Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Superb iV. Elektronika w służbie dla bezpieczeństwa

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Superb iVSuperb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM.Fot. Skoda
Skoda Superb iVSuperb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM.Fot. Skoda
Skoda Superb iV, która właśnie weszła do sprzedaży wyróżnia się nie tylko efektywnym napędem hybrydowym, ale również wieloma systemami bezpieczeństwa.

Superb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM. Energia potrzebna do zasilania silnika elektrycznego jest gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 13 kWh. Pozwala to na pokonanie do 62 kilometrów przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną (w cyklu WLTP). Niewątpliwą zaletą tego modelu jest fakt, że znajdujący się w aucie akumulator można wygodnie ładować przy wykorzystaniu zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

Skoda Superb iVSuperb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb
Skoda Superb iV

Superb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM.

Fot. Skoda

Poza nowoczesnym i niskoemisyjnym napędem Skoda Superb iV wyróżnia się szeregiem nowoczesnych rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań są reflektory Full LED Matrix, których zaletą jest szeroki i intensywny snop światła zwiększający bezpieczeństwo podczas nocnej jazdy oraz zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi bez konieczności wyłączania świateł drogowych. Dzięki temu kierowca jest odciążony od konieczności przełączania świateł podczas jazdy.

System wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do wykrywania zbliżających się pojazdów, osób oraz obiektów odbijających światło i automatycznie wyłącza poszczególne jego wiązki. Ponadto reflektory Full LED Matrix mają funkcję, która automatycznie włącza i wyłącza segmenty reflektorów oraz świateł tylnych podczas wsiadania i wysiadania z samochodu. Takie rozwiązanie jest przydatne w słabo oświetlonych miejscach.

Superb iV ma też na wyposażeniu system Side Assist, który wykrywa pojazdy znajdujące się w martwej strefie lusterek bocznych. To zadanie spełniają czujniki nadzorujące ruch za samochodem. Jeśli inne auto znajduje się w martwej strefie kierowca jest o tym powiadamiany kontrolką, która zapala się na tafli lusterka bocznego. Zasięg czujników wynosi aż 70 metrów.

Skoda Superb iVSuperb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb
Skoda Superb iV

Superb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM.

Fot. Skoda

Są też systemy sprawujące aktywną pieczę nad pojazdem i jego pasażerami. To np. układ wspomagania hamowania awaryjnego Front Assist z proaktywnym systemem ochrony przechodniów. Kiedy system wykryje na drodze potencjalne zagrożenie, np. stojący pojazd na pasie ruchu lub przechodnia, który wszedł na jezdnię, zaś prędkość auta jest zbyt wysoka, ostrzega kierowcę przed potencjalną kolizją za pomocą odpowiedniego komunikatu na desce rozdzielczej oraz sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie automatycznie aktywowane są hamulce. Początkowo tylko zmniejszają prędkość Superba, ale w sytuacji awaryjnej działają z pełną siłą w celu jak najszybszego zatrzymania auta.

Użytkownicy, którzy uprawiają karawaning lub potrzebują podłączyć przyczepę do auta np. holując łódź, z pewnością docenią system Trailer Assist, czyli asystenta cofania z przyczepą, który ułatwia cofanie i parkowanie samochodu holującego przyczepę. System jest aktywowany, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny, naciśnie przycisk parkowania i ustawi kąt, w jakim chciałby cofać auto. Na wyświetlaczu komputera pokładowego widać aktualny i możliwy promień jazdy. System dokonuje obliczeń w oparciu o dane z kamery cofania i następuje wyliczenie kąta skrętu przyczepy. Kierowca używając przełącznika regulacji lusterek ustawia kierunek jazdy zestawu pojazdów (samochód + przyczepa) i steruje autem tylko za pomocą pedałów gazu i hamulca, bez używania kierownicy. W każdej chwili może skorygować kierunek jazdy przełącznikiem regulacji lusterek. Jeśli kąt pomiędzy autem a przyczepą jest zbyt duży, wówczas system ostrzega o tym kierowcę, a w krytycznych sytuacjach zatrzyma samochód.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty