Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Skoda Octavia. Od ponad 20 lat ciągle na topie

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. Skoda W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

Marka Skoda od dawna cieszyła się uznaniem wśród polskich kierowców. Nie inaczej było w przypadku Octavii, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1996 roku. Niemal od razu auto zdobyło popularność. W tym przypadku magnesem, który przyciągał nabywców było jej konstrukcyjne powiązanie z autami z koncernu Volkswagen. Nowa Skoda dzieliła płytę podłogową z Volkswagenem Golfem IV, Audi A3 i Seatem Leonem.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. SkodaZwracano uwagę na wysoką jakość wykonania auta, a przede wszystkim na przestronne wnętrze oraz funkcjonalny bagażnik o pojemności 528 litrów, a w przypadku wersji kombi 548 l. Od czasu wprowadzenia na rynek Octavii pierwszej generacji pojemny bagażnik stał się jednym ze znaków rozpoznawczych tego auta. Ponadto wytrzymałe tylne zawieszenie pozwalało na załadunek bagażnika ciężkimi przedmiotami.

Octavia I, dzięki stosunkowo prostej konstrukcji, była autem, które nie przysparzało swoim właścicielom zbyt wielu kłopotów. Uznaniem cieszył się zwłaszcza oszczędny 1,9-litrowy turbodiesel TDI i mocy 90 KM (fabryczne oznaczenie AHU), który bez poważniejszych napraw potrafi zrobić milion kilometrów. Wśród wersji benzynowych najczęściej spotykane są auta z silnikami 1.6 o mocy 75 lub 101 KM.

W 2000 roku Octavia przeszła lifting. Zmieniono stylistykę zderzaków, przednich reflektorów, osłony chłodnicy i deski rozdzielczej. W tym czasie wprowadzono także usportowioną odmianę RS. Wersje po liftingu mają nieco więcej miejsca na tylnej kanapie.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. SkodaW 2003 roku na rynek weszła Octavia II. Również i ten samochód, poprzez płytę podłogową, jest spokrewniony z innymi autami z koncernu Volkswagen (m.in. Audi A3, Seat Altea, VW Golf V). Zewnętrznie Octavia II wyróżnia się nowym przodem (szczególnie reflektory) oraz tyłem, a w kabinie ciekawszym kokpitem i nowymi materiałami wykończeniowymi.

Bazowymi silnikami został benzyniak 1.4 o mocy 75 KM oraz 1,9-litrowy turbodiesel o mocy 105 KM. Nowością w drugiej generacji Octavii były silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny - FSI i TSI ( z turbodoładowaniem). Ich zaletą jest dobra dynamika (szczególnie TSI) oraz ekonomiczne zużycie paliwa. Ponadto pojawił się oszczędny turbodiesel 1.6 o mocy 105 KM z wtryskiem paliwa typu common rail.

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Classic obejmowało m.in. cztery poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne sterowanie szyb przednich, podgrzewanie oraz elektrycznie regulowane lusterka boczne, centralny zamek , regulowany na wysokość fotel kierowcy, a od 2005 r. czujniki cofania. Nowością była uterenowiona wersja Scout występująca w odmianie kombi ze zwiększonym prześwitem oraz napędem 4x4. Niezmiennie atutem auta pozostał bagażnik. W wersji liftback jego pojemność wynosi 560 litrów, a w kombi 580 l.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. SkodaSkodę Octavię II docenili nie tylko indywidualni nabywcy, ale także klienci flotowi. Był to jeden z chętniej wybieranych modeli w tej części rynku. Co ciekawe, duża popularność Octavii pierwszej generacji spowodowała, że pomimo produkcji Octavii II do 2010 r. pozostawała ona w ofercie czeskiej marki. Dla odróżnienia auto otrzymało oznaczenie Tour.

Skoda Octavia II stopniowo pięła się w statystykach sprzedaży. O ile w 2007 r. według Centralnej Ewidencji Pojazdów auto było na trzecim miejscu wśród najczęściej rejestrowanych samochodów, to już dwa lata później Octavia objęła prowadzenie. W 2009 r. zarejestrowano w Polsce ponad 16 tys. Octavii II. I tak było aż do 2012 r., czyli do momentu, kiedy na rynek wprowadzono Octavię trzeciej generacji. Do budowy nowej Skody wykorzystano nową platformę konstrukcyjną MQB, na której powstały także inne kompaktowe modele z koncernu Volkswagen - Audi A3, Seat Leon, VW Golf VII.

Auto w standardzie otrzymało bardzo bogate wyposażenie, m.in.: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa), system ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, system regulacji momentu obrotowego silnika na śliskiej nawierzchni MSR, system pokolizyjny ACS, system wspomagający gwałtowne hamowanie, układ kontroli trakcji ASR, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzację manualną, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. SkodaOctavia III w dalszym ciągu przodowało w statystykach nowo zarejestrowanych samochodów. Nabywcy doceniali wysoką jakość wykonania auta oraz jego funkcjonalność. Octavia jest jednym z niewielu aut z tego segmentu, które ma w ofercie silniki wyposażone w instalacje zasilane LPG. Klasą samą dla siebie jest pojemność bagażnika - największa w tej klasie aut. Kufer Octavii ma pojemność 590 l, zaś w wersji kombi aż 610 l.

Przed rokiem Octavia przeszła modernizację. Auto zmieniło nieco swoje oblicze, głównie z przodu - wprowadzono dzielone reflektory. W bogatszych wersjach reflektory są w całości z diod LED z funkcją adaptacyjnego oświetlania drogi AFS. W skromniejszych wersjach standardem są diodowe światła dzienne.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. SkodaCo ważnie, pojawiły się nowe elementy wyposażenia, np. nowej generacji system informacyjno-rozrywkowy. Z wyjątkiem podstawowego zestawu Swing, wszystkie inne mają szklane ekrany. Rozbudowano też wyposażenie infotainment. W topowym systemie Columbus ekran ma przekątną 9,2 cala, hotspot WLAN, a na życzenie również moduł LTE do szybkiej transmisji danych.

Jak na te zmiany zareagowali klienci? Bez zmian, Skoda Octavia jest nadal najchętniej kupowanym samochodem na polskim rynku. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od stycznia do września br. w Polsce kupiono prawie 14. tys. Octavii.

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. Skoda

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • szkoda-kasy (gość)

    Faktycznie trzy poprzednie skody octavie tdi miały małą usterkowość. uszkodzeniu ulegały łożyska piasty lub końcówki drążków kierowniczych. Przejeżdżały 200 tys km bez częstych napraw. Od 2016 r. mam Skodę Octavię 3, 1.4 TSI 150 KM. Dzis nie ma jeszcze roku i przejechała zaledwie 16 tys km no i się zaczęło... Padły łożyska mechanizmu różnicowego skrzyni biegów (6 biegowa). Słychać buczenie głośniejsze od radia. Na zakrętach szybciej grają łożyska lub zupełnie cichną. Auto stoi już dwa tygodnie w autoryzowanym warsztacie. Co się będzie działo w aucie do przebiegu 200 tys km? Uważacie, że się utrzyma na topie? Mam swoje zdanie.... Następnej nie będzie :-( a szkoda!

  • Wujek Wacław (gość)

    Wbrew często powtarzanej nieprawdzie, Octavia kombi nie jest rekordzistką pojemności bagażnika w segmencie C, a ma drugie miejsce ex-aequo z Peugeotem 308 SW (też równe 610L mierzone w ten sam sposób). Rekordzistką jest Honda Civic Tourer, której bagażnik ma aż 624L.

  • S. Tańczyk (gość)

    Octavia ma dużo plusów ale tak jak wszystkie inne auta ma też swoje wady. Do niedawna atrakcyjna cena powodowała, że na minusy klienci przymykali oko. Ostatnio jednak skoda z cenami odleciała w stratosferę i chyba wkrótce zobaczymy spadki sprzedaży. Jeśli wierzyć plotkom, o to właśnie chodzi volkswagenowi...

  • aleksander4 (gość)

    Ma dużo różnych modeli i to dobrych więc jest w czym wybierać. Sam często decyduję się na nie jak pożyczam samochód w Panek. Zawsze jestem bardzo zadowolony nie tylko ze względu na komfort jazdy ale też i ich możliwości.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości