Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36061 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Rapid Spaceback - przestronny i solidny kompakt

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Skoda Rapid Spaceback Fot: Skoda Rapid Spaceback to propozycja dla tych, którzy wyrośli już z Fabii, ale nie stać ich jeszcze na Octavię. Auto dostępne będzie w Polsce od drugiej połowy października.

Rapid Spaceback to pierwszy, kompaktowy hatchback Skody (Octavia występuje jako liftback i kombi). To również druga Skoda Rapid Spaceback Fot: Skodawersja nadwoziowa Rapida, krótsza od niego o 18 cm (ma 430 długości i 260-centymetrowy rozstaw osi).

Nowy, niedrogi hatchback Skody jest modelem pośrednim pomiędzy Fabią i Octavią. To czym zaskakuje w pierwszym kontakcie to ogromny przedział pasażerski. W większości hatchbacków z reguły jest tak, iż na fotelach przednich miejsca nie brakuje, ale gdy ustawimy je w wygodnej dla nas pozycji z tyłu brakuje miejsca na nogi. W najnowszej Skodzie, choć to również kompakt, tej przestrzeni jest nadmiar i przydomek Spaceback jest w pełni uzasadniony.

Nadwozie najnowszej Skody zwraca uwagę czystym i mocnym designem, wyróżniając się  wizualnie. Zdaniem producenta, Rapid Spaceback wyznacza nowe standardy dla rodzinnych, kompaktowych hatchbacków.  Wymodelowane powierzchnie i mocno zaakcentowane krawędzie dają czystą, przyjemną dla oka bryłę. Ciekawym rozwiązaniem jest ogromny szklany dach,  który płynnie przechodzi w tylną klapę, pokrytą identycznym, przyciemnianym szkłem.

Skoda Rapid Spaceback Fot: SkodaPodczas prezentacji  nowego modelu w malowniczej scenerii okolic Verony podróżowały nim cztery dorosłe osoby z  taką samą liczbą kabinowych, lotniczych walizek. Nikt nie narzekał na ciasnotę czy brak komfortu.  Całkiem nieźle wypadł również bagażnik, 415 litrów to więcej niż średnia w segmencie C. Dostęp do niego jest łatwy, warto pomyśleć o dokupieniu siatki zabezpieczającej przed przesuwaniem się zakupów. Otwór w oparciu kanapy umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów.  W środkowym podłokietniku na tylnej kanapie mieszczą się dwa kubki z napojami.

Rapid to praktyczne auto nie tylko do poruszania się po mieście, ale i do dłuższych, urlopowych wyjazdów.  Schowki na napoje w drzwiach, asymetrycznie dzielona kanapa, otwór na narty,  kieszeń na kamizelkę ochronną pod fotelem kierowcy czy skrobaczka do szyb pod pokrywą wlewu paliwa to praktyczne rozwiązania, które docenimy w podróży.

Duże, czytelne zegary, logicznie rozmieszczone przełączniki, otoczone chromem nawiewy, łatwa obsługa radia i klimatyzacji - wszystko to składa się na estetyczne i przemyślane wnętrze auta. Plastiki na desce i drzwiach są co prawda trochę twarde, ale  jakościowo bez zastrzeżeń. Całość robi więcej niż dobre wrażenie.Skoda Rapid Spaceback Fot: Skoda

Podczas prezentacji samochodu korzystaliśmy nie tylko z autostrad, ale również wąskich,  przypominających nieco nasze dróg lokalnych. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności, jest  kompromisem pomiędzy resorowaniem twardym i miękkim. Na trudniejszych zakrętach auto nieznacznie zarzucało tyłem, ale padał drobny deszcz i jechaliśmy dość dynamicznie – to jedyna uwaga do jego pracy. Na prostej, przy prędkości  130 km/h Skoda prowadzi się pewnie i bez zastrzeżeń, do kabiny nie dociera nawet odgłos pracy benzynowego silnika 1.2 TSI, który napędzał nasz samochód. Silnik ten, mimo małej pojemności  i mocy 105 KM z powodzeniem daje sobie radę. Jeśli ktoś woli diesla, do dyspozycji ma  silnik 1.6 TDI ( 90 lub 105 KM,  pierwsza wersja jest nowym silnikiem w ofercie Skody). Diesel pali mniej, ale okazał się nieporównywanie głośniejszy od benzynowego TSI.

Skoda Rapid Spaceback dostępna będzie w Polsce od drugiej połowy października. Jej ceny  zaczynają się już od 48.500 zł (w promocji od 43.800 zł ) za wersję 1.2 MPI Active (75 KM). Dealerzy proponują do niej za 1600 zł  pakiet komfort, w skład którego wchodzi klimatyzacja, radio z CD i  funkcją odtwarzania plików MP3. W ofercie są jeszcze nowocześniejsze silniki benzynowe 1.2 TSI  (85 i 105 KM), 1.4 TSI (122 KM) oraz wspomniany wcześniej diesel 1.6 TDI (90 i 105 KM). 

Reasumując, Skoda Rapid Spaceback to oferta dla klienta poszukującego obszernego, dobrze wykonanego samochodu kompaktowego za jeszcze nieduże pieniądze.

Wybrane dane techniczne Skody Rapid Spaceback i konkurentów:

Marka/model

Skoda Rapid
Spaceback
1.2 TSI Active

Citroen C4
1.4 VTI
Attraction

Toyota Auris
1.3 Dual
VVT-I Classic

Cena (zł)

55500

58600

63700

Typ nadwozia/l
iczba drzwi

hatchback / 5

hatchback / 5

hatchback / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość x szerokość
x wysokość

4304 x 1940
x 1459

4329 x 2050
x 1489

4220 x b.d.
x 1515

Rozstaw kół:
przód/tył

1463 / 1500

1522 / 1515

1524 / 1522

Rozstaw osi

2602

2608

2600

Masa własna

1170

1200

1220

Pojemność bagażnika
(l)

415

408

350

Pojemność zbiornika
paliwa (l)

55

60

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1197

1397

1328

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna / 6

manualna   / 5

manualna / 6

Osiągi

Moc (KM) przy
obr./min

105 / 5000

95 / 6000

99 / 6000

Moment obrotowy
(Nm)

175

135

128

przy obr./min

1550-4100

4000

3800

Przyspieszenie
0–100 km/h (s)

10,2

11,9

13,1

Prędkość maksymalna
(km/h)

193

182

175

Średnie spalanie
(l/100 km)

5,4

6,1

5,8

Emisja CO2 (g/km)

125

140

135

Skoda Rapid Spaceback Fot: Skoda

Skoda Rapid Spaceback Fot: Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jokoono (gość)

    za drogo, w środku wąsko jak w fabii, trochę więcej miejsca na nogi, silnik, który długo się nagrzewa, co przy krótkich dystansach i w mroźne dni powoduje zwyczajne niedogrzanie w kabinie..., są lepsze oferty w tej cenie...

  • gilbert3

    Auto świetne, ale bez normalnego silnika. Nie ma żadnej wolnossącej benzyny, co na pewno odbije się w statystykach sprzedaży, ludzie powoli przestają się nabierać na pseudo-ekologiczne techniczne wynalazki, których serwis w ASO kosztuje krocie, a jakość pozostawia wiele do życzenia.

  • 000bryan (gość)

    Zgadzam się z przedmówcami, a co do Spaceback, wygłąda wewnątrz dość tandetnie, kokpit jakiś smutny (mam wrażenie aury "pogrzebowej"). Słabiutki silnik, co radość z jazdy żadna, dobre do jazdy na najbardziej podstawowe drobne zakupy po drugiej stronie osiedla mieszkaniowego. Gdyby nawet ta podstawowa wersja Nowa Śkoda z zawieszeniem tylnym w postaci belki skrętnej (powraca do łask, że względu na koszty serwisu i na polskie drogi) i z McPhersonem w przodzie, w tej samej obecnej cenie konfiguracyjnej miałby silnik 1,8 TSI (zarezerwowanej w wyższej kategorii wyposażeniowej - w tyłu nie trwałe wielowahacze) byłoby niewątpliwie wart poważnego zainteresowania klientów i podobno może się tak stać jak np. przejdzie "moda modelowa",. Zresztą nie przejmuję się w ogóle co się stanie z Śkodą in.sł. ponoć VW+grupa "nie pozwala" bardziej obniżyć cenę za sprawą jakby jakiejś korporacyjnej polityki co niestety sprawdza się słynne motto przeciw korporatystom: OGRANICZENIE = ZYSK. Zdróweczka.

  • gość (gość)

    Auto segmentu B+ (płyta podłogowa z VW polo V) a cena jak za pełnowymiarowy kompakt. Coś tu nie gra. W zestawieniu powyżej też jako dwóch "rywali" przedstawiono Aurisa i C4 czyli typowe kompakty którym Rapid do pięt nie dorasta. Za cenę sensownej wersji Rapida można kupić Volkswagena Golfa VII a to już lekka przesada ze storny Skody

  • 000bryan (gość)

    GolfVII-miałem kilka razy okazję przejechać,mimo,że nie przepadam za erę silnikówTSIponiekąd poprawionych z innymi zestrojonymi turbo.1.2TSI jak na lekki GolfVII jest poprawne do spokojnej jazdy poza autostradową.Natomiast 1.4TSI 140KM 250Mn nawet w GolfieVIIVariant(w przyszłym roku ma być z napędem elektrycznym i ponoć też 4Motion z możliwym1.8TSI 80KM-to"prawie"GTI)jest lepszy od nowszego diesla1.6bo udało mi się osiągnąć do setki w8,2s.z pasażerem i z dwoma25-ciokilogramowymi workami ziemniaków w Variancie,na stalówkach!Naprawdę nieżle przyśpiesza na autostradzie w"start"z70km/h-to moja tajemnica.1.4dostępny jest od"środkowego"wariantu wyposażenia i bardzo ważna informacja-jest możliwość WRESZCIE rezygnacja z klimatyzacji z uwagi na wprowadzenie od stycznia2017r.podatku klimatyzacji ze względu na emisjęCO2i coraz więcej np.w Niemczech rezygnują klimy.Na hamowni bez klimy w1.4TSI"dołożył"12-13KMi dodatkowo jakieś8Mn.1.4TSIznakomicie pokonywał serpentyny górskie,nie miał"zadyszki"!

  • obserwator (gość)

    GOŚCIU-> nie chwal już tyle tego Vw. Wiem, że ktoś musi Ci za to dużo płacić, ale przeginasz koleś...

  • 000bryan (gość)

    Do@obserwatora - jakbyś wyczytał wszystkie moje wpisy na tym forum to nie byłbyś w błędzie tzn. dzisiejsze vw zwłaszcza z tsi to ostatnie auta jakie bym nie chciał mieć i nikt mnie nie płacił. Wypróbowałem te auta do celów doświadczenia zawodowego i przyznaję po trosze do rozrywki przy okazji. Dobry mechanik powinien znać też możliwości w pełni jak zachowuje auto w ekstremalnych sytuacjach i niewielu osób w prywatnym zakresie może pozwolić na takie dziesiątki prób jazdy różnymi pojazdami zdobywając praktyczną wiedzę co nie mało mnie kosztuje. Nie bądź w gronie żółtodziobów. Nie wróży nic dobrego na potem posiadaczy vw z tsi zwłaszcza 1.4 w najmocniejszych wersjach silnikowych de facto zarobek dla zawodowych mechaników i ...ASO vw+grupa, zarobią naprawdę sporo, ale ja nie dam im zarobić.

  • 000bryan (gość)

    Dalej, nie przeginam kolego. Są u dealerów nie tylko vw i w Niemczech "tajne" suche statystyki notujące stale rosnące zakupy aut bez klimy i tym z ASO spędza z sen z oczu bo mniejsze zarobki i widmo wejścia następnej generacji klimy (koszt rzędu min.1100PLNx2razy w roku z wymogów gwarancyjnych od 2018r.przez KE). U nas co prawda wreszcie nawet w klasie Premium u dealera salonu można zamówić bez klimy w kwocie 0 PLN, ale praktycznie bez możliwości obniżenia ceny auta w większości przypadków in. słowy cena auta z klimą czy bez klimy kosztuje tyle samo de facto np.ASO chce uzupełnić straty finansowe, nabywca straci no połowicznie, ale zyska spokój, zdrowie i pieniądze na dłuższą metę. W Niemczech bez klimy zwiększa się opcja z szyberdachem de facto powrót do łask aut od lat 70-ych ub.w. z punktu widzenia obejścia auta bez klimy a reszta technologii samochodowej nie obniża się w standardach wręcz podwyższa się. Działanie klimy jest gorsze niż emisja samegoCO2na środowisko naturalne.Koleś.

  • obserwator (gość)

    spokojnie - to nie było do Ciebie. Jakbym chciał pisać ad. Twojego komentarza, napisałbym-> "bryan". Chodziło mi o inny wpis. Nie Twój. Ty piszesz sensownie :)

  • gość (gość)

    @obserwator - czytam swój post powyżej i nie dostrzegam to żadnej pochwały Volkswagena. Stwierdzam tylko że kupno Rapida się nie opłaca po porównaniu cenników z Golfem VII. swoją drogą jeśli ktoś chce mi płacić za wyrażanie moich opinii na forum to zapraszam ;-) może to być nawet Dacia albo Kia ;-) jakoś to przeżyję ;-)

  • 000bryan (gość)

    Dziękuję @obserwatorze i staram się pisać sensownie stając po stronie problemów samych kierowców i ich w obronie, bo właśnie moje kamery pomogły innym kierowcom pomóc choćby, że zostali błędne "zawyrokowani" przez policjantów de facto mylili, a co gorsza bardzo trudno ustalić, że policja i nie tylko, idzie po najmniejszej linii oporu i sędziowie ponoć bezkrytycznie wierzą co np. policja powie przed sądem. I co? Kierowca = kozioł ofiarny in. sł. zwyczajnie udupiony. Niestety będzie masowo niekorzyści dla kierowców. Nie ma kto stać po naszej stronie od partii po prawo. Postrzeganie dobrego kierowcy jest coraz częściej przedstawiony w złym świetle wokół i oczywiście są czarne owce wśród kierowców tyle tylko bardziej nagłośnione i stąd np. idiotyczne propozycja"ustawy pieszowej"tylko dlatego by jakiś parlamentarzysta zaistniał, zabłyszczał, a nie w imię faktycznego bezpieczeństwa (prawo mamy dobre tylko nie egzewowane należycie). Wcześniej podnosili"limity promilowe"i wcale nie pomogły...

  • gość (gość)

    Wczoraj miałem jazdę testową Skodą Rapid sedan z silnikiem 1,2 TSI 105 KM. Niestety jedyne co zrobiło dobre wrażenie to Pan z salonu Skody w Zabrzu ;-) i silnik 1,2 TSI który naprawdę fajnie zasuwa i daje wrażenie na niższych obrotach że jest wolnossącą dwulitrówką a nie małym dopalanym motorem ;-)

  • Autofan (gość)

    Cena przekreśla sens istnienia tego samochodu. Auto dla frajerów, albo pasjonatów marki o ile tacy są.

  • ADAC AUTO BILD (gość)

    SKODA RAPID WYGRAŁA KAŻDE TEST porównawczy ja auto roku czyli GOLF w kategori bezpiecznej klapki od wlewu paliwa otrzymało 5 gwaizdek na 3 gwiazdki w kategorii ergonomi tłumika 4 gwiazdki poza tym jak pisal motor ,, wyzacza nowe standardy w kategori ,,okrągłości kierownicy polecam ADAC ,,

  • totalny obserwator (gość)

    Kocham tych głąbów od przewozu ziemniaków w bagażniku i pojęciu o samochodach z epoki warturga i trabanta albo jeszcze lepiej zporożca. Powodzenia i życzę nabycia 30 letniego nieśmiganego golfa II z udokumentowanym przebiegiem 50 tys. kilometrów, najlepiej jak to oni mówią "w dieslu". Sukcesów w Nowym Roku.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Rapid zdjęcia

Skoda Rapid dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Rapid Cena