Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia kontra Seat Toledo

Ryszard Polit
Auta schodzace z rynku powinny być tanie i bogato wyposażone. Czy jest tak w przypadku Skody Octavii I i Seata Toledo?

Jak podała Skoda Auto, dotychczasowa generacja Octavii będzie dalej produkowana, równolegle z nowym modelem. Dotychczasowy model porównujemy z Seatem Toledo. Oba pojazdy wykorzystują tę samą płytę podłogową - VW Golfa IV.
 

fot. Skoda
fot. Skoda

Skoda i Seat należą do koncernu Volkswagen, nic więc dziwnego, że wykorzystują te same mechanizmy. Zadaniem stylistów jest nadanie markom odrębnych cech, by nie konkurowały ze sobą. W przypadku Toledo i Octavii udało się to znakomicie. Porównujemy auta z benzynowymi silnikami o pojemności 1,6 l, ale to zupełnie inne jednostki napędowe.

 


fot. Seat
fot. Seat


Cechy szczególne

 

Cechą szczególną obu modeli jest stosunkowo niewielki rozstaw osi i znaczne zwisy nadwozia. W obu autach wykorzystano tę sama płytę podłogową, pochodzącą z VW Golfa IV generacji, o rozstawie osi 251 cm. Długość Golfa wynosi 415 cm, a Octavia jest od niego dłuższa o 36 cm, Toledo o 29 cm. Odnosi się więc optyczne wrażenie, że porównywane auta są duże i należą do wyższej klasy. W obu pojazdach na tylnej kanapie miejsca jest mniej, niż można oczekiwać po ich wymiarach zewnętrznych, co jest szczególnie zauważalne w Octavii mającej 4,5 m długości.

fot. Skoda
fot. Skoda

Za to wnętrze czeskiego auta wykonane jest z dobrych materiałów, a czytelności tablicy przyrządów nie można nic zarzucić. Nieco inną stylizację wnętrza otrzymał Toledo, jest ona jednak równie atrakcyjna. Bagażnik Octavii ma imponującą wielkość - 528 l, jest jednak dość długi, co utrudnia wyjmowanie małych przedmiotów z jego końca. Bagażnik Toledo ma objętość 500 l.

 


fot. Seat
fot. Seat


Silnik

 

W Octavii wykorzystano "sprawdzoną" jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającą po 2 zawory w każdym cylindrze. Zastosowanie kanałów dolotowych o zmiennej długości unowocześniło nieco ten nie najmłodszy już silnik. Toledo napędzany jest nowocześniejszym silnikiem o pojemności 1,6 l z 4 zaworami w każdym cylindrze, który osiąga moc 105 KM. Nie moc jest jednak najważniejsza, a moment obrotowy. W obu silnikach uzyskuje on tę samą maksymalną wartość. W silniku Octavii przy 3800 obr/min, a w Toledo - przy 4500 obr/min. Z punktu widzenia elastyczności, korzystniejszy jest silnik Octavii. Co prawda dynamika obu pojazdów jest zbliżona, lecz by ją osiągnąć, częściej trzeba zmieniać biegi w Toledo. Za to Seat zużywa mniej paliwa, co świadczy o nowoczesności jego jednostki napędowej.

 


fot. Skoda
fot. Skoda


Wrażenia z jazdy

 

Podczas jazdy lepsze wrażenie sprawia Toledo. Octavia, z racji dużych zwisów nadwozia, ma tendencję do "bujania" i nie pomaga usztywniona charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia. Równie "twarde" zawieszenie ma Toledo, co stało się już niejako tradycją Seatów, ale w przeciwieństwie do Octavii nie ma tendencji do "nurkowania" podczas hamowania. Obaj konkurenci zostali wyposażeni w kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Różnice dotyczą jedynie różnych charakterystyk elementów tłumiących, m.in. sprężyn i amortyzatorów. W obu autach przednie siedzenia są wygodne i nawet długa podróż nie męczy. Przy prędkości 100 km/h na IV. biegu hałas we wnętrzu Octavii jest dwa razy większy niż w Toledo. Poziom hałasu w Octavii jest dość wysoki, co dla lubiących ciszę jest pewnym dyskomfortem. W Toledo poziom hałasu można sobie podwyższyć za pomocą fabrycznie montowanego radia. Toledo ma nieco krótszą drogę hamowania.

 


fot. Seat
fot. Seat


Podsumowanie

 

Toledo wydaje się autem zgrabniejszym i pewniejszym w prowadzeniu od Octavii, a na pewno lepiej wyposażonym. Octavia broni się większym bagażnikiem i bardziej elastycznym silnikiem. Mimo to przy porównywalnej przestronności wnętrza i dynamice, ciekawiej prezentuje się Toledo. Jest on jednak droższy od Octavii o 13 860 zł i w tym tkwi problem. Skoda wyposażona jest dość skromnie i gdyby dokupić seryjnie montowane elementy wyposażenia Toledo, cena obu aut byłaby zbliżona. Dla tych, którzy nie chcą płacić za Toledo takiej kwoty, pozostaje tańsza wersja z silnikiem 1,4 (75 KM).

 

Nasza ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                                                    Octavia**   
                                      
              **Toledo

 

Przestronność wnętrza                              remis

Silnik                                                                                                                                 +

Poziom hałasu                                                                                                                  +

Hamulce                                                                                                                            +                             

Dynamika                                                     remis

Zużycie paliwa                                                                                                                 +

Nowoczesność konstrukcji                         remis                      

Wyposażenie                                                                                                                    +

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                                      Octavia 1.6
                                                  **Toledo 1.6**

 

Liczba cylindrów/zaworów                          4/8                                                               4/16

Pojemność skokowa (cm3):                          1595                                                             1597

Moc maksymalna (KM/obr/min):                     102/5600                                                      105/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                   148/3800                                                      148/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                       11,8                                                              10,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):         13,1                                                              13,5

Prędkość maksymalna (km/h):                         190                                                               192

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:            70                                                                  67

Droga hamowania od 100 km/h (m):                41,3                                                              39,5

Pojemność bagażnika (dm3):                           528                                                               500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                 55                                                                 55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):   7,1/9,9                                                          5,6/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):         451 x 173 x 143                                          444 x 174 x 144

Rozstaw osi (cm):                                           251                                                               252

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)  2/10                                                             2/12

Cena (zł):                                                          52 720                                                         66 580

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                                   Octavia Classic
                                                    Toledo Stella

 

poduszki powietrzne                                                                         2                                                                           4

układ ABS                                                                                          s                                                                           s

układ wspomagania nagłego hamowania                                          -                                                                           -

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane           -                                                                            -

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych                              o/-                                                                         s/-

klimatyzacja manualna/automatyczna                                                o                                                                           s/-

radio                                                                                                   o                                                                           s

centralny zamek                                                                                 o                                                                           s

wspomaganie układu kierowniczego                                                 s                                                                           s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty