Skoda Roomster 1.2 TSI Noire. Kombivan z przestronnym wnętrzem [galeria]

Przemysław Pepla
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Pomimo długiego stażu na rynku, Skoda Roomster wciąż pozostaje jednym z najczęściej kupowanych kombivanów w Polsce. Ostatnio, czeski producent poszerzył swoją ofertę o specjalną wersję Noire. Za tak wyposażone auto ze 105-konnym silnikiem 1.2 TSI zapłacimy 66 tys. zł.
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda

Skoda Roomster jest obecnie najdłużej produkowanym modelem producenta z Mladej Boleslav, który wciąż pozostaje w sprzedaży. Konstrukcja tego kombivana opiera się na płycie podłogowej PQ34. Tej samej, która posłużyła do produkcji m.in. Volkswagena Golfa IV generacji czy pierwszej Octavii. Nie powinno to jednak dziwić, gdyż w 2015 roku mija dokładnie 9 lat od rynkowego debiutu Roomstera.

Przez ten czas praktyczna Skoda przeszła tylko jeden facelifting - w 2010 roku. Do słupka B, nadwozie Roomstera czerpie pełnymi garściami ze stylistyki Fabii II. Jednak dalej, nadwozie czeskiego kombivana sprawia wrażenie, jakby pochodziło od całkowicie innego modelu. Okna drugiej pary drzwi mają znacznie większe rozmiary, a czarne słupki jeszcze bardziej pogłębiają ten efekt. Taka niespójność to jednak celowy zabieg, o czym później.

W przypadku testowanej odmiany Noire, wygląd Skody Roomster nie przywołuje już skojarzeń z monotonną, pudełkowatą stylistyką, typową dla kombivanów. Auto wyróżnia się na tle rywali za sprawą krwistoczerwonego lakieru Corrida, kontrastującego z czarnym grillem, dokładką przedniego zderzaka, ciemnymi wkładami lamp oraz 17-calowymi felgami z alluminium, które polakierowano na... czarno. Zwieńczeniem zmian jest imitacja dyfuzora na tylnym zderzaku.

Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda

Wnętrze Roomstera Noire zaprojektowano już z mniejszym polotem, niż nadwozie. Deska rozdzielcza została zdominowana przez czarne plastiki, a sytuacji nie poprawia archaiczny już, monochromatyczny wyświetlacz panelu klimatyzacji. Nie można mu jednak odmówić przejrzystości - całość jest bardzo łatwa w obsłudze i nie powinna nastręczać większych trudności. Usytuowanie przycisków i pokręteł nie zmieniło się w tym modelu od 9 lat. W centralnym miejscu konsoli znalazł się natomiast system nawigacji satelitarnej Amundsen+ z obsługą radia, CD, MP3 ora łączem AUX. Wchodzi on jednak w skład wyposażenia opcjonalnego i kosztuje 2,7 tys. zł. Z kolei doposażenie Roomstera w system łączności bezprzewodowej Bluetooth to wydatek 1,2 tys. zł.

Pomimo skromnego rozstawu osi (2621 mm) inżynierom Skody udało się wygospodarować sporo miejsca w środku. Bez względu na to, czy mówimy o pierwszym lub drugim rzędzie siedzeń, miejsca nad głowami nie powinno brakować nawet dla pasażerów o słusznym wzroście. Duże rozmiary okien w połączeniu z opcjonalnym, szklanym dachem (dopłata 2,7 tys. zł) potęgują wrażenie przestronności kabiny pasażerskiej. Na pochwałę zasługują takżea kubełkowe, czerwono-grafitowe fotele dla kierowcy i pasażera. Nie tylko zapewniają dobre trzymanie boczne, lecz również rozjaśniają ponure wnętrze czeskiego kombivana.

Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda

Niewątpliwą zaletą tego auta jest również możliwość odrębnej regulacji każdego z trzech foteli w tylnym rzędzie siedzeń. W razie potrzeby, można je również zdemontować. Czynność tę ograniczono do zaledwie kilku ruchów. Po ich zdemontowaniu, Skoda Roomster zamienia się w małe auto dostawcze - pojemność przestrzeni bagażowej wynosi wówczas 1810 litrów. Przy rozłożonych siedzeniach, bagażnik tego auta może pomieścić od 480 do 560 litrów, w zależności od ustawień fotela. Dodatkowo, załadowanie kufra tego pojazdu ułatwia duży otwór załadunkowy oraz niski próg.

Zawieszenie Roomstera pozbawiono wymyślnych rozwiązań i postawiono na sprawdzoną konstrukcję składającą się z kolumn McPhersona (przód) i klasycznej belki skrętnej z tyłu. Całość została zestrojona sztywno. Przejazd po drogach o gorszej nawierzchni jest odczuwalny w kabinie pasażerskiej, aczkolwiek dobrze spasowane ze sobą plastiki nie wydają niepokojących dźwięków. Takie rozwiązanie ma także zalety. Roomster prowadzi się bardzo pewnie, a wysoko umieszczony środek ciężkości nie przeszkadza w dynamicznej jeździe.

Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda
Skoda Roomster 1.2 TSI Noire / Fot. Skoda

Pod maską testowanego egzemplarza pracowała turbodoładowana jednostka benzynowa TSI o pojemności 1.2-litra. Silnik ten dostępny jest w Roomsterze w dwóch wariantach mocy, 85 i 105 KM. Widoczny na zdjęciach model posiadał mocniejszą z nich. Jest to kompromisowe rozwiązanie pomiędzy akceptowalną dynamiką a umiarkowanym zużyciem paliwa. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje Roomsterowi z tym silnikiem 10,9 sekundy. Pozytywne wrażenie sprawia także elastyczność tej jednostki. Maksymalny moment obrotowy, 175 Nm, dostępny jest bowiem już od 1500 obr./min.

Minusem jest natomiast skrzynia biegów, wyposażona w jedynie pięć przełożeń. Przy wyższych prędkościach, w kabinie pasażerskiej jest zwyczajnie głośno. W czasie testu, który w większości odbywał się po drogach na obszarze zabudowanym, Roomster 1.2 TSI zadowalał się średnio 7 litrami Pb 95 na 100 km. Na trasie możliwe jest jednak uzyskanie wyniku poniżej 6 l./100 km.

Widoczny na zdjęciach Roomster Noire z dodatkowym wyposażeniem to wydatek 73,7 tys. zł. Jednak ceny podstawowych wersji zaczynają się już od 47 tys. zł, co stanowi ciekawą alternatywę dla tych klientów, którym zależy przede wszystkim na praktycznym wnętrzu i dużych możliwościach transportowych.

Wybrane dane techniczne Skody Roomster Noire i konkurentów:

Marka/model

Skoda Roomster 1.2 TSI Noire

Fiat Doblo 1.4 MPI Dynamic

Dacia Dokker 1.6 Laureate

Cena (zł)

64 050

64 500

45 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombivan/5

Kombivan/5

Kombivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4214/1684/1607

4390/1832/1845

4363/1751/1814

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1436/1500

1510/1530

1490/1478

Rozstaw osi (mm)

2621

2755

2810

Masa własna (kg)

1162

1340

1090

Pojemność bagażnika (l)

560

790

800

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1192

1368

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

105 przy 5000

95 przy 6000

84 przy 5000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

175 przy 1500

127 przy 4500

134 przy 2800

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,9

15,4

14,3

Prędkość maksymalna (km/h)

184

161

159

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

7,2

7,5

Emisja CO2 (g/km)

134

166

175

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty