Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36768 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Wiadomości / Technologia

Skoda Scala. Bezpieczeństwo w aucie kompaktowym

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Skoda Scala 

Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Fot. Wojciech Frelichowski Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Model Scala to najnowszy kompaktowy samochód marki Skoda. Ten całkowicie nowy pojazd wyróżnia się nie tylko ciekawą stylistyką, ale również bogatym wyposażeniem, m.in. w zakresie bezpieczeństwa i systemów wspomagania kierowcy.

Na przykład jako pierwsze auto w swoim segmencie Scala jest standardowo wyposażona w technologię LED w reflektorach i światłach tylnych. W opcji jest dostępny pełen pakiet LED, czyli moduł diod LED do świateł mijania i świateł drogowych, zaś trzy dodatkowe diody LED są używane do doświetlenia zakrętów. W tej wersji wyposażenia diody LED zastosowano również w światłach cofania, a także - po raz pierwszy - w dynamicznie pulsujących kierunkowskazach.

Skoda Scala 

Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Fot. Wojciech Frelichowski Tworzą one ruchomą linię światła pomarańczowego, której kierunek jest zgodny z kierunkiem skrętu, który wybraliśmy. I nie jest to tylko gadżet optyczny i stylistyczny. Dynamiczny kierunkowskaz jest łatwy do zauważenia przez innych użytkowników ruchu, nawet w złych warunkach pogodowych.

W Scali zastosowano również system Side Assist. To udoskonalony czujnik martwego pola (Blind Spot Detect), który wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy z odległości 70 metrów, o 50 metrów więcej niż w przypadku BSD. Dzięki dwóm czujnikom radarowym z tyłu auta Side Assist wykrywa pojazdy zbliżające się od tyłu, których kierowca chce wykonać manewr wyprzedzania lub znajdujące się w martwym punkcie samochodu wyprzedzanego. Kierowca Scali jest o tym informowany za pomocą sygnału LED na wewnętrznej stronie obudowy lusterek bocznych. Integralną częścią Side Assist jest funkcja Rear Trafic Allert ostrzegająca kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem podczas cofania.

W standardowym wyposażeniu nowej Skody znajduje się np. Lane Assist (asystent pasa ruchu) oraz Front Assit (asystent z przodu). Wykorzystując kamerę, Lane Assist rozpoznaje poziome oznaczenie drogi pasa i pomaga kierowcy w utrzymaniu samochodu na wyznaczonym pasie jazdy. Z kolei Front Assist, który obejmuje funkcje City Emergency Brake (hamulec awaryjny) i Predictive Pedestrian Protection (wykrywanie pieszych) monitoruje obszar przed samochodem podczas jazdy po mieście. W razie zauważenia poruszającego się pieszego, który np. przecina drogę jazdy Scali, włącza się hamulec awaryjny.

Skoda Scala 

Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Fot. Wojciech Frelichowski W opcji jest system wykrywania zmęczenia Driver Alert. Emituje ostrzeżenie, gdy rozpozna, że koncentracja kierowcy maleje. Scala może też mieć na wyposażeniu adaptacyjny tempomat (ACC), który przydaje się do jazdy po autostradzie. Przy prędkościach do 210 km/h automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do pojazdów jadących z przodu. W połączeniu z przekładnią DSG układ może sam wyhamowywać pojazd, aż do jego całkowitego zatrzymania.

Scala zapewnia również wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Nad bezpieczeństwem pasażerów może czuwać maksymalnie aż dziewięć poduszek powietrznych oraz aktywny systemem ochrony pasażerów Crew Protect Assist. W przypadku zbliżającej się kolizji system automatycznie zamyka wszystkie otwarte okna i wstępnie napina przednie pasy bezpieczeństwa. Z kolei po uderzeniu w przeszkodę, hamulec Multi-Collision zapobiega dalszemu toczeniu się pojazdu w niekontrolowany sposób.

Użytkownik Scali może też liczyć na pomoc elektronicznych systemów podczas parkowania. Specjalna funkcja, z kamerą cofania, ułatwia parkowanie równoległe i prostopadłe. System wyposażony jest w asystenta manewrowania. Jeśli czujniki wykryją niebezpieczną przeszkodę przed lub za pojazdem podczas parkowania, samochód automatycznie zahamuje.




Skoda Scala 

Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Fot. Wojciech Frelichowski

Skoda Scala

Wymagania nabywców samochodów rosną z każdą wyprodukowaną generacją aut. To, co do niedawna było dostępne w pojazdach klasy wyższej, można już znaleźć w segmencie kompaktów. Przykładem jest Skoda Scala.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • cecyl (gość)

    Jak ktoś szuka bezpiecznego auta to radze się przejechać rextonem, tam bezpieczeństwo jest znacznie lepsze, dodatkowo całość nadwozia wzmocniona

  • bezpieczny (gość)

    Bezpieczne kompakty mają głównie audiówki, nawet te starsze modele solidne

  • witersztein (gość)

    Jednym z bezpieczniejszych kompaktów aktualnie jest corolla, toyota zawsze dbała o bezpieczeństwo bardziej niż inni producenci. Patrząc nawet po systemach w pakiecie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Scala zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl