SkodaNa czym polegają te zmiany? Wymieniane są zawieszenia, tarcze i zaciski hamulcowe, koła, skrzynie biegów oraz dyferencjały. Na rajdach szutrowych na porządku dziennym są wyboje i "hopy". Wymusza to stosowanie zawieszenia o długim skoku. Nawierzchnia o mniejszej przyczepności pozwala na stosowanie hamulców o mniejszej średnicy. To z kolei umożliwia użycie 15-calowych felg z oponami o wyższym profilu, który jest bardziej odporny na uszkodzenia. Na rajdach asfaltowych koła mają średnicę 18-cali, gdyż muszą pomieścić 355-milimetrowe tarcze hamulcowe.

Fabia R5 udowodniła już swoją wszechstronność, odnosząc sukcesy na różnych nawierzchniach.  W 2015 roku Esapekka Lappi wywalczył najniższy stopień podium w WRC 2, a zespół Skoda Motosport okazał się najlepszy w tej klasie.

W tym roku załogi Pontus Tidemand/Jonas Andersson, Jan Kopecký/Pavel Dresler i Esapekka Lappi/Janne Ferm Fabią R5 w barwach Skoda Motorsport z doskonałymi rezultatami rywalizują w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC 2). Ich dokonania budują kolejny świetlany rozdział w 115-letniej historii zaangażowania Skody w sporty motorowe.

Dane techniczne Skoda Fabia R5
Długość: 3 994 mm
Szerokość: 1 820 mm
Masa: 1 230 kg
Silnik: turbodoładowany, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Pojemność: 1 620 cm3
Moc: ok. 280 KM
Moment obrotowy: 420 Nm
Przeniesienie napędu: na cztery koła
Skrzynia biegów: sekwencyjna, pięciobiegowa
Zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu i z tyłu
Pojemność baku: 82,5 l
Zużycie paliwa: 60 l/100km (na odcinku specjalnym)
Koła: asfalt 8x18/szuter 7x15

 

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. 

Fot. Skoda

Skoda Motorsport

W sezonie 2016 zespół Skoda Motorsport świętuje 115 lat obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Fabia zdjęcia

Skoda Fabia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Fabia Cena