Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36767 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Skoda Superb po liftingu. Odświeżona oferta z hybrydą w tle

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala Nieco ponad tydzień po prezentacji odświeżonego Volkswagena Passata, przyszła kolej na czeską przedstawicielkę segmentu D, który notabene rozrasta się w tempie ekspresowym. Auta z tej grupy już dawno przestały być tylko i wyłącznie większym odpowiednikiem samochodów kompaktowych. To wstęp do segmentu premium, co potwierdził Passat tydzień temu, a podkreśliła Skoda w Wiedniu prezentując odświeżonego Superba.

Nowości jest wbrew pozorom sporo, ale jak to bywa w przypadku samochodów z Grupy Volkswagena, nie są one widoczne na pierwszy rzut oka. Na szczęście w przypadku Skody zmian stylistycznych jest dość dużo, co w przypadku odświeżonego Passata, nie było aż tak oczywiste. Zacznijmy zatem od początku.

Skoda Superb. Z wizytą u kosmetyczki

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala Nie ma gruntownych zmian, a jedynie subtelny lifting i poprawki tu i tam. Najwięcej modyfikacji znajdziemy w przedniej części nadwozia, głównie w zderzaku, który został całkowicie przemodelowany, co przekłada się również na wymiary auta - odświeżona wersja jest dłuższa o 8 mm w przypadku wersji hatchback i o 6 mm w przypadku wersji kombi. Jeśli chodzi o sam wygląd tego elementu, zyskał on wiele chromowanych wstawek i nieco bardziej dynamiczną prezencję. Uwagę zwracają również światła przeciwmgielne, oraz lampy główne – są nieco węższe, opcjonalnie matrycowe LED, w standardzie zaś znajdziemy zwykłe LED-y. Górny grill jest teraz nieco większy o posiada podwójne pionowe żeberka.

Z tyłu też mamy więcej skosów i ostrych linii, co widać przede wszystkim w kształcie i wypełnieniu kloszy lamp. Oczywiście zostały one wykonane w technologii LED, co przekłada się również na ciekawą grafikę świetlną. To, co najważniejsze, to przede wszystkim absencja tradycyjnego logo Skody. Zastąpił je duży chromowany napis SKODA, coś na wzór podejścia w Volkswagenie – tam na klapie widnieje teraz duży napis PASSAT. Zwieńczeniem całości jest chromowana listwa, która biegnie przez szerokość klapy bagażnika i nachodzi na wspomniane klosze lamp.

Nowe są również dodatki w wyposażeniu: nowe wzory felg 18- i 19-calowych oraz lakiery tj. Crystal Black i Race Blue. Również topowa odmiana L&K dostała nowe wzory felg i chromowane dodatki.

Skoda Superb. Co nowego w środku?

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala Zmian jest niewiele i ograniczają się one do drobnej estetyki w wybranych wersjach wyposażenia. Znajdziemy tu przede wszystkim chromowane wstawki na wskaźnikach i panelach drzwiowych, zaś w odmianach Ambition i Style natrafimy na nowe opcje pokrycia foteli. Możemy również wybrać kilka nowych wersji wykończenia deski rozdzielczej i kontrastowe przeszycia na tapicerce ze skóry i alcantary. Do wyposażenia standardowego dodano natomiast bezkluczykowe uruchamianie samochodu (Kessy Go). Skoda słynie również z dodatków w kategorii Simply Clever. Mamy więc nowy schowek na telefon, który może być teraz wyposażony w ładowarkę indukcyjną. Rozszerzono również funkcjonalność odmiany kombi, która dostała opcjonalny organizer pod podwójną podłogą bagażnika.

Skoda Superb. Elektryzująca nowość pod maską

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego. Zacznijmy jednak od benzyniaków.

Podstawową jednostką benzynową będzie silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z momentem obrotowym na poziomie 250 Nm. Będzie on łączony z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegowym automatem DSG. Alternatywą będzie motor 2.0 TSI o mocy 190 KM z momentem obrotowym 320 Nm. Topowa odmiana 2.0 TSI dysponująca mocą 272 KM oraz momentem 350 Nm będzie dostępna z napędem 4x4.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, do wyboru jest 1.6 TDI z 7-biegowym automatem DSG o mocy 120 KM z momentem obrotowym 250 Nm. Dość nietypowe połączenie i chyba dość ryzykowne do tak dużego auta, szczególnie w odmianie kombi. Alternatywa? Poprawiony silnik 2.0 TDI EVO ze skrzynią manualną lub DSG generujący 150 KM oraz 340 Nm (w wersji z DSG 360 Nm). W topowej wersji 2.0 TDI mamy do dyspozycji 190 KM oraz aż 400 Nm momentu obrotowego. Do wyboru tylko DSG, ale za to z napędem na przód lub 4x4.

Ciekawie zapowiada się bliźniaczy do Passata napęd hybrydowy w modelu Superb iV, bazujący na silniku 1.4 TSI. Całość generuje moc 218 KM oraz aż 400 Nm, zaś napęd kierowany jest na koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni DSG. Co prawda nie miałem możliwości przejechać się wersją hybrydową Skody Superb, ale w Passacie cały układ spisywał się bardzo dobrze, choć wymagał sporo cierpliwości i wprawy, przede wszystkim w operowaniu systemem rekuperacji energii. Jest to jednak hybryda plug-in, więc możemy doładować ją z gniazdka, zaś na pełnych bateriach będzie w stanie przejechać bezemisyjnie nawet 55 km. Produkcja ruszy jesienią tego roku, a sprzedaż rozpocznie się w przyszłym roku.

Skoda Superb. Wrażenia z jazdy

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala Podczas prezentacji miałem przyjemność jeździć odmianami Laurin&Klement oraz Scout, w przypadku tego drugiego, także po delikatnych bezdrożach.

Flagowy model Skody od zawsze znany był z bardzo dużego komfortu podróży i w tej materii nic się nie zmieniło. Jest bardzo przyjemnie, miękko i nawet w trybie „Sport”, mimo wyraźnego zaostrzenia działania skrzyni czy też układu kierowniczego, zawieszenie pracuje w bardzo przyjazny sposób. Oczywiście charakterystyka odświeżonego modelu Superba nie zmieniła się i nadal jest to miękka, przyjemna w prowadzeniu limuzyna z segmentu D, więc o sportowych doznaniach lepiej zapomnieć. Szybsze pokonywanie serii ciasnych zakrętów i serpentyn prędzej doprowadzi do choroby morskiej, niż podniesienia ciśnienia na skutek wzrostu emocji. Ale czy to źle?

Oczywiście nie, tryb „Sport” może się przydać na autostradzie przy wyższych prędkościach, gdy potrzebujemy lepszego czucia auta, ale w każdych innych warunkach nie przynosi za wiele korzyści – wręcz męczy i denerwuje. Charakter auta nie zachęca do zbyt częstego stosowania tego wariantu jazdy. Oczywiście optymalnym jest tryb „Normal”, w niektórych przypadkach nawet „Comfort”, gdy zamierzamy pojeździć po zatłoczonym mieście lub jego peryferiami, jeśli nawierzchnia pozostawia wiele do życzenia. Tryb „Eco” z kolei przeznaczony jest dla skrajnie cierpliwych i nadaje się tylko do spokojnego snucia się po sennych miasteczkach.

Przyjemność z jazdy jest naprawdę na bardzo wysokim poziomie, zaś delikatnie zestrojone zawieszenie rewelacyjnie wybiera wszelkie nierówności. Pracuje niezwykle cicho, więc pokonywanie nierówności jest bardzo spokojne – częściej je widzimy przed autem, niż czujemy na swoim ciele. Bardzo długie podróży po autostradach i drogach szybkiego ruchu? Jak najbardziej! Spokojna miejska jazda? Nie zaszkodzi. Sportowe emocje i dynamiczne pokonywanie zakrętów? Dla wytrwałych.

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala W codziennej eksploatacji pomocne są oczywiście liczne systemy wspomagające jazdę oraz dbające o bezpieczeństwo. Po uruchomieniu wszystkiego, co jest obecne na pokładzie jazda bywa niekiedy odrobinę irytująca, bo auto „wie lepiej”, ale z drobnymi wyjątkami, wszystko działa bez zarzutu. A mowa chociażby o nowym systemie Predictive Cruise Control, czyli tempomacie, który wykorzystuje obraz z kamer oraz dane z nawigacji do wykrywania ograniczeń prędkości i zakrętów, automatycznie dostosowując do nich prędkość jazdy. Działało to bardzo dobrze, choć oczywiście trzeba mieć nad tym kontrolę. System Emergency Assist z kolei będzie w stanie na drogach wielopasmowych samodzielnie zjechać na pobocze i zatrzymać samochód w sytuacjach kryzysowych. Tego na szczęście nie było mi dane sprawdzić. Jest także nowy system Front Assist with Predictive Pedestrian Protection, który ostrzega o potencjalnej kolizji z pieszym, automatycznie zwalniając w przypadku zagrożenia.

Skoda Superb. Klasyka gatunku

Skoda Superb jest bez wątpienia jednym z najpopularniejszych przedstawicieli Segmentu D i wraz z Passatem wręcz kosi konkurencję. Czym? Właśnie klasyką. Trafia w różne gusty i jest stylistycznie uniwersalna. Podoba się zarówno tym, którzy preferują spokój i stonowany design, ale i tym, którzy lubią odrobinę eksperymentów. W ofercie znajdziemy bowiem nietypowe kolory, odmianę Scout itp. Peugeot 508, mimo iż piękny, nie stanie się nagle stonowany i anonimowy. Ford Mondeo z kolei ma już swoje lata i nie wygląda dość nowocześnie. Teraz odświeżona Skoda Superb dostała zastrzyk rynkowej energii i zapewne umocni się na 1 lub 2 pozycji w rankingu sprzedaży z segmentu D w Polsce.

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

Skoda Superb 

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala

Skoda Superb

Do napędu odświeżonej Skody Superb posłuży jeden z trzech silników benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Najważniejsze jest jednak pojawienie się w przyszłej ofercie napędu hybrydowego.

Fot. Kamil Rogala

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ML (gość)

    Jakość to może i była ale się skończyła. Teraz pozostała tylko dobra cena. Od nowości mam hałas przy lewych drzwiach i 4 serwisy nie są w stanie usunąć nieprawidłowości. Dodatkowo fatalne i głośne klocki hamulcowe i przy 20 tys pojawiają się trzaski w kokpicie. Jedyny plus jaki pozostał to przestronność wnętrza.

  • Wiku (gość)

    Do ML, ja mam to samo, a nawet więcej ale w Lexusie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Skoda Superb zdjęcia

Skoda Superb dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Superb opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Superb Cena