Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Kodiaq RS. SUV ze sportowymi ambicjami

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Kodiaq RS Najważniejszym elementem wersji RS był i jest silnik. W Kodiaqu RS jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna TDI o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. To najmocniejszy silnik dieslowski, jaki został zastosowany w seryjnej Skodzie.Fot. Skoda
Skoda Kodiaq RS Najważniejszym elementem wersji RS był i jest silnik. W Kodiaqu RS jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna TDI o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. To najmocniejszy silnik dieslowski, jaki został zastosowany w seryjnej Skodzie.Fot. Skoda
Skoda Kodiaq oprócz wersji bazowej występuje także w specjalnych odmianach Laurin & Klement, Scout i Sportline. Do tego zestawu dołączy najmocniejsza wersja - RS z silnikiem o mocy 240 KM.

Segment samochodów typu SUV to jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów rynku motoryzacyjnego. Nabywcy oczekują już nie tylko, aby były to auta funkcjonalne, ale również szykowne i szybkie. Na to zapotrzebowanie odpowiadają producenci, m.in. Skoda, która model Kodiaq uzupełniła sportową wersją RS.

Skrótu RS Skoda używa już od 1974 roku. Wówczas przeznaczony był tylko dla aut wyczynowych. W 2000 roku pojawiła się pierwsza Skoda RS dla szerokiego kręgu odbiorców. Była to Octavia, zaś trzy lata później także Fabia RS.

Najważniejszym elementem wersji RS był i jest silnik. W Kodiaqu RS jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna TDI o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. To najmocniejszy silnik dieslowski, jaki został zastosowany w seryjnej Skodzie. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi aż 500 Nm, które są osiągane w zakresie 1750-2500 obr./min. Wszystko dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek połączonych szeregowo, czyli układu biturbo. Efekt jest taki, że Kodiaq RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sekundy i rozpędza się do prędkości 221 km/h.

W celu polepszenia sportowych emocji dostarczanych przez silnik Kodiaq RS został wyposażony w system dynamicznego wzmacniania dźwięku silnika Dynamic Sound Boost. To pierwsza Skoda z takim rozwiązaniem.

Skoda Kodiaq RS Najważniejszym elementem wersji RS był i jest silnik. W Kodiaqu RS jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna TDI o pojemności 2
Skoda Kodiaq RS

Najważniejszym elementem wersji RS był i jest silnik. W Kodiaqu RS jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna TDI o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. To najmocniejszy silnik dieslowski, jaki został zastosowany w seryjnej Skodzie.

Fot. Skoda

Napęd jest przenoszony na obie osie za pośrednictwem dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej przekładni DSG, której konstrukcja została specjalnie dostosowana do współpracy z mocnymi silnikami. Kierowca może wybierać pośród automatycznego trybu pracy przekładni lub zmieniać biegi samodzielnie, także za pomocą manetek przy kierownicy.

Do zespołu napędowego dobrano również odpowiednie zawieszenie. Auto wyposażono w system zawieszenia adaptacyjnego Dynamic Chassis Control (DCC), które automatycznie dopasowuje ustawienia amortyzatorów do warunków jazdy i rodzaju nawierzchni. DCC występuje razem z wyborem profilu jazdy (Driving Mode Select), który umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Do wyboru są tryby: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual oraz Snow. System DCC to nie tylko większy komfort jazdy, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo oraz kontrola zachowania pojazdu.

Kolejnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy jest progresywny układ kierowniczy. Został on skonfigurowany specjalnie dla Kodiaqa RS. Układ działa w ten sposób, że podczas szybkiej jazdy koło kierownicy działa z lekkim oporem, aby kierowca lepiej czuł auto. Z kolei w mieście siła wspomagania wzrasta, co ułatwia manewrowanie samochodem.

Auta Skody ze znaczkiem RS wyróżniają się również pod względem stylizacji. Tak też jest w przypadku Kodiaqa RS. Pierwszym elementem jest oczywiście znaczek RS, który jest umieszczony na grillu oraz na klapie bagażnika. Ponadto zastosowano czarne, błyszczące detale, jak relingi dachowe, listwy wokół szyb bocznych czy lusterka boczne. Również osłona chłodnicy utrzymana jest w tej samej stylistyce.

Specjalnie dla tego modelu opracowano nowy wzór aluminiowych, 20-calowych obręczy Xtreme, które są standardowym elementem wyposażenia. Sportowy charakter kół podkreślą czerwone zaciski hamulcowe i 17-calowe tarcze. Z tyłu samochodu uwagę zwraca odblaskowy element, który rozciąga się na całej szerokości auta. To rozwiązanie wyróżniające wszystkie modele RS. Pod tylnym zderzakiem dobrze widoczne jest zakończenie dwóch rur wydechowych.

Wnętrze auta charakteryzuje sportowa czerń oraz sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami z logo RS na oparciach. Czarny kolor wnętrza jest przełamany czerwoną lamówką na tapicerce, podłokietniku czy skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Standardowe wyposażenie obejmuje dyskretne podświetlenie wewnętrznych klamek drzwi oraz aluminiowych pedałów.

Skoda Kodiaq RS otrzymała też elektroniczny zestaw wskaźników VIRTUAL COCKPIT – cyfrowy zestaw wskaźników z personalizacją ustawień, w którym zamiast tradycyjnych analogowych zegarów jest komputerowy wyświetlacz. Dzięki temu kierowca ma możliwość dopasowania wyświetlanych informacji do swoich indywidualnych preferencji.

Sportowy charakter Kodiaqa RS w niczym nie zaszkodził funkcjonalnym zaletom tego modelu. W wyposażeniu auta jest szereg bardzo praktycznych rozwiązań, w tym także opcji, w których może on być skonfigurowany w wersji dla siedmiu osób.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty