Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia II kontra Chevrolet Lacetti

Andrzej Bartoszak
Fot. Skoda: Skoda Octavia tylko teoretycznie jest „najtańszym z Golfów”. Druga generacja tego auta prezentuje się całkiem przyzwoicie i wcale nie siermiężnie.
Fot. Skoda: Skoda Octavia tylko teoretycznie jest „najtańszym z Golfów”. Druga generacja tego auta prezentuje się całkiem przyzwoicie i wcale nie siermiężnie.
Czy samochód rodzinny musi kosztować krocie? Oferta „tanich marek” z wielkich koncernów ma spowodować, że nie.
Fot. Skoda: Skoda Octavia tylko teoretycznie jest „najtańszym z Golfów”. Druga generacja tego auta prezentuje się całkiem przyzwoicie i wcale nie si
Fot. Skoda: Skoda Octavia tylko teoretycznie jest „najtańszym z Golfów”. Druga generacja tego auta prezentuje się całkiem przyzwoicie i wcale nie siermiężnie.

 

Samochody należące do klasy "kompakt" zyskują w Europie najwięcej zwolenników. Ich główną zaletą jest uniwersalność: okazują się wystarczająco pojemne dla 4-osobowej rodziny, z zewnątrz zaś na tyle niewielkie, że łatwo nimi manewrować w

Fot. Chevrolet: Chevrolet Lacetti w wersji hatchback jest krótszy od Octavii aż o 27,5 cm, jednak rozstaw osi jest niemal identyczny.
Fot. Chevrolet: Chevrolet Lacetti w wersji hatchback jest krótszy od Octavii aż o 27,5 cm, jednak rozstaw osi jest niemal identyczny.

mieście. Porównujemy nową Skodę Octavię i Chevroleta Lacetti.

 

Wiele wspólnego

 

Octavia II jest jedną z wersji Golfa V, natomiast Lacetti to przemianowane na Chevroleta Daewoo - koreański producent został niedawno przejęty przez General Motors. Interesujące, jak bliskie sobie konstrukcyjnie są oba auta. Rozstaw osi, czyli parametr decydujący o ilości miejsca w kabinie, okazuje

Fot. Skoda: Octavia napędzana silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest autem nieco wolniejszym od Lacetti.
Fot. Skoda: Octavia napędzana silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest autem nieco wolniejszym od Lacetti.

się różnić zaledwie o 2 cm i to na korzyść Chevroleta. Octavia jest dłuższa o prawie 30 cm od Lacetti w wersji hatchback, ale rzutuje to tylko na pojemność bagażnika. Czeski samochód jest też o 5 cm szerszy, ale wewnątrz kabiny różnica nie jest aż tak duża.

W obu autach znajdziemy poprzecznie z przodu ustawiony zespół napędowy, napęd przedni, kolumny MacPherson z przodu i niezależne tylne zawieszenie. Prawie bliźniaki...  O pochodzeniu Octavii wiemy praktycznie wszystko, Lacetti wydaje się tajemnicą. Lacetti to kolejna wersja "o numer" większej Nubiry, tyle że w odmianie hatchback. Zresztą

Fot. Chevrolet: Lacetti z silnikiem 1,6 l /109 KM zużywa zbliżone ilości paliwa co Octavia.
Fot. Chevrolet: Lacetti z silnikiem 1,6 l /109 KM zużywa zbliżone ilości paliwa co Octavia.

Lacetti sedan i kombi też są dostępne. Tymczasem Octavia to w gamie samochodów "golfopodobnych" właściwie nie hatchback, tylko liftback, czyli sedan z piątymi drzwiami. Ot i cały powód różnicy długości konkurentów!

 

Różne sposoby oszczędzania 

 

Octavia II, mimo iż teoretycznie ma być "najtańszym z Golfów" nie chce się znaleźć w grupie samochodów siermiężnych. Wykończenie auta jest niezłe, materiały dobrej, akceptowalnej w Europie jakości. Także gama silników oraz skrzyń biegów czerpie pełnymi

Fot. Skoda: Wnętrze Octavii jest przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Skoda: Wnętrze Octavii jest przestronne, również na tylnej kanapie.

garściami z nowoczesnej oferty VW. Efekt takiego postępowania jest dwojaki: nowa Octavia może zadowolić każdego, ale nie jest tak naprawdę tania. Lacetti, mimo chęci oderwania się od złego obrazu Daewoo i przyjęcia czcigodnej marki Chevrolet, stara się być autem naprawdę tanim. Ale trudno to zrobić tak, by Europejczycy nic nie zauważyli. Stąd podstawowym zarzutem wobec Lacetti jest "taniość" materiałów wykończeniowych, twarde, niekiedy trzeszczące plastiki oraz brak wzdłużnej regulacji kolumny kierowniczej. Także oferta silników jest skromna (brak diesla!), choć zawiera jednostki, które mogą mieć największe powodzenie. Do porównania wybraliśmy silniki 1,6 l - w Chevrolecie 16-zaworowy o mocy 109 KM, w Skodzie 8-zaworowy o mocy 102 KM.

Fot. Chevrolet: Na tylnej kanapie Lacetti miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Chevrolet: Na tylnej kanapie Lacetti miejsca jest wystarczająco dużo.

Octavia okazała się oczywiście mniej dynamiczna (także z racji swej większej masy), ale i Lacetti 1,6 uznawane jest za niezbyt żwawe, o ile nie wykorzystuje się całego zakresu obrotów silnika. Oba auta są ciche, gdy jeździ się nimi spokojnie, zaś gdy wykorzystać pełną moc, trochę męczą uszy pasażerów, a i tak ich dynamika jest mierna.

 

Dobre prowadzenie 

 

Zestrojenie podwozia europejskiej wersji Lacetti powierzono brytyjskim specjalistom. Efekt jest dobry, prawidłowo wykorzystano potencjał techniczny niezależnego tylnego zawieszenia. Bez uszczerbku na

Fot. Skoda: Tablica przyrządów Octavii jest czytelna. Zwraca uwagę dobra jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.
Fot. Skoda: Tablica przyrządów Octavii jest czytelna. Zwraca uwagę dobra jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.

komforcie prowadzenie Lacetti jest pewne, także na zakrętach z nierówną nawierzchnią. Zbyt duże wydaje się przełożenie kierownicy (wiele obrotów od oporu do oporu), także skok lewarka zmiany biegów mógłby być mniejszy. Ale trudno mieć do jazdy Chevroletem duże zastrzeżenia.

Nieco inaczej wygląda to na tle Skody. Czesko - niemiecki samochód może w swej klasie być wzorem prowadzenia

Fot. Chevrolet: Materiały użyte we wnętrzu Lacetti są nieco gorszej jakości niż w Skodzie.
Fot. Chevrolet: Materiały użyte we wnętrzu Lacetti są nieco gorszej jakości niż w Skodzie.

(także w trudnych warunkach), hamowania, ergonomii, dopracowania przyrządów. Czy zatem Octavia II ma słabe punkty? Trudno za taki uznać mało wyszukaną stylizację, zbyt podobną do poprzedniego modelu. Ale, gdy porównujemy Octavię z Lacetti, słabym punktem staje się cena. Pełne 10 000 zł czyli 20% różnicy na niekorzyść słabszego przecież auta z Czech, to naprawdę dużo. Niestety, 30 cm długości bagażnika i europejska jakość kosztują!  

 

Nasz ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Octavia II

Chevrolet Lacetti

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik*

 

+

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

*Skoda oferuje m.in. silnik 1.6 FSI 115 KM, ale koszt samochodu z takim wyposażeniem (Ambiente) wzrasta o dalsze 13 000 zł.

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Skoda Octavia II 1.6

Chevrolet Lacetti 1.6

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1595

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

109/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

150/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,3

10,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,5

11,3

Prędkość maksymalna (km/h):

168

187

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

71

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,6

40,5

Pojemność bagażnika (l):

560/1350

275/1045

Pojemność zbiornika paliwa (l):

55

60

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km):

5,7/9,8

6,0/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

457x177x146

429,5 x 172,5 x 144,5

Rozstaw osi (cm):

258

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (zł):

Od 60 500 (Classic)

47 890 (Star)

 

*pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne (podstawowe):

 

 

Octavia II Classic

Lacetti 1.6 Star

poduszki powietrzne czołowe / boczne

S

S/O

Kurtynowe poduszki powietrzne

O

-

układ ABS

S

S

Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach

S/S

S/O

układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

O

O

elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

klimatyzacja manualna

O

S

radio CD/instalacja

O/S

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

czujnik parkowania

O

-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty