Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 (190 KM). Test długodystansowy cz. 3. Zużycie paliwa

Marcin Rejmer
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.Fot. Archiwum
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.Fot. Archiwum
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.

Nawet przy autostradowych prędkościach we wnętrzu można swobodnie rozmawiać, słuchać muzyki z porządnego zestawu audio, a w wygodnym fotelu nie zmęczymy się długą jazdą. Pozycja za kierownicą jest poprawna, siedzi się wygodnie, a wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach. Wszystko zostało rozmieszczone z głową.

Podobać może się funkcjonalna deska rozdzielcza i intuicyjny komputer pokładowy. Miejsca z tyłu oraz miejsca na głowę i nogi to pod względem wygody ścisła czołówka segmentu. Bardzo komfortowo dla 4 dorosłych osób, w miarę wygodnie dla 5 osób, a jak zajdzie potrzeba można rozłożyć dwa dodatkowe fotele i samochód staje się 7-osobowy, jednak wtedy kosztem przestrzeni bagażowej.

Parasolki w drzwiach, wysuwane gumowe ochraniacze krawędzi drzwi, mocowane na rzepy koce w bagażniku, podwójna podłoga w bagażniku, możliwość zaadaptowania światła w bagażniku na wyjmowaną latarkę to zdecydowanie wartość dodana testowanej Skody Kodiaq. Wszystko się przydało. Nie używaliśmy tylko wysuwanego haka holowniczego.

W dłuższej trasie można włączyć sprawnie działający adaptacyjny tempomat. O bezpieczeństwo dba system awaryjnego hamowania, który w razie braku reakcji kierowcy pomaga zapobiec kolizji, system utrzymania w pasie ruchu (nie jest zbyt inwazyjny) oraz system monitorowania martwego pola, który informuje kierowcę o samochodach, których mógł nie zauważyć w lusterkach. Wszystko działa perfekcyjnie i sprawdziło się w sytuacjach nieprzewidzianych, które od czasu do czasu zdarzają się każdemu kierowcy.

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4. Skrzynia DSG

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.

Fot. Archiwum

Automatyczna skrzynia biegów DSG (niem. Direkt-Schalt Getriebe) to dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która została opracowana przez Volkswagena i zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku. Później zastosowano ją w innych modelach marki, a także w modelach Skody.

Skrzynia DSG ma dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia. Może pracować w trybie automatycznym oraz w trybie sekwencyjnym. Maksymalne osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie.

Automatyczna skrzynia biegów w Skodzie Kodiaq pracuje płynnie, bez szarpnięć i co ważne, gdy zachodzi taka potrzeba, błyskawicznie reaguje na kick-down, zapewniając dynamikę i elastyczność. Układ jezdny 4x4 z gracją i spokojem pokonywał kolejne kilometry.

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4. Zawieszenie

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.

Fot. Archiwum

Testowany egzemplarz posiada adaptacyjne zawieszenie DCC wraz z wyborem profilu jazdy. Wybór profilu jazdy umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy.
Dostępne są tryby jazdy: Eco, Comfort, Normal, Sport i Individual, które zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów.

Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie, według osobistych preferencji. W trybie Comfort Kodiaq może być przyjemnie płynącym samochodem. Normal to po prostu zwykłe zawieszenie,  kompromis pomiędzy komfortem i dobrym trzymaniem się drogi. W trybie Eco elektronika koncentruje się na oszczędzaniu paliwa. Wreszcie w trybie Sport samochód staje się zwarty i stabilny, daje poczucie pewności prowadzenia i jest dynamiczny.

Auto wyposażono w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction), czyli w specjalną instalację do eliminowania tlenków azotu z gazów spalinowych, w której katalizatorem jest amoniak podawany w formie płynu będącego wodnym roztworem mocznika (AdBlue). System pozostaje poza silnikiem, jest zabudowany częściowo w nadwoziu (sterownik elektroniczny, czujniki, zbiornik, pompa, instalacja wlewowa AdBlue, przewody dostarczające płyn do wtryskiwacza, a częściowo w układzie wydechowym (wtryskiwacz płynu, moduł katalityczny, czujnik tlenków azotu). Dane z systemu trafiają do układu diagnostycznego samochodu, co umożliwia przekazywanie kierowcy informacji o konieczności uzupełnienia płynu i ewentualnych awariach systemu SCR.

Działanie SCR jest stosunkowo proste. Wtryskiwacz wprowadza roztwór mocznika do układu wydechowego przed katalizatorem SCR. Pod wpływem wysokiej temperatury płyn rozpada się na amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze amoniak reaguje z tlenkami azotu, dzięki czemu powstaje lotny azot i para wodna. Niewykorzystana w reakcji część amoniaku również zamienia się w lotny azot i parę wodną. Bezpośrednie zastosowanie amoniaku jest niemożliwe ze względu na jego wysoką toksyczność i odrażający zapach. Stąd wodny roztwór mocznika, bezpieczny i praktycznie bezwonny, z którego amoniak odzyskuje się dopiero w układzie wydechowym bezpośrednio przed reakcją katalityczną.

Kodiaq napędzany przez turbodoładowaną, wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 2,0 l rozwija moc maksymalną 190 KM przy 4500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1900 do 3300 obr./min.
Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 s.

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4. Zużycie paliwa

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło
Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI SCR 4x4 gości w naszej redakcji już od kilku miesięcy, jednak teraz postawiliśmy przed nią nowe zadanie – auto ruszyło w wakacyjną trasę po Polsce. Z Warszawy na Półwysep Helski, następnie poprzez Puszczę Kozienicką w Bieszczady, aby wrócić na koniec z powrotem do Warszawy. Podsumowujemy wrażenia z jazdy i zużycie paliwa.

Fot. Archiwum

Producent podaje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym (zgodnie z WLTP) wynosi od 7,1 do 7,4 litra/100 kilometrów. Zbiornik paliwa mieści 60 l oleju napędowego.

W naszym teście przy jeździe po mieście (raczej w korkach) komputer pokazał 9,5l/100km.  Na trasie, przy spokojnej jeździe zgodnie z przepisami ruchu drogowego, zużycie paliwa wyniosło pomiędzy 6,7l/100km – przy małym natężeniu ruchu i 7,6l/100km - przy większym natężeniu. Na autostradzie przy prędkości 130 -140 km/h komputer pokazał 8,3 l/100km. W całym teście po przejechaniu 2 200 km w cyklu mieszanym, 10 proc. po mieście, 20 proc. po autostradzie, reszta w  trasie - średnie zużycie paliwa wyszło na poziomie 8,2l/100km. Biorąc pod uwagę, że auto ważyło ponad dwie tony (masa własna auta 1700 kg plus pasażerowie i bagaż) – wyniki mogą imponować.

Auto zużywa jeszcze AdBlue. W testowanym modelu, jego wlew znajduje się obok wlewu paliwa. W codziennej eksploatacji, kierowca nie dostrzeże jakichkolwiek uciążliwości związanych z zastosowaniem AdBlue. Zużycie ekologicznego dodatku znajduje się na poziomie 4 procent względem zużycia oleju napędowego.

 

Podstawowe dane techniczne Skody Kodiaq w dostępnych wersjach jednostek napędowych

 1.5 TSI 150 KM ACT1.5 TSI 150 KM ACT DSG1.5 TSI 150 KM ACT DSG 4x42.0 TSI 190 KM DG 4x42.0 TDI 150 KM SCR DSG
Moc maksymalna (KM)150150150190150
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.)250/1500-3500250/1500-3500250/1500-3500320/1500-4100340/1750-3000
Skrzynia biegówman. 6-bieg. aut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSG
Prędkość maks. (km/h)200198195211198
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)9,89,89,97,59,8
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km)7,6-8,07,6-8,18,7-9,18,8-9,46,2-6,5
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg)172-180173-183196-206199-213163-171

 2.0 TDI 150 KM SCR 4x42.0 TDI 150 KM SCR DSG 4x42.0 TDI 190 KM SCR DSG 4x42.0 Bi-TDI SCR 4x4
Moc maksymalna (KM)150150190240
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.)340/1750-3000340/1750-3000400/1900-3300500/1750-2500
Skrzynia biegówman. 6-bieg.aut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSG
Prędkość maks. (km/h)197194210221
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)9,79,88,46,9
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km)6,7-6,97,1-7,47,1-7,46,4-7,4
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg)174-181186-194186-194167

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty