Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39055 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Rapid 1.6 TDI

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Fot. Przemysław Pepla Nazwa Rapid kilkakrotnie pojawiała się w historii Skody. Po raz ostatni nosiło ją sportowe coupe z lat 80. XX wieku, zbudowane na bazie modelu 130. Blisko 30 lat później, na rynku debiutuje nowy Rapid. Tym razem jest to praktyczny liftback. Ceny tego auta w Polsce rozpoczynają się od 47 950 zł.

Fot. Przemysław PeplaW 2011 roku producent z Mlada Boleslav ogłosił plan zwiększenia produkcji swoich modeli. Do 2018 roku ma powstawać 1,5 mln pojazdów tej marki rocznie. Aby to osiągnąć, niezbędne jest poszerzenie oferty. Wzbogaci ją m.in. debiutujący wlaśnie na rynku Rapid. Zastąpi on oferowaną dotychczas Octavię Tour.

Przy projektowaniu Rapida, nadrzędnym celem jego twórców było zbudowanie praktycznego, rodzinnego auta w przystępnej cenie. Charakter pojazdu oddają słowa Winfrieda Vahlanda, prezesa Skody, który powiedział, że jest to „odpowiedni samochód na właściwe czasy, umożliwiający przemieszczanie się w przyjemny, niedrogi i przyjazny środowisku sposób".

Rapid jest drugim, po Citigo, modelem Skody, który został zaprojektowany zgodnie z nową linią stylistyczną czeskiego producenta. Przednia część nadwozia wyróżnia się dużym grillem z cienkim, chromowanym obramowaniem. Zintegrowano z nim wąskie reflektory, zaś logo producenta przeniesiono na maskę. Mierzące 428 cm nadwozie Rapida jest krótsze od Octavii o 9 cm. Mimo to, rozstaw osi zwiększono względem tego modelu o 2 cm i wynosi on 260 cm. Klasyczne nadwozie nie wyróżnia się innowacyjną stylistyką - można ją określić mianem konserwatywnej.

Typowa dla Skody karoseria skrywa przestronne wnętrze. Miejsca nad głową oraz na nogi nie brakuje nawet wyższym osobom, bez względu na to, czy zasiądą one w pierwszym, czy drugim rzędzie foteli. Siedzenia są komfortowe, nawet po dłuższej podróży pasażerowie nie odczuwają zmęczenia. Niestety, standardowe fotele Rapida są dość płytkie i nie zapewniają dostatecznego trzymania bocznego. Dodatkowo, kolorystyka wnętrza jest przytłaczająco szara. Zastrzeżenia można mieć także do ergonomii wnętrza. Wyświetlacz nawigacji został umieszczony stosunkowo nisko, przez co kierowca musi odrywać wzrok od drogi. Sytuację ratuje nieco ekran umieszczony między zegarami, który wyświetla podstawowe wskazówki dotyczące trasy.

Fot. Przemysław PeplaMówiąc o wnętrzu Rapida, nie sposób pominąć bagażnika. Jego pojemność wynosi aż 550 litrów. Takiego wyniku nie powstydziłoby się niejedno kombi! Dla porównania, Chevrolet Cruze sedan jest w stanie pomieścić 450 litrów ładunku, zaś Volskwagen Jetta „tylko” 510. Dodatkowo, kufer Rapida posiada regularne kształty, co ułatwia załadunek. Testowany egzemplarz był także wyposażony w praktyczne siatki, zapobiegające przemieszczaniu się mniejszych przedmiotów. Podobne rozwiązanie odnajdziemy także po bokach foteli kierowcy i pasażera. Ponadto, w kabinie pasażerskiej nie brakuje schowków i uchwytów, np. na telefon komórkowy czy okulary. Skoda Rapid będzie także seryjnie wyposażona w... skrobaczkę do szyb. Ten element odnajdziemy w klapce wlewu paliwa.

Choć Rapid jest całkowicie nowym modelem w ofercie Skody, nie powstał on na płycie podłogowej MQB stosowanej ostatnio przez koncern Volkswagena. Przednie zawieszenie zostało zapożyczone z Volkswagena Polo 6R (kolumny McPhersona), zaś tylne z Jetty (belka skrętna). Takie połączenie dobrze sprawdza się w czeskim liftbacku. Zostało ono zestrojone dość sztywno, co może podobać się kierowcom z zamiłowaniem do szybszego pokonywania zakrętów. Jednak jazda po gorszych drogach nie należy do szczególnie komfortowych.

Pod maską testowanego egzemplarza pracowała znana z innych pojazdów koncernu Volkswagena jednostka wysokoprężna o pojemności 1.6-litra i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta sprawnie radzi sobie z ważącym 1170 kg autem. Maksymalny moment obrotowy (250 Nm), który dostępny już od 1,5 tys. obrotów sprawia, że wyprzedzanie innych pojazdów może odbywać się bez konieczności redukcji przełożeń. Fot. Przemysław PeplaZjawisko "turbodziury" zostało zredukowane do absolutnego minimum - moc rozwijana jest płynnie.

Rapid z najmocniejszym dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,6 sekundy, zaś maksymalnie może poruszać się z prędkością 190 km/h. Producent deklaruje, że średnie zużycie paliwa oscyluje wokół 4,4 l/100 km. Są to jednak wartości nieco zaniżone. W rzeczywistości, silnik Rapida pochłania ok. 0,5 l. oleju napędowego więcej na każde 100 km. Praca pięciobiegowej przekładni nie budzi żadnych zastrzeżeń. Opcjonalnie, Rapid z silnikiem wysokoprężnym będzie również wyposażony w dwusprzęgłową przekładnię DSG. Poza odmianą 105-konną, oferta diesli w przyszłości zostanie także uzupełniona motorem 1.6 TDI o mocy 90 KM.

Podstawowa wersja Rapida, napędzana 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 75 KM, kosztuje w Polsce 47 950 zł. Zwolennicy Diesli muszą przygotować się na wydatek minimum 62 450 zł.

Marka/model Skoda Rapid 1.6 TDI New Active Renault Fluence 1.5 dCi Color Edition Opel Astra Classic 1.7 CDTI
Pojemność silnika (ccm) 1598 1461 1686
Moc (KM) 105 90 110
Moment obrotowy (Nm) 250 200 260
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) 10,6 13 12,2
Prędkość maksymalna (km/h) 190 175 185
Średnie spalanie (l./100 km) 4,4 4,4 5
Emisja CO2 (g/km) 114 115 132
Skrzynia biegów Manualna, 5-bieg. Manualna, 5-bieg. Manualna, 6-bieg.
Liczba drzwi 5 4 4
Pojemność bagażnika (l.) 550 530 490
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4483/1706/1461 4618/1809/1479 4587/1753/1458
Cena (zł) 62 450 65 000 61 650
Fot. Przemysław Pepla

Fot. Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • olo (gość)

    kolejny serwis motoryzacyjny i kolejna reklama wyrobu samochodopodobnego z zielona kura na masce....

  • Janusz123 (gość)

    Ten bagażnik to faktycznie locha. Ale szkoda że nie ma silnika dobrego pod lpg. Bez tego może być kłopot ze sprzedaża w Polsce.

  • Race&Rally (gość)

    Patrząc wyłącznie na dane techniczne i osiągi ten silnik 1,6 TDI z VW coraz bardziej mi sie podoba. Najlepsze osiągi, najniższe spalanie. Ale wolałbym go np. w Golfie czy Octavii zamiast tego Rapida ...

  • sachs (gość)

    Astra clasic 1.6 115 kosztuje 44 tyś i posiada to co niezbedne. W jaki sposób może sie zwrócić te 17 tys różnicy miedzy 1.6b a 1.7td ? Ogólnie wszystkie tu porównane modele są przewartościowane a Skoda musi jeszcze raz dokładnie przemyśleć cene jeśli zamierza zrealizowac plan w/g którego Rapid miał być znaczącym modelem tej marki w statystykach sprzedaży.Nie z tą ceną

  • Jarpoz (gość)

    Musze przyznać że przód jest dość estetyczny, ogólny zarys sylwetki również, tył niestety do bólu banalny, ale całość wygląda na 4-, na pewno należy do ładniejszych sedanów segmentu B ( zwyczajowo brzydkiej grupy pojazdów ). Polityka cenowa jest jak dla mnie niezrozumiała. Zgadzam się z przedmówcą że brak dobrego silnika pod LPG odstręczy wielu potencjalnych nabywców. W mojej ocenie porządny lifting obecnej Octavii, ( z wytworzeniem wrażenia iż jest to nowy samochód ), z obniżeniem kosztów produkcji, eliminacją drogich, usterkowych technologii ( uproszczeniem konstrukcji ), z silnikiem przystosowanym do LPG, sprawdzoną instalacją LPG, przyczyniłby się do większego zainteresowania na rynkach krajów ubogich. W krajach zamożnych jak ktoś kupuje sedana to zwykle w segmencie D lub C/D ( chyba że zmieni to kryzys ).

  • Napalm (gość)

    Jestem na świeżo po wizycie w salonie. Rapid to przynajmniej przy obecnej polityce cenowej jakiś żart. Oglądałem wersję 1.2 TSI 105 KM bo tylko od tego silnika można mówić o samochodzie (bo 75 koni w takiej maszynie to chyba kpina). Ten samochód wyceniono na 60 tyś. Jakoś plastików - katastrofalna nie do pomyślenia w aucie za takie pieniądze. Wyposażenie skromnusieńkie. Porównałem go sobie z KIA Ceed i Chewroletem Cruize. Kijanka bije go na głowę wykończeniem, wyposażeniem, ergonomią silnik 1.4 100 KM zwykły, bez udziwnień, bez psującego się turbo.. na wyższych biegach ustępuje odrobinę w elastyczności ale niewiele pali raptem o 0,3 l więcej niż te MEGA oszczędne TSI. Na dzień dzisiejszy wybrałbym Ceeda kombi za 60 tyś miał bym nowoczesny, wszystkomający samochodzik.. i tak dla wyjaśnienia obecnie mam skodę i chciałem to kontynuować ale naprawdę się nie da bo skoda idzie w dziwną stronę.....

  • h (gość)

    alez to auto powininno być porównane z Chevy Aveo, Renault Thalia i Peugeotem 301. A wtedy jego cena jest masakryczna....

  • Ziomek (gość)

    Ja widziałem z kolei na innych portalach jak Rapida porównano z Kią Ceed i Chevroletem Cruze i racja! Bo Skoda nowa ta wyżej to przecież zastępuje Octavię Tour, czyli bądź co bądź kompakta, a 301, Aveo, Thalia czyli Celyssse to raczej segment B. W ogóle ten Rapid to taki jakiś niewyraźny - ni to seg. B , ni C. Coś pomiędzy, stąd pewnie rozbieżne porównania...

  • skazany na skode (gość)

    Skoda Rapid bazuje na płycie VW Polo, nie powinno być problemu z jej przyporządkowaniem do określonej klasy samochodów ...a jakie ma ambicje to inna sprawa.

  • fikumyku (gość)

    Nie będzie nigdy porównywany z równymi sobie bo to jest nowy marketing VW - wpychania samochodów do innych klas - Yeti tam gdzie Grand Vitara, Rapid tam gdzie Golf, a Golfa do marek premium BMW1/A3/MB A-classe. A później się chwalą, że mają najniższe ceny. Jak mają klientów półgłówków to tak można działać.

  • xxxx (gość)

    To idzie w złym kierunku więcej mocy z coraz mniejszych silników. Te 1.6 TDI spali tyle samo co 2.0 TDCI Forda i trochę mniej od 2.4 D5 od Volvo. Do miasta 1.6 TDI nie da rady zregenerować filtru DPF, a na trasę za słaby silnik. Lepiej dopłacić na coś z 2.0 TDI a najlepiej na 2.4 JTD od Fiata lub 2.4 D5 od Volvo. Strasznie więcej zanieczyszczeń wydalę z 2.4 D5, bo aż 30 gramów CO2 na kilometr więcej przy takim samym spalaniu o niebo lepszym komfortem i osiągami.

  • hople nie skręcają (gość)

    nie szczymia z tym rapidem - normalnie wszędzie to gówno. pokazujo chopie chcesz mieć chińskie POLO w sedanie to se kup rapida i miej świadomośc żech żeś przepłacił dwukrotnie za plastiki z butelek i blache po sardynach

  • antyhejtrapida (gość)

    Mama Rapida TSi 4 lata, który sprawuje się bez najmniejszego zarzutu, jest wygodny, dynamiczny i oszczędny a jedzie jak po szynach więc bierze każda kijankę czy fiacika nawet diesla z palcem w d...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Rapid zdjęcia

Skoda Rapid dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Rapid opinie

Oceń swoje auto

Skoda Rapid Cena