Popularność dzięki porządkowi nie może trwać wiecznie. Trwałość i nadzwyczajne cechy praktyczne na dłuższą metę najlepiej
wypadają w opowieściach dziadków. Nie tylko Mercedes, ale nawet Volvo musiało w pewnym momencie przestać polegać tylko na tym.
Skoda, która reklamuje się jako „dziecioodporna” nie chce tkwić w szufladce z napisem: „dla rodziny”. Zbyt łatwo stąd spaść na półkę „dla seniora”. Starsi nabywcy mają zwykle więcej pieniędzy, ale młodsi mocniej marzą, a to bardziej napędza zakupy, choć niekoniecznie tu i teraz. Sportowy model to inwestycja długofalowa. Skoda wprowadza najnowszą Octavię również jako RS aby trochę zamieszać w lekkostrawnej, choć pożywnej zupce, jaką zwykle serwuje.
Moda sprzyja wyrazistym samochodom i naprawdę niewiele było trzeba, aby ze zwykłej i tak już apetycznej Octavii zrobić sportsmenkę. W porównaniu ze standardowym modelem, wersja RS ma nadwozie posadzone o 12 mm niżej w liftbacku i o 13 mm w kombi. Do wyposażenia seryjnego należą reflektory bi-ksenonowe w czarnej oprawie, podkreślone paskiem świateł dziennych LED. Wersja RS ma również zarezerwowane tylko dla siebie, poziome światła przeciwmgielne. Szeroki wlot powietrza w zderzaku ma wzór plastra miodu. Z tyłu, nad podwójnymi końcówkami wydechu w kształcie klina, znajduje się czerwona, odblaskowa kreska. Octavia RS toczy się na 17-calowych felgach z lekkiego stopu. Za parę stówek firma dorzuca „osiemnastki” lub „dziewiętnastki”. Pikanterii może dodać pakiet „Black”, który zawiera między innymi czarne lusterka wsteczne i czarną, matową ramkę wlotu powietrza. Bezpłatny, bo zastępuje chromy.
Wnętrze jest czarne jak sadza, łącznie z podsufitką. Specjalne, głęboko wyprofilowane fotele mogą być w całości ze skóry. Na życzenie szwy są zaznaczone kontrastową nicią: szarą lub czerwoną. Wskaźniki mają unikalny styl, a u wejścia witają kierowcę efektowne progi.
Nowa wersja Skody jest dostępna jako liftback i kombi. Do wyboru są dwa silniki: benzynowy TSI o mocy 220 KM oraz diesel TDI o mocy 184 KM. Każdy z nich może współpracować ze skrzynką ręczną lub zautomatyzowaną, dwusprzęgłową DSG. Obydwie mają po sześć przełożeń. Wariant DSG dopuszcza możliwość manualnej zmiany biegów. Modele z tą skrzynią są nieco wolniejsze i odrobinę bardziej paliwożerne od samochodów z „manualem”. Samochody z dieslem rozpędzają się do 100 km/h o ponad sekundę wolniej niż benzynowe i osiągają najwyżej 232 km/h za to zużycie paliwa może być niższe nawet o ponad 2 l/100 km. Najszybsza „benzyna” osiąga 248 km/h, a do „setki” dochodzi w ciągu 6,8 s.
Usztywnione zawieszenie pozwala kierowcy dość swobodnie czuć się w zakrętach, choć na nierównym może dokuczyć. Jest lżejsze niż w typowej Octavii, z tyłu przekonstruowane, wielowahaczowe. Osiągi są przyjemne, szczególnie na autostradzie. „Odejście” od niechcianego towarzystwa znakomicie się udaje także wtedy, gdy jedziemy już ponad 120 km/h. Niezależnie od tego, jaki silnik z jaką skrzynią napędza auto, można spodziewać się, że legalna prędkość to zaledwie próg do wybicia się dalej. Wprawnych kierowców ucieszy możliwość wyłączenia układu ASR oraz przełączenia stabilizującego tor jazdy ESC w tryb sportowy. Dodatkową pomocą jest „elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego” XDS. Progresywny układ kierowniczy
pomaga manewrować w mieście i trzymać się obranego toru jazdy poza obszarem zabudowanym.
Do wyboru są cztery tryby funkcjonowania auta: normalnym, sportowy, eco i indywidualny. Wpływają one na funkcjonowanie szeregu systemów samochodu. Włączenie sportowego wiąże się między innymi z mocniejszymi wrażeniami akustycznymi. Silnik brzmi bardziej rasowo.
Skoda ma szereg nowoczesnych układów, które zapobiegają wypadkom, choć większość za dopłatą: pilnuje swojego pasa ruchu, rozpoznaje znaki drogowe, kontroluje odstęp od pojazdu z przodu (Front Assistant) i samodzielnie hamuje awaryjnie, a także wykrywa zmęczenie u kierowcy (Driver Activity Assistant). Gdy sytuacja jest krytyczna, automatycznie napinają się pasy bezpieczeństwa i przymknięte zostają okna w drzwiach i szyberdach, aby nie dopuścić do „przedostania się do wnętrza obcych ciał”, jak to ujmuje producent.
Auto zachowało wszystkie swoje cechy praktyczne. Bagażnik się nie skurczył. Jest miejsce na dziecięcy fotelik i kawkę. Octavii RS blisko do Volkswagenów Golfów GTI i GTD. Tak technicznie, jak i cenowo. Jednak Skoda proponuje nowe formy finansowania, co pewnie pocieszy ojców i matki, co od czasu do czasu lubią zostawić dzieci u babci, żeby sobie ostro pojeździć.
Wybrane dane techniczne Skody Octavii RS i konkurentów:
Marka/model | Skoda Octavia RS | Kia cee’d GT L | Ford Focus ST |
Cena (zł) | 104 100 | 88 990 | 115 300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4685/1814/1449 | 4310/1780/1470 | 4362/1823/1484 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1506 | 1555/1563 | 1544/1554 |
Rozstaw osi (mm) | 2680 | 2650 | 2648 |
Masa własna (kg) | 1425 | 1382 | 1362 |
Pojemność bagażnika (l) | 590/1580 | 380/1318 | 363/1148 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 53 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1591 | 2000 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | ręczna/6 | ręczna/6 | ręczna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 220/4500-6200 | 204/6000 | 250/5500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 350/1500-4400 | 265/1750-4500 | 360/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,8 | 7,7 | 6,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 248 | 230 | 248 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 | 7,7 | 6,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 171 | 169 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?