Skoda Superb po modernizacji

Janusz Steinbarth
Skoda Superb, Fot: Skoda
Skoda Superb, Fot: Skoda
Flagowy model czeskiego producenta przeszedł właśnie face-lifting. Zmiany ucieszą szczególnie osoby zainteresowane liftbackiem, który na tej modernizacji zyskał najwięcej.

Model Superb – reprezentant segmentu D – jest obecny na rynku od 2008 roku. Pięć lat w motoryzacji to dużo, dlatego

Skoda Superb, Fot: Skoda
Skoda Superb, Fot: Skoda

flagowemu modelowi firmy zaaplikowano zmiany, poprawiające nieco stylizację nadwozia i wnętrza.

Czeskie auto wyższej klasy średniej oparte jest na wydłużonej płycie podłogowej Passata. Suberb celuje głównie w takich konkurentów jak Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia czy należące do tego samego koncernu Seat Exeo i VW Passat. Wymienione auta to śmietanka segmentu D (ograniczając się do marek nieluksusowych). Aby podjąć z nimi skuteczną rywalizację, trzeba prezentować wysoki poziom w wielu dziedzinach. Pod względem techniki, przejętej z Volkswagena, Superbowi właściwie niczego nie brakowało, jednak czas robi swoje i flagowy model postarzał się pod względem designerskim. Być może dlatego Czesi więcej uwagi poświęcili odświeżeniu nadwozia, mniej innym aspektom. Do ważniejszych zmian można zaliczyć też mniejszy apetyt na paliwo wybranych jednostek (redukcja sięga 19%) oraz poprawione wyposażenie seryjne i opcjonalne.

Zarówno w kombi, jak i liftbacku zmianie poddano pas przedni modyfikując atrapę chłodnicy, kształt reflektorów i zderzaka, a także umiejscowienie świateł przeciwmgielnych. Na masce znajduje się nowe – znane z Octavii III – logo. Tylne światła wzorem mniejszej, kompaktowej Octavii świecą diodami LED ułożonymi w literę „C”. Dla odświeżonego Superba przewidziano też nowe wzory obręczy kół.

Skoda Superb, Fot: Skoda
Skoda Superb, Fot: Skoda

Na modernizacji najwięcej zyskał tył liftbacka, mimo niewielkich zmian wyraźnie wyładniał. W kabinie obu wersji nadwoziowych znajdziemy nowe wzory tapicerek i kierownice przejęte z najnowszej Octavii, reszta elementów pozostała bez większych zmian.

Największymi zaletami Superba była obszerna, wygodna kabina oraz przepastny bagażnik. I to się nie zmieniło. Do dziś czeskie auto pod tym względem jest wzorem dla innych modeli segmentu D. Wprowadzone niedawno na rynek Mazda 6 czy Peugeot 508 z kretesem przegrywają z czeskim autem pod tym względem. Olbrzymi bagażnik liczy w liftbacku 595 litrów, w kombi 633 litry. Ciekawym rozwiązaniem jest nowatorska klapa bagażnika Twindoor w liftbacku, którą można otworzyć na dwa sposoby:  z oknem jak w typowym hatchbacku lub tylko samą pokrywę bagażnika jak w sedanie.

Wnętrze wykonane jest solidnie i wykończone tworzywami dobrej jakości, jest ono również estetyczne.

Klient ma do wyboru cztery silniki benzynowe i trzy turbodiesle. Wysokoprężne jednostki standardowo otrzymały układ

Skoda Superb, Fot: Skoda
Skoda Superb, Fot: Skoda

start-stop i system odzysku energii. Podstawowym „benzynowcem” jest jednostka 1.4 TSI o mocy 125 KM. Kolejne to 1.8 TSI (160 KM) i 2.0 TSI (200 KM). Topową odmianę napędza wolnossący silnik 3.6 FSI o mocy 260 KM, ta wersja posiada przekładnię DSG oraz napęd 4x4. Wśród turbodiesli ciekawą jednostką jest niewysilony 1.6 TDI o mocy 105 KM, który okazuje się wyjątkowo oszczędny. Odmiana ta z dopiskiem Greenline spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,2 l/100 km ON i emituje 109 g/km CO2. Dla spragnionych lepszej dynamiki są dwa silniki 2.0 TDI o mocy 140 KM i 170 KM.

Kolejnym atutem oferty Skody jest dostępność dwusprzęgłowej, preselekcyjnej przekładni automatycznej DSG. Nowatorska skrzynia zwiększa komfort jazdy i poprawia osiągi auta. To jeden z elementów wyposażenia, który powinno brać się pod uwagę w pierwszej kolejności przy zakupie samochodu. Napęd standardowo przenoszony jest na oś przednią, z wybranymi silnikami auto oferowane jest także z napędem 4x4. Niewiele aut segmentu D może pochwalić się dostępnością dwusprzęgłowej skrzyni i napędem na obie osie.

W wyposażeniu standardowym znajdują się ABS, ESC (odpowiednik ESP) oraz wspomaganie nagłego hamowania. Pasażerów może chronić nawet do 9 poduszek powietrznych. Opcjonalnie auto można doposażyć w adaptacyjne reflektory biksenonowe i funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy.

Najtańszy Superb w wersji liftback z silnikiem 1.4 TSI kosztuje 78 850 zł, natomiast z oszczędnym turbodieslem 1.6 TDI 77 450 zł. Wersje kombi są zaledwie o 850-900 zł droższe od liftbacków. Odświeżona Skoda ma teraz więcej atutów w walce z konkurencją.

Wybrane dane techniczne Skody Superb i konkurentów:

Marka/model

Skoda Superb 1.8 TSI Active

Ford Mondeo 2.0 Ambiente

Mazda 6 2.0 SkyMotion

Cena (zł)

85 400

68 000

97 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback / 5

sedan / 4

sedan / 4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość x szerokość x wysokość

4838 x 2009 x 1462

4850 x 2092 x 1500

4870 x b.d. x 1450

Rozstaw kół: przód/tył

1535 / 1508

1579 / 1595

1585 / 1595

Rozstaw osi

2758

2850

2830

Masa własna

1436

1402

1255

Pojemność bagażnika (l)

595

550

489

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

70

62

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1798

1999

1998

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

 

 

 

typ/liczba przełożeń

manualna / 6

manualna / 5

manualna / 6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

160 / 4500

145 / 6000

165 / 6000

Moment obrotowy (Nm)

250

185

210

przy obr./min

1500-4200

4500

4000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

8,2

9,9

9,1

Prędkość maksymalna (km/h)

222

210

216

Średnie spalanie (l/100 km)

6,8

7,9

6,0

Emisja CO2 (g/km)

158

184

139


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty