Skoda Fabia – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
W portugalskim Faro zaprezentowano Fabię drugiej generacji. Premierową jazdę autem „zaliczył” dziennikarz Motofaktów.

Mimo że oficjalny debiut nowego modelu zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie, żurnaliści kilku europejskich krajów już mieli możliwość bliższego poznania następcy tego popularnego także w Polsce modelu. Warto przypomnieć, że w 2006 roku Fabia była najchętniej kupowanym samochodem w naszym kraju, a wyższość czeskiego auta musiały uznać nawet firmy, które produkują swoje modele nad Wisłą.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Szefostwo Skody wierzy, że nowa Fabia zdoła przynajmniej powtórzyć światowy sukces swojej poprzedniczki, czyli zdobyć ponad 1,5 miliona klientów.

 

Pierwsza generacja tego modelu debiutowała w 1999 r., a do jej najważniejszych atutów należała przystępna cena i dobra jakość wykonania. Nowa Fabia ma kontynuować te tradycje.

Jako pierwsza została zaprezentowana Fabia w wersji hatchback. Jesienią ofertę uzupełni kombi, natomiast definitywnie zrezygnowano z sedana.

 

Jednocześnie przedstawiciele firmy poinformowali o zaprzestaniu produkcji

Fot. Tomasz Szmandra: Przód nowej Fabii został skopiowany z modelu Roomster
Fot. Tomasz Szmandra: Przód nowej Fabii został skopiowany z modelu Roomster

dotychczasowego modelu Fabii, który będzie można kupować do wyczerpania zapasów w salonach.

 

Prace nad karoserią nowej Fabii rozpoczęły się w 2002 roku. Przy okazji wzmocniono strukturę nadwozia i powiększono strefy zgniotu.

 

Przód auta jest wierną kopią Roomstera, ale całe nadwozie Fabii posiada teraz bardziej odważny design. Poprzedni model charakteryzował się bowiem spokojniejszą, bardziej klasyczna sylwetką. Po bokach nadal dominują płaskie elementy, a tył ze

Fot. Tomasz Szmandra: Z tyłu pozostała charakterystyczna pokrywa bagażnika, ale przybyły nowe lampy zespolone
Fot. Tomasz Szmandra: Z tyłu pozostała charakterystyczna pokrywa bagażnika, ale przybyły nowe lampy zespolone

"schodkiem" na pokrywie bagażnika, został wzbogacony o duże lampy zespolone.

 

Również wnętrze zyskało nowego blasku - kokpit niemal identyczny jak w Roomsterze, jest nie tylko ergonomiczny, ale także starannie wykonany.

 

W swojej klasie Skoda Fabia jest autem oferującym największą ilość miejsca na nogi (3,3 cm więcej niż w poprzednim modelu) i nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Auto urosło o 4,7 cm, dzięki temu przestrzeń nad głowami podróżnych powiększyła się odpowiednio o 1,2 cm (z przodu) i 4,2 cm (z tyłu).

 

Do 300 l powiększono także bagażnik, co oznacza 40 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. Po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć  do 1163 l.


Fot. Tomasz Szmandra: Wystrój wnętrza i tablica przyrządów to kolejne nawiązanie do Roomstera
Fot. Tomasz Szmandra: Wystrój wnętrza i tablica przyrządów to kolejne nawiązanie do Roomstera


Silniki

 

W nowej Skodzie dostępnych będzie siedem jednostek napędowych - cztery benzynowe i trzy diesle. Silniki te znane są już m.in. z Roomstera, a do wyboru są benzynowe jednostki: 1,2 l/60 lub 70 KM, 1,4 l/86 KM i 1,6 l/105 KM oraz diesle: 1,4 l/70 lub 80 KM i 1,9 l/105 KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wsiadając do nowej Fabii nie sposób nie zwrócić uwagi na dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Lepsze jest także trzymanie na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 300 l, ale po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1163 l.
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 300 l, ale po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1163 l.

to szeroki zakres regulacji, który umożliwia wybór właściwej pozycji za kierownicą.

 

Podczas jazd testowych, mieliśmy okazję przejażdżki dwoma wersjami benzynowymi i 80-konnym dieslem.

Pierwsze wrażenia s takie, że Fabia z silnikiem 1.4 wydaje się nieco "ospała" - jednostka napędowa z opóźnieniem reaguje na pedał gazu i po prostu wydaje się zbyt słaba do tego auta, zwłaszcza, kiedy w kabinie podróżują więcej niż dwie osoby.

 

Lepsze wrażenie robi diesel, mimo, że wg. danych producenta ma prawie o sekundę gorsze przyspieszenie. Wpływa na to ma z pewnością wyższy moment obrotowy (195 Nm/2200 obr/min) i lepiej zestopniowana skrzynia biegów. Z tym silnikiem auto także nie przejawia sportowych ambicji, ale za to nieźle radzi sobie zarówno podczas wyprzedzania, jak i w czasie podjazdów na wzniesienie, a do tego przy spokojnej jeździe potrafi spalić niespełna 5 l oleju napędowego na każde 100 km. 

 

Wadą jest natomiast głośna praca trzycylindrowej jednostki, która okazuje

Fot. Tomasz Szmandra:Plastikowe korytko w bagażniku pomoże zabezpieczyć zakupy.
Fot. Tomasz Szmandra:Plastikowe korytko w bagażniku pomoże zabezpieczyć zakupy.

się bardziej hałaśliwa od najmocniejszego diesla 1.9.

 

Jeżeli chodzi o zwieszenie, to Fabia stanowi dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Najmniejsza Skoda bardzo sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze, mimo, że zawieszenie nie jest tak sztywne jak w przypadku innych przedstawicieli koncernu Volkswagena. 

Kierowca Fabii może liczyć na stabilną jazdę i nie musi stresować sie nadmiernymi przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

 

Najnowszy model Skody trafi na polski rynek pod koniec kwietnia. W standardowym wyposażeniu znajdzie się m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Jako opcję przewidziano kurtyny powietrzne, elektronicznie sterowaną klimatyzację Climatronic, sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic, instalację telefonu GSM z łączem Bluetooth oraz radioodtwarzacz CD.

 

Według opinii przedstawicieli Skody Auto Polska, ceny nowej Fabii nie powinny być dużo wyższe od poprzedniego modelu.

 

Podsumowanie

 

Segment A stanowi aż 30 proc. ogólnej sprzedaży samochodów osobowych w Europie. Fabia będzie musiała stawić czoła takim rywalom jak Toyota Yaris, Fiat Panda czy Suzuki Swift. Skoda posiada jednak mocne atuty w postaci atrakcyjnego wyglądu,  solidnego wykonania i nowoczesnych silników. Jak udowodniła pierwsza generacja tego modelu, niebagatelne znaczenie ma także zaufanie klientów, których dotąd było już ponad 1,5 mln. 

 

Wybrane dane techniczne Skoda Fabia 1.4 TDI (80 KM)

 

Typ silnika

Turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

3/12

Pojemność skokowa (cm3)

1422

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

80/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

195/2200

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

172

Zużycie paliwa - średnie (l/100 km)

4,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

399,2x164,2x149,8

Pojemność bagażnika (l)

300/1163

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty