Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 35732 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Skoda Vision X. Benzyna, CNG i energia elektryczna w jednym

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Skoda Vision X 

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Fot. Skoda Samochody koncepcyjne to dla producentów ważny element strategii rozwoju. W ten sposób koncerny motoryzacyjne nie tylko prezentują linie stylistyczne swoich przyszłych modeli, ale również - a może nawet przede wszystkim - nowatorskie rozwiązania technologiczne.

Auta koncepcyjne, zwane także studyjnymi, są dla producentów poligonem doświadczalnym, na którym testują nowe rozwiązania stylistyczne oraz techniczne. Istotnym elementem jest także aspekt promocyjny. Prezentując publicznie samochód koncepcyjny, firma prezentuje również swój poziom technologiczny, co ma istotne znaczenie dla strategii marketingowej. W ten sposób potencjalni nabywcy są informowani, że dana marka nie spoczywa na laurach, tylko szuka nowych rozwiązań, zatem rozwija się.

Skoda Vision X 

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Fot. Skoda Auto koncepcyjne wyróżnia się głównie projektem nadwozia, które ma być zwiastunem stylistyki przyszłych modeli danej marki. Ale koncept może też być zapowiedzią nowych rozwiązań, jakie znajdą się w samochodach, wchodzących do produkcji za kilka lat. Przyszłość motoryzacji leży również w alternatywnych źródłach napędu. Zatem i ten element znajduje swój oddźwięk w technologicznych deklaracjach producentów.

Podczas ostatniego salonu samochodowego w Genewie Skoda zaprezentowała koncepcyjny model crossovera o napędzie spalinowo-elektrycznym Vision X. Elektryfikacja modeli to jedno z naczelnych założeń planu Skody o nazwie "Strategia 2025". Na przestrzeni najbliższych lat marka wprowadzać będzie szereg zelektryfikowanych aut, spośród których pierwszym będzie Superb z napędem hybrydowym typu plug-in.

Ale określenie "hybrydowy" nie oznacza tylko połączenia w napędzie silnika spalinowego i elektrycznego. Odnosi się to również do kombinacji silników różnego typu tak, jak jest to w przypadku konceptu Vison X. W celu doprecyzowania, który konkretny rodzaj hybrydy jest wykorzystywany, wprowadzono szereg oznaczeń, takich jak: HEV, mHEV czy PHEV.

Hybrydowy pojazd elektryczny, czyli HEV (hybrid electric vehicle), to podstawowy typ hybrydy. Do napędu takiego pojazdu wykorzystywana jest moc z dwóch źródeł: silnika spalinowego i elektrycznego. Tak jest właśnie w koncepcie Vision X, w którym zastosowano jednostkę spalinową oraz agregat elektryczny. Nowatorstwo tego pojazdu polega na tym, że ten pierwszy silnik do zasilania wykorzystuje nie tylko benzynę, ale także sprężony gaz ziemny CNG, a także biogaz. Jest to czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 1,5 litra, która jest zasilana benzyną lub CNG. Moc tego silnika wynosi 130 KM, zaś maksymalny moment obrotowy to 250 Nm.

Skoda Vision X 

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Fot. Skoda W Skodzie Vision X zastosowano też rozwiązanie spotykane w pojazdach typu mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), czyli takich, w których wykorzystywany jest łagodny układ hybrydowy. Napęd tego typu składa się z silnika spalinowego oraz połączonej z nim, mniejszej niż w przypadku pełnej hybrydy, jednostki elektrycznej. Najczęściej jej rola jest ograniczona wyłącznie do pełnienia obowiązków rozrusznika i alternatora. Ale silnik elektryczny występujący w roli rozrusznika i alternatora może być stosowany także w pełnej hybrydzie. Właśnie na takie rozwiązanie zdecydowali się konstruktorzy konceptu Vision X.

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Jak informuje producent, ten hybrydowy napęd zapewnia Skodzie Vision X przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,3 sekundy, zaś maksymalna prędkość pojazdu wynosi 200 km/h. Jednak nie chodzi tutaj tylko o dynamikę. Atutem takiego rozwiązania ma być oszczędność paliwa oraz niski poziom emisji dwutlenku węgla - w tym przypadku tylko 89 g/km.

Pozostaje jeszcze wyjaśnić termin PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). To hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in, czyli bardziej zaawansowane rozwiązanie - hybrydy typu plug-in można podłączyć do zewnętrznych źródeł energii, na przykład domowego gniazdka bądź stacji szybkiego ładowania. Takie pojazdy mają większe akumulatory, które pozwalają na przejechanie dystansu rzędu 30-50 km bez uruchamiania silnika spalinowego. W założeniu konstruktorów wystarczy to do codziennej podróży do pracy lub szkoły bez zużycia paliwa bądź emitowania spalin. Właśnie taką hybrydą będzie Superb plug-in, który zadebiutuje w przyszłym roku.

Skoda Vision X 

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Fot. Skoda

Skoda Vision X

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • dron (gość)

    przód jakby zciągniety od Jeepa ale koncepcja silnika hybrydowego do którego będzie można założyć instalacje gazową to jest to na co czekam z niecierpliwością 7litrów gazu na 100km zamiast 5 benzyny to jest moje marzenie plus darmowe parkowanie i wjazd do centrów miast.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda zdjęcia

Skoda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Cena