Skoda Octavia II kontra Ford Focus

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II robi korzystne wrażenie głównie z powodu powiększonego przedziału pasażerskiego w stosunku do poprzedniej generacji. Pod tym względem jest też lepsza od Forda.
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II robi korzystne wrażenie głównie z powodu powiększonego przedziału pasażerskiego w stosunku do poprzedniej generacji. Pod tym względem jest też lepsza od Forda.
Na uznanie klientów i prestiż marki pracuje się latami i jeszcze trzeba zmagać się z konkurencją. Czy Ford powinien obawiać się Skody, czy Skoda Forda?
Na uznanie klientów i prestiż marki pracuje się latami i jeszcze trzeba zmagać się z konkurencją. Czy Ford powinien obawiać się Skody, czy Skoda powinna bać się Forda?
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II robi korzystne wrażenie głównie z powodu powiększonego przedziału pasażerskiego w stosunku do poprzedniej generacji.
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II robi korzystne wrażenie głównie z powodu powiększonego przedziału pasażerskiego w stosunku do poprzedniej generacji. Pod tym względem jest też lepsza od Forda.

 

Reputacja Skody w naszym kraju stale rośnie. Producent zdecydował się więc na podniesienie cen Octavii II, w stosunku np. do tego modelu poprzedniej generacji. Czy warto zapłacić za Octavię II z silnikiem 1,6 l/102 KM 63 300 zł, czy też oszczędzić 7800 zł i kupić Forda Focusa sedan 1,6 l/100 KM? Mimo większych wymiarów Octavia II wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa i jest, w związku z tym, bezpośrednim konkurentem Focusa. Octavię II lansuje się

Fot. Ford: Ford Focus z nadwoziem sedan jest mniej popularny od hatchbacka.
Fot. Ford: Ford Focus z nadwoziem sedan jest mniej popularny od hatchbacka.

jednak jako pojazd wyższego segmentu.    

 

Cechy szczególne
 

 

Octavia II jest autem większym od Focusa sedan. Jednak to Focus ma większy rozstaw osi. Ilość miejsca nad głowami jest zbliżona w obu

Fot. Ryszard Polit: Octavia napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM zużywa więcej paliwa od Focusa.
Fot. Ryszard Polit: Octavia napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM zużywa więcej paliwa od Focusa.

pojazdach. Przednie fotele Forda i Skody są wygodne i dobrze wyprofilowane. Wydaje się, że bardziej czytelna jest tablica przyrządów Focusa. Podstawowa różnica między pojazdami wynika z innych rodzajów nadwozia. Octavia z nadwoziem typu liftback ma znakomity dostęp do bardzo dużego i długiego bagażnika o pojemności 560 l. Focus z nadwoziem sedan oferuje przestrzeń bagażową o pojemności

Fot. Ford: Focus z silnikiem 1,6 l o mocy 100 KM ma lepszą dynamikę od Skody Octavii 1,6 l.
Fot. Ford: Focus z silnikiem 1,6 l o mocy 100 KM ma lepszą dynamikę od Skody Octavii 1,6 l.

526 l, a więc tylko o 34 l mniejszą. Wspólną cechą obu aut jest podobna, wielowahaczowa konstrukcja tylnej osi, której prekursorem w tej klasie aut był Focus.

 

 

Silniki
Fot. Skoda: Tablica przyrządów Octavii jest czytelna.
Fot. Skoda: Tablica przyrządów Octavii jest czytelna.

 

Oba pojazdy są oferowane w szerokim wyborze silników. Po przeanalizowaniu oferty zdecydowaliśmy się na jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. W przypadku Forda jest to silnik 16-zaworowy o mocy 100 KM, stosowany również w Focusie pierwszej generacji. Ta konstrukcja zbiera pozytywne opinie użytkowników. W Skodzie również wybraliśmy "sprawdzoną" konstrukcję, która ma tylko po 2 zawory w każdym cylindrze i osiąga moc 102 KM. Ten niemiecki silnik jest elastyczny i niezawodny, ma tylko jedną

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Focusa jest wykonane z dobrych materiałów.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Focusa jest wykonane z dobrych materiałów.

wadę - zużywa więcej paliwa. W mieście Focus potrzebował 9 l paliwa na 100 km, a Octavia - o litr więcej. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Focus okazał się autem nieco szybszym od Octavii, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach. Do normalnej jazdy dynamika tych samochodów jest zupełnie

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Skody jest więcej miejsca niż w Focusie.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Skody jest więcej miejsca niż w Focusie.

wystarczająca. Własności jezdne obu aut są porównywalne i bardzo dobre. Zawieszenie Focusa uchodzi za wzór w swojej klasie, Octavia mu nie ustępuje, chociaż jest większa. Komfort jazdy Octavii jest nieco wyższy niż w Fordzie. O nowoczesności obu samochodów świadczy bardzo skuteczny układ hamulcowy. Focus z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po przejechaniu 38,5 m, a Octavia potrzebuje 30 cm więcej. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Focusa miejsca jest sporo, ale mniej niż w Octavii.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Focusa miejsca jest sporo, ale mniej niż w Octavii.

kabinie obu aut jest podobny i dość niski.   

 

 Podsumowanie 

Czy więc warto zapłacić więcej za Skodę Octavię II? Jej wyższą cenę można uzasadniać bogatszym wyposażeniem seryjnym. Poza tym, Skoda oferuje więcej miejsca w kabinie i w bagażniku. Za to Focus ma lepszą dynamikę. Oba pojazdy są wykonane na zbliżonym poziomie technicznym, a wybór zależy od indywidualnych preferencji nabywcy. Obaj producenci szczycą się ponad 100-letnią tradycją w produkowaniu samochodów, a to w dzisiejszych czasach okazuje się bezcennym kapitałem. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Octavia

Ford Focus sedan 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Skoda Octavia II

Ford Focus

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1595

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min)

102/5600

100/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

148/3800

150/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,3

11,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,6

10,6

Prędkość maksymalna (km/h)

190

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,8

38,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

560

526

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,7/9,8

5,5/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

457 x 177 x 146

449 x 184 x 145

Rozstaw osi (cm)

258

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

63 300

55 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Skoda Octavia II

Classic

Ford Focus

Ambiente

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

S/-

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty