Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36469 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Rapid 1.2 TSI Active

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Skoda Rapid, fot.: Skoda  Nowy model czeskiej firmy to samochód obszerny, dobrze wykonany i ze sprawdzoną techniką Volkswagena. Czyli wszystko zgodnie z receptą czeskiego producenta.

Rapid pozycjonowany jest pomiędzy Fabią i Octavią, czyli jest jak gdyby wciśnięty między segmenty B i C. Jeśli przyjrzymy sięSkoda Rapid, fot.: Skoda  jego wymiarom zewnętrznym stwierdzimy, że jest o 18 cm krótszy od obecnej Octavii i aż o 48 cm dłuższy od Fabii. Różnica w rozstawie osi pomiędzy nim, a większym modelem Skody wynosi  8 cm. Trudno zatem dziwić się, że tak chętnie pozycjonowany jest przez producenta jako auto kompaktowe. Bliższy kontakt z Rapidem utwierdza nas w przekonaniu, że to taka mniejsza Octavia, choć w rzeczywistości zbudowano go na przedłużonej platformie VW Polo.

Dla klienta liczą się jednak doznania bezpośrednie, a nie matematyczna wyliczanka i przynależność do jakiegoś segmentu. Trzeba przyznać, że wnętrze tego samochodu zaskakuje przestronnością.  Podróżuje się w nim wygodnie zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie. Siedząc za kierownicą  miejsca jest aż nadto zarówno nad głową (dotyczy to również osób w o wzroście 180-190 cm ) jak i na tzw. szerokość, choć tutaj tych centymetrów rzecz jasna jest nieco mniej niż w Octavii. Fotel kierowcy można regulować na wysokość, fotela pasażera wymaga już dopłaty 250 zł.

Skoda Rapid, fot.: Skoda  Dużych rozmiarów tylna klapa podnoszona wraz z oknem (nadwozie typu liftback) oraz przepastny bagażnik umożliwiają zabranie ogromnego bagażu. Aż trudno uwierzyć, ale ma on pojemność 550 litrów (ze standardowym kołem zapasowym 530). Te „ponadnaturalne” wyniki to zasługa dużego rozstawu osi (260 cm), o 9 cm większego niż w starej Octavii Tour. Rapid to praktyczne auto do dłuższych, urlopowych wyjazdów rodzinnych czy weekendowych. Schowki na napoje w drzwiach przednich i tylnych, w konsoli środkowej, asymetrycznie dzielona kanapa, kieszeń na kamizelkę ochronną pod fotelem kierowcy czy skrobaczka do szyb pod pokrywą wlewu paliwa to praktyczne rozwiązania, które zapewne docenimy w podróży.

Nadwozie ma prostą formę, wymodelowane powierzchnie i zarysowane krawędzie dają w efekcie czystą bryłę. Nie znajdziemy tu designerskich eksperymentów, wszystko jest wyważone, bez zbędnych przetłoczeń  i w konsekwencji proste. Wlot powietrza z przodu optycznie poszerza auto, natomiast czarny zderzak (na wzór dyfuzora) obniża jego tył.
Równie proste w architekturze wydaje się wnętrze auta. Deska rozdzielcza  z podłużnym przetłoczeniem jest schludna,  konsola w kształcie litery V nawiązuje do kształtu maski. W jednobarwnej, czarnej tonacji kabina wydaje się nieco za Skoda Rapid, fot.: Skoda  skromna, zdecydowanie lepiej wypada w jaśniejszej,  dwukolorowej tonacji  beżowo-czarnej.

Pod maską testowanego modelu pracował benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM współpracujący z 6-biegową przekładnią manualną.  Zapożyczona od Volkswagena technika zdaje egzamin w tym samochodzie na piątkę. Rapid jest dynamiczny, 10,3 sekundy do setki do przyzwoity wynik, silnik ochoczo zbiera się do pracy już od najniższych obrotów. Nie ma problemów z wyprzedzaniem,   moment obrotowy (175 Nm) jest dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1550 do 4100. Biegi wchodzą precyzyjnie, ale to w Volkswagenach norma.

Jak wypada zużycie paliwa? Jeżdżąc po mieście można utrzyma się w 7 litrach, czyli podawanej przez producenta wartości. W praktyce, szczególnie teraz gdy jest zimno i korki uliczne są duże jest to trudne. Skoda Rapid, fot.: Skoda  Bardziej realistyczne zużycie przekracza poziom 8 litrów, ale jeśli włączymy klimatyzację, jeszcze wzrośnie. A propos „klimy”, w podstawowej wersji Active jej nie ma. Za najprostszą manualną Climatic trzeba dopłacić  4 800 zł. W sytuacji, gdy bez klimatyzacji nie możemy się obejść, wybierzmy od razu droższą wersję auta - Ambition.  

Zawieszenie dobrze wybiera nierówności na drodze, jest kompromisem pomiędzy resorowaniem twardym i miękkim. Podróżowaliśmy w dwie osoby z bagażem, trudno zatem ocenić, jak będzie spisywało się z pełnym obciążeniem. Auto wyposażono w tarczowe, wentylowane hamulce z przodu i bębnowe z tyłu oraz w elektrohydrauliczne, zależne od prędkości wspomaganie kierownicy. Na liście standardowych systemów bezpieczeństwa znajdziemy ESP z ABS, MSR, ASR, EDS i HBA. W wersji Active dostaniemy  boczne poduszki dla kierowcy i pasażera oraz poduszki kurtynowe.  

Wszystkie wersje Skody Rapid można kupić z upustem 4 090 zł. Testowany Rapid 1.2 TSi Active kosztuje 54 950 zł, a po uwzględnieniu powyższego upustu 50 860 zł. Najtańsza w ofercie jest wersja 1.2 MPI Active (43 860 zł), a najdroższa 1.6 TDI Elegance (68 360 zł).

Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:

 

Marka / model

Fiat Linea

Skoda Rapid

Toyota Corolla

Wersja

Active

Active

Terra

Cena (zł) detaliczna

42.300

54.950

64.700

Cena (zł) w promocji

35.300

50.860

brak promocji

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (l)

1.4

1.2

1.6

Moc (KM)

77

105

132

Moment obrotowy (Nm)

115

175

160

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,6

10,3

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

165

195

200

Średnie spalanie (l/100 km)

6,3

5,4

6,9

Emisja CO2 (g/km)

148

125

163

Skrzynia biegów

Manualna, 5 biegów

Manualna, 6 biegów

Manualna, 6 biegów

Pojemność bagażnika (l)

500

550

450

 

Skoda Rapid, fot.: Skoda

Skoda Rapid, fot.: Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • h (gość)

    wolę peugeota 301....

  • sachs (gość)

    Samochod jak samochod, nawet przyjemny dla oka ale ani silniki ani zwlaszcza cena mnie nie przekonuja .Uczciwie ten samochod jest jakieś 20 % za drogi

  • B.H. (gość)

    Człowiek wchodząc tutaj ma nadzieje że ten vortal jest wolny od Skody ale nie musicie wszędzie pisac i chwalic tandetę z vag-a . Nie schodzcie na psy jak zeszło autocentrum pl.

  • qba (gość)

    Autko ładne, fajne, przyjemnie się siedzi, wygląda na dobrze wykonane. Wersja ACTIV - podstawowa, bez klimatyzacji i radia. Dorzucić jeszcze trochę wyposażenia i się robi 10000 więcej, czyli 64000. Autko stanowczo za drogie.

  • lordofchaos (gość)

    a gdzie informacja ze text jest sponsorovany ZA DUZO ZA DUZO tej skody

  • rtw (gość)

    Ale sobie autor zestawienie w tabeli zrobil...Corolla to model compaktowy a Linea o 30% slabszy.W tabeli powinny byc np. Peugeot 301 Chevrolet Aveo I z porownywalna moca i wyposazeniem.Od obu Skoda bedzie wyraznie drozsza. Wreszcie nie wstyd zamieszczac w dziale TESTY artykulu z ktorego od razu widac ze fotki sa producenta czyli zadnych jazd nie bylo!BLE!

  • Race&Rally (gość)

    Jestem na nie dla tej polityki cenowej Skody. Samo auto mogłoby się obronić ale cennik je po prostu zabija - co widać też po słabej sprzedaży. Zwłaszcza teraz kiedy wszyscy producenci obniżają ceny, dają rabaty, są wyprzedaże Skoda w tych cenach nie ma szans. Za podobne pieniądze można kupić wypasione VW Polo albo nawet VW Golfa VI w wyprzedaży

  • Pilot Pirx (gość)

    Auto nie jest złe, skoda po prostu przesadziła z ceną. Po roku lub dwóch pójdą po rozum do głowy, obniżą cenę o 20% i rapid zacznie się sprzedawać. Może wtedy go kupię, 1.2 TSI 105 KM w takim samochodzie w zupełności wystarczy do codziennej jazdy.

  • Race&Rally (gość)

    @Pilot Prix: Masz całkowitą rację co do prawdopodobnej obniżki cen Skody za jakiś czas. Moim zdaniem teraz nie warto kupować. A co do jednostki TSI to jeździłem Golfem VI 1,2 TSI i powiem szczerze że w niczym nie czuć że to tylko 1,2 litra. Auto przyspiesza jak ... dwulitrówka bez turbo o mocy ok. 150 KM ;-) przynajmniej kierowca ma takie wrażenie

  • smutasy (gość)

    co byście nie napisali i tak Toyota lepsza za te same pieniądze

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Rapid zdjęcia

Skoda Rapid dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Rapid Cena