Przed trzema miesiącami do salonów wjechała Toyota Auris II, mająca pokazać, że Japończycy potrafią konstruować nie tylko
trwałe, ale i ładne auta. Inżynierowie Toyoty bardzo przyłożyli się do pracy, by finalnego produktu nie można było określić, jako nudnego i nijakiego. Ford Focus, mimo że najstarszy w tym porównaniu (debiut w 2011 r.), też wciąż może się podobać. Jest kontynuacją linii wzorniczej Forda „Kinetic Design”, będącej połączeniem elegancji i agresywności. O gustach się dyskutuje, jednak trzeba powiedzieć, że wygląd nadwozia i wnętrza każdego z porównywanych aut może mieć tyle samo krytyków, co zwolenników. Octavia przypomina napompowanego sterydami Rapida, Auris ma ciekawe nadwozie, lecz nieco rozczarowuje wystrojem deski rozdzielczej, w Focusie zaś trzeba poświęcić trochę czasu, by przyzwyczaić się do ilości przycisków i manetek oraz opanować obsługę wszystkich urządzeń pokładowych. Jednak to, co w samochodach segmentu C najważniejsze, to połączenie gabarytów, walorów użytkowych i dobrej ceny. I każdy z trzech konkurentów ma tu sporo do powiedzenia.
Toyota Auris od lat przekonuje potencjalnych nabywców, że jest autem przewidywalnie trwałym, względnie najmniej na rynku tracącym na wartości, a przy tym łatwo zbywalnym na rynku wtórnym. Podobnie dzieje się w przypadku Octavii, która teraz próbuje podgryźć konkurenta, oferując również trzyletnią gwarancję mechaniczną. Ford Focus w tej kwestii zostaje na pobitym polu, za to może pochwalić się tym, z czego słynął już od pierwszej generacji – świetnymi własnościami trakcyjnymi. Udoskonalono tylne, wielowahaczowe zawieszenie, dzięki zastosowaniu wahacza ustalającego Control Blade. Każda wersja Focusa ma też układ TVC (Torque Vectoring Control), którego zadaniem jest zapobiegać uślizgowi kół w zakrętach. Dzięki temu każdy kierowca Focusa się poczuć, jak w aucie o sportowych zacięciu. Zawieszenie w Toyocie Auris jest nieco mniej precyzyjne, ale pracuje cicho i pozwala na dynamiczną jazdę w zakrętach. Widać postęp, jakiego dokonano chcąc zainteresować Aurisem młodszych kierowców. Zawieszenie Octavii też nie daje sportowych odczuć, bo wystarczy spojrzeć w
specyfikację techniczną najtańszych opcji. Testowana, bazowa odmiana Octavii III z najsłabszym silnikiem ma klasyczne, tańsze rozwiązanie w postaci belki skrętnej i wahaczy wleczonych. Jest nieskomplikowane w naprawie, wyglądające na ukłon wobec firm flotowych, lecz mimo tego własności jezdne Octavii są dobre. To zasługa nowej platformy MQB, na której powstała (tej samej, co w VW Golfie VII) i dużego rozstawu osi Octavii, co razem powoduje, że auto jest stabilne zarówno w zakrętach, jak i występujących po sobie poprzecznych nierównościach. Jeszcze lepsze są odczucia z jazdy wariantami Octavii powyżej 140 KM (silniki benzynowe) lub 150 KM (diesle), gdzie zastosowano wielowahaczowe tylne zawieszenie.
W tym porównaniu zestawiliśmy auta w najsłabszych wersjach silnikowych i najniższym wyposażeniu. Rynkowa rzeczywistość będzie zapewne inna, jednak producenci po to tworzą takie odmiany, by chwalić się ceną, czy wyposażeniem. Nie tylko z suchych danych, lecz i jazd testowych wynika, że Skoda Octavia z silnikiem 1.2 TSI radzi sobie całkiem dobrze. Podobnie, jak Focus oraz Auris, przeszła kurację odchudzającą, zmniejszającą masę pojazdu o kilkadziesiąt kilogramów. Takie zabiegi poprawiają nie tylko osiągi, ale i zużycie paliwa – tu znów Octavia jest lepsza. Pod jednym wszak warunkiem – traktujemy pedał gazu bardzo delikatnie, inaczej potrafi zamienić się w opoja. Silnik TSI wyposażony jest w turbosprężarkę, a jak mawiają rajdowcy: „turbo żyje, turbo pije”. Niewysilona jednostka napędowa Focusa jest pod tym względem bardziej przewidywalna, a najlepiej sprawuje się silnik Toyoty Auris – jest cichy, na co wpływa też 6-biegowa skrzynia manualna, montowana standardowo od najtańszej wersji. Najsłabsze wersje silnikowe mają jednak cechę wspólną: brakuje im mocy na długich podjazdach i przy dużym obciążeniu. Wtedy trzeba mocno napracować się drążkiem zmiany biegów – na szczęście w każdym aucie pracował precyzyjnie i bez zacięć.
Najważniejszą zaletą nowej Skody, miażdżącą wręcz konkurencję, jest przestronność wnętrza. Gigantyczny bagaż
nik Octavii (590/1580 l) to rekord segmentu C i D, w czym utwierdza ilość miejsca na tylnej kanapie. Przestrzeń z tyłu wywołuje szok, porównywalny do tego, jaki przed ponad dekadą dokonała pierwsza generacja modelu Superb. Już nikt nigdy nie będzie narzekał na ciasnotę w Octavii, a ona sama jeszcze bardziej wymknie się motoryzacyjnym klasyfikacjom. To także zasługa wyposażenia, które w wyższych wersjach Skody Octavia przypomina opcje znane z klasy średniej wyższej. Przy takim monstrum jak Octavia, pozostali rywale segmentu, w tym Focus i Auris nie mają większych atutów. Tym bardziej Auris, która w całym zestawieniu ma najmniejszy bagażnik i niezbyt dużo miejsca na nogi z tyłu.
Focus, choć niewiele lepszy od Aurisa pod względem pojemności kufra, zyskuje całkiem bogatym wyposażeniem standardowym i opcjonalnym w droższych wersjach wyposażenia, m.in. systemem zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, czy układem wspomagającym utrzymanie pojazdu na pasie ruchu. Wyposażenie Aurisa uzależnione jest od wersji wyposażenia, nie jest aż tak szerokie, jak w Focusie, czy tym bardziej Octavii. Brak klimatyzacji manualnej bazowej wersji, nawet w płatnej opcji, można poczytać za spory mankament Aurisa. Gdy spojrzeć w oficjalne katalogi porównywanych modeli, wychodzi cenowy remis. Tyle, że Czeszka może pochwalić się korzystnym stosunkiem ceny do wyposażenia. Skoda Octavia zdecydowanie wygrywa porównanie, udowadniając przy tym, że będzie bardzo groźnym przeciwnikiem nie tylko w segmencie aut kompaktowych.
Wybrane dane techniczne:
| Skoda Octavia III 1,2 TSI | Ford Focus 5drz 1,6 Ti-VCT | Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzyna | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1596 | 1329 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 86/4300 | 85/6000 | 99/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 160/1400 | 141/2500 | 128/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 14,9 | 12,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 170 | 175 |
Pojemność bagażnika (l) | 590/1580 | 363/1148 | 360/1200 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 55 | 50 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 5,9 | 5,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 466/181/146 | 436/182/148 | 427,5/176/146 |
Rozstaw osi (cm) | 269 | 265 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3/12 | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł) | 59 500 | 58 000 | 59 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne:
| Skoda Octavia III Active | Ford Focus Ambiente Start | Toyota Auris Life |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S | S |
Układ ESP | S | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S | S |
Centralny zamek | S | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/700 | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | 3500*/- | -/- |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/600 | 3500*/3500* | -/- |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Skoda Octavia III Active | Ford Focus III Ambiente Start | Toyota Auris II Life |
Przestronność wnętrza | + | | |
Silnik | | | + |
Podwozie | | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + | + |
Zużycie paliwa | + | | + |
Wyposażenie | + | + | |
Cena | + | | |
Wynik końcowy | +++++ | +++ | +++ |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?