Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36078 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Rapid. Nadaje się na auto rodzinne

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test. 

Fot. Ryszard M. Perczak Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test.

Nadwozie

Karoseria testowanego przez nas samochodu przypomina sedana. Tak też na początku określano samochód, ale naszym zdaniem bardziej pasuje do niego liftback. Jego tylna klapa jako jedna całość stanowi pokrywę bagażnika i tylne. Teraz już takich aut jest mniej, ale np. w przeszłości Toyoty Corolle w wersji liftback były bardzo popularne. Nie zmienia to faktu, że w Rapidzie to rozwiązanie bardzo nam się podoba.

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test. 

Fot. Ryszard M. PerczakTen rodzaj nadwozia jest dla użytkownika, który szuka samochodu uniwersalnego, bardzo praktyczny. Otrzymuje bowiem kombi, sedana i hatchbacka w jednym modelu. Nade wszystko do wnętrza dużego bagażnika Rapida jest bardzo wygodny dostęp. Nie trzeba zbyt wysoko unosić walizek, które chcemy tam zapakować, bo próg jest dość nisko.

Wnętrze

Nie znajdziemy tu niczego szokującego. Skody, podobnie jak Volkswageny, nie kokietują stylistycznymi udziwnieniami, ale za to są bardzo ergonomiczne i wygodne w obsłudze. Intuicyjnie można znaleźć wszystkie funkcje poszczególnych przełączników. Zwróciliśmy także uwagę na dobre wyciszenie i sporą liczbę praktycznych schowków i uchwytów, jak choćby te w drzwiach przednich na duże butelki. Miłym zaskoczeniem było także to, że podróżującym na tylnej kanapie jest całkiem przestronnie. Jakość materiałów wykończeniowych jest na przeciętnym poziomie. Przydałoby się nieco więcej jaśniejszych kolorów.

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test. 

Fot. Ryszard M. PerczakSilnik

Początkowo wydał nam się słaby, ale z upływem przejechanych kilometrów stopniowo się z nim oswajaliśmy. Okazuje się, że tak niewielka jednostka wystarcza do napędu tego całkiem sporego samochodu. Nie szokuje wprawdzie dynamiką, ale jest bardzo oszczędna. Wprawdzie producent obiecuje o litr mniejsze spalanie, ale to czysta teoria. Jednak nawet wynik który uzyskaliśmy podczas jazd uważamy za w pełni zadowalający. Nasze średnie spalanie nie przekroczyło 5,1 l/100 km. Dodajmy jedynie, że była to raczej spokojna jazda, choć mieszana zarówno w ruchu miejskim, jak i po autostradzie. Dobrze oceniamy pracę 5-biegowej skrzyni manualnej.

Redakcja poleca:

Najbardziej rdzewiejące samochody
Mercedes GLE 450 Coupe AMG. Jak wypadł w naszym teście?
Tak ma wyglądać nowy SUV Skody

Podsumowanie

Skoda Rapid powstała, jako alternatywa dla nieco mniejszej Fabii i droższej Octavii, całkiem udanie łącząc cechy oby tych modeli. Jest odpowiednio przestronna, komfortowa (początkowo nie podobała nam się zbyt duża miękkość zawieszenia) i ekonomiczna w eksploatacji.

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test. 

Fot. Ryszard M. PerczakWreszcie nie sprawiała nam kłopotów fabryczna nawigacja, a wręcz odwrotnie. Uwzględniała już np. nową autostradę koło Łodzi i wszystkie z niej zjazdy, choć tę otwarto ledwie kilka tygodni temu. Niestety wymagała 2300 zł dopłaty.

Dość bogato wyposażony (w sumie dopłata 10.300 zł) testowany egzemplarz ostatecznie sporo kosztuje (72.800 zł) i dlatego zastanawiamy się czy warto było wydawać pieniądze np. na reflektory ksenonowe za 1900 zł czy lakier metalizowany za 1800 zł. Rapid to jednak model, w którym istotny jest każdy dodatek, ale i tak najważniejsze jest przemieszczanie się z punktu A do B.

Biorąc pod uwagę powyższą ocenę naszym zdaniem Rapid bardzo dobrze wywiąże się z roli popularnego auta rodzinnego. Nie jest przesadnie droga, odpowiednio komfortowa i ma niezły silnik. Konkurencja jest wprawdzie nieco tańsza (Peugeot 301, Fiat Tipo), ale niektóre dodatki wymagają dopłaty. Dlatego decydując się na którykolwiek z tych modeli musimy bardzo dokładnie sprawdzić co, w której wersji dostajemy w standardzie a co wymaga dopłaty. Rapid na tym tle nie wypada najgorzej.

Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Skoda Rapid 1.2 TSI

Fiat Tipo 1.4 16V

Peugeot 301 1.2 VTi

Cena (zł)

72 800

60 850

56 300

typ nadwozia/liczba drzwi

liftback/5

sedan/5

sedan/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4480/1706/1450

4532/1792/1497

4442/1748/1466

rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

b.d.

b.d.

rozstaw osi (mm)

2600

2630

2550

masa własna (kg)

1165

1150

975

pojemność bagażnika (l)

550

520

506

pojemność zbiornika paliwa (l)

55 45 50

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

pojemność (cm3)

1197

1368

1199

liczba cylindrów

4

4

3

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

90/4400

95/6000

82/5500

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

160/1400

127/4500

110/3000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

11,3

11,5

12,9

Prędkość maks. (km/h)

185

185

168

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,7

5,7

5,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

107

133

114

 

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test. 

Fot. Ryszard M. Perczak

Skoda Rapid 1.2 TSI

Rapid, która pojawiła się trzy lata temu, dość szybko znalazła sobie miejsce na naszym rynku. Czy może pełnić rolę auta rodzinnego? Tego miał dowieść (albo i nie) nasz test.

Fot. Ryszard M. Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tomek (gość)

    Proszę zweryfikować trochę szerokość. Albo podajemy szerokość włącznie z lusterkami dla wszystkich 3 pojazdów, albo nie. Skoda wcale nie jest szersza o 20 cm od pozostałych rywali.

  • jokoono (gość)

    znowu reklama tego badziewia... a cena to oczywiście okazja :)))))))))))))))

  • za taki syf (gość)

    jak tsi powinni dopłacać te 60k pln jeżeli ktoś zechciałby łaskawie takim cebulowagenem się potoczyć

  • LOL (gość)

    72 800zł za takie coś? To może za tą szerokość 2 metry? :D :D :D

  • hussle bussle (gość)

    ile kuźwa razy będą tą wydymana w tyłek polówkę pchać frajerstwu? pytam! ILE?!_________--ale peppiczki kupio :)_________hwdp sonderkommando :)))))))

  • gutek (gość)

    72 tysie to za dużo

  • Wkurzony (gość)

    Proponuję, żeby tzw. właściciele firmy Skoda sprzedawali ten wyrób samochodpodobny z silnikiem dwucylindrowym o pojemności (powiedzmy) 500 cc - wtedy na pewno zaoszczędzą i "wcisną kit" niezorientowanym, że taki samochód jest bezpieczny dla jego użytkowników i pali 2,6 l Zero badziewia z silnikami o pojemności 1,0 l czy 1,2 l !

  • Jarek z Żoliborza (gość)

    Kontrafałdy nie urywa, ale cena z kosmosu; obniżta o 15 tysięcy i zaczniemy rozmowę.

  • Art Wro (gość)

    Jakość wykonania woła o pomste do nieba. wnetrze jest tak badziewne że mam wrażenie jakby miało sie rozpaść zanim dojade z salonu do domu.... a pewnie po zachlapaniu wodą poprostu by sie rozpusciło jak karton

  • Oczko (gość)

    Nie zgadzam się z Art Wro. Owszem nie jest to wnętrze Volvo, ale też nie jest tak tragicznie. Znam gorsze wnętrza i to wcale nie tańszych aut.

  • masakra (gość)

    za 72 klocki mam dwa logany mcv z klimą a jakość ta sama, no i podstawowe 1.2 z logana nie rozleci się po 50kkm jak te homo-tsi-turbo-syfo-szmato-dziwko-czygarowe-brandzlowane-szwabo-zgniło-góófno.

  • masakra (gość)

    "sedan - czyli lyyyyyyyyyymuzyna" :) wleźli tak głęboko w niemiecki tyłek że ledwo im pięty widać.

  • masakra (gość)

    brejking ńus - korea pd - spadek sprzedaży aut vag o 87% :))))))))), przynajmniej tam zrobili porządek z tym góófnem

  • ewa(gość) (gość)

    mam od roku to auto- benzyna na trasie spala ok 4,5 jestem bardzo zadowolona.zaplaciłam za nią56.000 dostałam zestaw kół zimowych gratis.POLECAM.

  • ewa(gość) (gość)

    żar-to-wa-łam :) TSI to strupy - norma VW zużycia oleju to 0,5l/1000km - w branży zwane silnikami z zaprojektowaną seryjną wadą konstrukcyjną :)

  • vag-expert (gość)

    Limuzyna.... Ma gadane . ..

  • Misiek (gość)

    Ceny skody są na absurdalnie wysokim poziomie, te samochody nie są tyle warte, mały kompakt z przeciętnym wyposażeniem i mającym raczej złą opinię silnikiem za 70k, 3 cylindrowa goła fabia kombi za 50k, tego nie da się obronić.

  • 34222 (gość)

    Mam takie auto w dieselu 1.6 tdi 105 km. 180 000 przelatane Spalanie w mieście 6,2 litra. na trasie 4,2 litra W takiej budzie to rewelacja.Samochód pojemny. Zawieszenie podobne jak w golfie trochę twarde ale zarazem komfortowe. Czuć że samochód dobrze trzyma się drogi i nie buja jak to w niektórych autach klase wyższych. Zrywne wytrzymałe rodzinne auto. Bardzo tanie w eksploatacji.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Rapid zdjęcia

Skoda Rapid dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Rapid Cena