Skoda Octavia II

Andrzej Bartoszak
Fot. Andrzej Bartoszak: Trzeba się dobrze przyjrzeć, by zauważyć różnice między nową i poprzednią Octavią, choć przecież nie mają żadnych części wspólnych.
Fot. Andrzej Bartoszak: Trzeba się dobrze przyjrzeć, by zauważyć różnice między nową i poprzednią Octavią, choć przecież nie mają żadnych części wspólnych.
Nowa Octavia swoją jakością, przestronnością, ale niestety też i ceną sięgnęła wyżyn w segmencie aut kompaktowych.

Nowa Octavia swoją jakością, przestronnością, ale niestety też i ceną sięgnęła wyżyn w segmencie aut kompaktowych.

 

Fot. Andrzej Bartoszak: Trzeba się dobrze przyjrzeć, by zauważyć różnice między nową i poprzednią Octavią, choć przecież nie mają żadnych części wsp
Fot. Andrzej Bartoszak: Trzeba się dobrze przyjrzeć, by zauważyć różnice między nową i poprzednią Octavią, choć przecież nie mają żadnych części wspólnych.

Historia samochodu Octavia sięga roku 1959, gdy pojawiła się ulepszona wersja Skody 440/Spartak, o takiej właśnie nazwie. Niegdysiejsza Octavia miała silnik z przodu, tylnym napęd i silniki 1,1 lub 1,2 l. W roku 1996 zakłady Skoda Auto, przejęte już przez Volkswagena, zaprezentowały całkiem nowy model - znowu Octavię, ale opartą na zespołach i płycie podłogowej Golfa IV. Ten samochód znamy bardzo dobrze i jeszcze przez parę lat się z nim nie rozstaniemy. Produkowana w kilku wersjach, jako liftback i kombi, z

Fot. Andrzej Bartoszak: Nowa Octavia wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.
Fot. Andrzej Bartoszak: Nowa Octavia wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.

napędem przednim i 4x4 oraz w wielu odmianach silnikowych, Octavia cieszy się ciągle powodzeniem, ze względu na wyjątkowo korzystny stosunek ceny do "zawartości samochodu".

 

Jeszcze raz Octavia

 

Koncern Volkswagen A.G. prezentując w roku 2003 Golfa V nie odstąpił od systemu klonowania swego najpopularniejszego auta w niezliczonych modelach czterech głównych marek. Nowa Octavia, która pojawiła się w Polsce w połowie tego roku, bazuje również na ostatnim modelu Golfa. Mamy więc dwie ciekawostki: po pierwsze oferowane są na raz dwie Octavie, ta druga z przydomkiem "nowa". A po drugie, nowa Octavia przestała być uboższą siostrą Golfa. Zdecydowano się na naprawdę dobre jej wykończenie i wyposażenie, a gama silników też nie jest skromna. W efekcie auto z Czech nie ustępuje Golfowi, a pod kilkoma

Fot. Andrzej Bartoszak: Wnętrze jest bardziej obszerne niż w poprzedniej generacji, szczególnie na tylnej kanapie.
Fot. Andrzej Bartoszak: Wnętrze jest bardziej obszerne niż w poprzedniej generacji, szczególnie na tylnej kanapie.

względami go przewyższa i może wielu nabywcom bardziej odpowiadać od swego czysto niemieckiego kuzyna.

 

Wygląd bez zmian

 

Tak się przynajmniej wydaje na pierwszy rzut oka. Nowa Octavia jest minimalnie dłuższa i szersza od poprzedniczki, wygładzona stylistycznie, ale bardzo do niej podobna. Oczywiście także jest pięciodrzwiowa, a wydłużone (o 37 cm względem Golfa V) nadwozie oferuje pod olbrzymią tylną pokrywą równie gigantyczny bagażnik - 560 l! Jednak Octavia z rozstawem osi wynoszącym 258 cm jest mimo wszystko kompaktem. Jej wnętrze wydaje się rozsądnie obszerne - dokładnie takie jak w Golfie V - a nie jak w limuzynie klasy średniej.

Do wykończenia nie można mieć zastrzeżeń. Być może materiał wykładziny tablicy przyrządów jest nieco inny, "tańszy" niż w Golfie, ale ciągle pozostaje miękki i estetyczny, a jakość montażu jest dobra. Lista wyposażenia okazuje się prawie tak szeroka jak VW, wiele luksusowych elementów jest opcjonalnych. Można wybrać

Fot. Andrzej Bartoszak: Jakość wykończenia i stylizacja plasuje nową Octavię w środku rodziny Volkswagenów.
Fot. Andrzej Bartoszak: Jakość wykończenia i stylizacja plasuje nową Octavię w środku rodziny Volkswagenów.

dowolną konfigurację, a podstawowe pakiety nazywają się tradycyjnie Classic, Ambiente i Elegance.

W sumie ten samochód stwarza wrażenie wysokiej jakości.

 

Dobre mechanizmy

 

Wrażenie solidności nie mija, gdy rozpoczniemy drogowy test Octavii. Hamowanie czy zmiana biegów przebiega płynnie, wydaje się też, że zrobiono bardzo dobry użytek z nowego podwozia z wielodrążkowym tylnym zawieszeniem. Auto nie wydaje się zbyt miękkie, a na gładkiej krętej drodze prowadzi się prawie neutralnie. Przy czym zachowanie Octavii na naszych nierównych drogach jest dobre - to znowu zaleta wspomnianego nowego w pełni niezależnego tylnego zawieszenia.

Fot. Andrzej Bartoszak: Bagażnik ma imponującą objętość 560 l.
Fot. Andrzej Bartoszak: Bagażnik ma imponującą objętość 560 l.

W Polsce Octavia oferowana jest z paletą trzech silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Dostępne też są manualne skrzynie 5 - biegowe, oraz, z wybranymi mocniejszymi silnikami, automat Tiptronic i 6-biegowa zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa DSG. Najpopularniejsze będą zapewne - nieco głośny ośmiozaworowy silnik benzynowy 1,6 l (102 KM) i podstawowy, dysponujący solidnym momentem napędowym, turbodiesel 1,9 l/ 105 KM. Octavia nie jest lekkim samochodem, więc silnik o mocy mniejszej niż 100 KM (taki jak jednostka 1,4 l) może się z pełnym obciążeniem i w naszych warunkach drogowych okazać za słaby. Szkoda tylko, że ceny "dobrych" wersji silnikowych nowej Octavii nie plasują tego auta w kategorii samochodów tanich. Za jakość trzeba płacić, nawet gdy jest to jakość z Czech.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Model

1.4 MPI

1.6 MPI

1.6 FSI

1.9 TDI

2.0 TDI

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy, bezpośredni wtrysk

turbodiesel,

bezpośredni wtrysk

turbodiesel,

bezpośredni wtrysk

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

4/16

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1390

1595

1598

1896

1968

Moc maks. (KM/obr/min)

75/5000

102/5600

115/6000

105/4000

140/4000

Moment maks

(Nm/obr/min)

126/3800

148/3800

155/4000

250/1900

320/1750-2500

Ogumienie

195/65 R 15 lub 205/55 R 16

Skrzynia biegów

5

5 lub automat 5

5

5 lub

automat 5

6 lub

DSG 6

Przyspieszenie od 0

do 100 km/h (s)

15,5

12,3

11,2

11,8

9,9

Prędkość

maksymalna (km/h)

170

190

198

192

208

Zużycie paliwa miasto/

poza miastem/

średnie (l/100 km)

9,5/5,5/6,9

9,8/5,7/7,2

8,7/5,4/6,6

6,4/4,2/5,0

6,9/4,7/5,5

Długość/szerokość/

wysokość/

rozstaw osi (cm)

457/177/146/258

Pojemność

bagażnika (l)

560/1350

Ceny (zł) od:

55 500

60 500

73 200

67 500

83 200

 

 

Wyposażenie standardowe wersji Classic (wybrane elementy):

poduszki powietrzne czołowe i boczne

ABS, ASR, MSR, MBA, EBV

Pasy z napinaczami pirotechnicznymi

Sygnalizacja niezamkniętych drzwi

Zaczepy Isofix z tyłu

Immobiliser

Regulowana w 2 płaszczyznach kolumna kierownicy

Fotel kierowcy z regulacją wysokości

Centralny zamek

Elektrycznie sterowane szyby z przodu

Elektrycznie sterowane i podgrzewane  lusterka zewnętrzne

Filtr przeciwpyłkowy

Składane tylne oparcia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty