80 proc., tzw. milenialsów, czyli osób urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, deklaruje, że nie rozstaje się z telefonem komórkowym przez całą dobę. Na równi z komunikacją ważna jest dla nich możliwość przemieszczania się, a 96 proc. młodych ludzi korzysta w tym celu z samochodu. Statystyki podpowiadają koncernom motoryzacyjnym, że niezbędne jest stawianie na rozbudowane systemy infotainment w autach. W związku z dbałością o bezpieczeństwo, niemożliwe jest zaimplementowanie w samochodach zwykłych tabletów w konsoli środkowej. Ich systemy operacyjne muszą być dostosowane do opcji pojazdów, a także dbać o to, by liczba wypadków na drogach nie wzrastała z powodu tweetowania czy snapowania z poziomu ekranu centralnego pojazdu. Nikt też nie wyobraża sobie, by w kilkusetkilometrowej trasie kierowca włączył tempomat i pokonywał kolejne poziomy w grze Candy Crush zainstalowanej w samochodzie.
Mając na uwadze te właśnie czynniki, w najnowszej Skodzie Octavii użytkownicy otrzymują dostęp do nowo opracowanego systemu infotainment. Został on rozszerzony o funkcje online, które dają poczucie stałego bycia connected. I to mimo że kierowca nie siedzi przed swoim laptopem i nie ma w ręku smartfona, tylko kierownicę. Nie zmieniło się natomiast jedno – najnowsza Octavia może być uznawana za wzór kombi w swojej klasie. Pojemny bagażnik oraz komfortowe wnętrze pozwalają wygodnie podróżować zarówno w długich, jak i krótkich trasach – samemu, bądź z rodziną i całą masą walizek/toreb/wózków dziecięcych/sprzętu narciarskiego.
Silnik i skrzynia
Testowany przez nas egzemplarz napędza turbodoładowany benzynowy silnik 1.8 o mocy 180 KM, który w połączeniu z manualną 6-stopniową skrzynią biegów jest w stanie rozpędzić rodzinne auto od 0 do 100 km/h w 7,4 s. Alternatywą jest skrzynia DSG. Płynne zmiany biegów i brak potrzeby sięgania do lewarka potrafi uczynić jazdę kombi w wydaniu Skody jeszcze przyjemniejszą.
Przestrzeń i komfort
Nowa Octavia, jak przystało na auto ze stajni VAG-a, charakteryzuje się sprężystym zawieszeniem i dobrze znanymi z innych pojazdów koncernu materiałami wykorzystanymi w środku. Tapicerka i elementy wnętrza nowej Octavii zostały wykonane z wysokiej jakości tworzyw. Wewnątrz, zarówno kierowca, jak i pasażerowie, mają do dyspozycji mnóstwo miejsca na nogi, głowę i na wysokości barków. Mówiąc wprost – Octavia należy do najprzestronniejszych aut swojego segmentu. Bez problemu mogą nią podróżować kierowca i pasażerowie mierzący ponad 185 cm wzrostu. Dyskomfort? A skąd! Dla zobrazowania przestrzeni z tyłu warto nadmienić, że wygimnastykowany pasażer czy pasażerka, siedząc w drugim rzędzie, bez problemu założy nogę na nogę i nadal będzie miał/a miejsce przed sobą, podczas gdy ani kierowca, ani osoba siedząca z przodu nie będą musieli przyklejać się do kokpitu.
Kwestię przestronności wnętrza najlepiej podsumowuje bagażnik Octavii oraz opcjonalne akcesoria. Kufer ma 610 litrów objętości, natomiast po złożeniu tylnej kanapy jest ich aż 1740 l. Przestrzeń bagażową zaprojektowano wzorowo, z całą masą użytecznych funkcji. Roleta składa się po jednokrotnym naciśnięciu uchwytu, a podłoga dzieli w połowie, zapobiegając przesuwaniu się bagaży. Można również wymontować jej wierzchnią część i pogłębić kufer.
Po prawej i lewej stronie znajduje się kilka użytecznych schowków, niezwykle przydatnych w momencie, gdy musimy wrzucić do bagażnika coś mniejszego i nie chcemy, by przemieszczało się z jednej strony na drugą podczas hamowań i pokonywania zakrętów. Z dodatkowych gadżetów w kufrze znalazło się miejsce na latarkę, która standardowo podświetla bagażnik, a po wyjęciu może oświetlać dowolnie wybrany przez użytkownika obszar. W testowanym przez nas egzemplarzu we wnęce koła zapasowego znajdował się zestaw naprawczy oraz kolejne użyteczne schowki.
Rodzinny charakter Octavii podkreśla specjalna ramka montowana w tylnych drzwiach auta, która po wyposażeniu w foliową torebkę pełni rolę kosza na śmieci i pozwala zachować porządek w tylnym rzędzie foteli. To szczególnie przydatne w podróżach z dziećmi oraz dłuższych wycieczkach ze znajomymi.
[page_break]Jest smartfon i smart TV, musi być i smart car
Długie podróże i spędzanie czasu w nowej Octavii ma umilać rozbudowany system rozrywki, a także internet rozsyłany na pokładzie. O zaspokojenie potrzeb użytkowników samochodów ery connected dba mierzący 9,2 cala ekran dotykowy, umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej. Odpowiada on zarówno za wyświetlanie podstawowych informacji o pojeździe, obsługę radia, jak i cały szereg funkcji dodatkowych, które zmieniają rodzinne kombi w smartfon na kółkach. Projektanci zadecydowali o tym, by nowoczesny wyświetlacz został pozbawiony jakichkolwiek przycisków fizycznych. Na ramkę go okalającą trafiły jedynie dwa, ułatwiające nawigację w menu – Home i Menu.
Sam ekran umieszczony w konsoli środkowej jest niezwykle responsywny i w obsłudze przypomina nowoczesne tablety. Jedynym jego minusem jest połyskliwa powierzchnia, która mocno odbija promienie słoneczne i utrudnia użytkowanie w bezchmurne dni. Problem ten szczególnie daje się we znaki w połączeniu z otwartym szyberdachem lub odsłoniętym dachem panoramicznym. Przydałyby się też pokrętła do regulacji głośności czy zmiany skali mapy - rozwiązania stricte cyfrowe są od nich mniej wygodne.
W ramach rozbudowy systemów connected, Octavia zyskała slot na kartę SIM, który umożliwia dostęp do funkcji sieciowych bez wychodzenia z auta. Pozwala on zamienić auto w jeżdżący hot-spot, dzięki któremu podróżni mają szansę połączyć się z „samochodowym” Wi-Fi. Wystarczy karta z pakietem lub abonamentem na internet mobilny. Kierowca zyskuje możliwość skonfigurowania sieci bezprzewodowej, ustawienia hasła zabezpieczającego i korzystania z bezprzewodowej sieci w aucie.
Karta SIM powoduje również, że Octavia staje się online. W tym celu opracowano Skoda Connect, za którego pośrednictwem użytkownicy auta zyskują dostęp do online'owych aplikacji oraz serwisów Skody. I mimo że to ciekawe rozwiązanie, same funkcjonalności odrobinę rozczarowują. Przykład? Zakładka „Wiadomości” pozwala sprawdzić najnowsze doniesienia medialne z serwisu AFP, ale tylko po angielsku. Przydałby się dostęp do informacji z rodzimych serwisów. Twórcy opcji łącznościowych Skody pomyśleli o wszystkich tankujących – zakładka „Stacje paliw” wyszukuje w sieci najbliższe punkty tankowania, podając cenę zakupu litra benzyny na każdym z obiektów. Są to jednak ceny przybliżone, czyli nie zawsze aktualne. W związku ze zmieniającymi się stawkami oraz opóźnieniami w aktualizacji danych, trudno oczekiwać pełnej dokładności.
Poza tym w Skoda Connect znajdziemy także, „Parkingi” wskazujące najbliższe miejsca postojowe takie jak np. P+R. Dzięki funkcji celów online, za pośrednictwem specjalnej aplikacji, kierowca może wysyłać do auta wcześniej zaplanowane trasy, a opcja „Ruch drogowy” uwzględnia dane trafficowe, dzięki czemu kierowcy Octavii zyskują wgląd w informacje dotyczące zakorkowania najbliższych ulic, a nawigacja uwzględniając je, dobiera najbardziej optymalną trasę dojazdu do miejsca docelowego. Funkcjonalność tę opracowano w oparciu o współpracę z Google.
Na pokład nowej Octavii trafiły również trzy systemy odpowiedzialne za łączność ze smartfonami. Są to Android Auto, Mirror Link i Apple Car Play. Najbardziej kompletnym i najlepiej funkcjonującym jest ten ostatni. Pozwala bowiem wszystkim użytkownikom urządzeń spod znaku nadgryzionego jabłka korzystać z ulubionych funkcjonalności swoich smartfonów – map Apple (dostarczanych przez firmę TomTom), muzyki ze Spotify, odbierania SMS-ów czy połączeń. System Android Auto funkcjonujący w krajach Europy Zachodniej u nas nadal nie doczekał się działającej wersji. Można próbować aktywować go w oparciu o pobierane z sieci pliki .api, jednak nie polecamy tego rozwiązania, bo smartfon nie dokonuje wówczas automatycznych aktualizacji i nie we wszystkich modelach "apka" z zewnątrz będzie prawidłowo działać. Nie wiadomo też do końca, czy nie pobiera się programu mającego w tle kraść dane użytkownika.
Dobrze ma się za to Mirror Link, który w połączeniu z Sony Xperią Z5 był w stanie wyświetlać 1:1 na samochodowym ekranie to, co pojawia się w smartfonie lub korzystać z aplikacji, które posiadają certyfikat MirrorLink. Niestety, większość z nich działa jedynie na postoju, podobnie jak lustrzane odbicie. Chodzi o względy bezpieczeństwa, chociaż jest to zastanawiające np. w przypadku aplikacji Coyote – ostrzegacz nie działa w trakcie jazdy, chociaż do tego przecież został stworzony.
Podsumowanie
Octavia to świetne auto. Przestrzenne, komfortowe, a przy odpowiedniej konfiguracji może posiadać większość udogodnień znanych z droższych propozycji koncernu VAG. Pomimo kilku mankamentów systemu infotainment, projektanci Skody idą w dobrym kierunku i można spodziewać się, że na przestrzeni lat wiele funkcji connected będzie „skrojonych” na potrzeby wszystkich miłośników ery smart. Octavia w połączeniu ze 180-konnym silnikiem to auto w miarę oszczędne i dynamiczne. Gama kolorystyczna oraz możliwość wyboru materiałów tapicerskich pozwala stworzyć samochód, który może się podobać, a do tego będzie niezwykle użyteczny.
Plusy:
- świetnie zaprojektowana przestrzeń bagażowa
- przestronność wnętrza
- szeroki wachlarz dodatków
- wbudowany router
- duży, nowoczesny i responsywny wyświetlacz główny
Minusy:
- połyskliwa powierzchnia ekranu utrudnia jego użytkowanie w słoneczne dni
- brak języka polskiego w sekcji wiadomości w Skoda Connect
Skoda Octavia 1.8 TSI i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:
Marka/model | Skoda Octavia III 2018 Style | Opel Astra V 2018 Dynamic | Ford Focus III 2018 ST-Line |
Cena (zł) | 97 900 | 89 600 | 92 940 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombi / 5 | Kombi / 5 | Kombi / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4667 / 1814 / 1465 | 4702 / 1871 / 1510 | 4560 / 1823 / 1492 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549 / 1540 | 1544 / 1558 | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2686 | 2662 | 2648 |
Masa własna (kg) | 1337 | 1468 | 1425 |
Pojemność bagażnika (l) | 610 | 540 | 490 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 60 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1 798 | 1598 | 1499 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | na przednią oś | na przednią oś | na przednią oś |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 180 KM przy 5100 | 200 KM przy 4700 | 182 KM przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 250 przy 1250-5000 | 300 przy 1700-4700 | 240 przy 1600-5000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,4 | 7,7 | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 229 | 235 | 222 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 6,2 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 142 | 128 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?