Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39055 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Rapid

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Skoda Rapid, Fot: Skoda Pod koniec roku w salonach Skody pojawi się nowy model Rapid. Zajmie on miejsce pomiędzy Fabią i Octavią.

Skoda konsekwentnie rozszerza paletę produkowanych modeli, do 2018 roku czeska firma zamierza produkować rocznie aż 1,5 Skoda Rapid, Fot: Skodamln samochodów.  Najnowszy model Rapid to rodzinne auto zbudowane według tej samej receptury co poprzednie modele Skody, a więc pojemne, wygodne, ze sprawdzonymi jednostkami napędowymi Volkswagena i o akceptowalnej przez przeciętnego nabywcę cenie. Ile kosztować będzie u nas, jeszcze nie wiadomo, ale z pewnością nie będzie wewnętrzną konkurencją dla Fabii czy Octavii.

Rapid to model kompaktowy zbudowany na płycie podłogowej Octavii ma 4,48 metra długości. Jego wnętrze zaskakuje przestronnością,  autem podróżuje się  wygodnie zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie. Dużych rozmiarów tylna klapa Skoda Rapid, Fot: Skodapodnoszona wraz z oknem (nadwozie typu liftback) oraz przepastny bagażnik umożliwiają zabranie prawdziwie familijnych bagaży. Aż trudno w to uwierzyć, ale ma on pojemność 550 litrów i to ze standardowym kołem zapasowym. W tej klasie aut Rapid pod tym względem nie ma konkurenta. Te „ponadnaturalne” wyniki to zasługa dużego rozstawu osi (2,60 metra), o 9 cm większego niż w Octavii Tour.

Jeśli chodzi o linię stylizacyjną nadwozia to jest ona lekko ponadczasowa i jednocześnie elegancka. Wyraźnie  wymodelowane powierzchnie i zarysowane krawędzie dają w efekcie czystą bryłę samochodu. Nie znajdziemy tu designerskich eksperymentów, wszystko jest wyważone i w konsekwencji proste. Podobnie ma się rzecz z deską Skoda Rapid, Fot: Skodarozdzielczą i konsolą, są wyjątkowo proste w formie, jedyne zastrzeżenie budzić może zbyt mały  i za nisko osadzony wyświetlacz nawigacji satelitarnej. Przeniesienie go wyżej poprawiłoby czytelność mapy, ale zaburzyło pewnie poziomy podział deski rozdzielczej na część wentylacyjną i obsługową. Tutaj stylizacja wygrała z ergonomią. Można powiedzieć, że takie auta jak Rapid starzeją się wolniej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku np. Golfa. Najnowszy model Skody ma wiele ciekawych rozwiązań w kabinie. Na telefon komórkowy  i iPoda-a przewidziano specjalny uchwyt multimedialny, jest wejście USB, pod klapką wlewu paliwa znajdziemy skrobaczkę do szyb, a po siedzeniem kierowcy kamizelkę odblaskową. Praktyczne w użyciu okażą się również dwustronny dywanik czy siatki montowane w bagażniku. Tych praktycznych dodatków naliczono  19, podczas rodzinnych wyjazdów przydaje się przecież wszystko.

Skoda Rapid, Fot: SkodaDo Skody  będzie można zamówić jeden z sześciu silników (4 benzynowe i 2 diesle). Podstawowy to trzycylindrowa jednostka 1.2 MPI o mocy 75 KM. Nowocześniejszy silnik 1.2 TSI, czterocylindrowy i z turbodoładowaniem, oferowany będzie w wersji 86- lub 105-konnej. Jeszcze większy z rodziny TSI o pojemności 1.4 litra osiąga moc 122 KM. W momencie premiery rynkowej dostępny będzie diesel 1.6 TDI o mocy 105 KM, później dołączy do niego słabsza 90-konna odmiana. Mniejsze jednostki napędowe Rapida współpracują z 5-biegową przekładnią manualną, większe z 6-biegową lub nawet 7-stopniową automatyczną dwusprzęgłową DSG. Według producenta, wszystkie silniki serii TSI i TDI oferowane będą także w ekologicznej odmianie Green tec. Połączenie technologii start-stopu, odzysku energii hamowania i zmniejszenie oporów toczenia opon powinny obniży spalanie o kilka procent.

Skoda Rapid produkowana jest w macierzystym zakładzie w Mlada-Boleslav w Czechach. Ofensywa modelu na rynki europejskie rozpocznie się na przełomie roku. Od stycznia  2013 roku firma sprzedawać będzie budowaną w zakładach Shanghai Volkswagen chińską wersję Rapida. Chiny i Indie to obiecujący kierunek dla producentów aut, którym w Europie zaczyna powoli brakować miejsca.  

Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:

Marka / model

Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Ford Focus 1.6 sedan

Opel Astra Classic 1.6

Wersja

b.d.

Ambiente

 

Cena (zł)

nieznana

od 66 200 zł

od 50 450 zł

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (l)

1.4

1.6

1.6

Moc (KM)

122

125

115

Moment obrotowy (Nm)

200

159

155

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,5

11

12

Prędkość maksymalna (km/h)

206

198

191

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

6

6,2

Emisja CO2 (g/km)

134

139

146

Skrzynia biegów

7-biegowa, automatyczna dwusprzęgłowa

5-biegowa, manualna

5-biegowa, manualna

Pojemność bagażnika (l)

550

421

490

Skoda Rapid, Fot: Skoda

Skoda Rapid, Fot: Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zack (gość)

    silnik 1.2 w takim aucie to chyba pomylka.... bo ani to bedzie dynamiczne ani oszczedne... Celuje w zloty srodek, jakis nowoczesny diesel. Duzo myslalem o bmw 320d, spalanie podobno a mocy wiecej, musze jeszcze tylko zorientowac sie czy mam szanse na taka pozyczke w Getin

  • ondraszek (gość)

    Czyja ja wiem czy pomyłka, zależy który. TSI ma 175Nm to tyle kiedyś miały silniki 1.8 litra. MPI - pewnie będzie już gorzej, ale Skoda ma walczyć ceną jako tańszy VW. Coś za coś. Z większych będzie wybór - albo Octavia, albo sedan Jetta od VW. W porównaniu Focus sedan, hmm.. albo liftbacki porównuje się, albo to traci nieco sens.

  • Napalm (gość)

    No niestety Kurak stracił we mnie potencjalnego klienta. Silnik 1.2 75KM w takim samochodzie to chyba kpina? Innych "normalnych" silników benzynowych nie przewidują tylko te wynalazki TSI których żywotności nikt nie jest w stanie przewidzieć...

  • Jato (gość)

    @zack - Ty się zastanów w jaki Ty segment celujesz bo rozrzut jest spory ;-) od Rapida za ok. 50 tys zł do BMW 3 2,0 d za min 120 tys zł ;-) Uwielbiam takie porównania. A jednostka 1,2 TSI 105 KM jeździ z powodzeniem m.in. w większej Jettcie, Golfie, w Beetlu i innych modelach i nie ma żadnych problemów z dynamiką. Ten silnik ma 175 Nm momentu już od 1500 obrotów.

  • LPG brak niewysilonego ok. 100-110KM silnika (gość)

    nie ma w gamie niewysilonego silnika pod LPG - moim zdaniem to błąd...

  • jedrek (gość)

    Silniki TSI są awaryjne a ich "gazowanie" drogie i nieefektywne, jeśli do tego przesadzą z ceną Skoda przestanie być autem najczęściej wybieranym a Rapid autem niszowym

  • Andrzej (gość)

    Do silników TSI już sam Volkswagen proponuje instalację LPG i to z fabryczną gwarancją ale ludzie nie gazują tych aut z innego powodu niż techniczny, po prostu to się nie opłaca bo jednostki TSI przy normalnej jeździe relatywnie mało palą.

  • Wróg drogiej tandety. (gość)

    Zgadzam się z częścią przedmówców. Silnik 1.2 to porażka w takim aucie, ale jak ktoś lubi mułowate silniki, albo alternatywnie akceptuje ryzyko ich wysilania, to jego prywatna sprawa. Zdecydowane brakuje zwykłego, niewysilonego silnika benzynowego z instalacją gazową. Jeżeli Skoda chce opanowywać rynki uboższych krajów to gama silników jest porażką. Skoda jak nie zapominała że ma być tanią marką to sprzedawała się dobrze.

  • kkk (gość)

    kolejne nudne pudło....

  • h (gość)

    to jest raczej alternatywa dla Fiata Linea o Renault Thalia a nie Focusa... Skoda jak zwykle robi ściemę z klasami...

  • R (gość)

    Nie na płycie podłogowej octavii tylko golfa. To, że tej samej płyty używa octavia nie czyni ją płytą octavii.

  • Mix (gość)

    Mam 1.2 TSI 105km i w rok prześmigałem 33tyś. Spalanie po mieście 6,5-6,7 l/100. Przy 200 km/h mam +- 4800 obr/min. Motorek działa wyśmienicie. Wysoki moment sprawia, że starcza max 3000 obr. a nie jeżdżę jak pizda. Testowałem Merive 1.4 120km spalanie miasto 9,5 l/100. Nie jestem ani zwolennikiem VW ani tym bardziej Skody, ale jak narazie w moich oczach 1.2 TSI jest mega zaje fajnym silnikiem. Do Zack - sprawdź ten motor na drodze to pogadamy. Do Wróg drogiej tandety Skoda opinie/potrzeby nas Polaków ma głęboko w dupie. Myślę, że Rapid znajdzie klienta jak zrobiła to np. Linea, Cordoba itp. Przy naszych mikro zarobkach męskie ambicje często trzeba tłumić na rzecz dobra rodziny, a nie każdy może sobie pozwolić na droższe kombi/vana lub nie chce klepanego złoma. Czy będą trwałe ? czas pokaże. Pozdrawiam tych wiecznie na nie, 1.2 to bez sensu, turbina zdupczy się jak nic, wynalazek drogi w naprawie.

  • Art (gość)

    Silnik 1.2 i moc 75km w MPI w zupelnosci wystarczy. Auto waży 1100kg, dla porównania moja toyota yaris waży 1060kg!!! a ma silnik 1.0 70KM. Jak na tak mały silnik auto jest całkiem sprawne i mało pali!!!!(Toyota) Tutaj spodziewam się podobnych rezultatów(RAPID). Oczywiście jeśli ktoś ma ciężką nogę i poniżej 3,5k obrotów nie schodzi to każdy silnik dużo spali, nawet wasz TSI!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Rapid zdjęcia

Skoda Rapid dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Rapid opinie

Oceń swoje auto

Skoda Rapid Cena