Skoda Yeti po face-liftingu

Janusz Steinbarth
Skoda Yeti, Fot: Skoda
Skoda Yeti, Fot: Skoda
Odmłodzony SUV Skody zawita do nas na początku roku. W podstawowej wersji 1.2TSI będzie tańszy od poprzednika o 1000 zł, czyli kosztuje 59 250 zł

Po czterech latach od premiery Skoda zdecydowała się na lifting Yeti.  Zniknęły charakterystyczne dla tego modelu

Skoda Yeti, Fot: Skoda
Skoda Yeti, Fot: Skoda

sympatyczne, okrągłe reflektory. W pewnym sensie trochę jest ich żal, były przecież wyróżnikiem czeskiego SUV-a. Stylizacja przodu Yeti podporządkowana jest teraz tej, którą znamy z Octavii i Rapida. Nowa atrapa chłodnicy, inny zderzak z reflektorami głównymi i przeciwmgłowymi, zmieniony kształt pokrywy komory silnika  z nowym logo oraz tylne światła LED (w opcji) to najważniejsze zmiany, jakie dostrzeżemy gołym okiem. Pierwszy raz w Yeti występują biksenonowe reflektory ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED oraz kamera cofania. Auto może być również wyposażone w układ wspomagania Automatic Parking Assistant nowej generacji – wszystko to za dopłatą. 

Nowa Skoda Yeti oferowana jest obecnie  w dwóch wersjach: Yeti (miejska)  oraz  Yeti Outdoor  (przeznaczona do jazdy poza nim).  Optyczne zróżnicowanie obu wersji  ma miejsce w dolnej strefie auta,  Outdoor ma tylny zderzak z górną częścią w kolorze nadwozia i elementami ochronnymi poniżej w kolorze czarnym i srebrnym. Natomiast miejski Yeti ma cały  zderzak lakierowany w kolorze nadwozia wraz z centralnym elementem ochronnym z tworzywa sztucznego w kolorze srebrnym.

Wewnątrz aż tak dużych różnic nie ma. Nowe wzory tapicerki, inna  kierownica i wstawki dekoracyjne – lista zmian jest  krótka. Uznano, iż  nie są one konieczne i Yeti trzyma jeszcze fason. Skoro mówimy o kabinie warto przypomnieć, iż jest ona

Skoda Yeti, Fot: Skoda
Skoda Yeti, Fot: Skoda

nadzwyczaj obszerna i wygodna. To zasługa pudełkowatego kształtu nadwozia, Yeti z zewnątrz nie jest przecież duże, ale podróżuje się nim  wygodnie. Świetnie wygłuszona kabina umożliwia bezproblemowe prowadzenie rozmowy nawet przy prędkości rzędu 150-160 km/h. Wygodne fotele, przyjemna w dotyku tapicerka i miękkie plastiki sprawiają, iż podróż tym samochodem jest komfortowa.  

Bagażnik w nowym Yeti  ma  standardowo 405 litrów pojemności. Po przesunięciu do przodu tylnych foteli 510 , a gdy je wyjmiemy - 1760 litrów.  Każdy z foteli tylnej kanapy posiada regulowane oparcie, które można  złożyć. Za niewielką dopłatą  możemy doposażyć auto w składane na płasko oparcie przedniego fotela, deska surfingowa powinna się wówczas zmieścić.  
W zależności od wersji silnikowych Yeti  może być wyposażone w napęd 4x4 realizowany przez sprzęgło Haldex piątej generacji. Podczas prezentacji mieliśmy okazję sprawdzić go  na  leśnym torze przygotowanym specjalnie dla dziennikarzy.

Choć  wcale nie był łatwy, Yeti Outdoor radziło sobie z błotem, potężnymi wybojami czy karkołomnym zjazdem. Wciskając środkowy przycisk na desce rozdzielczej uruchamiamy elektroniczny system wspomagania ruszania pod górę i zjazdu z niej. Dzięki niemu jednostajnym, powolnym ruchem auto samoczynnie zjechało z ostrego, śliskiego  zbocza, a  rola kierowcy sprowadziła się jedynie do trzymania kierownicy i obserwacji drogi. 

Skoda Yeti, Fot: Skoda
Skoda Yeti, Fot: Skoda

Paleta silników, jakie zamówić można do Yeti, jest spora. Klient ma do wyboru jeden z  trzech silników benzynowych serii TSI: 1.2/77kW, 1.4/90kW, 1.8/112 kW) i z czterech diesli TDI (1.6/77kW, 2.0/81kW, 2.0/103kW, 2.0/125kW). Najsłabsze jednostki oferowane są z napędem na przednią oś, mocniejsze także z napędem na dwie. Do wyboru jest skrzynia manualna lub automatyczna DSG (7-biegowa), możliwych kombinacji jest zatem sporo.

Ceny nowego Yeti, uwzględniając upust w wysokości 5 700 zł, zaczynają się od 59 250 zł za odmianę z silnikiem 1.2 TSI – to o 1000 zł mniej niż w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. Najtańszy Yeti z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI CR 110 KM kosztuje 71 950 zł, natomiast podstawowa wersja Yeti z napędem na cztery koła i silnikiem benzynowym 1.8 TSI 160 KM to wydatek 80.500 zł.

Wybrane dane techniczne Skody Yeti i konkurentów:

Marka/model

Skoda Yeti 1.4 TSI Ambition

Opel Mokka 1.6 ECOTEC Essentia

Citroen C4 Aircross 1.6 Seduction

Cena (zł)

76850

67900

83000

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV / 5

SUV / 5

SUV / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

   
Długość x szerokość x wysokość

4222 x 1793 x 1671

4278 x b.d. x 1658

4340 x 1799 x 1625

Rozstaw kół: przód/tył

1541 / 1537

1540 / 1540

1545 / 1540

Rozstaw osi

2578

2555

2670

Masa własna

1320

1260

1305

Pojemność bagażnika (l)

405

356

416

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

54

60

Układ napędowy

   
Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1390

1598

1590

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

   
typ/liczba przełożeń

manualna / 6

manualna / 5

manualna / 5

Osiągi

   
Moc (KM) przy obr./min

122 / 5000

115 / 6000

117 / 6000

Moment obrotowy (Nm)

200

155

154

przy obr./min

1500-4000

4000

4000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,6

12,3

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

185

170

183

Średnie spalanie (l/100 km)

6,4

6,5

5,9

Emisja CO2 (g/km)

148

153

135

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty