Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36843 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Skoda Octavia

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Skody Octavie miały udany debiut w całej Europie. Już podczas pierwszych pokazów w Paryżu podczas międzynarodowego plebiscytu dziennikarzy na "Samochód Roku 1997" Skoda Octavia zajęła nieoczekiwanie czwarte miejsce.
Skoda Octavia, nazywana też czeskim Passatem,
to solidny samochód cieszący się dużym uznaniem
na rynku używanych aut.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Do dziś cieszy się dobrą opinią, również na rynku używanych aut. Decyduje o tym fakt, że silniki, skrzynie biegów, elementy zawieszenia i większość innych części pochodzi z Niemiec, gdzie zostały wcześniej sprawdzone w VW Golfach i Audi A3. Trzeba jednak przyznać, że Skody zawsze były w Polsce mile widziane. Przed 30 laty ówczesna Octavia skutecznie konkurowała na naszym rynku z Warszawami i Syrenami oraz na głowę biła Wartburgi i Moskwicze. Potem zachwyty przygasły, gdy Octavię zamieniono na model 1000 MB. Był to tak usterkowy samochód, że nazwano go złośliwie "Skoda tysiąca małych błędów".

Prestiż firmy podbudowała Favorit, który do dziś trzyma się dzielnie na rynku używanych aut i jest relatywnie droga. Włączenie firmy Skoda do koncernu Volkswagena zaowocowało powstaniem nowych modeli: Felicii, Octavii i Fabii. Nadwozie Octavii zaprojektowali styliści z Mlada Boleslav. Sylwetka pozostała tradycyjna bez śladów ekstrawagancji. Komfort resorowania jest na przyzwoitym poziomie. Podwozie na bazie płyty podłogowej Golfa. Obecnie produkowane są auta typu liftback lub kombi. Wnętrze jest przestronne dla osób siedzących z przodu i z tyłu. Inaczej jest, gdy przednie siedzenia są mocno odsunięte. Tym kosztem, uzyskano jednak pojemny bagażnik - 530 litrów przy rozłożonych lub 1412 l przy złożonych tylnych siedzeniach. Powierzchnia całego bagażnika jest płaska i nadkola niewiele zmniejszają jego szerokość.

Zastosowano bazowy silnik 1,6 o mocy 75 KM. W standardowym wyposażeniu jest poduszka powietrzna dla kierowcy, ABS, immobiliser, wspomaganie układu kierowniczego z regulacją położenia kierownicy oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi. Wersje GLX dostępne są z silnikami 1.6 lub 1.8 T o mocy 110 i 150 KM oraz dieslem 1,9 o mocy 90 lub 110 KM. Z wyposażenia najdroższej wersji należy dodatkowo wymienić: poduszkę powietrzną dla pasażera, EDS, komputer pokładowy, elektrycznie otwierane szyby i centralny zamek. Mają one silniki o pojemności 1.8 T, o mocy 150 KM, 2.0 - 115 KM oraz dwa wspomniane diesle. Wszystkie wersje są bardzo chętnie kupowane. Wyjaśnienie jest proste. Octavia jest tańsza w stosunku do konkurencyjnych aut, choć porównywanie jej z autami segmentu D jest lekką przesadą. Nic więc dziwnego, że Opel Vectra, Renault Laguna, Ford Mondeo, Fiat Marea i Peugeot 406 są droższe na giełdzie od Octavii.

Na giełdzie
Od roku na giełdzie samochodowej w Pruszczu Skody Octavie są częstymi gośćmi. Przeważają roczniki 1998 i 1999. Zainteresowanie nimi jest umiarkowane. Liczne jest grono potencjalnych kandydatów, ale barierą jest cena. W sumie Octavię niełatwo sprzedać od razu. Na giełdzie ciągle łatwiej znaleźć nabywcę na auto tanie, wycenione nieco ponad 10 tys. zł. Octavią trzeba przyjeżdżać kilka tygodni z rzędu, nim ktoś wreszcie zdecyduje się na zawarcie transakcji. Trzeba przyznać, że Octavia dobrze "trzyma" cenę. Większość samochodów traci połowę wartości w ciągu pierwszych pięciu lat eksploatacji. Octavia tanieje średnio w tym czasie około 30 proc. To najlepszy miernik, jakim szacunkiem darzą kierowcy ten samochód.

Dobre bezpieczne auto
- Moja Skoda Octavia to dobry, bezpieczny pojazd - powiedział Mirosław Mielewczyk z Gościcina, czekając na klientów na giełdzie samochodowej. - Komfort jazdy jest jak w Mercedesie, a cena przecież nieporównywalna. Miałem wcześniej różne pojazdy, ale wszystkie je oceniam niżej od Octavii. Podobny komfort jazdy zapewniał Renault Laguna, ale gdy przyszło wymienić w niej łożysko, zapłaciłem słono. Części do Skody są dostępne, można korzystać z zamienników, a ceny niezbyt wygórowane. Naprawy nie są zbyt skomplikowane. Dodatkowe zaufanie wzbudza niemiecki silnik i podzespoły montowane we wszystkich modelach Skody. Nie można mieć chyba żadnych zastrzeżeń do wykończenia wnętrza auta. Octavia bardzo dobrze się prowadzi. Nawet z najmniejszym silnikiem 1.6 o mocy 75 KM można bezpiecznie wyprzedzać. Moje auto nie było uszkodzone w żadnych kolizjach i nie dokonywano nawet najdrobniejszych. awaryjnych napraw. Już myślę o kupnie w salonie następnego samochodu. Będzie nim również Skoda.

Dariusz Domagalski, mechanik Auto Serwis W.T. Błażewicz w Gdańsku
- Skoda Octavia jest solidnie wykonana i bardzo rzadko wymaga interwencji mechaników. W czasie przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych sporadycznie wykonujemy jakiekolwiek naprawy. Przeglądy u nas kosztują od 203 do 245 zł i korzysta z nich ponad 70 proc. klientów, którzy wcześniej tu kupili Skody. Na przegląd trafiła niedawno osiemnastomiesięczna Octavia z przebiegiem 260 tys. km. Po gruntownym sprawdzeniu okazało się, że nic się w niej nie psuje. Jednak problem mogą mieć kierowcy, jeźdżący złymi drogami i bezdrożami. Auto jest nisko zawieszone i miękko resorowane. Stąd biorą się uszkodzenia osłon silnika i skrzyni biegów. 5 lat eksploatacji nowego modelu, to za krótko, żeby określić trwałość blach. Są one cynkowane, a gwarancja na perforacje wynosi 10 lat. Naprawy silnika są dość skomplikowane i nie polecam ich mechanikom, którzy nie mają odpowiedniego sprzętu diagnostycznego i nie szkolili się w naprawach nowoczesnych Skód.

Ceny części (w zł)

Zderzak przedni 528
Reflektor 579
Łożysko piasty przed. koła 206
Pasek rozrządu 97
Klocki ham. komplet przód 220
Tarcza hamulca przód 208
Filtr oleju 28
Filtr powietrza 58
Amortyzator przód 311
Końcówka drążka kierow. 110

Zalety i wady

  • Solidne wykonanie
  • Wysoki stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego
  • Cena konkurencyjna dla aut tej klasy
  • Przestronne wnętrze
  • Pojemny bagażnik
  • Tradycyjna sylwetka
  • Dostępne części i serwis
  • Niski coroczny spadek ceny


    Dane techniczne Skody Octavia GLX 1,6 - 75 KM

    Wymiary 4510x1730x1430
    Rozstaw osi 2510
    Rozstaw kół 1515 przód, 1490 tył
    Masa własna 1160 kg
    Dopuszczalna masa całkowita 1670 kg
    Objętość bagażnika 530 l
    Silnik umieszczony poprzecznie - 4 cylindry,
    po 2 zawory na cylinder
    Pojemność/moc 1598/75 KM
    Stopień sprężenia 9,8
    Skrzynie biegów pięciobiegowe
    Zawieszenie typu McPherson i wahacz podłużny ze sprężyną śrubową
    Układ kierowniczy wspomaganie w seryjnym wyposażeniu
    Hamulce ABS w seryjnym wyposażeniu
    Rozpędzanie 0-100 km/h 14,4
    Prędkość maksymalna 170
    Zużycie paliwa przy 120 km/godz 5,9
    Zużycie paliwa w jeździe miejskiej 10,6

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • PanOszczędny (gość)

    Ja serwisuje swoją Skoda Octavia Tour 1.9tdi tylko korzystam z tani przegląd (www.taniprzeglad.pl) bo mam dość przepłacania. Dla mojego samochodu patrzę na: serwis w ASO, oryginalne części, tani przegląd octavia czyli niska faktura i brak powrotów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Octavia zdjęcia

Skoda Octavia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Octavia opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Octavia Cena