Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Karoq 1.0 TSI. Wrażenia z jazdy, osiągi, ceny

Jakub Mielniczak
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?Fot. Jakub Mielniczak
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?Fot. Jakub Mielniczak
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Karoq to kolejny po Seacie Ateca, Volkswagenie Tiguanie i Skodzie Kodiaq SUV zbudowany na platformie MQB. Auto zostało zaprezentowane wiosną ubiegłego roku w Sztokholmie i od tej pory jest jedną z głównych sił napędowych sprzedaży aut czeskiej marki. W Polsce samochód jest dostępny z dwiema jednostkami benzynowymi (1.0 TSI i 1.5 TSI) oraz z dwoma dieslami (1.6 TDI i 2.0 TDI) występującymi w różnych wariantach mocy. Do naszej redakcji trafił egzemplarz napędzany najmniejszym silnikiem benzynowym o mocy 115 KM połączonym z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Taka konfiguracja to najtańszy sposób na wejście w posiadanie Skody Karoq.

Nadwozie/wnętrze

Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka.
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Fot. Jakub Mielniczak

Patrząc na Karoqa nie można oprzeć się wrażeniu, że auto wygląda jak zmniejszony Kodiaq. Podobna jest bryła, kształt przednich lamp, rysunek przedniej i tylnej części nadwozia. Oba auta różnią się detalami (jak np. tylne lampy), które w przypadku Karoqa mają podkreślać jego nieco bardziej dynamiczny charakter. W żadnym momencie Karoq nie pozostawia wątpliwości, że jest Skodą - pod względem stylistyki czeska marka jest przewidywalna do bólu. Nic nie zaskakuje także we wnętrzu - wszystko jest podporządkowane funkcjonalności i ergonomii - czepialstwem będzie narzekanie na zbyt nisko umieszczony panel sterowania klimatyzacją. Poza tym nie ma żadnych wątpliwości - obsługa Karoqa jest prosta i intuicyjna. Chociaż wnętrze auta jest mniejsze niż w Kodiaqu, to na brak przestrzeni narzekać nie można. Na przednich, wygodnych fotelach o szerokim zakresie regulacji wygodnie usiądą nawet wysokie osoby, tym z tyłu będzie nieco ciaśniej, jeżeli przednie siedzenia ustawimy do osób o wzroście powyżej 190 cm. Nad głowami również nie brakuje miejsca - testowe auto nie było wyposażone w szklany panoramiczny dach dostępny za dopłatą 4500 zł, który zabiera trochę przestrzeni. Materiały wykończeniowe generalnie nie są złe, chociaż szkoda, że nie zastosowano bardziej miękkich tworzyw do wykończenia boczków i uchwytów do zamykania drzwi - to elementy, których „dotyka” się najczęściej. Cieszą obszerne kieszenie w drzwiach, na tunelu środkowym są dwa uchwyty na napoje, a przed pasażerem sporych rozmiarów schowek. Schowek znajduje się też w górnej części tablicy rozdzielczej - szkoda, że jego pokrywa w odróżnieniu od reszty kokpitu jest wykonana z gładkiego plastiku i przez to odbija się w przedniej szybie.

Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka.
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Fot. Jakub Mielniczak

Testowe auto było wyposażone w system aranżacji VarioFlex. W tym rozwiązaniu tylna kanapa składa się z trzech oddzielnych siedzeń, które osobno można przesuwać, a w razie potrzeby wymontować je z pojazdu. Standardowa pojemność bagażnika to 521 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do 1630 litrów. VarioFlex pozwala na regulowanie pojemności bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów. Gdy tylne siedzenia zostaną wyjęte, do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 1810 l. Sam bagażnik jest wyposażony w trzy małe schowki na drobne przedmioty. Ciekawym rozwiązaniem jest roleta przymocowana do klapy bagażnika, która razem z nią się unosi. Wisienką na torcie jest lampka LED, którą można wymontować i nocą używać jako latarki.
Pozytywne wrażenie robi system multimedialny - urządzenie Amundsen kosztuje 3100 zł, ma znakomitej jakości wyświetlacz, dobrze działającą nawigację i bezproblemowo łączy się z urządzeniami peryferyjnymi. W odróżnieniu od droższego systemu Columbus (6900 zł), pozostawiono fizyczne pokrętło regulacji głośności, za co należy się plus.

Napęd

Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka.
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Fot. Jakub Mielniczak

115-konny wariant silnika 1.0 TSI napędza wiele aut koncernu Volkswagena. Wśród nich jest m.in. Up! GTI, czy Seat Ibiza, testowany przez naszą redakcję kilka miesięcy temu. O ile „trzycylindrowiec” ten żwawo napędza mniejsze samochody, to w Skodzie Karoq jednostka ma nieco więcej pracy. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 10,6 s. Do prędkości dozwolonych na polskich drogach jej nabieranie jest w miarę sprawne. Przybywanie kolejnych kilometrów na godzinę na prędkościomierzu trwa już zdecydowanie dłużej. Wpływ na to niewątpliwie ma duża powierzchnia czołowa auta - praw aerodynamiki się nie oszuka. Dobrze, że skrzynia biegów działa precyzyjnie – mimo, że drogi prowadzenia drążka nie są jakoś wyjątkowo krótkie, to nigdy nie zdarza się haczenie. Karoq dobrze wypada też pod względem spalania - podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej z prędkościami 90-100 km/h możliwe jest osiągnięcie 5,5-6 l/100 km. W czasie jazdy miejskiej należy przygotować się na ok. 8 l/100 km, podobny rezultat osiągniemy na autostradzie.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Podwozie

Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka.
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Fot. Jakub Mielniczak

Zawieszenie Skody Karoq zestrojono dość komfortowo. Nie zachęca ono do sportowej jazdy - w szybko pokonywanych zakrętach daje o sobie znać wysokość auta. Pracę podwozia można docenić za to wtedy, gdy sport schowamy do kieszeni - nierówności są dobrze tłumione, a z układu jezdnego nie dochodzą żadne podejrzane odgłosy. O żadnym podskakiwaniu, czy kołysaniu nadwozia nie ma mowy. Układ kierowniczy działa raczej lekko - mimo tego daje dość niezłe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami.

Bezpieczeństwo

Karoq otrzymał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Testowe auto było wyposażone m.in w adaptacyjny tempomat. Występuje on w dwóch rodzajach - ten, działający do 160 km/h kosztuje 1600 zł, a z limitem prędkości podniesionym do 210 km/h - 2600 zł. Dobrze działający asystent martwego pola w lusterkach to wydatek 1600 zł. Za dopłatą można mieć też system rozpoznawania znaków drogowych (300 zł), asystenta pasa ruchu (1600 zł) oraz adaptacyjne przednie lampy LED z funkcją doświetlania zakrętów (4500 zł). Asystent parkowania uszczupli portfel o kolejne 2800 zł. Ci, którzy umieją zaparkować sami i wystarczą im zwykłe czujniki, zaoszczędzą w tym przypadku 1400 zł - są one o tyle tańsze.

Ceny

Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka.
Kompaktowy SUV z litrowym, trzycylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła to coś, co konserwatywny fan motoryzacji skwituje jednym słowem - pomyłka. Czy rzeczywiście ten, kto zdecyduje się na zakup Skody Karoq 1.0 TSI ma się czego wstydzić, czy jednak za samochodem tym przemawiają solidne argumenty?

Fot. Jakub Mielniczak

Podstawowy Karoq 1.0 TSI Ambition z manualną skrzynią biegów kosztuje 87 900 zł. Doposażenie do poziomu naszej „testówki” podnosi cenę do ponad 100 000 zł. Jeżeli ktoś chce się zdecydować na mocniejszy silnik benzynowy - np. 1.5 TSI i skrzynię DSG, musi na ten cel przeznaczyć minimum 102 900 zł. 2-litrowy diesel z DSG i napędem na 4 koła kosztuje co najmniej 123 900 zł. Volkswagen Tiguan nie występuje z silnikiem 1.0 TSI - podstawową jednostką napędową jest 1.4 TSI za przynajmniej 97 790 zł. Najtańszy Peugeot 3008 ze 130-konnym silnikiem 1.2 Pure Tech i manualną skrzynią biegów to wydatek przynajmniej 89 900 zł.

Podsumowanie

Wszyscy ci, którzy zapomną o uprzedzeniach wspomnianych we wstępie i zdecydują się na taką konfigurację Skody Karoq, jaką prezentujemy w naszym teście, powinni być zadowoleni. Owszem, auto niczym nie prowokuje do dynamicznej jazdy, ale z całą pewnością dobrze sprawdzi się jako pojazd rodzinny, przydatny zarówno w mieście, jak i podczas pokonywania tysięcy kilometrów wakacyjnych tras. Karoq łączy konserwatywność wyglądu auta z funkcjonalnością rozwiązań, które użytkownik bezapelacyjnie doceni w codziennym użytkowaniu.

PLUSY:

- praktyczność i funkcjonalność wnętrza i bagażnika;
- stosunkowo oszczędny silnik;
- nie przesadzone ceny wyposażenia dodatkowego.

MINUSY:

- pewne niedostatki w wykończeniu wnętrza;
- umiarkowana dynamika silnika podczas jazdy w trasie

DANE TECHNICZNE


Skoda Karoq 1.0 TSI 115 KMPeugeot 3008 1.2 PureTech 130 KMNissan Qashqai 1.2 DiG-T 115 KM

999 ccm, R3, benzynowy turbo1199 ccm, R3, benzynowy turbo1197 ccm, R4, benzynowy turbo
Moc115 KM przy 5000 obr./min130 KM przy 5500 obr/min115 KM przy 4500 obr./min
Moment obrotowy200 Nm przy 2000-3500 obr./min230 Nm przy 1750 obr/min190 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6-biegowa manualna, napęd przedni6-biegowa manualna, napęd przedni6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc555
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1541\15411579\15871560\1560
Rozstaw osi (mm)263826752646
Pojemność bagażnika (l)521520401
Pojemność zbiornika paliwa (l)555355
Długość/szerokość/wysokość (mm)4382\1841\16054447\1841\16244380/1806/1590
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV / 5SUV / 5SUV / 5
Prędkość maksymalna (km/h)187188185
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,610,810,9
Średnie zużycie paliwa5,3 l/100 km (producent)5,1 l/100 km (producent)5,6 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km)117117129
Masa własna1265 kg1250 kg1318
Cenaod 87 900 złod 89 900 złod 79 750 zł
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty