Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36608 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Favorit

Data publikacji: Autor: (JGK)

 Mimo że nowy model był nowocześniejszy od poprzednika (skody 120), to jednak nadal znacznie odstawał od innych porównywalnych aut produkowanych w Europie Zachodniej.

Projekt Skody Favorit powstał w połowie lat osiemdziesiątych.

Nowy samochód skonstruowano całkowicie własnymi siłami, jedynie nadwozie - w co raczej trudno uwierzyć, patrząc na przestarzałą, kanciastą sylwetkę skody - powstało w pracowni słynnego włoskiego projektanta Bertone.

Jednak już w momencie pierwszej prezentacji na targach w Brnie w 1987 roku trudno było uznać skodę favorit za auto nowoczesne. Seryjna produkcja ruszyła w 1988 roku i auto zdobyło dużą popularność zwłaszcza w dawnych krajach socjalistycznych. Na Zachodzie również cieszyło się pewnym wzięciem, zwłaszcza ze względu na niską cenę.

Brak nowoczesności pod względem stylistycznym idzie, niestety, w parze z przestarzałą techniką. Mimo że silnik skody favorit odpowiada formalnie współczesnym wymaganiom (umieszczony z przodu motor napędza przednie koła i współpracuje z pięciobiegową przekładnią), to jednak sama konstrukcja silnika pochodzi jeszcze z lat 60. Ponadto do Polski sprowadzano głównie wersje gaźnikowe, bez wtrysku paliwa, nie mówiąc już o katalizatorze.

Nie najlepiej jest również z niezawodnością. Dość częste są kłopoty z instalacją elektryczną, a do jej najsłabszych punktów należą styki, regulatory oraz rozdzielacz zapłonu. Ponadto, z powodu wadliwego działania pompy wodnej, przepaleniu ulega uszczelka głowicy cylindrów. Do typowych defektów skody favorit należą też uszkodzenia uszczelek silnika i skrzyni biegów, powodujące wycieki oleju.

Także wnętrze nie dostarcza zbyt wielu powodów do zadowolenia. Tablica rozdzielcza jest nieestetyczna i wykonana z materiałów niskiej jakości, siedzenia są niewygodne, zaś tapicerka na drzwiach wykonana z tworzywa sztucznego jest często źle dopasowana.

Zainteresowani kupnem skody favorit powinni się raczej rozejrzeć za egzemplarzami wyprodukowanymi po 1991 roku, gdyż wtedy Skoda rozpoczęła współpracę z Volkswagenem. Favoritki z tego okresu są bardziej dojrzałe pod względem konstrukcyjnym (pojawił się między innymi wtrysk paliwa i katalizator), a także o wiele solidniej wykonane.

To o niej wiemy

Zalety

  • Przestronne wnętrze
  • Niska cena
  • Bagażnik o zmiennej pojemności


Wady


Ceny Skody Favorit

1989 1990 1991 1992 1993 1994
3.800 4.700 5.500 6.500 8.400 9.300

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • MaCIEK (gość)

    Auto tego artykułu napisał "adwozie - w co raczej trudno uwierzyć, patrząc na przestarzałą, kanciastą sylwetkę skody - powstało w pracowni słynnego włoskiego projektanta Bertone.". Co to znaczy przestarzałą? Przecież auto było projektowane chyba jeszcze w I połowie lat 80... wtedy większość aut było kanciastych- Golfy, Fiaty, Ople Kadetty D. Nie można porównywać auta z lat 80 do nowych konstrukcji!

  • Kamil (gość)

    Autor tego artykułu ma chyba nie równo pod sufitem, same bzdury. Motofakty.pl chyba srakty ;)

  • Fan skody (gość)

    Fotele są bardzo wygodne, silnik jest dynamiczny tapicerka drzwi wcale nie odstaje a deskę rozdzielczą projektowało Bertone. To wspaniałe auto!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Favorit dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Favorit opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Favorit Cena