Słabo w osobowych
Data publikacji: Autor: Opracował Ryszard Polit

Jak podaje firma Samar, monitorująca nasz rynek, łącznie od początku roku sprzedano w naszym kraju 275 426 samochodów, czyli o 3,8% mniej niż rok temu.
Większość marek notuje zmniejszenie sprzedaży. Wyjątkami są Ford – wzrost sprzedaży o 28,2% i Honda (wzrost o 53,17%).
Najwięcej aut w październiku sprzedał Fiat – 2641 sztuk, następnie Skoda – 2532 i Toyota – 1740 sztuk. Wyniki pozostałych marek przedstawiamy w tabeli.
Analitycy rynku wymieniają wiele powodów spadku sprzedaży nowych samochodów, powołując się na zalewającą nas falę aut używanych, niekorzystne zmiany w ustawie VAT, itp.
Faktem jest również, że nowe auta drożeją, co także zniechęca potencjalnych nabywców. Z zainteresowaniem śledzić będziemy więc karierę tzw. tanich marek – Dacii czy Chevroleta. Może one spowodują wzrost sprzedaży.
Zadziwiające jest również, że zdecydowana większość generalnych importerów nie zezwala na montaż instalacji gazowych w swoich autach, grożąc śmiałkowi odebraniem gwarancji. A chętnych do korzystania z gazu jest coraz więcej.
Samochody dostawcze
W przeciwieństwie do aut osobowych, rynek pojazdów dostawczych rozwija się dynamicznie. W październiku sprzedano 3 443 sztuki, co stanowi rekordowy miesięczny wynik od początku roku.
Jest to rezultat o 5,5% większy niż we wrześniu i o 18,6% wyższy niż przed rokiem.
Skumulowany wynik sprzedaży po dziesięciu miesiącach roku wynosi 29 262 auta. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 26,8%.
Liderem rynku pojazdów dostawczych jest Fiat, z wynikiem tegorocznej sprzedaży na poziomie
7 452 sztuki, o 24,4% większym niż rok wcześniej.
Druga lokata przypadła Renault, który sprzedał od stycznia do końca października 3 167 pojazdów użytkowych. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen z wynikiem 3 032 auta, o 25,7% większym niż ubiegłoroczny. Na czwartą pozycję awansował Ford, sprzedając 2 850 aut, o 43,9% więcej niż rok wcześniej. Wyprzedził on Mercedesa - 2 793 auta, o 41,8% więcej niż przed rokiem. Szóstą lokatę ponownie zajął Opel, a następne: Peugeot, Citroen, Intrall i Kia.
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce do końca października 2004 r.
Marka |
październik |
styczeń- październik |
zmiana I-X 2004 do I-X 2003 (%) |
Fiat |
2641 |
45 791 |
-5,9 |
Skoda |
2532 |
34 339 |
-1,14 |
Toyota |
1740 |
30 450 |
-1,73 |
Renault |
1925 |
26 617 |
-12,54 |
Opel |
1412 |
26 330 |
-1,93 |
Ford |
1560 |
24 737 |
+28,20 |
Peugeot |
1308 |
18 772 |
-13,29 |
VW |
1223 |
13 005 |
-1,52 |
Citroen |
856 |
9 794 |
-23,98 |
Honda |
720 |
9 010 |
+53,17 |
Dane wg Samar