Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Skoda ma 100 lat

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów. Czesi mają kolejną okazję wzmocnić więzy przyjaźni z kufelkiem jasnego z pianką. Skoda obchodzi sto lat.

 

Nasi pogodni sąsiedzi świętowali stulecie Skody już dziesięć lat temu, a to za sprawą księgarza, niejakiego Vaclava Klementa. Fot. Skoda: Od 1899 r. firma Laurin&Klement produkowała motocykle. W 1905 r. rozpoczęto seryjną produkcję samochodów. Jako zapalony cyklista pan Klement kupił rower „Germania 6” znakomitej firmy Seidel&Naumann. Niestety maszyna odmówiła posłuszeństwa, a nikt w okolicy nie umiał uleczyć jej dolegliwości. Klement postanowił otworzyć punkt napraw i składania rowerów z angielskich części. Pokrewną duszę Fot. Skoda: W 1925 roku nastąpiło połączenie firm Laurin&Klement i Skody. Na zdjęciu Skoda 110 z 1925 r. rozpoznał w panu Vaclavie Laurinie. 30 września 1895 roku otworzyli wspólny interes na przedmieściach Mlada Boleslav.

 

Borykali się z silną konkurencją. Pan Klement wypatrzył rozwiązanie na ulicach Paryża. Motocykle! Pierwszy zmotoryzowany jednoślad wyjechał z firmy Laurin&Klement w 1899 roku. Sześć lat później, w 1905 roku powstał pierwszy seryjny (jeśli 44 sztuki można uznać za serię) samochód : Voiturette typ A. W tym roku przypada setna rocznica jego urodzin. Fot. Skoda: Wytwarzana od 1924 r. na licencji Hispano-Suiza była najelegantszym autem produkowanym w Czechosłowacji.

 

W fabryce Laurin&Klement zbudowano pierwszy autobus dla Pragi. Potem była produkcja wojenna, ciężarówki, a w 1925 r. połączenie z zakładami Skoda z Pilzna. Powstały w połowie XIX wieku, a u zarania kierował nimi inżynier Emil Skoda. Zajmowały się produkcją metalową, zbrojeniową, a wydział samochodów otworzono w 1919 r. Pięć lat później rozpoczęto produkcję aut na licencji Hispano-Suizy. Inżynier Skoda od dawna już nie żył, ale zza grobu podpowiedział znak firmowy. W młodości podróżował po Dzikim Zachodzie, a ściany jego Fot. Skoda: Luksusowa Skoda 860 produkowana w latach 1929- 1933. gabinetu zdobił portret indiańskiego przewodnika. Ktoś wpadł na pomysł, by chłodnice Skód zdobiła stylizowana głowa Indianina ze strzałą. Marka Laurin&Klement przestała istnieć.

 

Na początku lat trzydziestych inżynier Karel Hradliczka skonstruował prototyp Skody 932 z chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 1,4 l umieszczonym z tyłu i obłym nadwoziem. Podobnie zbudowany samochód, lecz innej marki zrobił potem światową karierę, która trwała blisko Fot. Skoda: W 1934 r. zaprezentowano nową luksusową limuzynę nazwaną Skoda 640 Superb. Na zdjęciu model z 1939 r. siedemdziesiąt lat.

 

W 1934 roku pojawiła się Skoda Popular. Produkowano również kilka innych modeli, z prestiżowym Superb na czele. Jednak to skromny Popular przetrwał najdłużej stając się podstawą dla powojennych Skód 1101, powszechnie nazywanych Tudor. W 1952 zastąpił je model 1200, do którego dołączył w 1955 mniejszy typ 440, przezwany Spartak. Cztery lata później zadebiutowała Octavia. Jej Fot. Skoda: Samochody luksusowe dodawały prestiżu, ale finanse mógł podreperować samochód popularny. Najbardziej znanym modelem Skody przed II wojną światową był Popular, którego produkcję rozpoczęto w 1934 r. siostra, kabriolet Felicia poruszała serca przechodniów bardziej niż słowiczy śpiew.

 

Jednocześnie trwały prace nad zupełnie nowym samochodem. Ich owocem była 1000 MB. Miała silnik z tyłu i tylny napęd, a w Czechosłowacji była powszechnie znana jako „embecka”. W Polsce Ludowej 1000 MB tłumaczono jako „tysiąc małych Fot. Skoda: Skoda produkowała także autobusy. Na zdjęciu model S 706N z 1941 r. błędów”, choć było to krzywdzące dla tego niezłego auta. Budowano ją od 1964 roku, do modernizacji w 1969, której wynikiem była Skoda 100/110.

 

Zakłady podjęły współpracę z fabryką w Eisenach, produkującą Wartburgi. Jej wynikiem był nowoczesny, przednionapędowy sedan Skoda 760. Powstało przeszło 130 wspólnych prototypów. Niestety, na tym poprzestano. Dlatego z Mlada Boleslav nadal wyjeżdżały samochody z tylnym napędem. Najpierw Skoda 105/120, z nadwoziem, do którego przyłożyli rękę Włosi, a potem jej następczyni 130 udająca pochylonym przodem, że jest aerodynamiczna.

 

Przełomem była Favorit z 1987 roku. Miała zblokowany przedni napęd, a karoserii nadał ostateczny kształt Bertone. Od 1989 roku do zakładów Skody zaczęli pukać inwestorzy. Czeską fabryką zainteresowały się ogółem 24 firmy. Ostatecznie jej partnerem został Volkswagen. Nowoczesne i niedrogie Octavie i Fabie wytyczyły Skodzie drogę na europejskie rynki.

Fot. Skoda: Inżynier Karel Hradliczka skonstruował w 1935 r. prototyp Skody 932 z obłym nadwoziem i chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 1,4 l umieszczonym z tyłu. Na prototypie się skończyło, natomiast niedługo później Ferdynand Porsche zaprezent Fot. Skoda: Po wojnie modernizowano model Popular. W 1952 r. zaprezentowano model 1200 sedan z nadwoziem wykonanym całkowicie ze stali. Na zdjęciu karetka pogotowia ratunkowego. Fot. Skoda: W 1959 r. wszedł do produkcji model 440. Liczba 440 oznaczała – silnik 4-cylindrowy o mocy 40 KM. Jednostka napędowa była umieszczona z przodu i napędzała tylne koła.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Skoda: Zmodernizowana wersja modelu 440 – Octavia. Fot. Skoda: Skoda zmienia koncepcję – silnik z tyłu napędzający tylne koła był tańszy w produkcji. Takie rozwiązanie miała Skoda 1000 MB zaprezentowana w 1964 r.

Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Skoda: Skoda 100 z 1969 r. to poprzedni model po face liftingu. Fot. Skoda: Nowy model – 105/120 zaprezentowano w 1976 r. nadwozie zaprojektowała słynna firma Bertone, ale silnik nadal umieszczony był z tyłu. W tamtym czasie było to już rozwiązanie przestarzałe. Mimo to, model ten był przebojem eksportowym Skody Fot. Skoda: Skoda S 120 Fot. Skoda: Skoda S 130 z 1988 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości