Samochody należące do klasy "kompakt" zyskują w Europie najwięcej zwolenników. Ich główną zaletą jest uniwersalność: okazują się wystarczająco pojemne dla 4-osobowej rodziny, z zewnątrz zaś na tyle niewielkie, że łatwo nimi manewrować w
mieście. Porównujemy nową Skodę Octavię i Chevroleta Lacetti.
Wiele wspólnego
Octavia II jest jedną z wersji Golfa V, natomiast Lacetti to przemianowane na Chevroleta Daewoo - koreański producent został niedawno przejęty przez General Motors. Interesujące, jak bliskie sobie konstrukcyjnie są oba auta. Rozstaw osi, czyli parametr decydujący o ilości miejsca w kabinie, okazuje
się różnić zaledwie o 2 cm i to na korzyść Chevroleta. Octavia jest dłuższa o prawie 30 cm od Lacetti w wersji hatchback, ale rzutuje to tylko na pojemność bagażnika. Czeski samochód jest też o 5 cm szerszy, ale wewnątrz kabiny różnica nie jest aż tak duża.
W obu autach znajdziemy poprzecznie z przodu ustawiony zespół napędowy, napęd przedni, kolumny MacPherson z przodu i niezależne tylne zawieszenie. Prawie bliźniaki... O pochodzeniu Octavii wiemy praktycznie wszystko, Lacetti wydaje się tajemnicą. Lacetti to kolejna wersja "o numer" większej Nubiry, tyle że w odmianie hatchback. Zresztą
Lacetti sedan i kombi też są dostępne. Tymczasem Octavia to w gamie samochodów "golfopodobnych" właściwie nie hatchback, tylko liftback, czyli sedan z piątymi drzwiami. Ot i cały powód różnicy długości konkurentów!
Różne sposoby oszczędzania
Octavia II, mimo iż teoretycznie ma być "najtańszym z Golfów" nie chce się znaleźć w grupie samochodów siermiężnych. Wykończenie auta jest niezłe, materiały dobrej, akceptowalnej w Europie jakości. Także gama silników oraz skrzyń biegów czerpie pełnymi
garściami z nowoczesnej oferty VW. Efekt takiego postępowania jest dwojaki: nowa Octavia może zadowolić każdego, ale nie jest tak naprawdę tania. Lacetti, mimo chęci oderwania się od złego obrazu Daewoo i przyjęcia czcigodnej marki Chevrolet, stara się być autem naprawdę tanim. Ale trudno to zrobić tak, by Europejczycy nic nie zauważyli. Stąd podstawowym zarzutem wobec Lacetti jest "taniość" materiałów wykończeniowych, twarde, niekiedy trzeszczące plastiki oraz brak wzdłużnej regulacji kolumny kierowniczej. Także oferta silników jest skromna (brak diesla!), choć zawiera jednostki, które mogą mieć największe powodzenie. Do porównania wybraliśmy silniki 1,6 l - w Chevrolecie 16-zaworowy o mocy 109 KM, w Skodzie 8-zaworowy o mocy 102 KM.
Octavia okazała się oczywiście mniej dynamiczna (także z racji swej większej masy), ale i Lacetti 1,6 uznawane jest za niezbyt żwawe, o ile nie wykorzystuje się całego zakresu obrotów silnika. Oba auta są ciche, gdy jeździ się nimi spokojnie, zaś gdy wykorzystać pełną moc, trochę męczą uszy pasażerów, a i tak ich dynamika jest mierna.
Dobre prowadzenie
Zestrojenie podwozia europejskiej wersji Lacetti powierzono brytyjskim specjalistom. Efekt jest dobry, prawidłowo wykorzystano potencjał techniczny niezależnego tylnego zawieszenia. Bez uszczerbku na
komforcie prowadzenie Lacetti jest pewne, także na zakrętach z nierówną nawierzchnią. Zbyt duże wydaje się przełożenie kierownicy (wiele obrotów od oporu do oporu), także skok lewarka zmiany biegów mógłby być mniejszy. Ale trudno mieć do jazdy Chevroletem duże zastrzeżenia.
Nieco inaczej wygląda to na tle Skody. Czesko - niemiecki samochód może w swej klasie być wzorem prowadzenia
(także w trudnych warunkach), hamowania, ergonomii, dopracowania przyrządów. Czy zatem Octavia II ma słabe punkty? Trudno za taki uznać mało wyszukaną stylizację, zbyt podobną do poprzedniego modelu. Ale, gdy porównujemy Octavię z Lacetti, słabym punktem staje się cena. Pełne 10 000 zł czyli 20% różnicy na niekorzyść słabszego przecież auta z Czech, to naprawdę dużo. Niestety, 30 cm długości bagażnika i europejska jakość kosztują!
Nasz ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Octavia II | Chevrolet Lacetti |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik* | | + |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
*Skoda oferuje m.in. silnik 1.6 FSI 115 KM, ale koszt samochodu z takim wyposażeniem (Ambiente) wzrasta o dalsze 13 000 zł.
Wybrane dane techniczne:
| Skoda Octavia II 1.6 | Chevrolet Lacetti 1.6 |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1595 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 102/5600 | 109/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 | 150/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,3 | 10,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,5 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 168 | 187 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 | 71 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,6 | 40,5 |
Pojemność bagażnika (l): | 560/1350 | 275/1045 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 55 | 60 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km): | 5,7/9,8 | 6,0/9,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457x177x146 | 429,5 x 172,5 x 144,5 |
Rozstaw osi (cm): | 258 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł): | Od 60 500 (Classic) | 47 890 (Star) |
*pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne (podstawowe):
| Octavia II Classic | Lacetti 1.6 Star |
poduszki powietrzne czołowe / boczne | S | S/O |
Kurtynowe poduszki powietrzne | O | - |
układ ABS | S | S |
Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach | S/S | S/O |
układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | O | O |
elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
klimatyzacja manualna | O | S |
radio CD/instalacja | O/S | O |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
czujnik parkowania | O | - |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?