Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37039 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Scala. Testujemy nowe auto kompaktowe

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski Skoda rozpoczęła sprzedaż modelu Scala. To najnowsze auto czeskiego producenta, które zostało m.in wyposażone w szereg najnowocześniejszych systemów wspomagających kierowcę. Ma być także wzorem stylistycznym dla przyszłych modeli Skód.

Dla Skody model Scala jest autem, które ma wnieść nowe wartości w projektowaniu i wyposażaniu pojazdu oraz w zastosowaniu najnowocześniejszych technologii. Dlatego przedstawiciele czeskiej marki mówią wręcz o nowym rozdziale historii samochodów kompaktowych marki Skoda. Nawet nazwa auta ma symbolizować rozwój marki. Słowo "scala" zaczerpnięto z języka łacińskiego. Oznacza ono "schody", co w tym przypadku ma być kolejnym stopniem ofensywy produktowej, innowacji technologicznych i funkcjonalności dostępnych dotychczas w samochodach klasy premium.
Sporo w tym marketingu, ale też nie da się ukryć, że Scala ciekawie wygląda na zdjęciach, a po bliższym z nią spotkaniu uważamy, że jest to produkt udany, dobrze wykonany, o stonowanej, ale świeżej stylistyce.

Skoda Scala. Platforma MQB A0

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.

Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. Scala to hatchback przypominający nieco auto typu kombi. Przód wygląda bardzo okazale. Dominuje tutaj atrapa chłodnicy, zaś skośne klosze reflektorów, ze światłami LED do jazdy dziennej, nadają autu dynamiki. Nadwozie cechują aerodynamiczne, opływowe linie, zaś z tyłu zastosowano dyfuzor oraz spoiler nad szybą, co optycznie przedłuża linię dachu i dynamizuje całą sylwetkę.Nowością jest duży napis Skoda, który umieszczono w centralnej części tylnej pokrywy, zamiast tradycyjnego logo marki.

Skoda Scala. Pomysły w kabinie

O charakterze każdego samochodu decyduje również wnętrze. W przypadku Scali temu zagadnieniu poświęcono sporo uwagi. Choć w sumie niemal od razu widać w tym projekcie robotę Skody, to jednak wnętrze tego modelu odbiega od dotychczasowych propozycji tego producenta.

Zdecydowano się na nową koncepcję, której głównym punktem jest kokpit z wyświetlaczem systemu Infotainment, który został umieszczony na wysokości wzroku kierowcy. To rozwiązanie nawiązuje do stylu samochodów klasy premium.

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski Jeśli chodzi o materiały zastosowane do wykończenia wnętrza to nie odbiegają one od tego, co oferuje większość samochodów tej klasy. Jest trochę miękkich okładzin i trochę twardych plastików. Te ostatnie dominują w panelach drzwi.

Jednym z urządzeń dostępnych w opcji jest wirtualny kokpit, czyli cyfrowy wyświetlacz zegarów i informacji pokładowej pozwalający na personalizację ustawień, którego przekątna wynosi ponad 10 cali.

Jak zawsze w przypadku Skody specjalną uwagę poświęcono na zapewnienie dużej funkcjonalności auta, w tym na odpowiednią pojemność bagażnika. W Scali kufer ma pojemność 467 litrów. To sporo, choć np. bagażnik Hondy Civic ma pojemność 478 l.

Jest sporo pojemnych schowków, nawet w tylnych drzwiach, gdzie zmieszczą się półlitrowe butelki. Są także przydatne drobiazgi, jak skrobaczka do odladzania szyb z miernikiem głębokości bieżnika, dla której miejsce znaleziono w klapce wlewu paliwa. Zaś wlew zbiornika spryskiwacza szyb zaopatrzono w wygodny gumowy lejek.

Skoda Scala. Systemy dla kierowcy

Mocnym punktem Scali ma być wysoki poziom bezpieczeństwa oraz szereg systemów wspomagających kierowcę, Zatem auto może zostać wyposażone w aż dziewięć poduszek powietrznych. Użytkownik może liczyć na pomoc m.in.: asystenta parkowania, asystenta pasa ruchu czy systemu monitoringu odległości od poprzedzającego pojazdu oraz funkcję rozpoznawania pieszych. Wprowadzono też system Side Assist. To udoskonalony czujnik martwego pola (Blind Spot Detect), który wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy z odległości 70 metrów, o 50 metrów więcej niż w przypadku BSD.

W ramach wyposażenia dodatkowego jest m.in. aktywny tempomat ACC działający do prędkości aż 210 km/h. Wprowadzono też system wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego Rear Traffic Allert oraz system Park Assist wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego z funkcją awaryjnego hamowania podczas manewrowania.
Z grupy connectvity jest dostęp do danych pojazdu za pośrednictwem tabletu lub smartfona. Są to m.in.: informacje na temat aktualnego przebiegu auta, zużycia paliwa czy lokalizacji samochodu. 

Skoda Scala. Napęd z turbodoładowaniem

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski

Wśród jednostek napędowych są wyłącznie turbodoładowane silniki z bezpośrednim wytryskiem paliwa. Na polskim rynku podstawowym silnikiem jest trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI o mocy 115 KM konfigurowana z sześciobiegową skrzynią manualną. Najmocniejszym silnikiem benzynowym jest czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM wyposażana w siedmiobiegową przekładnię DSG.

W ofercie jest też silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 115 KM oferowany z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Na niektórych europejskich rynkach dostępny będzie jeszcze benzynowy silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM oraz jednostka 1.0 90 KM G-TEC, czyli zasilana sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Skoda Scala. Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Skody Scali do jazdy próbnej wybraliśmy wersję z bazowym silnikiem 1.0 TSI 115KM. To jednostka stosowana już wcześniej w innych autach czeskiego producenta, jak np. w Fabii czy Octavii.
Pracuje cicho i gładko, głośniejsze pomruki spod maski dochodzą tylko w trakcie gwałtownych przyspieszeń. Ponadto niemal niewyczuwalne są drgania nadwozia, które generuje wiele trzycylindrowych silników.
Silnik ten dość szybko reaguje na mocniejsze nadepnięcie pedału gazu. Na autostradzie auto przyspiesza dość żwawo i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu.
Natomiast w lekką zadyszkę ta jednostka wpadła na krętej, pagórkowatej drodze, na której trzeba wyprzedzać inne pojazdy. Tu konieczna była już częsta redukcja biegów, aby utrzymać dynamikę i skrócić czas wyprzedzania (silnik był skonfigurowany z sześciobiegową przekładnią ręczną).

Zobacz także: Będą nowe znaki drogowe

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski Testowa Scala była wyposażona w Drive Mode Select, czyli wybór profilu jazdy. Można wybierać pomiędzy trybem komfortowym, normalnym, eco i sportowym. W tym ostatnim silnik szybciej zbiera się do pracy, zaś zawieszenie jest bardziej utwardzone. Jednak układ kierowniczy tylko odrobinę staje się bardziej zwarty, co nie sprzyja sportowej jeździe.

Mamy też uwagi co do obsługi systemu klimatyzacji i nawiewu. Sterowanie niemal w całości skupia się na dotykowym wyświetlaczu Maxi Dot. Jest nawet do tego stworzona atrakcyjna grafika. Rozwiązanie efektowne, ale mało funkcjonalne. bo gdy się chce przełączyć nawiew np. z przedniej szyby na nogi, to trzeba dotknąć kilka razy wyświetlacza, aby swoje zamierzenie zrealizować, zamiast po prostu wcisnąć jeden przycisk.

Jednak te minusy nie umniejszają zalet Skody Scali. To samochód bez fajerwerków, ale z solidny, dobrze wykonany i bez większych udziwnień (poza wspomnianym wyświetlaczem). To pozytywnie wróży temu autu, nie tylko teraz, na starcie rynkowej kariery, ale także później, kiedy wejdzie do grupy samochodów używanych.
A jakie są ceny Skody Scali? Podstawową wersją jest Active, która kosztuje 66 500 zł. W tej konfiguracji auto występuje tylko z bazowym silnikiem 1.0 TSI 115 KM. W wyposażeniu standardowym znajdziemy takie elementy, jak: klimatyzacja, Radio Swing z kolorowym ekranem dotykowym 6,5 cala, dwoma gniazdami USB-C, Bluetooth czy podłokietnikiem pomiędzy fotelami z przodu. Są też systemy bezpieczeństwa, takie jak: Front Assist, Lane Assist (asystent pasa ruchu), a także system umożliwiający połączenie alarmowe i wezwanie pomocy w razie wypadku.

Skoda Scala. Plusy

  • bogate wyposażenie;
  • wysoki poziom bezpieczeństwa;
  • sprawdzony napęd.

Skoda Scala. Minusy:

  • zawiła obsługa wyświetlacza Maxi Dot;
  • zbyt lekko działający układ kierowniczy w trybie Sport.

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM i wybrani konkurenci

Marka/model

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM Style

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Trend

Kia Ceed 1.0 T-GDI 120 KM L

Cena (zł)

78 650

76 500

77 450

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

 Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4362/1793/1471

4378/1825/1452

4310/1800/1447

Rozstaw osi (mm)

2649

2700

2650

Masa własna (kg)

1165

1247

1222

Pojemność bagażnika (l)

467

375

395

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

52

50

 Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (ccm)

999

998

998

Liczba cylindrów

3

3

3

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

 Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

110 przy 5000

125 przy 6000

120 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

200 przy 2000

170 przy 1400

172 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,8

10,0

9,8

Prędkość maksymalna (km/h)

210

200

190

Średnie spalanie (l/100 km)

5,6

4,8

5,6

Emisja CO2 (g/km)

127

107

128

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

Skoda Scala 

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. 

Fot. Wojciech Frelichowski

Skoda Scala

Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • cena tej skodziny (gość)

    to pomylka

  • Vandal (gość)

    Jestem mocno zainteresowany. Zobaczymy jakie wrażenie zrobi jak w końcu pojawi się w salonie. Co do ceny niestety nie ma już tanich samochodów i tak z roku na rok będzie drożej... patrzyłem na konkurencje ale kpina jest dawać samochody z 300 litrowym bagażnikiem w tej klasie.

  • jac (gość)

    artyso redaktorzyno napisales ze fiesta ma rozstaw osi jak Toyota Avensis. Kupuje

  • Driver (gość)

    Brzydki ten samochód!

  • kros (gość)

    Z pewnością ciekawe auto, ładne, nowoczesne ale i praktyczne jak każda Skoda

  • Dolejlama (gość)

    Zamiast dziennikarskiego bełkotu (który zawsze będzie wypaczony, bo następnym razem nie dostanie się samochodu do testu) wolę tabelkę i wizytę w salonie. Kto przy decyzji o zakupie bierze pod uwagę to, czy na tylnej klapie jest napis, czy znaczek?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Scala zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl