Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36077 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Skoda Octavia RS. Jubilat ma się świetnie!

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Jubileusz Skody Octavii RS

Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

fot. Dariusz Dobosz Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

Niespełna pięć lat po rynkowej premierze modelu Octavia, Skoda zaprezentowała sportową  wersję o przydomku RS. To oznaczenie jednoznacznie określiło przynależność auta do segmentu prawdziwych „sportsmenów”, bowiem czeski producent od lat siedemdziesiątych wyróżniał nim swoje najmocniejsze auta startujące w rajdach i wyścigach. Octavia RS powstała ona na bazie rozwiązań sprawdzonych w Grupie Volkswagen oraz doświadczeń, zebranych podczas startów wyczynowej Octavii WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC od1998 r.

Priorytetem w pierwszej generacji RS było utrzymanie uniwersalnego, rodzinnego charakteru samochodu, który jest niezwykle ceniony przez użytkowników tego pięciodrzwiowego hatchbacka. Zachowano wszystkie atuty konstrukcji – dobrze rozplanowaną kabinę, ogromny bagażnik, nienaganną ergonomię i solidne wykonanie. Odmienność RS podkreślono sportowymi detalami. Były wśród nich specjalnie wyprofilowane, sportowe fotele przednie, metalowe nakładki na pedały oraz skórzane wykończenia siedzeń, trójramiennej kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego. Motyw RS, umieszczony w kilku miejscach, wprowadzał do kabiny bojowy nastrój. Na zewnątrz uwagę zwracała dedykowana końcówka układu wydechowego, aerodynamicznie ukształtowane zderzaki oraz spoiler na pokrywie bagażnika Samochód miał bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza (0,29), co w sporcie ma ogromne znaczenie. Pozostałe modyfikacje wynikały z uwarunkowań technicznych: szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich kryły tarcze bardziej wydajnego układu hamulcowego a zaprojektowane specjalnie dla tego modelu, sztywniejsze zawieszenia i obniżone o 15 mm nadwozie poprawiły własności jezdne.

Ale to, co najciekawsze, kryło się pod przednią maską. Był to turbodoładowany silnik 1.8 o mocy 180 KM. Ale nie tylko wysoka moc miała w tym przypadku znaczenie. Wysoka wartość maksymalnego momentu obrotowego (235 Nm), dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów (1950-5000 obr./min) gwarantował wyjątkową elastyczność, niezwykle przydatną w samochodzie łączącym sportową dynamikę z uniwersalnym charakterem auta codziennego użytku. A sportowego ducha Octavii RS pierwszej generacji nie można było odmówić. Sprint do „setki” zajmował jej tylko 7,9, a prędkość maksymalna sięgała  235 km/h.

Jubileusz Skody Octavii RS

Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

fot. Dariusz DoboszJuż pierwsza Octavia RS okazała się strzałem w dziesiątkę. Idealnie wpisała się w potrzeby nabywców, szukających samochodu sportowego, ale praktycznego w codziennym użytkowaniu i przystępnego cenowo. Pierwsza generacja tego modelu zapoczątkowała wyjątkową serię modeli RS, która z powodzeniem jest rozwijana po dziś dzień ku jeszcze lepszym osiągom, ale i coraz większemu komfortowi i funkcjonalności.

Rozwijając koncepcję przyjętą w pierwszej Octavii RS Skoda wprowadziła na rynek w 2005 r. drugą generację tego modelu. „Dwójka” była szybsza, sprawniejsza, przestronniejsza i bardziej wszechstronna. RS stała się już bestsellerem, dlatego odpowiadając na dużą popularność auta oraz zróżnicowanie potrzeby klientów Czesi przygotowali bardziej rozbudowaną ofertę z dłuższą listą wariantów. Dla dwóch wersji nadwozia (limuzyna i Combi) przewidziano dwa typy silników - benzynowy 2.0 TFSI o mocy 200 KM i wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 170 KM, oraz dwie skrzynie biegów (manualną sześciobiegową i dwusprzęgłową, zautomatyzowaną DSG, również o sześciu przełożeniach.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i zaawansowanym technologiom twórcy Octavii RS drugiej generacji zagwarantowali świetne osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 sekundy, prędkość maksymalna 240 km/h) i znakomitą elastyczność, przekładającą się nie tylko na dobrą dynamikę, ale również na niewygórowane zużycie paliwa. Silnik 2.0 TDI generujący moment obrotowy o wartości 380 Nm już przy 1800 obr./min spalał zaledwie 7,7 l oleju napędowego na każdych 100 km trasy w ruchu miejskim i 4,6 l/100 km na trasie. Dzięki turbosprężarce i bezpośredniemu wtryskowi paliwa spalanie w silniku benzynowym zestawionym z przekładnią DSG nawet w ruchu miejskim można było ograniczyć do 10,4 l/100 km.

Jubileusz Skody Octavii RS

Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

fot. Dariusz DoboszWiększa funkcjonalność i wszechstronność Octavii RS drugiej generacji to przede wszystkim efekt wydłużenia o niemal 7 cm rozstawu, co znacząco poprawiło przestronność kabiny pasażerskiej. Pojemność bagażnika w wersji hatchback wzrosła do 560 litrów, a w wersji Combi do 580 litrów w Combi. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń wartości te wzrastały odpowiednio do 1420 i 1620 litrów.

Zmiany w nadwoziu poprawiły osiągi i podkreśliły mocny charakter wersji RS. Przedni zderzak zyskał bardziej aerodynamiczną formę. Przy okazji poprawiono wentylację komory silnikowej i hamulców. Z tyłu wersję RS wyróżniała podwójna końcówka układu wydechowego i spoiler na pokrywie bagażnika. Specjalnie dla tego modelu przygotowano dedykowane wzory obręczy kół ze stopów lekkich w rozmiarze od 17 do 19 cali. Pod nowymi felgami skrywał się nowy, bardziej skuteczny układ hamulcowy. Usztywnione zawieszenia i prześwit zmniejszony o 12 mm zapewniały dobry kompromis między sportowymi emocjami i precyzją prowadzenia a komfortem jazdy. Skuteczna realizacja przemyślanych założeń pozwoliła oddać w ręce nabywców kolejną udaną, kompletną i ekscytującą Octavię RS, nie rezygnującą ze sportowych aspiracji, ale nie tracącej też niczego z funkcjonalności i przystępności tak typowej dla wszystkich samochodów spod znaku Skody

W 2009 r. Octavię RS poddano gruntownej modernizacji. Samochód stał się lżejszy (15-20 kg), szybszy i bardziej ekonomiczny. Zastosowano reflektory ksenonowe z systemem adaptacyjnego oświetlenia drogi i funkcją doświetlania zakrętów. Przedni zderzak wyposażono w diodowe światła do jazdy dziennej. Model ten kontynuował sukces Octavii RS przez następne cztery lata, aż do momentu prezentacji trzeciego wydania tego coraz bardziej uznanego i popularnego modelu.

Jubileusz Skody Octavii RS

Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

fot. Dariusz Dobosz

Jubileusz Skody Octavii RS

Gdy weszła na rynek nie wszyscy wróżyli jej świetlaną przyszłość. Ale sceptycy umilkli, bo Octavia RS okazała się sukcesem i z dumą świętuje swoje 15-lecie.

fot. Dariusz Dobosz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Octavia zdjęcia

Skoda Octavia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Octavia Cena