Tyle kosztuje liftback z benzynowym, 4-cylindrowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM. Na przeciwnym krańcu cennika jest kombi ze 150-konnym, dwulitrowym TDI, napędem 4x4 i 7-biegową skrzynią DSG. Tak wyposażony samochód wyceniono na 121 580 zł.
Najnowsza Octavia jest zmodernizowaną wersją trzeciej generacji modelu, produkowanej od listopada 2012 r. Do końca 2016 fabrykę opuściło 1,4 mln tych aut. Ogółem od października 1996 r. powstało ponad 5 milionów trzech generacji „nowożytnej” Octavii. Warto pamiętać, że model o tej nazwie był wytwarzany również w latach 1959-1971. Zbudowano wówczas 364 000 sztuk.
Skoda została zmodernizowana, ale równie dobrze można powiedzieć, że poddano ją „aktualizacji”. Język odnoszący się do komputerów i oprogramowania coraz lepiej pasuje do samochodów. Najbardziej zmieniła się cyfrowa strona Octavii. Pojawiły się cztery unowocześnione systemy informacyjno-rozrywkowe z ekranami dotykowymi. Seryjnie montowane jest radio Swing z ekranem 6,5 cala, na życzenie Bolero (8 cali), a ponadto dwa typy urządzeń z nawigacją: Amundsen z ekranem 8-calowym i Columbus z ekranem 9,2 cala. Trzy ostatnie z wymienionych mają wygląd tafli szkła i wnoszą do auta powiew nowoczesnej elegancji. A że uroda wymaga poświęceń… Urządzenia o wyższym standardzie mają regulację głośności w formie dwóch „klawiszy” dotykowych, co jest mniej wygodne niż zwykłe pokrętło. Skodzie łatwo to wybaczyć, bo sterowanie głośnością powtórzono na kierownicy.
Obsługa systemu Skody jest prosta, opanują ją nawet osoby będące na bakier z elektroniką. System działa szybko i jest przejrzysty. Jego uzupełnieniem może być Skoda Connect, zestaw usług dostępnych online, podzielonych z grubsza na dwa typy: Infotainment Online służący informacji i rozrywce oraz Care Connect do niesienia pomocy kierowcy i dający zdalny dostęp do samochodu. Użytkownik może korzystać z ich funkcji za pośrednictwem nowego portalu Skoda Connect. Może przesłać do auta trasę podróży z listą istotnych dla niego punktów, choćby restauracji serwujących dania wegetariańskie. Informacja Online Traffic na bieżąco wykrywa korki i proponuje objazdy, pod ręką są informacje o cenach paliw na okolicznych stacjach oraz o wolnych miejscach parkingowych.
Skoda w standardzie ma wejścia AUX, USB oraz gniazdo na kartę SD. Przewidziano też dwa gniazda USB dla jadących na tylnej kanapie. Na życzenie oferowane są inne rodzaje połączeń „auto-reszta świata”. Za pośrednictwem SmartLink+ Skoda integruje się ze smartfonami umożliwiając korzystanie z Apple CarPlay, Android Auto (na razie nie w Polsce), MirrorLink oraz SmartGate – aplikacją przesyłającą na telefon lub tablet dane o samochodzie, np. zużycie paliwa czy przypomnienia serwisowe.
Wyposażenie takie lepiej świadczy o standardzie współczesnego auta niż jakość wykończenia wnętrza, choć Octavii nie można nic zarzucić. Jest praktyczna i schludna, jak w Volkswagen, a bogatsze warianty nie stronią od ciekawych kombinacji materiałów i kolorów. „Simply Clever” nadal działa, a z ciekawszych praktycznych dodatków jest parasolka pod fotelem pasażera i kamizelka odblaskowa pod siedzeniem kierowcy oraz wyjmowana latarka w bagażniku kombi. W Skodach pojawiła się również ogrzewana kierownica, włączająca się wraz z podgrzewaniem fotela.
W Octavii pozostał „piętrowy” bagażnik i udogodnienia umożliwiające przewóz długich, wąskich przedmiotów, np. nart. Tylne siedzenia nadal zapewniają dużo miejsca, jak na samochód tej wielkości. Siatki z zakupami? Haki są cztery, można przewieźć zapas mięsa i jarzyn na cały tydzień.
Po wprowadzeniu opcjonalnych systemów wykrywania pojazdów w martwej strefie Blind Spot Detect, wspomagania wyjazdu tyłem Rear Traffic Alert i wspomagania cofania z przyczepą Trailer Assist Octavia dogoniła inne, podobne modele Grupy Volkswagen. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest obfite.
[page_break]Prorodzinną postawę Skody można wzmocnić silnikiem oszczędnym lub skorygować mocnym. Do wyboru jest dziewięć źródeł napędu, w tym cztery silniki wysokoprężne TDI i jeden dwupaliwowy, 110-konny 1.4 TSI, zasilany benzyną i gazem ziemnym (CNG). Wspomniany na wstępie podstawowy rozpędza liftbacka do 100 km/h w ciągu 12 sekund, prędkość maksymalna wynosi 181 km/h, wersja kombi jest minimalnie wolniejsza. 3-cylindrowy, ale osiągający 115 KM silnik 1.0 TSI zapewnia prędkość maksymalną powyżej 200 km/h i „setkę” poniżej 10 sekund, jest jednak dość wrażliwy na duże obciążenie, np. komplet pasażerów. Może współpracować z 6- lub 7-biegową skrzynką DSG.
Pełną satysfakcję z jazdy i zróżnicowanych trybów pracy zawieszenia adaptacyjnego DCC (Dynamic Chassis Control) zapewnia najmocniejszy, 180-konny 1.8 TSI, szczególnie w połączeniu z 7-biegową DSG i napędem 4x4. Taki samochód, w najtańszym wariancie kosztuje 105 360 zł, ale jego zachowanie na drodze wskazuje, że są to dobrze wydane pieniądze. Zawieszenie DCC ma trzy „nastawy”: Comfort, Normal i Sport. W połączeniu z trybami skrzyni DSG: Normal, Eco, Sport i Individual, które wpływają m.in. na sposób działania układu kierowniczego, odczuwalnie zmienia zachowanie samochodu. Łopatki pod kierownicą zachęcają do ręcznej zmiany przełożeń. Regulacja strategii zmiany biegów, sztywności zawieszenia i „czułości” kierownicy nie robi z Octavii samochodu sportowego, tak samo jak zwiększony o 20 mm rozstaw tylnych kół (wynosi teraz 1540 mm). Wystarczy jednak, aby nacieszyć się szybką jazdą i zniechęcić do podróżowania z nami osoby spokrewnione lub spowinowacone, a lubiane mniej.
Najsłabszy, 90-konny diesel zapewnia podobne osiągi jak najsłabszy TSI. Dwulitrowy, 184-konny TDI to już 7,1 s do 100 km/h i prędkość maksymalna 228 km/h. Średnie zużycie paliwa to 4,9 l/100 km; według danych fabrycznych. Silnik ten występuje wyłącznie z napędem 4x4. Diesle Skody są dobrze słyszalne, silniki benzynowe pracują spokojniej. Skrzyniom DSG nie można nic zarzucić, ale zawieszenie zachęca do delikatności w traktowaniu gazu. Na zbyt szybko pokonywanych, zniszczonych drogach miejskich może łomotać. Octavia nabiera ogłady na autostradzie, gdzie ani podwozie, ani opływ powietrza nie są dokuczliwe. Fotel kierowcy w bogatszych wersjach ma tak szeroką regulację, że można przybierać na nim pozy wręcz perwersyjne. Zarówno przyzwyczajeni do leżaków, jak i „krzesłolubni” będą zadowoleni.
Po modernizacji Octavia zachowała prawie wszystkie, główne wymiary, a na zwiększonej minimalnie długości zyskały zderzaki. Nowe, podzielone przednie światła najbardziej zwracają uwagę i cieszą szyderców, wypominających Skodzie podobieństwo do innej marki z przeszło 100-letnią tradycją. Jednak dzięki nim Octavia zyskała świeżość i energię, które wyrywają ją z zaklętego kręgu „dom, praca, szkoła”. Najbardziej na tym zyskuje wersja RS, która pojawi się w maju.
Plusy
- Praktyczne wnętrze
- Znakomita skrzynia DSG
- Spokojna sylwetka
Minusy
- Mało porywający wystrój wnętrza
- Zawieszenie hałasujące na większych nierównościach
- Wysokie ceny dodatkowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa
Skoda Octavia i wybrani konkurenci:
Marka/model | Skoda Octavia 1.4 TSI 150 KM DSG Ambition | Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC Intens | Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM DSG Highline |
Cena (zł) | 90 82 | 84 600 | 94 490 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback/5 | sedan/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4670/1814/1461 | 4632/1814/1443 | 4659/1778/1482 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1543/1534 | 1577/1574 | 1535/1538 |
Rozstaw osi (mm) | 2686 | 2711 | 2651 |
Masa własna (kg) | 1269 | 1315 | 1270 |
Pojemność bagażnika (l) | 590 | 550 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 49,7 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1395 | 1197 | 1395 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/7 | zautomatyzowana/7 | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 5000-6000 | 130 przy 5500 | 150 przy 5000-6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 250 przy 1500-3500 | 205 przy 2000 | 250 przy 1500-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 10,9 | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 200 | 220 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,4 | 5,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 113 | 122 | 115 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?