Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia 1.4 TSI

Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Trzecia generacja Octavii to zdecydowanie największa premiera Skody w 2013 roku. Producent z Mladej Boleslav wiąże z tym autem duże nadzieje. Nie powinno to jednak dziwić, wszak Octavia to od wielu lat najlepiej sprzedający się model Skody. W naszym kraju, ceny tego pojazdu zaczynają się od 59 500 zł.

Postęp, jaki Skoda uczyniła na przestrzeni ostatnich dwóch dekad jest imponujący. Jeszcze na początku lat 90., nasi południowi

Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla

sąsiedzi produkowali tylko jeden model, Favorit, który poza krajami byłego Związku Radzieckiego nie odniósł większego sukcesu w Europie. Sytuacja zmieniła się wraz z przejęciem Skody przez koncern Volkswagen.

Zasilana przez niemieckie marki, a później euro, firma z Mlada Boleslav przeszła prawdziwą rewolucję i dzisiaj jest jednym z największych europejskich producentów samochodów osobowych. W ofercie posiada aktualnie 8 modeli. Jednak głównym motorem napędowym sprzedaży jest Octavia.

Pod względem technologicznym, czeski liftback zawsze korzystał z rozwiązań stosowanych w Volkswagenie Golfie. Nie inaczej jest i tym razem. Dzięki dużym możliwościom, jakie daje płyta podłogowa MQB, czescy inżynierowie maksymalnie wydłużyli rozstaw osi, osiągając imponujący wynik 269 cm! To aż o 11 cm więcej, niż w przypadku poprzedniczki. Najnowszy model urósł także pod względem długości (mierzy teraz 466 cm) oraz szerokości (181 cm). Takie wymiary karoserii sprawiają, że Octavia należy do największych kompaktów dostępnych obecnie na rynku.

Jeśli zaś chodzi o stylistykę, to trudno mówić o zaskoczeniu. Zapoczątkowany przez małe Citigo design przedniej części nadwozia charakteryzuje się dużym grillem z cienką, chromowaną ramką oraz logo producenta przeniesionym na pokrywę silnika. Stosunkowo zachowawcza stylistyka nowej Octavii sprawia jednak, że auto wygląda elegancko, a przy tym, za sprawą m.in. diodowych tylnych świateł, także nowocześnie. Testowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w biksenonowe

Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla

reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej LED. Wymagają one jednak dopłaty 3,5 tys. zł.

Zajęcie miejsca za kierownicą nowej Octavii nie sprawia najmniejszego problemu. Duża w tym zasługa regulowanej w dwóch płaszczyznach kolumny kierowniczej, a także elektrycznie sterowanego fotelu kierowcy. Niestety, druga z tych opcji wymaga kolejnej dopłaty, tym razem 1,5 tys. zł. Wnętrze nowej Octavii nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z autem wyprodukowanym przez koncern VAG. System infotainment, którego sercem jest duży, 8-calowy i dotykowy wyświetlacz do złudzenia przypomina rozwiązanie zastosowane w nowym Golfie. Całość jest łatwa w obsłudze i nie powinna nastręczać większych trudności.

Design deski rozdzielczej, podobnie jak nadwozia, można określić jako zachowawczy. Brakuje designerskich "smaczków" - konsola Octavii jest stylistycznie poprawna. Na szczęście producent zdecydował się na kilka chromowanych elementów oraz srebrną listwę rozciągającą się na całej szerokości deski rozdzielczej. Taki zabieg rozjaśnił kabinę pasażerską. Pod względem zastosowanych materiałów, Octavia pozostawia pewien niedosyt. Miękkie i przyjemne w dotyku obicia kontrastują z twardymi plastikami, np. w okolicach tunelu środkowego. Niemniej jednak, w czasie jazdy nie wydają one żadnych niepokojących dźwięków.

Dzięki wspomnianej już długości nadwozia oraz imponującemu rozstawowi osi, miejsca w środku nie brakuje. Nawet wysokie

Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla

osoby, które zdecydują się na podróż w drugim rzędzie foteli, nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głowami lub na nogi. Za oparciem kanapy mieści się natomiast jeden z największych atutów nowej Octavii, czyli ogromny bagażnik. Aż 590 litrów pojemności to wynik, którego nie powstydziłoby się nie jedno kombi z segmentu C. Dodatkowo, nadwozie typu liftback sprawia, że dostęp do przestrzeni bagażowej jest bardzo łatwy.

Pomimo zastosowania płyty podłogowej MQB, testowana Octavia posiadała z tyłu zawieszenie opierające się na archaicznej belce skrętnej. W tym miejscu należy jednak dodać, że układ wielowahaczowy jest dostępny, lecz tylko w wersjach RS, z napędem 4x4 lub silnikiem 1.8 TSI. Z przodu obyło się bez rewolucji - zastosowano klasyczne kolumny McPhersona. Choć pod względem układu zawieszenia Skoda wykonała krok wstecz (druga generacja posiadała z tyłu układ wielowahaczowy bez względu na rodzaj napędu), to czeski liftback wciąż prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Nie można jednak zapominać, że mamy do czynienia z rodzinnym liftbackiem, a nie pojazdem o zacięciu sportowym. Podczas szybko pokonywanych łuków, auto wykazuje tendencje do nieznacznej podsterowności. Natomiast w trakcie jazdy po nierównościach, pasażerowie drugiego rzędu mogą narzekać na stosunkowo twarde ustawienia zawieszenia. Po części mogło to być spowodowane przez opcjonalne, 18-calowe obręcze kół.

Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Octavia, Fot: Przemysław Pepla

Testowany egzemplarz był napędzany przez 1.4-litrowy silnik z rodziny TSI, który generuje 140 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dodatkowo, druga z tych wartości jest dostępna już od 1,5 tys. obrotów na minutę. Efekt? Auto chętnie reaguje na wciśnięcie pedału gazu w każdym zakresie prędkości obrotowej, a co najważniejsze, reakcja ta jest niemal natychmiastowa. Podczas jazdy można odnieść wrażenie, że pod maską pracuje silnik o większej pojemności. Octavię z motorem 1.4 TSI można wręcz określić jako dynamiczną. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 215 km/h. Do szybszej jazdy zachęca także 6-biegowa przekładnia manualna, której praca nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.

W czasie testu, zużycie paliwa wynosiło średnio 6,8 l/100 km. W trasie możliwe jest osiągnięcie wyniku nawet na poziomie 5 litrów na "setkę". Jeśli jednak nie będziemy się stosować do wskazówek ekonomizera i zaczniemy wykorzystywać wszystkie z dostępnych 140 KM, to na tym samym dystansie Octavia TSI może z łatwością pochłonąć nawet ponad 10 litrów benzyny.

Na koniec pozostaje kwestia ceny. Octavia 1.4 TSI w wersji Elegance to wydatek 78,3 tys. zł. Jeśli jednak zażyczymy sobie dodatki w postaci np. nawigacji Columbus, rozbudowanego systemu car-audio, podgrzewanych foteli czy bezkluczykowego otwierania drzwi, cena tego auta znacznie wzrośnie. Posiadający wszystkie te udogodnienia model testowy został wyceniony na 108,5 tys. zł. Nie jest to mała kwota, bo pomimo dużych wymiarów nadwozia, Octavia wciąż pozostaje samochodem segmentu C.

Wybrane dane techniczne Skody Octavii i konkurentów:

Marka/model

Skoda Octavia 1.2 TSI Active

Chevrolet Cruze 1.6 LS

Mitsubishi Lancer 1.6 MIVEC Inform

Cena (zł)

63 100

50 990

51 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

Liftback/5

Sedan/4

Sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4659/1814/1461

4603/1797/1477

4570/1760/1490

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1549/1520

1544/1558

 

Rozstaw osi (mm)

2686

2680

2635

Masa własna (kg)

1230

1300

1260

Pojemność bagażnika (l)

590

450

400

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

60

59

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1197

1598

1590

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

105 przy 4500

124 przy 6200

117 przy 6000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

175 przy 1400

154 przy 4200

154 przy 4000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,3

10,9

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

196

190

191

Średnie spalanie (l/100 km)

5,2

6,6

5,8

Emisja CO2 (g/km)

114

153

130


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty