Dla Skody model Scala jest autem, które ma wnieść nowe wartości w projektowaniu i wyposażaniu pojazdu oraz w zastosowaniu najnowocześniejszych technologii. Dlatego przedstawiciele czeskiej marki mówią wręcz o nowym rozdziale historii samochodów kompaktowych marki Skoda. Nawet nazwa auta ma symbolizować rozwój marki. Słowo "scala" zaczerpnięto z języka łacińskiego. Oznacza ono "schody", co w tym przypadku ma być kolejnym stopniem ofensywy produktowej, innowacji technologicznych i funkcjonalności dostępnych dotychczas w samochodach klasy premium.
Sporo w tym marketingu, ale też nie da się ukryć, że Scala ciekawie wygląda na zdjęciach, a po bliższym z nią spotkaniu uważamy, że jest to produkt udany, dobrze wykonany, o stonowanej, ale świeżej stylistyce.
Skoda Scala. Platforma MQB A0
Nowy model zbudowano na uniwersalnej platformie MQB A0. To pierwsza Skoda, którą oparto na tej bazie.
Długość nadwozia Scali liczy 4362 mm, szerokość to 1793 mm, wysokość 1471 mm, zaś rozstaw osi to 2649 mm. Scala to hatchback przypominający nieco auto typu kombi. Przód wygląda bardzo okazale. Dominuje tutaj atrapa chłodnicy, zaś skośne klosze reflektorów, ze światłami LED do jazdy dziennej, nadają autu dynamiki. Nadwozie cechują aerodynamiczne, opływowe linie, zaś z tyłu zastosowano dyfuzor oraz spoiler nad szybą, co optycznie przedłuża linię dachu i dynamizuje całą sylwetkę.Nowością jest duży napis Skoda, który umieszczono w centralnej części tylnej pokrywy, zamiast tradycyjnego logo marki.
Skoda Scala. Pomysły w kabinie
O charakterze każdego samochodu decyduje również wnętrze. W przypadku Scali temu zagadnieniu poświęcono sporo uwagi. Choć w sumie niemal od razu widać w tym projekcie robotę Skody, to jednak wnętrze tego modelu odbiega od dotychczasowych propozycji tego producenta.
Zdecydowano się na nową koncepcję, której głównym punktem jest kokpit z wyświetlaczem systemu Infotainment, który został umieszczony na wysokości wzroku kierowcy. To rozwiązanie nawiązuje do stylu samochodów klasy premium.
Jeśli chodzi o materiały zastosowane do wykończenia wnętrza to nie odbiegają one od tego, co oferuje większość samochodów tej klasy. Jest trochę miękkich okładzin i trochę twardych plastików. Te ostatnie dominują w panelach drzwi.
Jednym z urządzeń dostępnych w opcji jest wirtualny kokpit, czyli cyfrowy wyświetlacz zegarów i informacji pokładowej pozwalający na personalizację ustawień, którego przekątna wynosi ponad 10 cali.
Jak zawsze w przypadku Skody specjalną uwagę poświęcono na zapewnienie dużej funkcjonalności auta, w tym na odpowiednią pojemność bagażnika. W Scali kufer ma pojemność 467 litrów. To sporo, choć np. bagażnik Hondy Civic ma pojemność 478 l.
Jest sporo pojemnych schowków, nawet w tylnych drzwiach, gdzie zmieszczą się półlitrowe butelki. Są także przydatne drobiazgi, jak skrobaczka do odladzania szyb z miernikiem głębokości bieżnika, dla której miejsce znaleziono w klapce wlewu paliwa. Zaś wlew zbiornika spryskiwacza szyb zaopatrzono w wygodny gumowy lejek.
Skoda Scala. Systemy dla kierowcy
Mocnym punktem Scali ma być wysoki poziom bezpieczeństwa oraz szereg systemów wspomagających kierowcę, Zatem auto może zostać wyposażone w aż dziewięć poduszek powietrznych. Użytkownik może liczyć na pomoc m.in.: asystenta parkowania, asystenta pasa ruchu czy systemu monitoringu odległości od poprzedzającego pojazdu oraz funkcję rozpoznawania pieszych. Wprowadzono też system Side Assist. To udoskonalony czujnik martwego pola (Blind Spot Detect), który wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy z odległości 70 metrów, o 50 metrów więcej niż w przypadku BSD.
W ramach wyposażenia dodatkowego jest m.in. aktywny tempomat ACC działający do prędkości aż 210 km/h. Wprowadzono też system wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego Rear Traffic Allert oraz system Park Assist wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego z funkcją awaryjnego hamowania podczas manewrowania.
Z grupy connectvity jest dostęp do danych pojazdu za pośrednictwem tabletu lub smartfona. Są to m.in.: informacje na temat aktualnego przebiegu auta, zużycia paliwa czy lokalizacji samochodu.
Skoda Scala. Napęd z turbodoładowaniem
Wśród jednostek napędowych są wyłącznie turbodoładowane silniki z bezpośrednim wytryskiem paliwa. Na polskim rynku podstawowym silnikiem jest trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI o mocy 115 KM konfigurowana z sześciobiegową skrzynią manualną. Najmocniejszym silnikiem benzynowym jest czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM wyposażana w siedmiobiegową przekładnię DSG.
W ofercie jest też silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 115 KM oferowany z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Na niektórych europejskich rynkach dostępny będzie jeszcze benzynowy silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM oraz jednostka 1.0 90 KM G-TEC, czyli zasilana sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Skoda Scala. Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej Skody Scali do jazdy próbnej wybraliśmy wersję z bazowym silnikiem 1.0 TSI 115KM. To jednostka stosowana już wcześniej w innych autach czeskiego producenta, jak np. w Fabii czy Octavii.
Pracuje cicho i gładko, głośniejsze pomruki spod maski dochodzą tylko w trakcie gwałtownych przyspieszeń. Ponadto niemal niewyczuwalne są drgania nadwozia, które generuje wiele trzycylindrowych silników.
Silnik ten dość szybko reaguje na mocniejsze nadepnięcie pedału gazu. Na autostradzie auto przyspiesza dość żwawo i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu.
Natomiast w lekką zadyszkę ta jednostka wpadła na krętej, pagórkowatej drodze, na której trzeba wyprzedzać inne pojazdy. Tu konieczna była już częsta redukcja biegów, aby utrzymać dynamikę i skrócić czas wyprzedzania (silnik był skonfigurowany z sześciobiegową przekładnią ręczną).
Testowa Scala była wyposażona w Drive Mode Select, czyli wybór profilu jazdy. Można wybierać pomiędzy trybem komfortowym, normalnym, eco i sportowym. W tym ostatnim silnik szybciej zbiera się do pracy, zaś zawieszenie jest bardziej utwardzone. Jednak układ kierowniczy tylko odrobinę staje się bardziej zwarty, co nie sprzyja sportowej jeździe.
Mamy też uwagi co do obsługi systemu klimatyzacji i nawiewu. Sterowanie niemal w całości skupia się na dotykowym wyświetlaczu Maxi Dot. Jest nawet do tego stworzona atrakcyjna grafika. Rozwiązanie efektowne, ale mało funkcjonalne. bo gdy się chce przełączyć nawiew np. z przedniej szyby na nogi, to trzeba dotknąć kilka razy wyświetlacza, aby swoje zamierzenie zrealizować, zamiast po prostu wcisnąć jeden przycisk.
Jednak te minusy nie umniejszają zalet Skody Scali. To samochód bez fajerwerków, ale z solidny, dobrze wykonany i bez większych udziwnień (poza wspomnianym wyświetlaczem). To pozytywnie wróży temu autu, nie tylko teraz, na starcie rynkowej kariery, ale także później, kiedy wejdzie do grupy samochodów używanych.
A jakie są ceny Skody Scali? Podstawową wersją jest Active, która kosztuje 66 500 zł. W tej konfiguracji auto występuje tylko z bazowym silnikiem 1.0 TSI 115 KM. W wyposażeniu standardowym znajdziemy takie elementy, jak: klimatyzacja, Radio Swing z kolorowym ekranem dotykowym 6,5 cala, dwoma gniazdami USB-C, Bluetooth czy podłokietnikiem pomiędzy fotelami z przodu. Są też systemy bezpieczeństwa, takie jak: Front Assist, Lane Assist (asystent pasa ruchu), a także system umożliwiający połączenie alarmowe i wezwanie pomocy w razie wypadku.
Skoda Scala. Plusy
- bogate wyposażenie;
- wysoki poziom bezpieczeństwa;
- sprawdzony napęd.
Skoda Scala. Minusy:
- zawiła obsługa wyświetlacza Maxi Dot;
- zbyt lekko działający układ kierowniczy w trybie Sport.
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM i wybrani konkurenci
Marka/model | Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM Style | Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Trend | Kia Ceed 1.0 T-GDI 120 KM L |
Cena (zł) | 78 650 | 76 500 | 77 450 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4362/1793/1471 | 4378/1825/1452 | 4310/1800/1447 |
Rozstaw osi (mm) | 2649 | 2700 | 2650 |
Masa własna (kg) | 1165 | 1247 | 1222 |
Pojemność bagażnika (l) | 467 | 375 | 395 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 52 | 50 |
Układ napędowy
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (ccm) | 999 | 998 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min | 110 przy 5000 | 125 przy 6000 | 120 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 200 przy 2000 | 170 przy 1400 | 172 przy 1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 10,0 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 200 | 190 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,6 | 4,8 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 127 | 107 | 128 |
Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?