Skok na gminne fotoradary i wyższe mandaty - pomysły posłów

redakcja.regiomoto
Wszystkie stacjonarne fotoradary miałyby trafić pod skrzydła Inspekcji Transportu Drogowego
Wszystkie stacjonarne fotoradary miałyby trafić pod skrzydła Inspekcji Transportu Drogowego
Przygotowany przez Platformę Obywatelską projekt ustawy zakłada przejęcie samorządowych fotoradarów przez Inspekcję transportu Drogowego i przekazywanie pozyskanych z mandatów pieniędzy na Krajowy Fundusz Drogowy.
Wszystkie stacjonarne fotoradary miałyby trafić pod skrzydła Inspekcji Transportu Drogowego
Wszystkie stacjonarne fotoradary miałyby trafić pod skrzydła Inspekcji Transportu Drogowego

- Władze chcą kolejny raz niszczyć to, co dobrze działa – twierdzi Wiesław Nasiłowski, wójt mazowieckiej gminy Pniewy.

Stacjonarne fotoradary są używane zarówno przez Inspekcję Transportu Drogowego, jak i samorządy. W regionie radomskim samorządowe fotoradary są dwa. Oba znajdują się w Pniewach. Są zamontowane na masztach stojących po obu stronach drogi krajowej numer 50. Samorząd kosztowały one około 500 tysięcy złotych, ich obsługą zajmuje się straż gminna a wpływy z mandatów trafiają do gminnej kasy.

To tylko jedna z kilku proponowanych zmian w przepisach Projekt za kilka tygodni ma trafić do Marszałka Sejmu. Miałby wejść pół roku po uchwaleniu ustawy.

Projekt zakłada, że za wszystkie fotoradary stacjonarne ma odpowiadać wyłącznie ITD, a pieniądze od kierowców zasilą Krajowy Fundusz Drogowy. Z kolei Inspekcja Transportu Drogowego straci z kolei możliwość fotografowania aut przekraczających prędkość z ukrytych, mobilnych urządzeń i nagrywania kierowców z nieoznakowanych samochodów. Będzie mogła to robić wyłącznie policja. Tylko policja również będzie mogła nakładać punkty karne. Zmienić się ma bowiem system mandatowy. W projekcie mowa jest o tym, że za zdjęcie z fotoradaru kierowca nie dostanie punktów karnych. Zdecydowanie wyższy ma być za to mandat. Karę za przekroczenie prędkości płacić będzie właściciel pojazdu, a nie kierowca. Im bardziej przekroczona prędkość, tym wyższy mandat. Jego wysokość ma być uzależniona od średniego wynagrodzenia.

Samochodowa mapa Polski - fotoradary, korki na żywo, wypadki, remonty

Zobacz pełną wersję mapy Mapy pochodzą z:naviexpert

Zdaniem Wiesława Nasiłowskiego pomysł przejmowania od samorządów fotoradarów jest fatalny.
- Nie może być tak, że jedni zaorzą, zasieją, a inni przyjdą na gotowe i będą zbierać plony – podkreśla. – Instalując fotoradary nie kierowaliśmy się ekonomią, ale dbałością o bezpieczeństwo. I to przyniosło efekty - wystarczy porównać statystyki wypadków na naszym terenie, przed i po montażu fotoradarów.

Wójt pytany, ile do tej pory wpłynęło pieniędzy do gminnych kas z mandatów odpowiedział, że bardziej zasadne jest pytanie, ilu ludzi nie odniosło ran czy nie zginęło w wypadkach.

- Każda złotówka pozyskana w ten sposób jest inwestowana przez nas w bezpieczeństwo. Dzięki tym pieniądzom remontujemy na przykład drogi – zapewnia wójt.

Według niego pomysłodawcy zmian mogą zniszczyć to, co dobrze funkcjonuje. Jak przekonuje w ślad za odebraniem fotoradarów musiałaby też iść likwidacja w gminie stanowisk pracy.

- Były już różne pomysły na odbieranie nam uprawnień do używania fotoradarów i mam nadzieję, że i ten pomysł upadnie – dodał wójt.

Piotr Kutkowski „Echo Dnia"
[email protected] 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty