Skrzyżowanie na AOW zbudowano niezgodnie z przepisami?

(red)
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz
Skrzyżowanie drogi nr 8 (Wrocław-Warszawa) z łącznikiem autostradowej obwodnicy Wrocławia zaprojektowano niezgodnie z obowiązującymi przepisami - twierdzą dr inż. Robert Wardęga i dr inż. Piotr Mackiewicz, naukowcy z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej. - Projektując je, pogwałcono jedną z najważniejszych zasad projektowania skrzyżowań - dodają.
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz

"Gazeta Wrocławska" walczy z korkiem na północy Wrocławia. Wspólnie z Czytelnikami, domaga się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 (Wrocław-Warszawa) z otwartym przed tygodniem łącznikiem autostradowej obwodnicy Wrocławia.

**CZYTAJ TAKŻE


Motocyklista pędził 237 km/h po AOW [FILM]
Petycja w sprawie zmian na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

**

Oto komentarz, jaki na temat organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi nr 8 z obwodnicą przygotowali dla "Gazety Wrocławskiej" dr inż. Robert Wardęga i dr inż. Piotr Mackiewicz z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej:

"Od momentu oddania długo oczekiwanego kolejnego odcinka AOW i jego łącznika z DK8, zamiast spodziewanej poprawy warunków ruchu, kierowcy wyjeżdżający z Wrocławia napotykają wielokilometrowe korki, które są przyczyną nieustających dyskusji o prawidłowości przyjętych rozwiązań projektowych.

Jezdnie dróg na skrzyżowaniach składają się z podstawowych pasów ruchu będących kontynuacjami pasów ruchu na odcinkach międzywęzłowych - przed skrzyżowaniem i z dodatkowych pasów ruchu przeznaczonych dla relacji skrętnych. Projektując skrzyżowanie łącznika AOW z DK8 w Mirkowie, pogwałcono jedną z najważniejszych zasad projektowania skrzyżowań - zredukowano liczbę podstawowych pasów ruchu w stosunku do odcinka międzywęzłowego drogi.

W aktualnie obowiązującym rozporządzeniu - w tzw. "warunkach technicznych dróg" (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie - Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.), w §61 zapisano:

Liczba pasów ruchu na wprost na odpowiadającym sobie wlocie i wylocie skrzyżowania powinna być taka sama, jak na odcinku drogi przed skrzyżowaniem.

A zatem - skrzyżowanie to zaprojektowano niezgodnie z obowiązującymi przepisami! Nie mówimy o odczuciach kierowców, czy też o warunkach ruchu, ale o obowiązującym prawie! Potwierdzenie tej tezy można również znaleźć w Komentarzu do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt - Warszawa, Warszawa 2002).

Na skrzyżowaniu skanalizowanym dróg dwujezdniowych położonym poza obszarem zabudowanym, relacje skrętne powinny mieć zapewnione dodatkowe pasy ruchu, ale nie kosztem podstawowej relacji na wprost! Zgodnie z "warunkami technicznymi dróg" pasy przeznaczone dla relacji skrętnych mogą być kształtowane tylko jako dodatkowe pasy ruchu. Na wlocie skrzyżowania nie powinno się zmieniać przeznaczenia pasa ruchu na wprost na pas dla skrętów w lewo lub w prawo.

Właściwym podejściem byłoby sprawdzenie przepustowości wlotów podporządkowanych oraz ocenę panujących po przebudowie warunków ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu. Powinno się taką analizę przeprowadzić jeszcze na etapie projektu.

Zgodnie z "Wytycznymi projektowania skrzyżowań drogowych - część I" (wyd.: Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa 2001), dla prognozowanego natężenia ruchu (natężenia ruchu które będzie panować na danej drodze lub skrzyżowaniu za 15 lat od momentu oddania budowanego skrzyżowania do eksploatacji!), na budowanych skrzyżowaniach dróg klasy GP położonych poza terenem zabudowy powinien panować PSR II (poziom swobody ruchu odpowiadający średnim stratom czasu na poziomie 40 s/P.

W chwili obecnej straty czasu pojazdów sięgają kilkudziesięciu minut, co odpowiada przekroczeniu dopuszczalnych średnich strat czasu o kilkadziesiąt razy.

Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z "warunkami technicznymi dróg" zaleca się stosować węzeł lub skrzyżowanie skanalizowane przy przecięciu dróg klasy GP (DK8) z GP (łącznik AOW).

Oczywiście, można się spodziewać, że za jakiś czas, po wybudowaniu docelowego układu drogowego (dróg AOW i S8), natężenie ruchu ulegnie tak znacznej redukcji, że zapanują akceptowalne warunki ruchu. Jednak może to nastąpić najwcześniej za kilka lat. A użytkownicy nie mogą czekać tak długo na poprawę warunków ruchu. Czekano już latami na obwodnicę. Niech wybudowanie jej nie stanie się przyczynkiem nowych problemów na dopiero co wybudowanych za niemałe pieniądze drogach."

dr inż. Robert Wardęga, dr inż. Piotr Mackiewicz
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Źródło: Gazeta Wrocławska

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty