Skoda Superb 2.5 TDI Laurin & Klement

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Skoda Superb jest solidna i komfortowa, a w wersji Laurin & Klement jeszcze bardzo dobrze wyposażona.
Fot. Tomasz Szmandra: Skoda Superb jest solidna i komfortowa, a w wersji Laurin & Klement jeszcze bardzo dobrze wyposażona.
Minęły czasy, kiedy Skoda kojarzyła się wyłącznie z popularnymi, miejskimi samochodami. Wraz z wprowadzeniem Superba Czesi nawiązali do przedwojennych tradycji.

Minęły czasy, kiedy Skoda kojarzyła się wyłącznie z popularnymi, miejskimi samochodami. Wraz z wprowadzeniem Superba Czesi nawiązali do przedwojennych tradycji i poszerzyli swoją ofertę o elegancką limuzynę.

 

Fot. Tomasz Szmandra: Skoda Superb jest solidna i komfortowa, a w wersji Laurin & Klement jeszcze bardzo dobrze wyposażona.
Fot. Tomasz Szmandra: Skoda Superb jest solidna i komfortowa, a w wersji Laurin & Klement jeszcze bardzo dobrze wyposażona.

Flagowy model Skody miał swoją premierę w 2001 r. i początkowo był uważany za gorszą wersję Volkswagena Passata.

 

Czeskie auto pod wieloma względami rzeczywiście przypomina "krewniaka" z tego samego koncernu,  jednak przy bliższym poznaniu Superb wcale nie prezentuje się gorzej, a przy tym posiada swój indywidualny charakter.

 

Pod koniec ubiegłego roku także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu, a premierę całkowicie nowego modelu zapowiedziano na 2008 rok.

 

 

Cechy szczególne

 

Odświeżony Superb nie różni się zbytnio od swojego poprzednika. Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór

Fot. Tomasz Szmandra: W ostatnich latach popularna stała się opinia, że tak dużej, solidnej i bogato wyposażonej limuzyny jak Superb, nie da się kupić
Fot. Tomasz Szmandra: W ostatnich latach popularna stała się opinia, że tak dużej, solidnej i bogato wyposażonej limuzyny jak Superb, nie da się kupić u konkurencji

kratki wlotu powietrza do chłodnicy - przypominający rozwiązanie z Roomstera.

 

Podobnie jak w Octavii II- kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery "C", co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.

 

We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej. Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente), natomiast czujniki w tylnym zderzaku są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.

Fot. Tomasz Szmandra: Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przyzwoitej jakości, ale dobre wrażenie psuje imitacja drewna
Fot. Tomasz Szmandra: Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przyzwoitej jakości, ale dobre wrażenie psuje imitacja drewna

 

Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. Deska rozdzielcza jest elegancka, ale dobre wrażenie odrobinę psują elementy "udające" drewno.

Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.

 

Wersja Laurin & Klement posiada najbogatsze wyposażenie, ale dla umilenia podróży pasażerom tylnej kanapy za 7 600 zł możemy dokupić system multimedialny z odtwarzaczem DVD i ekranem umieszczonym w podsufitce auta. W zestawie

Fot. Tomasz Szmandra:  Zestaw DVD z wyświetlaczem zamontowanym pod sufitem i bezprzewodowymi słuchawkami umili podróż pasażerom siedzącym na tylnej
Fot. Tomasz Szmandra: Zestaw DVD z wyświetlaczem zamontowanym pod sufitem i bezprzewodowymi słuchawkami umili podróż pasażerom siedzącym na tylnej kanapie

znajdziemy bezprzewodowe słuchawki, które pozwolą pasażerom oglądać filmy, a równocześnie nie przeszkadzać w pracy kierowcy.

 

Silnik

 

Testowany przez nas model był wyposażony w 6-cylindrowy silnik 2,5 l TDI o mocy 163 KM. Jednostka napędowa posiada moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Więc nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. Podobnie jak pozostałe silniki oferowane w Superbie, także i ten wyposażono w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics). Spełnia on także rygorystyczne normy emisji spalin EU4.

 

Wrażenia z jazdy

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma 480 l pojemności
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma 480 l pojemności

 

Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych.

 

Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać nawet ostre zakręty. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach, nie wykazuje tendencji do "nurkowania" podczas hamowania i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (prawie 280 cm).

 

Przekładnia Tiptronic w trybie automatycznym dostosowuje swoje przełożenia do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, skrzynię można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.

 

Podsumowanie

 

Laurin & Klement to najbardziej ekskluzywna, a jednocześnie najdroższa odmiana Superba. Nie licząc okresowych upustów, za wersję z silnikiem 2.5 TDI trzeba zapłacić 164 940 zł, jednak można wybrać znacznie tańszy model z silnikiem 1.8 T za 114 340 zł.

Jeżeli chcemy mieć nieźle jeżdżącą, dobrze wyposażoną i komfortową limuzynę za rozsądne pieniądze, Superb może okazać się wręcz idealnym wyborem.

 

 Wybrane dane techniczne*

 

Typ silnika

Turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

2496

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

163/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

350/1500-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

217

Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km)

11,5/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

480,3 x 176,5 x 148,9

Rozstaw osi (cm)

279,1

Pojemność bagażnika (l)

480/945

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

164 940

* wersja z automatyczną skrzynią biegów

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Jak przystało na komfortowa limuzynę - dużo

miejsca z przodu i z tyłu. Pojemny bagażnik.

Silnik

****

Wystarczająco dynamiczny

Poziom hałasu

****

Wnętrze zostało dobrze wyciszone

Zużycie paliwa

****

Umiarkowane, jak na auto tej klasy

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate

 

Wybrane wyposażenie seryjne Skoda Superb L&C

 

Poduszki powietrzne

        6

Układ ABS

        S

Układ ESP

        S

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja automatyczna

        S

Radioodtwarzacz z CD

        S

S- wyposażenie standardowe

**więcej zdjęć Skody Superb w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty