Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia RS

Michał Kij
Skoda Octavia RS Fot: Skoda
Skoda Octavia RS Fot: Skoda
Czy można mieć rodzinę i pasję, czy „łyżka na to niemożliwe”? Skoda znalazła rozwiązanie.

Popularność dzięki porządkowi nie może trwać wiecznie. Trwałość i nadzwyczajne cechy praktyczne na dłuższą metę najlepiej

Skoda Octavia RS Fot: Skoda
Skoda Octavia RS Fot: Skoda

wypadają w opowieściach dziadków. Nie tylko Mercedes, ale nawet Volvo musiało w pewnym momencie przestać polegać tylko na tym.

Skoda, która reklamuje się jako „dziecioodporna” nie chce tkwić w szufladce z napisem: „dla rodziny”. Zbyt łatwo stąd spaść na półkę „dla seniora”. Starsi nabywcy mają zwykle więcej pieniędzy, ale młodsi mocniej marzą, a to bardziej napędza zakupy, choć niekoniecznie tu i teraz. Sportowy model to inwestycja długofalowa. Skoda wprowadza najnowszą Octavię również jako RS aby trochę zamieszać w lekkostrawnej, choć pożywnej zupce, jaką zwykle serwuje.

Moda sprzyja wyrazistym samochodom i naprawdę niewiele było trzeba, aby ze zwykłej i tak już apetycznej Octavii zrobić sportsmenkę. W porównaniu ze standardowym modelem, wersja RS ma nadwozie posadzone o 12 mm niżej w liftbacku i o 13 mm w kombi. Do wyposażenia seryjnego należą reflektory bi-ksenonowe w czarnej oprawie, podkreślone paskiem świateł dziennych LED. Wersja RS ma również zarezerwowane tylko dla siebie, poziome światła przeciwmgielne. Szeroki wlot powietrza w zderzaku ma wzór plastra miodu. Z tyłu, nad podwójnymi końcówkami wydechu w kształcie klina, znajduje się czerwona, odblaskowa kreska. Octavia RS toczy się na 17-calowych felgach z lekkiego stopu. Za parę stówek firma dorzuca „osiemnastki” lub „dziewiętnastki”. Pikanterii może dodać pakiet „Black”, który zawiera między innymi czarne lusterka wsteczne i czarną, matową ramkę wlotu powietrza. Bezpłatny, bo zastępuje chromy.

Skoda Octavia RS Fot: Skoda
Skoda Octavia RS Fot: Skoda

Wnętrze jest czarne jak sadza, łącznie z podsufitką. Specjalne, głęboko wyprofilowane fotele mogą być w całości ze skóry. Na życzenie szwy są zaznaczone kontrastową nicią: szarą lub czerwoną. Wskaźniki mają unikalny styl, a u wejścia witają kierowcę efektowne progi.

Nowa wersja Skody jest dostępna jako liftback i kombi. Do wyboru są dwa silniki: benzynowy TSI o mocy 220 KM oraz diesel TDI o mocy 184 KM. Każdy z nich może współpracować ze skrzynką ręczną lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową DSG. Obydwie mają po sześć przełożeń. Wariant DSG dopuszcza możliwość manualnej zmiany biegów. Modele z tą skrzynią są nieco wolniejsze i odrobinę bardziej paliwożerne od samochodów z „manualem”. Samochody z dieslem rozpędzają się do 100 km/h o ponad sekundę wolniej niż benzynowe i osiągają najwyżej 232 km/h za to zużycie paliwa może być niższe nawet o ponad 2 l/100 km. Najszybsza „benzyna” osiąga 248 km/h, a do „setki” dochodzi w ciągu 6,8 s.

Usztywnione zawieszenie pozwala kierowcy dość swobodnie czuć się w zakrętach, choć na nierównym może dokuczyć. Jest lżejsze niż w typowej Octavii, z tyłu przekonstruowane, wielowahaczowe. Osiągi są przyjemne, szczególnie na autostradzie. „Odejście” od niechcianego towarzystwa znakomicie się udaje także wtedy, gdy jedziemy już ponad 120 km/h. Niezależnie od tego, jaki silnik z jaką skrzynią napędza auto, można spodziewać się, że legalna prędkość to zaledwie próg do wybicia się dalej. Wprawnych kierowców ucieszy możliwość wyłączenia układu ASR oraz przełączenia stabilizującego tor jazdy ESC w tryb sportowy. Dodatkową pomocą jest „elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego” XDS. Progresywny układ kierowniczy

Skoda Octavia RS Fot: Skoda
Skoda Octavia RS Fot: Skoda

pomaga manewrować w mieście i trzymać się obranego toru jazdy poza obszarem zabudowanym.

Do wyboru są cztery tryby funkcjonowania auta: normalnym, sportowy, eco i indywidualny. Wpływają one na funkcjonowanie szeregu systemów samochodu. Włączenie sportowego wiąże się między innymi z mocniejszymi wrażeniami akustycznymi. Silnik brzmi bardziej rasowo.

Skoda ma szereg nowoczesnych układów, które zapobiegają wypadkom, choć większość za dopłatą: pilnuje swojego pasa ruchu, rozpoznaje znaki drogowe, kontroluje odstęp od pojazdu z przodu (Front Assistant) i samodzielnie hamuje awaryjnie, a także wykrywa zmęczenie u kierowcy (Driver Activity Assistant). Gdy sytuacja jest krytyczna, automatycznie napinają się pasy bezpieczeństwa i przymknięte zostają okna w drzwiach i szyberdach, aby nie dopuścić do „przedostania się do wnętrza obcych ciał”, jak to ujmuje producent.

Auto zachowało wszystkie swoje cechy praktyczne. Bagażnik się nie skurczył. Jest miejsce na dziecięcy fotelik i kawkę. Octavii RS blisko do Volkswagenów Golfów GTI i GTD. Tak technicznie, jak i cenowo. Jednak Skoda proponuje nowe formy finansowania, co pewnie pocieszy ojców i matki, co od czasu do czasu lubią zostawić dzieci u babci, żeby sobie ostro pojeździć.

Wybrane dane techniczne Skody Octavii RS i konkurentów:

Marka/modelSkoda Octavia RSKia cee’d GT LFord Focus ST

Cena (zł)104 10088 990115 300
Typ nadwozia/liczba drzwiliftback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)4685/1814/14494310/1780/14704362/1823/1484
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1535/15061555/1563 1544/1554

Rozstaw osi (mm)268026502648
Masa własna (kg)142513821362
Pojemność bagażnika (l)590/1580380/1318363/1148
Pojemność zbiornika paliwa (l)505355
Układ napędowy

Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)198415912000
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńręczna/6ręczna/6ręczna/6
Osiągi

Moc (KM) przy obr./min220/4500-6200204/6000250/5500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min350/1500-4400265/1750-4500360/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,87,76,5
Prędkość maksymalna (km/h)248230248
Średnie spalanie (l/100 km)6,27,76,5
Emisja CO2 (g/km)142171169

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty