Przydomek „offroad” jest dziś chętnie wykorzystywany przez wielu producentów samochodów. Wystarczy przecież poszerzyć boczne, plastikowe listwy ochronne, powiększyć zderzaki, założyć o numer większe ogumienie aby klient uwierzył, że otrzymuje samochód przygotowany do trudnych zmagań z terenem. Pewnie dlatego podczas prezentacji prasowej pod Hamburgiem, jaką przygotowano dla dziennikarzy w połowie lipca wpuszczono nas na prawdziwy tor wyczynowy, abyśmy na własnej skórze mogli się przekonali się, iż Scout nie jest tylko „produktem marketigowców” z Mlada Boleslaw, ale autentycznym offroadowym kombi.
Nasz testowy Scout 2.0 TDI o mocy 184 KM z przekładnią DSG dzielnie pokonywał trudne pagórki, bez większych emocji zjechał też z niemal pionowego, specjalnie w tym celu zrobionego nasypu. Sprzęgło Haldex (jest już 5. jego generacja) reaguje szybciej niż poprzednie, przynajmniej takie były nasze odczucia. System hamulcowy działa bez zarzutu, nawet przez moment nie zarzuciło autem. Jest to o tyle ważne, iz Scout nie ma asystenta zjazdu i przez cały czas trzeba nogę trzymać trzeba na pedale hamulca. Podwyższone o 31 mm nadwozie i zwiększony kąt natarcia (16,7 stopni) pomagają w pokonywaniu nierównosci, a wysoki moment obrtowy turbodiesla w dolnych zakresie obrotów pomaga w przeskakiwaniu przez dziury. Przed kamieniami podwozie chroni dodatkowa osłona, która jest wyposażeniem seryjnym. Bez dopłaty otrzymamy też aluminiowe koła o rozmiarze 225/50 R17. Producent uznał, iż ponad 17-centymetrowy prześwit jest wystarczający do porusznia się po bezdrożach. Stabilne ruszanie przy mniejszej prędkości wspomaga elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS. Warto dodać, iz Scoutem pociagniemy dwutonową przyczepę, to sporo jak na samochód osobowy.
Zawieszenie Scouta różni się od tego w standardowej Octavii Combi, jest troche sztywniejsze, wzmocniono w nim wahacze, inne są sprężyny i amortyzatory. Ale o dziwo, wcale nie pogorszyło to komfortu jazdy. Poruszając się autostradą z prędkością 160-170 km/h nie odczujemy dyskomfortu, zawieszenie pracuje cicho i dość miękko. Warto dodać, iż Octavia Scout wyśmienicie trzyma się też drogi podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów.
Jesli chodzi o wnętrze przypomnimy, iz kabina należy do największych w swojej klasie, a bagażnik ma pojemność prawie 610 litrów, po złożeniu oparcia kanapy 1740. Po złożeniu fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,92 m.Trójramienna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i progi mają plakietkę z napisem Scout. Deska rozdzielcza jest utrzymana w czerni lub w kombinacji czarno-brązowej, ten drugi wariant jest rzeczywiście estetyczny.
Do napędu auta do wyboru są trzy silniki: dwa wysokoprężne i jeden benzynowy. Silniki te mają większą moc i zarazem są oszczędniejsze niż montowane w poprzednim modelu. Było to możliwe dzięki zmniejszeniu masy, poprawie techniki napędu na cztery koła oraz zastosowaniu wydajnych silników Green tec z seryjną funkcją start-stop i odzyskiem energii hamowania. Wszystkie trzy silniki spełniają obowiązującą od września 2014 roku normę EU6. Silnikiem wysoko
prężnym o największej mocy jest 2.0 TDI 184 KM w kombinacji z automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem DSG i napędem na cztery koła. W tej kombinacji silnik występuje po raz pierwszy w Skodzie. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,1 l/100 km. Słabszy diesel 2.0 TDI 150 KM występuje wyłącznie z manualną 6-stopniową skrzynią i zużywa przeciętnie 5,1 ON. Silnik benzynowy 1.8 TSI 180 KM występuje w połączeniu z automatyczną 6-stopniową skrzynią DSG, a średnie zużycie paliwa w tym samochodzie to 6,9 l/100 km.
Skoda Octavia Scout pojawi się w Polsce pod koniec września. Od 2007 roku do końca 2013 Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 53 600 tych aut, co odpowiada 8% łącznej sprzedaży Octavii Combi w tym okresie.
Skoda Octavia Scout i konkurenci
Marka / Model | Skoda Octavia Scout 2.0 TDI Green tec | Opel Astra 2.0 CDTI Cosmo | Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI-CR Highline 4Motion |
Cena (zł) | nieustalona | 97 800 | 107 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi / 5 | kombi / 5 | kombi / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4685 x 2017 x 1531 | 4698 x 2013 x 1535 | 4562 x 2027 x 1481 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1538 / 1506 | 1544 / 1558 | 1549 / 1520 |
Rozstaw osi | 2679 | 2685 | 2635 |
Masa własna | 1380 | 1393 | 1457 |
Pojemność bagażnika (l) | 610 | 500 | 605 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 56 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1956 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | obie | przednia | obie |
Skrzynia biegów | |||
Typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./ min | 150 / 3500-4000 | 165 / 4000 | 150 / 3500 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 | 350 | 340 |
Moment obrotowy przy obr / min | 1750-3000 | 1750-2500 | 1650-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 9,5 | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 212 | 214 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,1 | 4,9 | 4,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 129 | 129 | 124 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?