Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda – historia marki

Mariusz Michalak
Skoda Favorit / Fot. Skoda
Skoda Favorit / Fot. Skoda
Historia czeskiej marki rozpoczęła się w dwóch miejscach, ale nie w tym samym czasie. Koncern, który swoje początki miał w II połowie XIX wieku obecnie należy do Volkswagena, a auta Skody są jednym z najczęściej wybieranych samochodów w Polsce.
Logo Skoda/ Fot. Skoda
Logo Skoda/ Fot. Skoda

Pierwsza z firm, która związana jest z początkami Skody, powstaje w 1859 roku w Pilznie. Początkowo są to zakłady przemysłu metalowego, które następnie zajmują się wytwarzaniem broni. Na stanowisku kierowniczym pracuje w nich Emil Skoda, który przejmuje przedsiębiorstwo w 1869 roku. Skoda umiera w 1900 roku, a pierwsze auta zaczynają się pojawiać po zakończeniu I wojny światowej. Z taśmy w 1924 roku zjeżdża Skoda 25/100 produkowana na licencji Hispano-Suizy.

W tym czasie działa już firma Laurin & Klement zajmująca się wytwarzaniem samochodów. Zakład został założony przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa w 1895 roku w Mlada Boleslav. Początkowo przedsiębiorstwo produkowało rowery, od 1899 roku motocykle, a pierwszy samochód pojawia się w 1905 roku. To model Voiturette A, który napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1005 ccm i mocy 7 KM. Udało się go wyprodukować 44 egzemplarze. Jego następcami były wersje B oraz C, a od 1911 roku powstaje model S z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1771 ccm i mocy 14 KM, który produkowany był do 1925 roku. Oprócz tego w firmie wytwarzane są m.in. autobusy, ciężarówki, walce drogowe oraz maszyny rolnicze.

W 1924 roku zakłady w Mlada Boleslav zniszczył pożar. Firma zaczęła szukać strategicznego partnera, a wybór pada na zakład Skody, która w 1925 roku stała się właścicielem firmy Laurina i Klementa.

Skoda 420 / Fot. Norbert Schnitzler, licencja Creative Commons 3.0
Skoda 420 / Fot. Norbert Schnitzler, licencja Creative Commons 3.0

W 1929 roku debiutuje Skoda 860 z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Do szerokiego grona odbiorców przeznaczona jest Skoda 420 Popular, która trafia do produkcji w 1930 roku i cieszy się dużą popularnością. Auto było wyposażone w czterocylindrowy silnik o mocy 20 KM. Do 1940 roku powstawał również model 100 Popular, który następnie został zastąpiony przez Skodę Tudor.

Podczas II wojny światowej produkcja została dostosowana do potrzeb militarnych. Tuż po jej zakończeniu zakład przekształca się w przedsiębiorstwo państwowe o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W roku 1952 do produkcji trafia Skoda 1200, która pod maską skrywała silnik o pojemności 1221 ccm i mocy 36 KM. Następnie nazwa zmieniona została na 1201, a wersja użytkowa powstawała pod oznaczeniem 1202. W roku 1954 pojawia się Skoda 440 nazywana również Spartak. Większą popularnością cieszyła się jednak Skoda Octavia, produkowana od 1959 roku.

Skoda 1200 / Fot. David van Mill, licencja Creative Commons 2.0
Skoda 1200 / Fot. David van Mill, licencja Creative Commons 2.0

W 1964 roku na rynku pojawia się model 1000 MB, który

Skoda Favorit / Fot. Skoda
Skoda Favorit / Fot. Skoda

miał silnik umieszczony z tyłu. W latach 1969**– 1977 produkowana była Skoda 100/110, a debiutują również modele 105, 120 oraz 130. Przełom następuje w 1987 roku, kiedy zaprezentowana zostaje Skoda Favorit – auto z silnikiem z przodu i napędem na przednie koła. Do sprzedaży trafiły również wersje pickup oraz kombi pod nazwą Forman. Produkcja samochodu została zakończona w 1994 roku, kiedy to zastąpił go model Felicia. Było to także pierwsze auto produkowane po tym jak w 1991 roku Skoda stała się częścią Volkswagena. W 1999 roku Felicia zostaje zastąpiona przez model Fabia. Warto także odnotować, że roku 1996 powrócono do nazwy Octavia, a jedna z bogatszych wersji wyposażenia tego modelu nawiązywała do nazwisk założycieli firmy i nosiła określenie Laurin&Klement.

W 2001 roku do sprzedaży trafia Skoda Superb, ale należy dodać, że produkcję pierwszej Skody o takiej nazwie rozpoczęto

Skoda OCtavia 1996 / Fot. Skoda
Skoda OCtavia 1996 / Fot. Skoda

przed wojną w roku 1934 roku i powstawała ona przez osiem lat. Skoda Roomster na rynku jest obecna od 2006 roku, a w 2009 roku zadebiutowała Skoda Yeti. Dwa lata później w Bratysławie rozpoczęła się natomiast produkcja niewielkiego auta miejskiego o nazwie Citigo.

13 lipca 2005 roku zakłady w Mlada Boleslav opuszcza 10-milionowa Skoda. Okazał się nią model Octavia Combi z silnikiem 2.0 TDi, a jubileuszowy egzemplarz trafił do jednej z organizacji zajmującej się promocją Czech.

Najważniejsze daty z historii marki:

1859 – w Pilznie powstają zakłady przemysłu metalowego

1869 – przedsiębiorstwo przejmuje Emil Skoda

1895 – w Mlada Boleslav powstaje firma Laurin & Klement

1905 – Voiturette A

1911 – model S

1924 – Skoda 25/100

1925 – Skoda stała się właścicielem firmy Laurina i Klementa

1929 – Skoda 860

1930 – Skoda 420 Popular

1946 – Skoda 1101

1952 – Skoda 1200

1954 – Skoda 440

1959 – Skoda Octavia

1964 – Skoda 1000 MB

1969 – Skoda 100/110

1987 – Skoda Favorit

1991 – Skoda staje się częścią koncernu Volkswagen

1994 – Skoda Felicia

1996 – powrót do nazwy Octavia

1999 – Skoda Fabia

2001 – Skoda Superb

2001 – Skoda Roomster

2009 – Skoda Yeti

2011 – Skoda Citigo

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty