Potrzebują Państwo na co dzień zwykłego kompaktowego samochodu osobowego, ale skrycie marzą o wozie sportowym z mocnym silnikiem i dobrymi osiągami? Proszę bardzo – Skoda ma taką ofertę. Octavia RS 245 łączy dwa w jednym, o**siąga 100 km/h w 6,6 s., prędkość maksymalną 250 km/h, a oprócz tego oferuje przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 590 litrów**. To najmocniejsza i najszybsza wersja tego modelu w całej jego historii.
Na początek jak zawsze kilka słów o historii i najważniejsze informacje. Nie wszyscy muszą pamiętać, że początki Skody Octavii sięgają lat 1959-1971. Wtedy to w Mlada Boleslav produkowano pierwszą Octavię, następcę modelu 440. Nazwa powróciła na rynek w 1996 roku jako samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG, ale pod czeską marką Skoda Auto. Od 2013 roku produkowana jest trzecia generacja pojazdu. W tym samym 2013 roku podczas Festiwalu Szybkości w Goodwood zaprezentowana została usportowiona wersja RS.
Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seata Leona, Volkswagena Jetty oraz Golfa VII. Projektantem Octavii III jest Jozef Kaban, odpowiedzialny wcześniej m.in. za stylistykę Bugatti Veyrona. W październiku 2016 roku Skoda Octavia trzeciej generacji przeszła face lifting. Testowany przez nas model w wersji liftback - Octavia FL RS 2.0 TSI 245 KM DSG – produkowany jest od 2017 roku. Wymiary samochodu wynoszą: 4685 mm długość, 1184 mm szerokość, 1449 mm wysokość. Zbiornik paliwa mieści 50l benzyny. Średnica zawracania – 10 metrów. Masa własna – 1390 kg.
Litback oznacza typ nadwozia, zbliżonego konstrukcyjnie do samochodu typu hatchback, różniącego się nieznacznie – bardziej pochyloną szybą i (czasem niewielkim) nawisem nadwozia za tylnym kołem.
Zobacz także: Test Skody Octavii
Wygląd zewnętrzny
Octavia RS 245 różni się od standardowej wersji. Co prawda jest ta sama linia nadwozia i tak samo rozplanowane światła, ale kilka szczegółów sprawia, że nie pomylimy modeli. Auto wyróżnia się czarnymi ramkami okien, czarnym grillem i czarnymi obudowami lusterek bocznych. Do tej wersji opracowano specjalne 19 calowe felgi w kolorze czarnym. Do tego dochodzi napis RS z przodu na grillu. Samochód ma zmieniony przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza. Żeberka przedniego grilla są polakierowane na czarno. Z tyłu znajdują się dwie pokaźne końcówki układu wydechowego wkomponowane w niewielki dyfuzor. Wzrok przyciągają czerwone zaciski hamulcowe na kołach. Sportowego charakteru Octavii RS dodaje **obniżone o 15 mm zawieszenie.**
Wnętrze
W porównaniu do zwykłej odmiany zmieniono nieco wygląd wskaźników i podświetlenie wnętrza. Znajdziemy też kubełkowe fotele z logo RS oraz ściętą u dołu kierownicę.**Fotele RS-Sport zapewniają dobrą stabilność dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu i zintegrowanym zagłówkom. Wielofunkcyjna kierownica wyposażona w łopatki skrzyni biegów posiada obręcz obitą perforowaną skórą. Podświetlono wewnętrzne klamki drzwi, aluminiowe pedały i progi drzwi z logo RS.
Czerwone elementy dekoracyjne oraz logo sportowej wersji znajdują się także na oparciach tylnej kanapy. Gałka dźwigni skrzyni DSG posiada emblemat RS. Pojemność bagażnika – wynosi 590 litrów, po złożeniu oparć kanapy wzrasta do 1580 litrów. To sporo, dla porównania Golf GTI 2.0 TSI 245 KM ma 380l, Ford Focus ST 2.0 250 KM – 363l. Jest także to co w Skodach zawsze nam się podoba: zestaw siatek i haczyków na zakupy i torby, aby nie przemieszczały się podczas jazdy.
Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca. Trudno cokolwiek zarzucić funkcjonalności obsługi. Mamy tu skuteczne ogrzewanie i nadmuch świeżego powietrza, elektryczną regulację podgrzewanych lusterek zewnętrznych, wielofunkcyjny wyświetlacz, doskonale rozplanowaną deskę rozdzielczą.
[page_break]
Silnik
Octavię RS 245 wyposażono w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 245 KM. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km /h wynosi 6,6 sekundy, maksymalny moment obrotowy – 370 Nm.
Jaki ma to wpływ na osiągi samochodu? Im wyższy moment obrotowy, tym więcej silnik ma siły, aby przeciwstawić się oporom pojawiającym się podczas jazdy. Niezwykle istotny jest też zakres obrotów, przy których występują maksymalne wartości momentu obrotowego. Optymalnym scenariuszem byłoby utrzymywanie się wysokiego momentu obrotowego na stałym poziomie przez cały zakres obrotów silnika.
Wracamy do Skody RS. Auto napędzane jest na koła przednie, ale aby zminimalizować problemy z trakcją przy szybkim starcie, model ten seryjnie wyposażono w VAQ, czyli elektronicznie regulowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi**.** Blokada mechanizmu różnicowego dba o równomierne rozłożenie napędu. Eliminuje sytuację, gdy np. jedno koło jest nieruchome, a drugie obraca się (buksuje) w miejscu, bo nie natrafia na opór (błoto, lód). Jest to dokładnie takie samo rozwiązanie jakie Volkswagen oferujcie w pakiecie Performance do Golfa GTI.
Silnik połączony został z 7-biegową skrzynią DSG. Skrzynia DSG posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia. Może pracować w trybie **automatycznym oraz w **trybie sekwencyjnym. Maksymalne osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie.
Wyposażenie
Wyposażenie standardowe Octavii RS 245 jest bogate, w jego skład wchodzi między innymi: centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, klimatyzacja automatyczna, radio i cztery głośniki z przodu i z tyłu (w sumie 8 głośników), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektronicznie sterowany fotel kierowcy i pasażera, funkcja start-stop, kurtyny powietrzne, poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu (w sumie 7 poduszek), poduszka kolanowa kierowcy, przednie światła w technologii LED, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, tempomat, trójramienna skórzana perforowana sportowa kierownica, obręcze kół ze stopów lekkich w kolorze czarnym (19 cali).
W Octavii RS 245 znajdziemy też szereg systemów bezpieczeństwa. Dla porządku, krótko przypominamy czego dotyczą:
ASR – system kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem);
ABS – układ ograniczający siłę hamowania tak, by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu, w którym nie działa kierowanie samochodem, a w przypadku różnicy w przyczepności poszczególnych kół do podłoża występuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu;
ESP – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR;
MSR – układ przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem;
EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Umożliwia przeniesienie napędu na koło o dobrej przyczepności, gdy drugie koło utraci przyczepność;
DSR – system podpowiadający ruchy kierownicy. W razie potrzeby, np. poślizgu nadsterownego, system uruchamia wspomaganie kierownicy, który skręca odpowiednio koła. Kierowca może poddać się oporowi lub też trzymając mocno kierownicę, nie dopuścić do tego;
MKB – to system, który jest dodatkowym zabezpieczeniem w razie wypadku. Polega na tym, że po wykryciu kolizji, samochód automatycznie dodatkowo hamuje w celu uniknięcia kolejnych zderzeń;
TPM – system kontroli ciśnienia w ogumieniu;
ACS – funkcja po kolizji: automatyczne odblokowanie centralnego zamka, odcięcie dopływu paliwa, włączanie świateł awaryjnych.
[page_break]
Ceny
W Polsce ceny Skody Octavii zaczynają się od 66 800 zł za wersję z 1,2-litrowym silnikiem TSI o mocy 85 KM, który współpracuje z 5-biegową przekładnią manualną. W wyprzedaży rocznika 2017 takie auto kosztuje 59 800 zł. Odmiana kombi kosztuje od 70 750 zł, w promocji rocznika 2017 – 66 750 zł. Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Active obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, system ABS i ESP, klimatyzację, elektryczne sterowanie szyb przednich, podgrzewanie oraz elektryczne sterowanie lusterek, radioodtwarzacz oraz komputer pokładowy, a także światła do jazdy dziennej.
Za mocniejszy wariant 1,8 TSI 180 KM ze skrzynią DSG trzeba wydać 96 720 zł (promocja 2017 – 89 720 zł), za ten sam model, ale z napędem 4x4 – 105 360 zł (promocja 2017 – 98 360 zł). Z kolei Octavia 2.0 TDI 184 KM z napędem na 4 koła i skrzynią biegów DSG kosztuje od 113 250 zł (promocja 2017 – 106 290 zł).
Najmocniejsza wersja RS 245 z 2-litrową jednostką TSI o mocy 245 KM z przekładnią automatyczną DSG w nadwoziu liftback kosztuje od 129 120 zł (promocja 2017 – 123 120 zł).**Testowany przez nas egzemplarz posiadał sporo dodatków, m.in. kamerę cofania, monitorowanie martwego kąta i ruchu poprzecznego podczas cofania. W sumie cena tego modelu wyniosła 137 120 zł. **
Dla porównania Golf GTI Performance 2.0 TSI (245 KM) z automatyczną 7-stopniową skrzynią DSG kosztuje od 136 530 zł, a Ford Focus ST 2.0 EcoBoost (250 KM) z manualną 6-stopniową skrzynia biegów od 126 500 zł.
Wrażenia z jazdy
Mocny silnik w połączeniu z doskonale dopasowaną 7-stopniową skrzynią DSG zapewnia ponadprzeciętne osiągi. W każdej sytuacji dobrze reaguje na dodanie gazu. W przedziale 1600-4300 obr./min zapewnia moment obrotowy 370 Nm. Nadwozie jest perfekcyjnie wykończone. Bardziej niż zadowalające są właściwości jezdne. Stabilność przy jeździe na wprost jest bez zarzutu, charakterystyka na zakrętach przyjemna.
Na dobrych drogach zawieszenie sprawdza się dobrze, jedynie podczas przejeżdżania przez wyboje wydaje się czasem za głośne. Swoje robią standardowe 19-calowe felgi i niskoprofilowe opony o rozmiarze 225/35 R19, które wyglądają sportowo, ale trochę odbijają się na komforcie. Niski profil wpływa pozytywnie na zachowanie samochodu na nawierzchni, zarówno w czasie hamowania, jak i w zakrętach. Kierowca ma większą kontrolę nad autem, jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są też przechyły boczne. Ale zmniejszone jest tłumienie i zwiększony hałas.
W menu radia znajdziemy 4 tryby jazdy: Eco, Normal, Sport i Indywidual. Aby wybrać tryb trzeba wcisnąć przycisk Mode/RS, który znajduje się tuż przed dźwignią zmiany biegów lekko z lewej strony. Tryb sportowy utwardza zawieszenie i układ kierowniczy. Ogranicza też działanie elektronicznych wspomagaczy, a automatyczna skrzynia biegów przełożenia zmienia dopiero na wysokich obrotach.
Skrzynia biegów DSG pracuje poprawnie, przy płynnej jeździe niemal niezauważalnie dla kierowcy zmienia biegi. Nagłe naciśnięcie gazu podczas spokojnej jazdy wymusza redukcję o kilka biegów. Po kilku sekundach auto przyspiesza jak rasowy sportowy samochód. Tylko przy agresywnej sportowej jeździe czasem szarpnie.
Octavia w trybie Sport brzmi w środku jak prawdziwy sportowy samochód, ale …zastosowano Performance Sound Generator, czyli po prostu generator brzmienia silnika. Dźwięk zamiast z wydechu, dochodzi z głośników. Takie czasy.
Zużycie paliwa
Według producenta Octavia RS w warunkach miejskich zużywa 8,3 l/100km, poza miastem 5,3l/100km, średnio 6,4l/100km. Nie udało nam się uzyskać takich wyników.
Przy spokojnej jeździe po mieście w trybie Eco, ale w korkach, komputer pokazał 14,5l/100km, w mieście bez korków 12,5l/100km. Na trasie Warszawa – Nieporęt – Ostrołęka – Warszawa jadąc zgodnie z przepisami ruchu drogowego w trybie Eco komputer wskazał 7,5l/100km. W trybie Sport w mieście i na trasie silnik pracuje na wyższych obrotach i zużycie paliwa mocno rośnie – praw fizyki oszukać się nie da. Podczas niemal 400-kilometrowej trasy (połowa drogi krajowe, połowa miasto) samochód zużył średnio 9,8 l benzyny na 100 km.
Podsumowanie
Największą zaletą Octavi RS 245 jest udane połączenie codziennej wygody z lekkim usportowieniem.** **Autem można pojechać z rodziną na wakacje, zabrać spore bagaże, a w razie potrzeby, albo dla przyjemności można poczuć się jak w prawdziwym sportowym samochodzie. Samochód ma potężny bagażnik (590 l), ale zużycie paliwa nie należy do najmniejszych – w myśl zasady – coś za coś. Jednym zdaniem: to udane połączenie funkcjonalności i dobrych osiągów w bardzo przyzwoitym wykonaniu.
Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI i konkurenci:
Marka/model | Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI (245 KM) | Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI (245 KM) | Ford Focus ST2 2.0 EcoBoost (250 KM) | |||
Cena (zł) | 137 120 | 136 530 | 126 500 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4685/1184/1449 | 4268/2027/1466 | 4362/2010/1489 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1506 | 1549/1521 | 1559/1549 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2686 | 2620 | 2648 | |||
Masa własna (kg) | 1390 | 1340 | 1437 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 590 | 380 | 363 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 62 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna | |||
Pojemność (cm3) | 1984 | 1984 | 1999 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna DSG/7 | automatyczna DSG/7 | manualna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 245/4700 | 245/4700 | 250/5500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 370 / 1600-4300 | 370 / 1600-4300 | 345 / 1750-4500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,6 | 6,2 | 6,5 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 248 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,5 | 6,8 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 146 | 148 | 159 | |||
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?