Wielu kierowcom problem sprawia parkowanie. Manewr ten stał się znacznie łatwiejszy do wykonania z chwilą wynalezienia radarowych czujników, które najpierw zaczęto montować z tyłu pojazdu, a potem również z przodu. Obecnie takie czujniki są popularnym elementem wyposażenia samochodu, a jedną z pierwszych marek, która wprowadziła je do wyposażenia standardowego jest Skoda. Było to w 2004 r. w modelach Fabia i Octavia.
Jednak konstruktorzy poszli dalej i od kilku lat coraz popularniejszym asystentem parkowania są kamery, które razem z czujnikami stanowią zespół wspomagający kierowcę w trudnych manewrach. Najbardziej zaawansowanym pomysłem jest system kamer, które przekazują obraz otoczenia samochodu w widoku 360 stopni. Tak, jak np. system Area View Camera, który stosuje Skoda.
Użytkownik auta wyposażonego ten system na wyświetlaczu na desce rozdzielczej widzi wszystko, co dzieje się w bezpośrednim otoczeniu pojazdu. System wykorzystuje szerokokątne kamery rozmieszczone po wszystkich stronach nadwozia: w pokrywie bagażnika, atrapie chłodnicy oraz w obudowie lusterek bocznych. Na wyświetlaczu mogą być pokazywane obrazy przesyłane przez poszczególne kamery, jeden ogólny obraz lub widok 3D z lotu ptaka. Obsługa systemu jest bardzo prosta, wystarczy uruchomić przycisk aktywujący widok samochodu z lotu ptaka. Następnie, po przełączeniu trybu widoku na przednią, tylną lub jedną z bocznych kamer, pojawia się obraz z wybranej strony pojazdu możliwy do oglądania w wielu różnych trybach, w zależności od sytuacji na drodze.
Producent podkreśla, że ten system jest pomocny zwłaszcza podczas parkowania. To prawda, w zasadzie wykonanie tego manewru z asystą Area View Camera jest dziecinnie prostym zadaniem. Jednak naszym zdaniem większa użyteczność tego systemu jest podczas manewrowania w ciasnej zabudowie lub w terenie, gdzie występują np. drzewa. Kierowca może wówczas określić położenie auta oraz jego odległość względem innych obiektów. Najbardziej pomocny jest wtedy tryb 3D. W trakcie jazdy w nieznanym terenie pomaga ominąć przeszkodę, a w razie potrzeby sygnalizuje o potencjalnych zagrożeniach, np. przechodniach, którzy mogą się pojawić w pobliżu samochodu.
W trakcie prezentacji tego systemu do dyspozycji dziennikarzy była Skoda Kodiaq z zasłoniętymi szybami. Manewr parkowania przodem i tyłem pomiędzy rozstawionymi słupkami należało wykonać korzystając tylko z systemu Area View Camera. I jest to wykonalne, pod warunkiem spokojnej jazdy i minimum wyobraźni. Przy czym pomocny jest nie tylko widok otoczenia auta, który kamery przekazują na centralny wyświetlacz, ale również przewidywany tor jazdy, który oblicza system i również pokazuje na wyświetlaczu. System Area View Camera dostępny jest opcjonalnie w modelach Skoda Octavia i Octavia kombi oraz w SUV-ie Kodiaq.
Jeszcze ciekawszym systemem, ktory zresztą jest powiązany z Area View Camera, jest Trailer Assist, czyli funkcja wspomagająca manewrowanie auta z przyczepą podczas powolnego cofania. System jest oferowany w opcji w modelach Octavia i Kodiaq, w których nabywca zamówi również hak holowniczy. Funkcja Trailer Assist uruchamia się po naciśnięciu przycisku parkowania i włączeniu wstecznego biegu. Następnie kierowca musi ustawić odpowiedni kąt cofania za pomocą regulatora lusterek bocznych. Obraz z tylnej kamery wyświetla się na wyświetlaczu systemu infotainment. Teraz należy delikatnie dodać gazu, a system samodzielnie wybierze najlepszy kąt skrętu kierownicy pozwalający odpowiednio i bezpiecznie manewrować autem z przyczepą. Kierowca może na bieżąco korygować tor jazdy, ale tylko regulatorem lusterek. W chwili, kiedy spróbuje sterować autem kierownicą system wyłącza się i manewr trzeba rozpoczynać od początku.
Sprawdziliśmy. System działa i auto z przyczepą skręca tak, jak został nastawiony kąt skrętu za pomocą regulatora lusterek bocznych. Jednak przed rozpoczęciem manewru warto wyjść z auta, sprawdzić przewidywany tor jazdy i kąt skrętu, bo kluczem do sukcesu jest użycie regulatora lusterek we właściwym momencie, aby zestaw auto + przyczepa rozpoczął skręcanie i wjechał w żądane miejsce. Jeśli kąt pomiędzy autem a przyczepą jest zbyt duży, system ostrzega o tym kierowcę, a w krytycznych sytuacjach zatrzyma zestaw. Maksymalna masa całkowita holowanej przyczepy nie może przekraczać 2,5 tony. Trailer Assist współpracuje z przyczepami zamocowanymi w odległości do 12 metrów, licząc od haka holowniczego do środkowego punktu osi zamocowanymi na dyszlach w kształcie „V” lub „I”.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Trailer Assist na pewno jest przydatny na kempingu czy też w zadrzewionym terenie, w którym chcemy ustawić przyczepę kempingową lub towarową. Spełnia swoją rolę także na parkingach przy centrach handlowych, albo na podwórkach lub osiedlowych uliczkach. Jednak korzystanie z tego systemu wymaga pewnej wprawy. Zatem jeśli nabywca Skody z systemem Trailer Assist chce z niego korzystać, to przed wyruszeniem na trasę z przyczepą powinien trochę potrenować w miejscu, gdzie nie będzie to kolidować ani z ruchem innych aut, ani z ewentualnymi przeszkodami.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?